Bij onze oosterburen in duitsland kost Super+ om en nabij de 1,10 de liter dus dat gaat er in de BX maar ook in de ZX. En voor dat geld kun je niet eens Euro 95 tanken hier…
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
WYD schreef:Dat dacht ik ook op de pomp te zien.
Er stond superplus en daaronder stond euro 98
Hm, dan treedt die termvervaging dus toch in. Hier in het westen nog nergens tegengekomen.
Waren dat termen bij dezelfde pomp of twee verschillende brandstoffen?
WYD schreef:Dat dacht ik ook op de pomp te zien.
Er stond superplus en daaronder stond euro 98
Klopt is ook zo !
Handjes schreef:WYD schreef:Dat dacht ik ook op de pomp te zien.
Er stond superplus en daaronder stond euro 98Hm, dan treedt die termvervaging dus toch in. Hier in het westen nog nergens tegengekomen.
Waren dat termen bij dezelfde pomp of twee verschillende brandstoffen?
Dat stond op 1 en dezelfde pomp bij de Shell in Arnhem (Presikhaaf)
en met die meerdere… heb het zelf gezien
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
WYD schreef:Dat stond op 1 en dezelfde pomp bij de Shell in Arnhem (Presikhaaf)
Vaag dat dat zo lokaal en recent is. Ook lekker verwarrend voor de consument dat men superplus ineens euro98 gaat noemen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het belangrijk is het het octaan, dat cijfertje, het naampje is niets dan een willekeurig naampje… lager octaan heeft meer neiging tot detonatie = niet goed, hoger octaan betere ontbranding, minder kans op detonatie en dus pingelen.
Dan is het ook nog zo dat er wel degelijk kwaliteitsverschil in brandstof zit…. als je heel lang gulf blijft tanken gaan je injectoren toch een beetje verstopt raken op den duur. Dus voor mijn autos komt het bij Shell vandaan, en daar ben ik zeer tevreden over….
Mijn stiefvader tankte altijd gulf (vlakbij & goedkoop), maar zelfs de berlingo met iets van 40k km er op ging ervan inhouden. Nu overgestapt op V-Power en het is over, en het ding lijkt minder te zijn gaan verbruiken. (Dat moet nog een paar tankjes bekeken worden om het zeker te weten).
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
sans-pareil schreef:Het belangrijk is het het octaan, dat cijfertje, het naampje is niets dan een willekeurig naampje… lager octaan heeft meer neiging tot detonatie = niet goed, hoger octaan betere ontbranding, minder kans op detonatie en dus pingelen.
Hm, ja en nee. Iedere brandstof heeft die neiging: het moet allemaal detoneren natuurlijk , alleen ligt de zelfdetonatiegrens van 95 lager dan van 98. Dus als je compressieslag nog niet klaar is (en de bougie nog niet vonkt), maar het brandstofmengsel detoneert uit zichzelf door de al opgebouwde compressie, dan gebruik je een te laag octaangetal (bijvoorbeeld een 2cv die op euro95 rijdt). Dit is inderdaad pingelen en bijzonder schadelijk voor je motor. Een te hoog octaangetal rijden is niet schadelijk voor je motor, maar wel voor je portemonnee . Hoewel er soms ook wat zuinigheidsvoordeel behaald kan worden met een iets hoger octaangetal.
Het beste en handigste (vakanties) is inderdaad letten op het getalletje bij de pomp: RON 95, RON96, etc.
En het klopt dat er behoorlijke kwaliteitsverschillen tussen de diverse merken brandstoffen zitten. Op Texaco super rijdt mijn 2cv voor geen meter bijvoorbeeld.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
André schreef:Dat is mooi dan.
Ik tank al 7jaar loodvrij met mijn ‘88 BX, maar nog nooit iets gemerkt
van versnelde klepslijtage.
Heb je een 150- of TU-serie blok? Laatste mogen op euro 95.
Handjes schreef:André schreef:Dat is mooi dan.
Ik tank al 7jaar loodvrij met mijn ‘88 BX, maar nog nooit iets gemerkt
van versnelde klepslijtage.Heb je een 150- of TU-serie blok? Laatste mogen op euro 95.
BX-blokken kunnen allemaal loodvrij rijden. Loodhouden danwel loodvrij staat overigens weer los van het octaangetal.
BX-blokken hebben soms oktaangetaal 98 nodig, maar kunnen allemaal loodvrij rijden. Daarom rijden die motoren ook zo goed op LPG = altijd loodvrij en hoogoctaangetal.
Ik hou het gewoon bij diesel, niks te vroege ontsteking of te laag octaangtal, en het ruikt nog lekker ook!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Eric Vertogen schreef:BX-blokken kunnen allemaal loodvrij rijden. Loodhouden danwel loodvrij staat overigens weer los van het octaangetal.
BX-blokken hebben soms oktaangetaal 98 nodig, maar kunnen allemaal loodvrij rijden. Daarom rijden die motoren ook zo goed op LPG = altijd loodvrij en hoogoctaangetal.
Hm, daar ben ik het toch niet mee eens. De 109- en 150-serie motoren (1.1 en 1.4, achterovergekanteld, geproduceerd van midden jaren 70 tot eind jaren 80) moesten toch wel echt gelode benzine hebben (en inderdaad 98 octaangetal). Ik heb het dus niet over de XU-serie (1,6-1.9). Misschien dat dat in de praktijk meevalt overigens.
Is de 1.1 überhaupt wel in Nederland geleverd???
Bij mijn weten niet namelijk.
Wel in Frankrijk en Belgie waarschijnlijk ook.
Handjes schreef:Eric Vertogen schreef:BX-blokken kunnen allemaal loodvrij rijden. Loodhouden danwel loodvrij staat overigens weer los van het octaangetal.
BX-blokken hebben soms oktaangetaal 98 nodig, maar kunnen allemaal loodvrij rijden. Daarom rijden die motoren ook zo goed op LPG = altijd loodvrij en hoogoctaangetal.Hm, daar ben ik het toch niet mee eens. De 109- en 150-serie motoren (1.1 en 1.4, achterovergekanteld, geproduceerd van midden jaren 70 tot eind jaren 80) moesten toch wel echt gelode benzine hebben (en inderdaad 98 octaangetal). Ik heb het dus niet over de XU-serie (1,6-1.9). Misschien dat dat in de praktijk meevalt overigens.
We hebben zelf een BX basis uit ‘87 gehad en die reed perfect op LPG (dus loodvrij). Geen enkel probleem met het motortje en met gemak 350.000 km gereden. Kleppen gaven ook geen probleem. Zulke BXen ken ik nog wel meer die als BX14 op LPG rondreden midden jaren 80, dus loodvrij kan zeer goed met deze BXen.
Eric Vertogen schreef:We hebben zelf een BX basis uit ‘87 gehad en die reed perfect op LPG (dus loodvrij). Geen enkel probleem met het motortje en met gemak 350.000 km gereden. Kleppen gaven ook geen probleem. Zulke BXen ken ik nog wel meer die als BX14 op LPG rondreden midden jaren 80, dus loodvrij kan zeer goed met deze BXen.
Kan een 1.4 TU blok goed tegen gas? Ik vraag het me gewoon opeens af omdat ik een paar jaar geleden zat te twijvelen over de aanschaf van een Peugeot 309 1.4i op LPG.