Ik ging niet zo lang geleden (vorig jaar) in de fout: Voor de tuin gratis betonklinkers opgehaald in almelo. boedelbakkie van 750 kg (ongeremd) gehuurd. Fijn de tegels erin (over de hele vloer, 4 dik) tegeltjes mee en rijden maar. Bij de eerste bocht bleek de Xantia toch wel wat moeite met remmen te hebben. Dus maar heel kalm aan naar huis gereden en de tegels uitgeladen. Achteraf was het misschien verstandiger geweest de aanhanger achter de forrester van mijn vader die ik in almelo trof te hangen: een klein rekensommetje leerde dat op de aanhanger 1200 kg tegels en nog een flinke portie opsluitbanden had gelegen ops: En dan het gewicht van de aanhanger nog. Gek he, dat de banden eruit zagen of ze wel wat lucht konden gebruiken :
Maar verder gaf de 1.9D geen krimp: net zo langzaam als anders, moest alleen wat later schakelen (onder 2200 rpm viel ie dood)
Nou, de blokken zijn opgeslagen… en ik ben kapot.. 2 vergaderingen, flinke huf met een steenknipper, die ik eerst nog van een stalen frame moest flexen, 2x op en neer voor die blokken + gezeul en 800km snelweg en binnenstad Utrecht. Frits (m’n BX) vond 400kg steen per rit niet lachen, zeker niet met al die pokke drempels in de stad, maar hij weerde zich kranig! Een aai over z’n bol en nu lekker slapen… dat ga ik ook doen.
Animal triste post coitum
Ben ik even blij dat ik hovenier ben en ten eerste altijd materiaal in de buurt heb en ten 2e mocht ik het ergens anders moeten halen ik een bus mee kan nemen van de zaak met een diepe aanhanger of grote oprijwagen (autotransport).
Mag namelijk wel een aantal tonnetjes trekken met een VW LT46 2.5Tdi
En anders heb ik natuurlijk altijd nog de trekker met aanhanger.
Heb je niet eens een rijbewijs voor nodig. En je wil niet weten wat je daar mee mag trekken. Zelfs ongeremd nog meer dan de bus van m’n werk
Aangezien je met een gewoon rijbewijs in die VW kan rijden en hij ook nog eens 19m3 is, denk ik dat je er niet meer dan 1000kg in kan vervoeren. Je mag immers maar 3500kg besturen met een klein rijbewijs en die bus alleen al zal waarschijnlijk tussen de 2000 en 2500kg wegen. Daar vergiste ik mij vorige week ook in toen ik een partij van 250 kalkzandsteenblokken opkocht. Ik dacht; grote bus huren, dan krijg je dat wel mee. Niet dus. Bleek uiteindelijk, dat 1 of ander klein Mitshibishi busje van 4 kuub het grootste laadvermogen had (1500kg als ik me niet vergis), terwijl die grote Mercedes en VW bussen ophielden bij 800kg
Animal triste post coitum
Oh… ik zie net dat je het over ‘trekken’ had, ipv wat er in de wagen zelf past ops:
Animal triste post coitum
Serge schreef:Oh… ik zie net dat je het over ‘trekken’ had, ipv wat er in de wagen zelf past ops:
En je ging van een inhoud uit, ook dat is verkeerd
Het is namelijk een pick-up met dubbele kabine.
Het totaalgewicht van de combinatie mag maximaal 7500kg zijn, om meer te vervoeren heb je vrachtwagenrijbewijs nodig
Volgens mij gaat het dan wel om het gewicht wat op het kentekenbewijs staat, niet wat je er daadwerkelijk in mikt.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Volgens mij gaat het dan wel om het gewicht wat op het kentekenbewijs staat, niet wat je er daadwerkelijk in mikt.
Het gaat om wat je er daadwerkelijk inmikt.
Om het gewicht wat op het kentekenbewijs vermeld staat, hangt het af of je een BE rijbewijs nodig hebt of dat alleen B volstaat (mtm (maximaal toegestane massa))
Volgens mij niet, maar ik zal het voor de gein eens navragen.
Schijt aan originaliteit.