1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Brandstof(aanzuig?)-probleem
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 17 februari 2005 12:53 AM

Beste allemaal,

Eindelijk ben ik dan in het bezit van een citroen, het merk waar ik in opgegroeid (en dus mee verwend) ben…....
Ik heb een bx 19 TZD uit ‘91…..rijdt super… echter, nu even niet!
ik zal het samenvatten:

Vorige week gekocht, had 4 maanden niet gelopen.
Tijdens het rijden een beetje inhouden soms, beetje stotteren…...

Echter, vandaag ineens, sloeg hij steeds af na een paar seconden.
Brandstoffilter vervangen (was ook echt wel nodig volgens mij) en toen liep hij eventjes mooi…een minuut ofzo
Stukje al hortend en stotend gereden… nog eens ontlucht… en sindsdien weer steeds, vlak na het starten, opeens afslaan.

Inmidels al wat uurtjes op de stoep doorgebracht:
*brandstoffilter eruit, alle rubbertjes nagekeken…. zat allemaal goed.
*Door de slang naar de tank geblazen, en de diesel in de tank ging gorgelen… de slang van tank naar filter lijkt mij dus niet verstopt
*geprobeerd met de tankdop open (ontluchting), geen verschil

Steeds zuigt hij het brandstoffilter leeg, en slaat ineens af. Dan weer het brandstoffilter volpompen, ontluchten… maar het schiet niet echt op. Hij draait op zich netjes op 4 poten, alles super, maar ja…..

gelukkig slaat hij meteen aan, dus de accu houdt het nog aardig uit

WIE WEET WAT DIT KAN ZIJN?

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 17 februari 2005 01:09 AM
  [ # 1 ]

Als ik jouw was zou ik je mobiele nummer weghalen en aangeven dat mensen jou kunnen pb’en voor je nummer!

Is je brandstof pomp nog in orde!?

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 17 februari 2005 01:21 AM
  [ # 2 ]

ja, brandstofpomp werkt goed denk ik, want tja… totdat ie afslaat loopt ie als een naaimachientje… echt schitterend….. en tussen t stotteren door halt hij ook gewoon met gemak z’n topsnelheid.

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 17 februari 2005 01:26 AM
  [ # 3 ]

Verstopte leidingen mischien!?
Ik heb ook ooit een brandstof probleem gehad en de bx hield dus ook onwijs in. Maar dat was met een brandstof filtertje prima op te lossen!
Zat een filter in van 6jaar oud zeiden ze!
Dat konden ze zien aan het filter. Omdat het filter een dikkere rand heeft aan 1 kant. En bij de nieuwere filters zat die dikkere rand aan de andere kant dan dat ie ooit eerst zat (is dit duidelijk of snap je niet wat ik bedoel)

De garagist heeft toen een stuk uit mijn rubber gesneden zodat het filter er in paste. Die rand zorgde er dus voor dat het filter in het rubber paste. En in het rubber blijft zitten. En zodat je ook maar op 1 manier het filter er in kan zetten.

Mischien is dit een rare redenatie van mij maar zeker niet onlogisch!
Kijk eens of bij dat rubber waar jouw brandstof filter een stuk uit gesneden is uit de holte waar het filter in moet.
Zo niet? En je hebt een nieuw filter gemonteerd!?
Dan heb je die dus verkeerd om zitten. De afvoer naar het blok wordt dan de aanvoer uit je brandstof tank en omgekeerd!

mvg Joost

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 17 februari 2005 01:36 AM
  [ # 4 ]

Het filter is inderdaad vandaag vervangen. Zat er 37.000 km in, anderhalf jaar. Het nieuwe filter past prima. Dit is volgens mij ook het probleem neit. De rubbers pasten prima. en de leidingen: het blok loopt keurig op de brandsof uit het filter…. dus die leidingen zijn het niet lijkt me. de leiding naar de tank kon ik zonder moeite doorblazen met een fietspomp (en een zelf geknutseld dingesje om de lucht in die slang te krijgen met mijn fietspomp Smile)

ik heb het filter voor de roto-diesel…  du het grootste filter zeg maar…..

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 februari 2005 01:39 AM
  [ # 5 ]

Sluit eens een doorzichtige slang op de afvoer van je pomp aan. Kijk of deze volstrekt luchtbelvrije diesel retourneert. ZO ja, dan denk ik dat je brandstofpomp toe is aan revisie: duur. Als er geen diesel of slecht wat luchtbellen uitkomen zit er een luchtlek in je aanvoerleiding. Je weet dat deze leiding volstrekt luchtdicht moet zijn? De pomp op het blok is het enige element dat de brandstof oppomt. Lek in de aanvoerleiding betekent over het algemeen : big troubles met de aanvoerleiding.

Wat je hierna nog kan proberen (er komt geen diesel uit de retourleiding) is even wat diesel aan te laten zuigen met een losse slang op de pomp vanuit een tankje ofzo. Als ie nu nog geen brandstof aanzuigt dan is waarschijnlijk de acceleratiepomp in je brandstofpom defect.  Duur. Zuigt ie nu wel netjes brandtstof aan dan zou de motor er wel iets langer op moeten kunnen lopen dan pakweg 10 sec.

Ga aub nie zitten kloten met losse filtertjes in de leiding: het is geen benzine auto (, Heer Noisemaker!!). HEt normale dieselfilter hoort zijn werk gewoon goed te doen. Een los filtertje verandert niks aan het aanzuigprobleem en zal door de extra aanlsluitingen de kans op problemen juist vergroten! Bovendien is de brandstofpomp van een diesel een veel gevoeliger en kostbaarder insturment dan een carburateur of injectiesysteem van een benzine auto. Een beetje vuil in het brandstofsysteem zal een carburateur of injectiesysteem kunnen verstoppen. Heel vervelend,maar niet onoverkomelijks. Een brandstofpomp die een vuiltje te verwerken krijgt is al snel rijp voor een revisie. REken op ong. 600 EUR voor een revisie. Daar zitten de montage en afstelkosten bij een specialist nog niet eens bij (reken op 3 uur werkloon).

Maar goed: ga eerst maar eens zoeken op een luchtlek, dat lijkt me realistischer.

Groet
Marten

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 februari 2005 01:42 AM
  [ # 6 ]
DaanDus schreef:

Het filter is inderdaad vandaag vervangen. Zat er 37.000 km in, anderhalf jaar. Het nieuwe filter past prima. Dit is volgens mij ook het probleem neit. De rubbers pasten prima. en de leidingen: het blok loopt keurig op de brandsof uit het filter…. dus die leidingen zijn het niet lijkt me. de leiding naar de tank kon ik zonder moeite doorblazen met een fietspomp (en een zelf geknutseld dingesje om de lucht in die slang te krijgen met mijn fietspomp Smile)

ik heb het filter voor de roto-diesel…  du het grootste filter zeg maar…..

De vervangingstermijn voor het brandstoffilter is overigens 20.000 km.

Bij een diesel raakt de leiding vrijwel nooit verstopt, maar het aanzuigen van lucht via het filterhuis is een des te groter probleem. Check dus op de retourleiding (met doorzcihtige slang) over de slang diesel retourneert of lucht! Laat het ons weten.

Mocht het filterhuis lek zijn (kans is groot als ik het zo lees na vervanging) dan kan je bij div. automaterialenzaken revisiesetjes bestellen. O.a. Bogamat Den BOsch heeft ze: zowel voor Rotodiesel als Purflux filterhuizen.

Gr,
MArten

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 februari 2005 01:44 AM
  [ # 7 ]
DaanDus schreef:

Het filter is inderdaad vandaag vervangen. Zat er 37.000 km in, anderhalf jaar. Het nieuwe filter past prima. Dit is volgens mij ook het probleem neit. De rubbers pasten prima. en de leidingen: het blok loopt keurig op de brandsof uit het filter…. dus die leidingen zijn het niet lijkt me. de leiding naar de tank kon ik zonder moeite doorblazen met een fietspomp (en een zelf geknutseld dingesje om de lucht in die slang te krijgen met mijn fietspomp Smile)

ik heb het filter voor de roto-diesel…  dus het grootste filter zeg maar…..

Ik heb dat probleem al eens eerder gehad….ik neem aan dat je (staande voor de BX) aan de linkerkant tegen het schutbord aan, het aluminium brandstoffilter, met daar bovenop de drukknop om te pompen, hebt zitten ??

Zo ja….dan zou je weleens een defect filterhuis c.q. opvoerpomp kunnen hebben.
Het hoeft maar een haarscheurtje te zijn en dat probleem is er al.
Kan natuurlijk ook in de rest van de leiding naar de tank zitten.

Probeer eens het filter *om te leiden*....dus de slang vanaf de tank meteen richting de brandstofpomp…..en kijk dan eens of het over is.
WEL goed de slangklemmen vastdraaien…!!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 17 februari 2005 02:24 AM
  [ # 8 ]

rij alweer wat jaartjes bx diesel en heb dit nu al twee keer gehad. bij mij was dat, zoals eerder aangemeld valse lucht. Er zijn een aantal diesel filters in omloop bij de bx. Een heet er perlux op die andere kan ik ff niet komen. Maar bij was beide keren was het huis lek waar het filter inzit. Bij sommig zit het aan de rechterkant van de auto, aan de zijkant, een metal frame waar je het je opdraait. Maar bij deze is het waarschijlnijk zon zwart huis midden bij de motor.

Wat je kunt doen is, als die beroerd loopt , een trechter aansluiten rechtsreeks op de dieselpomp en daar diesel in gooien kijken of ie dan goed loopt. Als ie dan goed loopt weet je zeker dat het om de aanvoer gaat. Je moet wel ff doorstarten om het lucht eruit te krijgen

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 17 februari 2005 11:15 AM
  [ # 9 ]

Hoi allemaal,

(dit is mijn eerste ervaring met Forums, erg prettig….goeie tips)

Ik heb zojuist een garage gebeld…..... (type oude-meneer met enorm veel ervaring) en die vertelden me het volgende:
De leiding vanuit de tank loopt onder de auto door, en dan naar een blokje achterop het motorblok waar de brandstof voorverwarmd wordt.
Vanuit dat blokje loopt weer een slang naar de inlaat van het brandstoffilter.
Dit blokje sneuveld nogal eens, waardoor hij valse lucht aanzuigt. De garage meldde ook storingen als inhouden, opeens hard gaan trekken en uiteindelijk het uitval-probleem wat ik heb mogen ervaren.

TIP: sloop dat blokje eruit, en verbind de boel door. Als ie op koude diesel kan lopen, is dat voorverwarmen dus niet noodzakelijk. Gewoon de slangen aan elkaar freubelen.

Mocht dit niet werken ,dan ga ik het brandstoffilter maar even “uitschakelen” om te kijken of dit de zwakke schakel is.


(p.s. wel jammer, want o o o, wat genoot ik van die auto…..... na mijn caddy type 1 MET BLADVEREN ACHTER…... haha)

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 17 februari 2005 05:05 PM
  [ # 10 ]

Is het bekend of een ax diesel dit blokje ook heeft? (m’n ax heeft een 1.4TUD blok).

Ik heb namelijk ook al 2 keer gehad dat de motor ineens enorm veel toeren ging maken. Toen gelijk uitgezet. Na pompen en starten niets meer aan de hand.

Ik heb het brandstoffilter vervangen en sindsdien (na ong 400km) geen last meer van gehad.

En hoe valt dat nou te verklaren dat er ineens enorm veel toeren komen (zoals die garage meneer al vertelde over de bx)?

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 17 februari 2005 05:51 PM
  [ # 11 ]

Ik weet niet of een ax dit ook heeft. Je kunt het simpel zien, kijk of de aanvoerslang naar je brandstoffilter vanaf het motorblok komt. Zo ja, dan zit er zo’n blokje.

Het ineens heel veel toeren maken heb ik niet met mijn bx, het is meer dat hij opeens NORMAAL begint te trekken, i.p.v. inhouden.

Met mijn vorige auto (1.6 VW dieselblok) had ik ooit wel dat hij op hol sloeg….erg angstaanjagend…. (draai meteen de sleutel om, of trek de stekker vna je brandstofpomp als dat dichterbij is.)
Dit was een pomp-afstellign ide niet klopte, en is verholpen door de boel opnieuw af te stellen (voor de bx-freaks: die VW-pomp is toen gerepareerd met onderdeeltjes van een bx-brandstofpomp, haha)

groetjesssss

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 17 februari 2005 06:24 PM
  [ # 12 ]

Ok ik open er ff een apart topic over bij “AX”. Ben toch wel benieuwd wat dat nou geweest is.

groeten Rob

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 februari 2005 08:34 PM
  [ # 13 ]
Kakelbont schreef:

Is het bekend of een ax diesel dit blokje ook heeft? (m’n ax heeft een 1.4TUD blok).

Ik heb namelijk ook al 2 keer gehad dat de motor ineens enorm veel toeren ging maken. Toen gelijk uitgezet. Na pompen en starten niets meer aan de hand.

Ik heb het brandstoffilter vervangen en sindsdien (na ong 400km) geen last meer van gehad.

En hoe valt dat nou te verklaren dat er ineens enorm veel toeren komen (zoals die garage meneer al vertelde over de bx)?

Het AXje heeft een ander blok. BX heeft een XU blok.

Maar dat doet niks af aan de principes: die zijn vrijwel hetzelfde bij beide blokken.

Over dat voorverwarmingsblokje. Dat is een van de mogelijke probleemoorzaken, maar niet de meest voorkomende (ja, dat durf ik best tegen te spreken)..

Wederom: volg de tip om ff te kijken met een doorzichtige slang of er lucht in de retourbrandstof zit.  Een luchtprobleem KAN veroozaakt worden door dat voorverwarmingsblokje, een lek in het brandstoffilterhuis OF gewoon een doorgerotte brandstofleiding.

Gr
Marten

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 17 februari 2005 08:57 PM
  [ # 14 ]

Very Happy Very Happy   Very Happy   Very Happy   Very Happy   Very Happy   Very Happy   Very Happy Very Happy

HIJ DRAAIT WEER ALS EEN ZONNETJE!
(en nu gewoon TOTDAT je de sleutel weer omdraait!)

Het probleem was dus toch dat “blokje”.....

Voor eventuele volgelingen:
het is ff een kloteklusje, je komt er moeilijk bij. Gewoon die ku*tslangen afsnijden, stukje buis erin stampen… (buitenmaat 8 mm) en met 2 slangenklemmen vastdraaien. Brandstoffilter goed ontluchten, en rijden maar.
(uit angst voor diesel-morsen heb ik eerst met de fietspomp de leiding even leeggeblazen, dus de diesel terug in de tank)

Ik ben weer een gelukkig mens… op naar het volgende euvel! haha


P.s. iemand nog tips hoe ik mijn huisgenoot (=type Audi A3-rijder) kan afzeiken, aangezien ik nu 2 dagen het slachtoffer ben geweest van het gebruikelijke “citroeniskutenaltijdverrot-commentaar”......?  Wink

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 17 februari 2005 09:04 PM
  [ # 15 ]

rij eens over een drempel…. Laughing

veel rijplezier nu met je bix!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook