ik heb sinds kort een xm 2.0 comfort uit 91 en wil mijn veerbollen op spanning laten zetten. Nu heb ik verschillende prijzen opgekregen per bol,....... maar hoeveel bollen zitten er op mijn xm ??
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk 7…. 3 per 2 wielen plus de voorraadbol. Ik geloof dat een 2 liter geen remaccu heeft zoals een V6… waar zijn de experts?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
7 bollen:
1 Voorraadbol op het motorblok
2 Veerbollen voor
1 Hydractiefbol voor
2 veerbollen achter
1 hydractiefbol achter
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
bedankt, het kost me 25.65 per bol , dus ik weet nu waar ik aan toe ben. bedankt voor de reactie
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
http://www.iddstechnique.nl/veerbollen_en_schokbrekers.htm
Bij deze man kosten veerbollen voor een XM nieuw nu 30 euro per stuk als je er minimaal 4 afneemt. Vullen lijkt me dan ook geen optie mits je natuurlijk kunt regelen dat ze eronder komen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Da’s een goed advies denk ik. Ik kies altijd liever voor vervangen dan vullen… dat gas wat je kwijt bent is er immers op een of de andere manier uitgekomen… En als het prijsverschil zo weinig is, nieuwe bollen gaan langer bij dan gevulde dus dat haal je er meestal wel uit.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Het stikstof verdwijnt door diffusie door oa het ijzer, dus bij nieuwe ook.
Maar als je je bollen elk jaar laat vullen is er niks aan de hand.
Als er nl door de jaren een te lage druk in je bol is zal het membraan grotere uitslgen moeten maken en hieronder lijden. Men denkt vaak ten onrechte dat een opgepompte bol een gereviseerde is. Dit is dus echt niet het geval. En voor het prijsverschil ga ik ook altijd voor nieuwe.
Dus sluit me helemaal aan bij Sans-Pareil.
maar kun je die bollen zelf monteren? Ben best handig en heb beschikking over een brug. heb ik speciaal gereedschap nodig? moet de lhm eraf? hoe werkt zoiets, heb helemaal geen ervaring met dit systeem?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het kan zelf, je hebt een tang nodig waarmee je de bollen er af kan draaien, daar zijn meerdere oplossingen voor. Je moet idd wel het systeem drukloos maken en dan weer nluchten als alles weer zit. Precies stappenplan weet ik niet uit mijn hoofd… ik kijk morgen even in m’n Haynes of het daar stap voor stap in staat…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Hoi,
Het kan met een veerbollensleutel, bandsleutel of iets van een grote tang.
Normaal gesproken:
1 systeem drukloos maken
2 bollen verwijderen
3 bollen monteren
4 lhm bijvullen
5 auto een paar keer van de hoogste naar de laagste stand
Maar vaak zitten de bollen erg vast en als het systeem drukloos is kan het zijn dat de veercilinder meedraait. Weet niet meer zeker of dat bij een xm ook is maar denk het wel. Dan auto in de hoogste stand (veercilinder word vastgedrukt) en met een beitel en een vuistje de bol een beetje “losslaan” zodat als je het systeem drukloos maakt je de bol er zo vanaf kunt draaien. Beetje primitieve methode maar effectief. Let op dat er geen vuil in het sys komt. Nieuwe bol HANDVAST.
Je kunt ook proberen om met een koperen doorslag op het eind van de veercilinder te tikken waar de schroefdraad voor de bol zit om deze zo los te tikken.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Hier staan ook nog wat prijzen
En als je een brug hebt dan is het idd een eenvoudig werkje.