GRRRMBL!
Was de AX net weer in orde, komen we onderweg
stil te staan met een lekke radiateur.
Wegenwacht heeft ‘m bijgevuld met water.
Was wel even schrikken, volgens de garage kost een
nieuwe radiateur (inclusief ontluchten koelsysteem enz)
270 euri! Dat moet toch veel goedkoper kunnen?
Ontluchten schijnt nogal een klus te zijn, maar
misschien kan er een gebruikte radiateur in.
Heb alleen de komende tijd geen tijd om er zelf mee
bezig te gaan.
Nog mensen in de buurt van Hilversum die zeggen
“dat fix ik zo even”? :
Groeten, Wouter
hoe duur de radiateur is durf ik niet te zeggen maar het ontluchten moet geen probleem zijn bij een ax
Garages rekenen over het algemeen een woekertarief voor koelvloeistof, prijzen van €10 a €15 per liter zijn geen uitzonderingen. Terwijl je voor €6 een jerrycan met 5L van dat spul haalt bij de Halfords.
Ontluchten is echt geen tijdrovens karwei, en de radiateur vervangen is ook geen klusje van een halve dag. Zo een 1.1i heeft een klein radiateurtje, welke je zo uit de motorruimte moet kunnen tillen.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Haal je een immitatie radiatortje bij Carfix in Amsterdam eeehhh 6 tientjes?
20 euro voor een olieslager sleutelboek….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Ik zag vorige week op Discovery (programma Mythbusters) dat een ei ook prima in staat is een lekke radiator te dichten!!
ik zou zeggen tik eens een eitje, goedkoper kan het niet!!!!
Nee dat is natuurlijk geen blijvende oplossing! Ik zou, als ik jou was, eens gaan kijken of je via de sloop niet een radiator kan vinden. Das vaak een stuk goedkoper!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
op de sloop hebbie er al eente voor een eurotje of 15. Ontluchten is zeer simpel bij de ax;
Ontluchtingsnippels open op;
-Kachelslang tegen het schutbord achterin, (soort fietsventieldopje)
-Thermostaathuis (zit een schroef bovenop die je los kunt draaien.
Dan de motor laten draaien todat er water uit die gaten komt.
Ontluchtingsnippels weer dicht draaien, motor ff flink toeren geven zodat alle luchtbelletjes doorschieten. En dan nog een keer die ontluchings nippels open zodat de lucht eruit kan. (pas op voor je handen, ken heet zijn!).
Verder ontlucht de auto zelf ook via de radiatordop. Dus de volgende dag weer ff bijvullen als dat nodig mocht zijn. draai de radiatordop niet los als de motor heet is!!
Heb vandaag wouter geholpen met het vervangen van de radiator, echt een klusje van even was het niet vanwege de nogal krappe motorruimte van een AX.
Slangen loshalen ging nog wel, behalve de dikke slang linksonder, alles zat vast met van die klote metalen tyrap slangklemmen. Deze moet je met een schroevendraaier voorzichtig openmaken (kapot maken), als je uitschiet kun je een slang beschadigen.
Om de radiator makkelijk van boven eruit te tillen moest het volgende gedemonteerd worden:
- Grille aan de voorkant, zit met een kliksysteem vast.
- Luchtslang
- Accu
- Koelfan
- Hitteschild van het uitlaatspruitstuk
Na demontage van de grill was duidelijk te zien dat een plastic plaatje dat tussen de bumper en de radiator inzit zich in de radiator had geboord, mogelijk een paaltje of trekhaak geweest tegen de nogal flexibele bumper.
Omdat de accu en de luchtslang toch ernaast lagen, meteen even de verdeelkap+rotor vervangen, welke helemaal op was
Na montage van alles startte de AX in één keer na een paar weken stilgestaan te hebben met kapotte radiator
Onluchten ging makkelijk, alleen zit die ontluchtingsschroef op de radiator zo lastig, je komt er bijna niet bij, maar goed er is dik 5L ingegaan wat volgens de spec. wel klopt.
@Wouter, wil je nog even de naam van die automaterialenzaak hier posten, stelletje woekeraars. €5 voor 4 slangklemmetjes, die dingen horen iets van €0,30/stuk te kosten en €30 voor een imitatie verdeelkap+rotor, ook dat hoort niet meer dan €20 te kosten
Echt van die pikkies daar die alleen nummertjes kunnen opzoeken in hun PC, zeg duidelijk tegen ze dat het een 1.1 carburatuer is en ze blijven maar zeiken over Bosh/Magnet Marelli injectie gedoe.
We hebben de klemmetjes en verdeelkap+ rotor bij Grootveld Automaterialen in Hilversum gehaald. Idd duur en niet echt deskundig, maar de enige in H’sum die zaterdag na 12 uur nog open was.
Zeker met het Hilversumse verkeer- en parkeerbeleid (ze zitten in het centrum), kun je maar beter door de week je spullen halen bij één van de vele andere automaterialenhandels.
Naast de luchtslang hebben we trouwens het complete luchtfilterhuis eraf gehad (zit niet erg vast en scheelt weer wat ruimte)
@Sohail, ook namens mijn vriendin nogmaals bedankt!! Ze was dolblij dat haar bakkie weer rijdt.
Wouter-1 schreef:@Sohail, ook namens mijn vriendin nogmaals bedankt!! Ze was dolblij dat haar bakkie weer rijdt.
Weer een Citroen gered van de slopershamer
Kakelbont schreef:op de sloop hebbie er al eente voor een eurotje of 15. Ontluchten is zeer simpel bij de ax;
Ontluchtingsnippels open op;
-Kachelslang tegen het schutbord achterin, (soort fietsventieldopje)
-Thermostaathuis (zit een schroef bovenop die je los kunt draaien.
dat schroefje kan bij een GT of iets ook een sensor zijn voor de tempmeter!
Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub! http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!
Joost schreef:Kakelbont schreef:op de sloop hebbie er al eente voor een eurotje of 15. Ontluchten is zeer simpel bij de ax;
Ontluchtingsnippels open op;
-Kachelslang tegen het schutbord achterin, (soort fietsventieldopje)
-Thermostaathuis (zit een schroef bovenop die je los kunt draaien.dat schroefje kan bij een GT of iets ook een sensor zijn voor de tempmeter!
Juist ja, bij de 1.1 van Wouter zit alleen een M14 bout/plug in die ik los heb gedraaid om de boel te ontluchten.
De AX-GT heeft ook een 1.4i TU motor, welke ook in mijn ZX zit, maar ik heb op diezelfde plek gewoon een plug erin zitten. De 1.4i Reflex uitvoering heeft geen temp.meter, dan vraag ik me af waar de temp.zender zit? Ik heb namelijk een furio paneel met temp.meter ingebouwd en de temp.meter deed het meteen, de bedrading moest er al zijn neem ik aan. De sensor die ik had gekocht heb ik dus niet nodig gehad.
ZX1.4i schreef:Joost schreef:Kakelbont schreef:op de sloop hebbie er al eente voor een eurotje of 15. Ontluchten is zeer simpel bij de ax;
Ontluchtingsnippels open op;
-Kachelslang tegen het schutbord achterin, (soort fietsventieldopje)
-Thermostaathuis (zit een schroef bovenop die je los kunt draaien.dat schroefje kan bij een GT of iets ook een sensor zijn voor de tempmeter!
Juist ja, bij de 1.1 van Wouter zit alleen een M14 bout/plug in die ik los heb gedraaid om de boel te ontluchten.
De AX-GT heeft ook een 1.4i TU motor, welke ook in mijn ZX zit, maar ik heb op diezelfde plek gewoon een plug erin zitten. De 1.4i Reflex uitvoering heeft geen temp.meter, dan vraag ik me af waar de temp.zender zit? Ik heb namelijk een furio paneel met temp.meter ingebouwd en de temp.meter deed het meteen, de bedrading moest er al zijn neem ik aan. De sensor die ik had gekocht heb ik dus niet nodig gehad.
Klopt, en diezelfde motor zit ook in mijn BX
gti_styling84 schreef:Klopt, en diezelfde motor zit ook in mijn BX
Hehe en bij jouw werkte het ook meteen
En sommigen maar beweren dat het niet kan, zoals een dealer waar ik was geweest voor die sensor. Ik zeg nog tegen die grappenmaken kijk bij de AX-GT, daar zit dezelfde sensor in, maar ja als hij nou meteen toegeeft dat hij zelfs te dom is om nummertjes op te zoeken dan weten we allebei waar we aan toe zijn.
Heb dat ding toen maar bij de specialist gehaald, hij krabbelde ook even op zijn hoofd of het wel kon wat ik wou maar vond de sensor gewoon bij de AX-GT in zijn PC
Achteraf vond hij het wel knap dat het me gelukt was om het Furio paneel incl. toerenteller in te bouwen.