borg schroeven wel monteren!!!
als je later je wiel eraf haalt kan je schijf iets lossen en kan er roest of vuil tussen de schijf en de naaf kommen .
Als je dan je wiel weer monteerd en je gaat remmen denk je gelijk dat je abs het zo gaat je rempedaal schokken (1 zand korrel kan een scheefstand van 2 mm Veroorzaken)
Dus gewoon even nieuwe boutjes halen , een lik copaslip eraan en ze roesten nooit meer vast.
Ik heb 3 van de 4 schroefjes heel gelaten! Helaas had ik net alles eraf, doe ik de verpakking open en zie ik dat ik geventileerde schijven heb meegekregen. Morgen maar even terug dus…
voge schreef:Ik heb 3 van de 4 schroefjes heel gelaten! Helaas had ik net alles eraf, doe ik de verpakking open en zie ik dat ik geventileerde schijven heb meegekregen. Morgen maar even terug dus…
Zonder remmen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Haha, had geen zin om ‘t weer in elkaar te zetten dus ik ben maar met de 14e gegaan, die heeft nog wel remmen
En om nou de wielen terug te zetten zonder remschijven, dat ziet er ook niet uit. Staan je banden zo ver binnen de wielkasten
Maarre, remmen doet de diesel weer als de beste hoor! Geloof alleen dat ik er eens een nieuwe carterpakking tussen moet zetten, begint wel erg te zweten daar zeg.
Het enige lastige vond ik dat je aan de bovenkant van de blokken zo’n hoekijzertje moet doen en aan de onderkant een haakje. één ertussen gaat wel maar alle twee is toch wat lastig. De rest sprak eigenlijk voor zich. En dat terugdraaien ging ook best soepel hoor!
voge schreef:
Het enige lastige vond ik dat je aan de bovenkant van de blokken zo’n hoekijzertje moet doen en aan de onderkant een haakje. één ertussen gaat wel maar alle twee is toch wat lastig. De rest sprak eigenlijk voor zich. En dat terugdraaien ging ook best soepel hoor!
Goed schoonmaken met een staalborstel oid.
Vervolgens eerst het hoekijzertje erin drukken; dat moet soepel gaan, anders ben je nog niet klaar met schoonmaken. Daarna het veertje erop drukken. Sommige blokken hebben een minder nauwkeurige afwerking en dan moet je soms eerst wat bramen afvijlen voor het lekker zit.
En vergeet _vooral_ niet de klauwen door te spoelen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:En vergeet _vooral_ niet de klauwen door te spoelen.
Bedoel je gewoon ontluchten van de remmen?
Waarom moet je dit eigenlijk doen nadat je de blokken/schijven heb vervangen :
ZX1.4i schreef:karel schreef:En vergeet _vooral_ niet de klauwen door te spoelen.
Bedoel je gewoon ontluchten van de remmen?
Waarom moet je dit eigenlijk doen nadat je de blokken/schijven heb vervangen :
De kans dat je lucht indraait bij het terugdraaien (voor) of duwen (achter) van de zuigers is aanwezig. Daardoor gaat de remwerking achteruit omdat deze sponziger wordt; lucht is ahgi beter samendrukbaar dan verse LHM. Erg oude LHM is weer wel samendrukbaar.
Mijn hoofd-reden is het spoelen van de klauwen: gebruik maar rustig een halve liter *schone* LHM per klauw. Dat zorgt ervoor dat de klauw en leidingen doorgespoeld en gelijktijdig ontlucht worden.
Als je dit bij iedere LHM- en remmenbeurt doet blijft de boel mooi gangbaar. Verouderde LHM zorgt voor de nodige ellende in de remzuigers en leidingen; in de buurt van de remmen is weinig doorstroming dus de kansen die je hebt moet je aangrijpen.
Ik heb al meermaals gemerkt dat er een verschil tussen “verse” LHM en LHM die pas een paar maanden zat te merken was, in een links/rechts verschil in het tijdstip van aangrijpen. Doe het dus wel aan 2 kanten in 1 ronde.
Ich bin ein Breaker
ZX1.4i schreef:karel schreef:En vergeet _vooral_ niet de klauwen door te spoelen.
Bedoel je gewoon ontluchten van de remmen?
Waarom moet je dit eigenlijk doen nadat je de blokken/schijven heb vervangen :
Ik heb de remmen pas bij de laatste LHM wissel doorgespoeld, moet het dan nu weer?
voge schreef:ZX1.4i schreef:karel schreef:En vergeet _vooral_ niet de klauwen door te spoelen.
Bedoel je gewoon ontluchten van de remmen?
Waarom moet je dit eigenlijk doen nadat je de blokken/schijven heb vervangen :Ik heb de remmen pas bij de laatste LHM wissel doorgespoeld, moet het dan nu weer?
Hoe recent was dat? Als je geen sponzig gedrag voelt, of een vertraging, en hij grijpt recht aan, sja, dan zal het wel niet echt nodig zijn.
Je zou het voor de grap kunnen proberen; je zult merken dat er toch nog verschil te merken is ook al is het vrij recent gebeurd. Ik merkte het verschil na enkele maanden al; het zag ook al weer wat geliger dan verse LHM. Mogelijk toch nog wat achtergebleven vulles in de leidingen, of al snel verouderd door het hevige remmen met mijn soms wat boertige rijstijl…
Ich bin ein Breaker
uuhm, nu ongeveer 8.000km geleden (week of 10 dus) Hij remt prima dus ik laat het maar even zo.