Dit probleem heb ik al heel lang, mijn toerenteller gaat soms veet te veel aanwijzen, wel 1000 toeren te veel. Vooral als ie goed warm is. ALs je ff stopt om te tanken bv, is het weer over. Iemand een idee wat dat is??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: toerenteller tzd turbo ophol
verkuilm schreef:Dit probleem heb ik al heel lang, mijn toerenteller gaat soms veet te veel aanwijzen, wel 1000 toeren te veel. Vooral als ie goed warm is. ALs je ff stopt om te tanken bv, is het weer over. Iemand een idee wat dat is??
Zijn de stekkers van je Bobine niet erg vuil ? Die kan je simpel schoonmaken met WD-40 nl.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ehm… een diesel heeft volgens mij geen bobine hoor! Klinkt wel als een elektrieke probleem. Ik weet het zo ook niet…. Kan het misschien simpelweg een stekker zijn achterop het instrumentenblok die een wat sjofele connectie heeft? Heb je nog andere storingen die er misschien aan gerelateerd kunnen zijn? Misschien is het wel simpelweg een zekering…...
Lijkt me ‘n “typisch” probleem te wezen.
M’n nonkel heeft dit probleem ook met z’n bx gehad.
Ook m’n eigen ZX heeft ook ooit zulk probleem gehad & ‘n kennis van me ook op zijn ZX. Effe een andere klok(-kenwinkel) op de sloop halen en je zal zien dat ‘t probleem verdwenen is. Tenzij je natuurlijk een klok(-kenwinkel koopt met ‘tzelfde probleem…
Ik heb ooit ‘n testverslag gelezen van een BX, en daarin werd zelfs op een nieuwe BX een nogal flippende toerenteller gemeld.
Dus: lijkt in de klokkenwinkel zelf te liggen ; niet in de verbindingen of kabelboom.
Greetz,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
ja zou goed kunnen, heb ik al eens vervangen hielp toen niet, maar zegt natuurlijk ook niet alles.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: toerenteller tzd turbo ophol
verkuilm schreef:Dit probleem heb ik al heel lang, mijn toerenteller gaat soms veet te veel aanwijzen, wel 1000 toeren te veel. Vooral als ie goed warm is. ALs je ff stopt om te tanken bv, is het weer over. Iemand een idee wat dat is??
Lijkt me een probleem met de BDP-sensor die boven je starterkrans zit. (als ik me niet vergis tenminste).
Mijn TZD Turbo heeft dit ook af en toe. Schijnt met de afstelling van deze sensor te maken hebben.
ik denk dat daar in de haynes-manual wel wat over terug te vinden is.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
ga wel eens ff kijken. Heb wel een haynes booek, staat alleen geen diesel in
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
verkuilm schreef:ga wel eens ff kijken. Heb wel een haynes booek, staat alleen geen diesel in
Och, zo complex is het niet. Het BDP-sensortje zit aan de onderkant v/h vliegwielhuis; gaat met een tweedraadsverbinding (symmetrisch) via via naar de toerenteller toe. De vuiligheid kan onder de motorkap zitten (3 polig stekkertje in de buurt van de accu) of aan het sensortje zelf; onderkant die vettig is. Ook het sensortje kan kapot aan het gaan zijn.
In deze draad wordt precies hetzelfde besproken: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161901
Ich bin ein Breaker