Hoi,
Ik heb een BX uit 92 waar ik voor de remblokken moet vervangen.
Hoe doe ik dit?
Groeten Theo
www.citroenbx.nl
Duidelijker kan haast niet.
Om de zuiger uitgedrukt te krijgen heb je een speciale sleutel nodig. Je kunt em echter ook met een grote schroevendraaier onder druk houden en dan (uit)draaien.
Vergeet niet het hele zooitje goed schoon te maken met remmenreiniger!
super! dank je wel!
Groet Theo
Succes met de klus.
Als je het voor op de straat doet, zorg dan dat je auto goed horizontaal staat en zet em op pootjes. Aangezien de “handrem” op je voorwielen zit.
WYD schreef:www.citroenbx.nl
Duidelijker kan haast niet.Om de zuiger uitgedrukt te krijgen heb je een speciale sleutel nodig. Je kunt em echter ook met een grote schroevendraaier onder druk houden en dan (uit)draaien.
Vergeet niet het hele zooitje goed schoon te maken met remmenreiniger!
Pak een grote schroevedraaier met een vierkante steel en je draait de zuiger zo terug.
bij de 16V moet je ze terug draaien, misschien ook wel bij de types 3. maar mijn GTi 8V kan je gewoon met een grote waterpomp tang terug knijpen, en hoef je dus niet te draaien.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:bij de 16V moet je ze terug draaien, misschien ook wel bij de types 3. maar mijn GTi 8V kan je gewoon met een grote waterpomp tang terug knijpen, en hoef je dus niet te draaien.
?? Het enige verschil tussen 16v klauwen en normale klauwen is de breedte van de klauw. Bij de 16v passen er geventileerde schijven tussen. De procedures voor het vervangen van remblokken en ook de remblokken zelf zijn hetzelfde.
Bij mijn oude (wijlen) type 3 (progress) moest je ze in ieder geval terugdraaien. Alleen duwen lukte niet.
bij mijn 1.6 tri dacht ik eerst ook de cylinder terug te moeten draaien, zitten inderdaad 2 vierkante inkepingen in, maar het is helemaal niet nodig. Inderdaad een lijmtang nemen en je kijpt m zo terug. Als dat niet lukt, neem dan een bijtel of schroevendraaier, doe er iets zachts als rubber omheen en je kunt m terug duwen…ik heb de mijne vorige week in 25 minuten per kant vervangen, dus een klusje van niets!!! Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
je moet ze een kwartslag terug draaien en dan stukje indrukken ,zo doorgaan tot de blokken er tussen passen
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
turbodiesel schreef:je moet ze een kwartslag terug draaien en dan stukje indrukken ,zo doorgaan tot de blokken er tussen passen
Zo heb ik het inderdaad ook gedaan.
In ieder geval, na wat bloed, zweet en vuile handen zaten ze er na +- 35 minuten per kant er op dankzij die handleiding op:
http://www.citroenbx.nl/frame-tech.htm
dank u allen voor uw goede raad!
Groet Theo
Volgende keer kun je het nog sneller. Als je eenmaal weet hoe het zit, stelt het weinig meer voor.
Mooie handleiding ook hè?
Ik ben Roel Tiemersma er in ieder geval heel erg dankbaar voor!
Ik zat nog te bedenken dat ik ook een keer wat foto’s had gemaakt.
Voor degenen die ook nog een keer de remblokken willen vervangen:
Zo zag het er uit nadat ik het wiel gedemonteerd had:
Mijn remblokken bleken nog voldoende voering te hebben. Echter ging het dashboardlampje wel branden doordat de sensor-draden kortsluiting maakten, deze heb ik dus maar wel vervangen. Verder uiteraard de remmenreiniger gebruikt:
De sensors waren niet veel soeps meer zoals je op de volgende foto kunt zien: