Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum dus dit is mijn eerste post.
Sinds een jaartje ben ik de gelukkige eigenaar van een BX GTi 8v ‘87. Werkelijk een fantastische auto, ik wil nooit meer een andere.
Uiteraard ben ik begonnen mijzelf te verdiepen in de wonderbaarlijke techniek van mijn auto en alles wat ermee samenhangt en nu heb ik een brandende vraag.
Al vanaf dag 1 heb ik regelmatig last van lekke retourslangetjes. Nu moest ik laatst voor de apk en waren er een aantal zaken (die voor mijn vraagstuk niet relevant zijn) die opgelost moesten worden. Ik heb de auto toen naar een citroënspecialist gebracht in mijn woonplaats (Tilburg) waar onder andere de lekke slangetjes vervangen zijn, de bollen op druk gebracht en de voorraadbol vervangen (waardoor ie nu ook niet meer zo vaak tikt ). Volgens deze citrofiel had het regelmatig lek raken van retourslangen 2 oorzaken waarvan het feit dat de bollen niet op de juiste druk stonden er 1 van is (in combinatie met de defecte voorraadbol natuurlijk). De tweede reden die hij aangaf vind ik een rare theorie waarover ik graag jullie mening zou horen. Volgens hem horen onder een BX ‘speciale’ banden van michelin met een zachte samenstelling van het rubber die klappen opvangen zodat die slangen niet lek raken. Zijn advies was dus banden vervangen. Nu heb ik dit niet gedaan omdat ik nog goede banden heb en ook geen geld had om 4 nieuwe banden te kopen. Maar vooral ook omdat ik in al die uren surfen op zoek naar info over de BX veel ben tegengekomen maar dit had ik nog nooit gehoord. Wel heb ik het idee dat mijn BX toch niet veert zoals zou moeten. Wanneer ik bijvoorbeeld over een brug op de snelweg rij voel ik de naden in het wegdek voor- en achteraan de brug heel goed. Het rijden over drempels gaat wel redelijk maar dit doe ik dan ook vrij zachtjes omdat ik weer bang ben voor een LHM-lekkage. Let wel: zoals ik al aangaf, 4x bollen op druk, nieuwe voorraadbol en ook nog 3 maanden geleden LHM vervangen inclusief filters gereinigd. Het zaakje zou mijn inziens dus goed moeten functioneren. Het wordt ondertussen een lang verhaal maar ik probeer zo goed mogelijk de symptonen te beschrijven.
De vraag is dus nu wel duidelijk: banden verhaal (zachtere samenstelling rubber teneinde een betere demping) poging van de man om meer aan mij te verdienen? Of toch een kern van waarheid.
Alvast bedankt voor het meedenken
Groetjes,
Bas
BX GTi 8v ‘87
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zachtere banden voor de BX? Nieuw voor mij. De latere CX’en maken wel gebruik van wat exotische bandensoorten ( zie hier ), maar naar mijn weten heeft dit in het geheel niets met de levensduur van je retourslangen te maken.
Het is in ieder geval compleet nieuw voor mij. Wat mij wel intrigeert is wat voor banden je er nu onder hebt liggen (pics ), en wat ie aanraadde om er onder te stoppen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb er nu vredestein in de orginele GTi maat onder liggen (185/65 r14) met nog harstikke goed profiel. Ik ben momenteel op mijn stage en heb sowieso geen dig camera dus foto’s gaat op korte termijn niet lukken. De Tilburgse Citrofiel adviseert michelin banden met zachte samenstelling van rubber, maar geeft geen type of wat dan ook op. Dus daar kun je ook niet echt iets mee.
BX GTi 8v ‘87
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Vraag anders even wat hij voor moois van plan was met je banden. Er gaat bij mij overigens geen lichtje branden bij “michelin met zachte samenstelling van het rubber” tenzij hij pilote premacy’s bedoelt, deze zijn idd ietsje zacht om beter grip te geven en hebben meestal een wat kortere levensduur enzo. Zijn vaak ook wat stiller, maar het lijkt mij wat ver gaan om te beweren dat Michelin zachtere banden maakt om de levensduur van de retourslangen op HP geveeerde citroens te verlengen. Het is een mooi verhaal hoor, maar in mijn tien LHM geveerde jaren geen die ik ooit eerder heb gehoord.
Los van dat, eigenlijk horen er natuurlijk Michelins onder een citroen , maar dat is een gevoelsmatig iets, alhoewel Michelin natuurlijk uitstekende banden maakt, er bestaan andere bedrijve die dat ook doen, ik kies zelf altijd voor de michelin-citroen mythe, want rationele beslissingen omtrent mijn autos heb ik allang opgegeven.
Maar goed, ik begrijp dat de vredesteins nog prima zijn, en zover ik weet maakt vredestein prima banden (hadden we niet een vredestein researcher hier ergens?), dus ik zou ze lekker houden tot ze op zijn en dan vervangen met Michelins zoals het onder een citroen hoort .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Het is inderdaad zo dat Michelin banden en Citroën de beste combinatie is. Maar dat was vooral vroeger zo, toen de bandentechniek nog niet zo ver was. Ja, de ene band zal meer comfortabel rijden dan de ander, maar deze slijt ook weer sneller.
Zelf had ik eerst een combinatie van BF-Goodrich met Michelin Pilotes onder m’n BX (195/50-15). Reed prima, afgezien van de gevoeligheid voor spoorvorming in de weg. Maar dat komt door de bredere velgen (peugeot 205 gti). Nu rijd ik met Tyfoon Processor (195/50-15) achter en Ceat (195/55-15) voor. Met die Ceat banden ben ik niet tevreden, ze zitten er zo’n 4 maanden op en bij nat weer kan ik niet te hard door de bocht omdat de grip verliezen, net alsof je over :bananna rijdt. Een slechte keus dus!
met michelin banden sla je de plank nooit mis, maar andere banden kan natuurlijk ook. Voor de bx maakt het niet, gaat er echt niet stuk van, onzin. Dat was wel gevoeliger vroeger want van de 505 was bekend dat ie alleen goed uittelijnen viel met michelin, maar stuk ging ie ook niet.
Wat de bx betreft, ik had vier nieuwe gislavet banden gekocht, iemand zweerde daarbij. BLijft de bx trillen in het stuur, wel drie keer laten balanceren. Was het gegeven moment echt zat heb ik eers twee michelins gekocht, ging al beter, toen nog twee, bx rijdt perfect.
Maar een bx gti stuiterd meer als alle andere bx, zitten ook andere bollen onder. Om het sportiefe gedrag te bevestigen (moet je ff een rondje rijden in een moderne auto, valt die gti weer reuze mee)
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
michelin banden zijn van een wat zachtere samenstelling waardoor de auto wat meer op de banden kan veren en kleinere oneffenheden beter verwerkt worden.
voordeel is natuurlijk een hoger comfort, nadeel is dat je banden sneller slijten.
en dat het slecht zou zijn voor je hydraulisch systeem lijkt me pure nonsens.
een druppel op de gloeiende plaat want banden vangen echt niet alle klappen op die je veersysteem voor de kiezen krijgt hoor.
ik heb zelf viking banden onder de zx liggen van de lokale bandenboer en die bevallen mij echt uitstekend, niet te hard en niet te zacht, veren ruim genoeg en gaan lang mee.
ik heb onder mijn bx gti destijds comfortbollen laten zetten, dat was wel een stuk zachter als wat er origineel op een gti zit. dus als je voor maximaal comfort wilt gaan moet je even langs chyparse gaan voor comfortbolletjes (die van mij waren van een 1.4 geloof ik)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
idd. Zachtere banden zouden mischien wel kunnen helpen om beter te veren of iets in die trant. Maar staat natuurlijk los ervan dat je retourleidingen lek gaan vanwege grote oneffenheden in de weg.
Die leidingen gaan kapot omdat ze oud zijn. En het rubber verweerd is.
Anders gaan ze volgens mij niet stuk.
Mijn bx is uit 91 en afgelopen jaar zijn voor het eerst de retourleidingen vervangen omdat er op een “t splitsing” een scheurtje zat.
Dit kon niet gemaakt worden. Dus daaruit volgde dat ik compleet nieuwe retourbundels nodig had.
Naja, het zij zo. Maar dat betekent dus dat die slangen al 14 jaar erop zitten.
Kan je toch niets van zeggen denk ik maar zo.
Wat een onzin!
Bollere dikke banden verhoogt het rijcomfort wel, maar dat je retourslangen sneller slijten van andere banden, gaat er bij mij niet in!
Aangezien er op de retourslangen totaal geen druk staat. Deze slangen verweren gewoon na verloop van tijd.
Wil je echt zeeziek worden, dan moet je 1400 bollen monteren
Ik ga voor de sportieve rijstijl en heb daarom platte brede sport banden icm…... de veerbollen die van een BX Sport afkomen
Heerlijke wegligging, strakke bochten
Oke, iedereen bedankt voor het meedenken.
Michelin banden horen origineel dus wel onder een BX maar andere banden veroorzaken geen lekke slangen, daar gaat het mij om.
Ik laat de banden die ik nu heb lekker zitten, ze zijn nog lang niet versleten, en ik kan inderdaad wel lekker hard de bocht om mocht ik daar behoefte aan hebben.
Groetjes,
Bas
BX GTi 8v ‘87
Hoi Bas,
Leuk dat je hier ook bent!
Ik weet zeker dat ik dat verhaal van die banden niet zo heel lang geleden al gehoord heb hier, ik dacht in het noorden ergens… Maar ‘t lijkt me inderdaad onzin
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
IK heb zelf Vredestein ProTracs onder mijn GTI gehad, en die deden het prima!! Onder mijn huidige Turbodiesel zitten wel Michelin’s als zomerbanden, maar voor in de koude maanden heb ik er Vredestein SnowTracs onder zitten. Ik heb inderdaad wel het gevoel dat de Vredestein’s over het algemeen wat stugger zijn, daardoor ontstaat denk ik ook het gevoel dat de oneffenheden in het wegdek wat steviger worden doorgegeven. Maar een GTI is inderdaad van huis uit al wat steviger afgesteld, ook al door de wat dikkere stabilisatorstangen (daarom liggen ze ook zo lekker strak in de bocht! ). Het verhaal van die garagist kan ik wel enigszins volgen, maar acht ik toch een beetje een onzin verhaal.
En verder kan ik het roerend met je eens zijn: de GTI is ook in 8V uitvoering een geweldige auto die bergen rijplezier kan geven!