Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik ruik na dat ik een tijdje heb gereden een koelvloeistoflucht naast de auto.
Onder de motorkap aan de stuurzijde zie ik een afzetting t.h.v. de
koppakking en het themostaathuis.
Is dit een bekend verschijnsel :
Lekt het thermostaathuis en loopt zo ook wat koelvloeistof tussen de rand cil.kop/koppakking/motorblok naar beneden. Of erger andersom en komt het voor dat de koppaking zweet : : .
Ik hoop dat ik het kan verhelpen met het thermostaathuis demonteren,schoonmaken en correct met nieuwe pakking monteren en niet een hele cil.kop ops: .
Xsara 20001 16-16v 51.000km
Ron
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
het demonteren en opnieuw met vloeibare pakking monteren is genoeg.
er zit geen pakking tussen.
het is een bekend probleem
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Bedankt voor de zeer snelle reactie Dennis,
Ik neem aan en hoop dat je het thermostaathuis bedoelt.
Ik zie het ook via de rand cil.kop en motorblok lopen naast het themostaathuis over een gietstop die daar in de hoek zit zo naar beneden.
Ik kan het nu niet goed beoordelen ( donker,koud en sneeuw } maar het is heel goed mogelijk dat daar de koelvloeistof afkomstig van het lekkend thermostaathuis ook naar beneden loopt, veroorzaakt door de rijwind.
Koelvloeistof moet ergens langs naar beneden natuurlijk
Nogmaals ik hoop geen koppakking, daar heb ik nu even geen zin in .
Zijn er meer mensen met dit probleem
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
dat bedoelde ik ook )het thermostaathuis) is niet veel werk maar let wel op dat je weer goed ontlucht.
er is van citroen uit zelfs een mededeling dat je eerst het thermostaat huis doet en niet de koppakking.
suc6.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Nogmaals bedankt Dennis…......
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: Koelvl.lekkage xsara coupe 16-16 vtr
r.kerstens schreef:
Xsara 20001 16-16v 51.000km
Ron
WOW deze zit zeker wel helemaal vol met high tech spullen?
vlieg of rij je met deze Xsara?
verder veel suc6 met je probleem!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Nee hoor helemaal niet ... heeft gewoon te maken met te dikke vingers
Ik ga zaterdag maar eens het themostaathuis fixen en hoop dat het dan opgelost is ????
Er lopen toch ook nog wel wat sporen van onder het uitlaatspruitstuk uit dus ik ben benieuwd, ik ga maar van de tip van Dennis uit
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Nu een tijdje later blijkt inderdaad dat het thermostaathuis was die lekte.
Dit was zo behoorlijk….. er was een opgedroogte koelvloeistof spoor tot half het spruitstuk over de motor naar beneden.
Zelfs zo ver dat deze over de middelste vriesstop van het motorblok naar beneden liep.
De koelvloeistof kan enigszins tussen de cilinderkop op de koppakking naar het midden van de motor lopen en weg lekken.
Hierdoor lijkt de koppakking te lekken bij mij was er aan de voor en achterzijde leksporen te zien over het motorblok.
Verdenk dus niet direct de koppaking ook al lijkt het zo
Het thermostaathuis is vrij makelijk te demonteren en schoon te maken, daarna alles met een goede pakking [vloeibaar] in elkaar zetten.
Het kan zelfs nog zo zijn dat na de reparatie lijkt dat er nog steeds een lekage is, dit komt doordat er koelvloeistof tussen de pakking en de cilinderkop zit. Dit verdampt / verbrand er vanzelf uit en daarna is de lekkage volledig over.
Bij mij wel in iedergeval
Ron
Joss schreef:Ik heb een soortgelijk probleem (Xsara break 1.6 16V uit 2001) en de pakking van het thermostaathuis is vervangen. Maar ik heb nog steeds een kleine lekkage op de plek zoals bij dit onderwerp is beschreven (halve liter per 1000 km). Het lekt bij mij alleen over de voorkant van het motorblok (rechts) vanaf dat richeltje. Heb het idee dat die reparatie van die pakking niet goed is uitgevoerd. Maar mij wordt gezegd dat het waarschijnlijk de koppakking is. Maar ik heb verder geen andere verschijnselen die op een lekke koppakking wijzen. Wat is wijsheid? Ik ga over anderhalve week op vakantie. De temp. van de koelvloeistof is altijd in orde de motor loop verder mooi.
Dat vind ik een vrij forse lekkage. Als het nu wel de koppakking is en die breekt onderweg door heb je het gegooi in de glazen. Ik zou het motorblok even afspuiten en schoonmaken, motor droog laten worden en daarna de motor starten en blijven kijken tot je ziet waar het lekt.
Groeten,
Jan
Een beetje vloeibare pakking die bestand is tegen minstens 200 graden moet het wel doen. Dan kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan, maar je weet het nooit. Niet te knieperig met de pakking, maar vooral ook niet te ruim. Ander heb je klonters aan de binnenkant zitten die los zouden kunnen komen en dan een waterkanaal af kunnen sluiten.
Als je het niet vertrouwd zou ik het even opnieuw doen en daarna opnieuw testen.
Groeten,
Jan
Had de Peugeot dealer waar ik een paar weken terug was toch gelijk, koppakkingen en TU motoren is nog steeds een bekend probleem. Hij vertelde me dat bij de 16V TU motoren de koppakking nog sneller eruit vliegt
Toch maar eens gaan verdiepen in de 1.6 en 16V TU motoren, vroeg of laat klopt er wel een slachtoffer bij me aan voor hulp
TU is het type motor. Dit type motor wordt grofweg vanaf 1990 gebruikt in o.a. de AX, BX, ZX, Saxo, Xsara, Xantia, C1, C2, C3, C4 en de tegenhangende Peugjes. Ik vind het persoonlijk waardeloze blokken, met name om het motorgeluid en de lekke koppakkingen. Maar ze kunnen opzich wel moeiteloos 3 ton op gas draaien. Anderen zweren er dan ook bij. De koppakking is stomweg een constructiefout van het eerste uur, en ze hebben het nooit opgelosd. Sukkels daar bij PSA. En dan nu het gedonder met kleppen dat sommige hebben. Mijne heeft het wel en is ook erg rauwig, maar die van mijn zwager absoluut niet.
Als ik met mijn stomme kop onder de motorkap van de wagen had gekeken toen ik em kocht had ik em nooit gekocht! Maarja, we doen het er maar mee.
Opzich moet ik wel zeggen dat onze 1.6i 16V het best doet, lekker vlot ook.
Gegroet!
Jan
Chinco schreef:TU is het type motor. Dit type motor wordt grofweg vanaf 1990 gebruikt in o.a. de AX, BX, ZX, Saxo, Xsara, Xantia, C1, C2, C3, C4 en de tegenhangende Peugjes.
Al eerder zelfs, vanaf de eerste AXen al, ergens in 1987 of 88?, dat waren de 1.0, 1.1 en 1.4 TU motoren met Carburateur en later injectie. Vanaf de Saxo is de 1.6 TU erbij gekomen, ook te vinden in de 106.
Kenmerkend voor deze motoren is dat ze rechtop staan en de uitlaat aan de voorkant hebben, terwijl XU motoren achterover gekanteld met uitlaat aan de achterkant in de auto liggen.
Persoonlijk vind ik ze op de koppakking na, fantastische motoren, simpel en makkelijk zelf te onderhouden, je kan als je handig ben alles zelf doen.