Hallo XM forum leden,
Ik ben van plan om een XM te kopen. Tot nu toe ben ik een BX liefhebber maar de XM trekt wel heel erg.
Waar moet ik op letten bij aanschaf van een XM op LPG of Diesel? Waarschijnlijk gaan mijn financien tot een model uit 1996.
Graag jullie deskundig advies.
Groet,
Age
Re: ik wil een XM kopen
Dag Age,
van lpg heb ik geen verstand, maar van diesels weet ik dat je niet te veel op de kilometerstand moet letten. Een wagen met drie ton die goed onderhouden is kan probleemloos rijden, een wagen met de helft minder kan net voor een paar dure reparaties staan.
En: ga liever naar kleine specialisten zoals in Borculo (Citroville) of Boxmeer (Wil Wijnhoven) waar ik goede ervaringen mee heb. Die weten vaak precies wat ze verkopen, werken in kleine kring en hebben liefde voor hun vak.
Veel plezier,
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Doen!
Mooie strakke lijnen, grote bak, strak geknepen oogjes, mooie kont…
Ow deskundig advies…
Gewoon op dingen letten waar je anders ook op let bij aankoop van een gebruikte voiture…
Denk dat hoe meer je van het onderhoud weet, door het inzien van oude rekeningen hoe beter het is, daar onderdelen voor een XM niet goedkoop zijn.
Wat diesel betreft niet op hoge km-standen letten en liever de 2.1 dan de 2.5, de laatste zou wat zwakker zijn door slechte construktie van de oliekanalen door het blok heen… (heb ik gelezen…)
Helaas meer info op de yahoo mailinglist…
http://autos.groups.yahoo.com/group/XMNL/
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Als je een echte die-hard bent, gewoon een V6 Exclusive kopen en niet zeuren over de benzine-rekeningen
1 op 11 is er wel mee te halen en je hebt alle opties die er op een xm te krijgen waren
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik was geen echte die hard, had een 90’er V6-12v op LPG… die zijn lastig te vinden, maar het werkt prima… ik moet zeggen dat als ik moet kiezen tussen de ietwat storingsgevoelige 2.5td of een V6 op LPG, dat de V6 voor mij aantrekkelijker is, want daar zit ook nog eens Diravi stuurbekrachtiging op, plus het is natuurlijk een V6, dat blijft machtig. Tot zover XM’s en ik zal niet beginnen over CX’en .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Willem schreef:Als je een echte die-hard bent, gewoon een V6 Exclusive kopen en niet zeuren over de benzine-rekeningen
1 op 11 is er wel mee te halen en je hebt alle opties die er op een xm te krijgen waren
De nog echtere die-hard koopt die Exclusive in Duitsland, want die zijn nóg luxer (luchtventilatoren achter, stoelverwarming op 4 zittingen). Kost wel wat BPM, maar de auto’s zelf zijn er weer goedkoper.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Die luchtdingen zaten al op m’n V6 van 1990
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ik zit ook telkens te kijken naar een dieselende of lpg rijdende XM maar ik zie kmstanden waar je helemaal eng van wordt. meestal rond de 3 ton
en dan de wegenbelasting nog bijna 100 euro per maand volgens autoweek en ik wil aan mijn verzekering niet eens denken. betaal ik nu voor mijn zx al 91 euro per maand voor
misschien even wachten tot ik 24 ben, dan is de verzekering iig goedkoper
wat verbruikt een xm trouwens op diesel?
en is een 2 of 3 tonner die gewoon onderhouden is erg storingsgevoelig of valt dat mee?
en hoe zijn ze als caravantrekkers???
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als het onderhoud goed bijgehouden wordt is het zeker met de ongeblazen diesel en de 2.1td probleemloos toeren tot ver boven de 4 ton. Dit betekent echter dat staat van onderhoud veel belangrijker is dan km stand. Als je een aantoonbaar goed onderhouden auto kan vinden met 3.2 ton is dat denk ik een betere koop dan een met 2.2ton waar er van alles zit aan te komen.bijvoorbeeld. De ongeblazen diesel kan je geloof ik wel 1 op 17 mee halen, maar die is wel erg langzaam. Ik denk dat de 2.1td zoals Marten Postma in zijn BX heeft geklust de beste diesel keus is op de lange duur, en die is ook extreem zuinig.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er staat nu een 2.5TD met 266.000 KM te koop op marktplaats.nl XM 2.5 TD VSX 10-1996
Die is bij de dealer waar ik werk in onderhoud geweest en bij 240.000KM is de gehele turbo vervangen geloof ik. En hij staat te koop omdat die persoon denk ik geen diesel meer wil.
metro2005 schreef:ik zit ook telkens te kijken naar een dieselende of lpg rijdende XM maar ik zie kmstanden waar je helemaal eng van wordt. meestal rond de 3 ton
en dan de wegenbelasting nog bijna 100 euro per maand volgens autoweek en ik wil aan mijn verzekering niet eens denken. betaal ik nu voor mijn zx al 91 euro per maand voormisschien even wachten tot ik 24 ben, dan is de verzekering iig goedkoper
wat verbruikt een xm trouwens op diesel?
en is een 2 of 3 tonner die gewoon onderhouden is erg storingsgevoelig of valt dat mee?
en hoe zijn ze als caravantrekkers???
Van caravans weet ik niks, maar wel dat de d12 (2.1 turbodiesel) heel zuinig is. Dan is de wegenbelasting wel veel, maar als je 1 op 16 of 17 rijd (was goed te doen, vroeg schakelen en toch 140 op de snelweg) dan haal je heel erg veel kilometers op een tank (van 80 liter).
Bovendien: Axa (verzekeringsmaatschappij) accepteert een xm van vóór 1994 al als semi-klassieker. Dat scheelt veel premie.
En echt: die 2.1 diesels halen gemakkelijk de 4 of zelfs 5 ton.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
En, Ate, heb je al besloten?
Afgezien van de onderhoudskosten is de Xm een geweldige wagen. reken op rond de 160 Euro’s voor de wegenbelasting (kan verschillen per regio, zoals je op een andere lead al hebt kunnen constateren) Verzekering kan oplopen, hangt natuurlijk af van de no-claim korting die je hebt opgedaan. Ik zelf betaal rond de 500 Euro per jaar. (Xm uit ‘95)
Er zullen best nog andere maatschappijen zijn die het voor minder, of meer, doen.
Mijn Bx uit ‘88 kost beduidend minder, 60 Euro WB per 3 maanden en 260 Eur verzekering, dus eigenlijk zou ik voor hetzelfde geld 3 Bxen kunnen rijden
Maar ...... wat een voiture
:fijnsturen
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc