Het is weer zo ver.. Ik heb alweer problemen met het schakelen in m’n geliefde BXje.. Deze keer is het niet het probleem van het schakelen naar de 1, maar het schakelen van de 1 naar de 2.
Ik zal in het kort een beschrijving geven van mijn handelingen, gevolgd door de reacties van m’n autootje…
- ‘k tuf lekker richting stoplicht, uiteraard is dat rood, aangezien hier in het zuiden stoplichten om een of andere reden altijd rood zijn, dus: afremmen, na een tijd de koppeling intrappen, en wanneer je bijna stilstaat tik je em naar de 1, en bij stilstand mooi op de handrem, want stoplichten hier in het zuiden zijn altijd erg lang rood.. tot hier pas de problem.
- na 15 minuten springt het licht op groen. ik zet em van de handrem af, geef een beetje gas bij en laat de koppeling opkomen. ‘t is natuurlijk logisch dat de auto in beweging komt en gaat versnellen.
- vervolgens wil ik dus naar de 2, dus: koppeling intrappen, gas los, pook verplaatsen van de 1 naar de vrij, en in 1 beweging door naar de 2.. net voor ie in de 2 zit **krrrrrrrrrrr** (zelfde geluid als je em in de achteruit wil zetten wanneer de auto nog niet tot stilstand is gekomen).. vervolgens nog een licht tikje, en hij zit in de 2.
Verder gaan alle schakelbewegingen prima. van de 2 -> 3, 3 -> 2, 4 -> 2.. alleen dus problemen bij het schakelen van 1 -> 2.
Nou, effe wat technische gegevens van m’n autootje: ‘t gaat hier dus om een BX 1.6i Chic, BE3 bak, de koppeling is nog best goed, drukgroep is behoorlijk aan het eind van z’n latijn. Versnellingsbakolie is een tijdje geleden vervangen.
Wel moet ik opmerken dat het lijkt alsof het net na het starten erger is dan wanneer ie een 15tal minuten loopt (temperatuur misschien? ‘t is nou niet bepaald warm buiten, maar ook weer niet erg koud).
Verder (dit is best een belangrijke): het probleem doet zich alleen voor als de auto in beweging is. Als ie stilstaat kan je gewoon van de 1 -> 2, zonder enig probleem.
Heeft iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?
Sychrodingesring lijkt me eigenlijk niet, aangezien je dan altijd dat probleem zou moeten hebben bij het schakelen van en naar de 2.
Thanks alvast
Re: problemen schakelen van 1 naar 2 (voor de afwisseling)
deur63 schreef:Sychrodingesring lijkt me eigenlijk niet, aangezien je dan altijd dat probleem zou moeten hebben bij het schakelen van en naar de 2.
mmmmm zit toch aan de synchromeshring(en) te denken. Heb het ooit eens bij een slOpel gehad ook. Daar was van 1 -> 2 geen probleem, maar van 3 -> 2 wilde nog weleens probleem opleveren (zo erg soms dat je ongemerkt in zijn 4 uitkwam ipv 2 - errug leuk ook net voor een bocht).
Vroem
ik moet in mijn bx ook altijd rustig ff 1 2 tellen tussen 1 en 2..
en het is erger als alles nog koud is..
rustig schakelen en je rijd er nog lang in rond zou ik zeggen
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:ik moet in mijn bx ook altijd rustig ff 1 2 tellen tussen 1 en 2..
en het is erger als alles nog koud is..
rustig schakelen en je rijd er nog lang in rond zou ik zeggen
Maar heb je enig idee wat de oorzaak is?
synchromesh
helaas..maar toch zou ik zeggen, rustig aan, gewoon doorijden, hij is niet kapot , gewoon niet helemaal lekker meer..
ik heb het nu al zo een 20.000 km dus het stort niet zomaar in elkaar hoor.
en mischien ooit afweging maken heel de bak te laten vervangen
kijk als jij het gevoel hebt dat het snel achteruit gaat moet je er mischien wel wat aan doen, maar bij mij is het van het begin af zo geweest
dus vandaar dat ik er best relaxed over ben
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Misschien een goed punt om een nieuwe bak bij de sloop te halen ?
gti_styling84 schreef:Misschien een goed punt om een nieuwe bak bij de sloop te halen ?
Op zich een goed idee, maar ik wil deze BX lang (lees: minimaal totdat ie klassieker is) houden. Als ik er een sloop bak in stop heb ik kans dat ik over een 2tal jaar weer met hetzelfde probleem zit. Goedkoop is duurkoop. Ik denk zelf dat het het beste is de bak tzt te (laten) reviseren, en met tzt bedoel ik dan de periode waarin ik ook de koppeling laat vervangen.
Goh, sinds een paar dagen heb ik het gevoel dat ik best wel een kat in de zak heb gekocht..
Ik heb een soortgelijk iets bij mijn GTi.
Ik heb niet echt een antwoord voor je maar meer een bevestiging dat het inderdaad niet zomaar kapot kan. Bij mij gaat ie ook lastig in 1 en nog lastiger in 2. Als ik hem in zijn 2 probeer te zetten moet je hem echt krachtig door een weerstandje strekken. Het is niet ideaal maar je leert er mee rijden zodat het op den duur niet eens meer opvalt. Tel daarbij op dat ik er al meer dan 10.000 kilometer zo mee rij, dus kapot gaat het niet snel.
Als ik trouwens soms eens een sprintje trek, gaat ie wel sneller en soepeler van 1 naar 2 (sneller schakelen en ook pas bij een hoger toerental). Dus bij mij vermoed ik dat de vorige eigenaar de bak gaar getrokken heeft.
Maar goed, zolang het niet echt kapot is, is het niet echt kapot !!!
BX GTi 8v ‘87
Je zou nog kunnen controleren of de wig tussen de koppelingskabel en de koppelingsplaten niet ingescheurd is. Dit komt best vaak voor bij de bx, ikzelf heb het al twee keer gehad…Gevolg is namelijk dat ie dan niet volledig ontkoppeld, dat merk je het meest in de lage versnelling, dus inderdaad de 1 en 2. Die wig vervangen is echt een makkelijk klusje…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
besselse schreef:Ik heb een soortgelijk iets bij mijn GTi.
Ik heb niet echt een antwoord voor je maar meer een bevestiging dat het inderdaad niet zomaar kapot kan. Bij mij gaat ie ook lastig in 1 en nog lastiger in 2. Als ik hem in zijn 2 probeer te zetten moet je hem echt krachtig door een weerstandje strekken. Het is niet ideaal maar je leert er mee rijden zodat het op den duur niet eens meer opvalt.
Ja, dat probleem heb ik ook al, dat je best wel wat kracht moet zetten om em in een bepaalde versnelling te zetten (vooral de 1 overigens)... voor zover ik weet is dat redelijk standaard.
Mijn probleem is echt dat je tanden langs mekaar hoort schuren, dus dat die 2 (toch?) tandwielen tegen elkaar komen, eer ze eindelijk ineen haken…
ik vind het al helemaal typisch dat dat alleen is wanneer de auto in beweging is. ‘k weet zelf nagenoeg niets van versnellingsbakken af, dus ik ga er maar geen oordeel over vellen, dat laat ik liever aan de experts over.
Ik heb trouwens vandaag eens wat zitten proberen, wegrijden bij een stoplicht en vervolgens koppeling intrappen, 2 seconde wachten, en em dan in de 2 zetten, dat lijkt te werken, maar nogsteeds niet helemaal super.
Van de 1 -> 3 schakelen raad ik overigens af, het is prima te doen, maar het trekt voor geen meter.
malle pietje schreef:Je zou nog kunnen controleren of de wig tussen de koppelingskabel en de koppelingsplaten niet ingescheurd is. Dit komt best vaak voor bij de bx, ikzelf heb het al twee keer gehad…Gevolg is namelijk dat ie dan niet volledig ontkoppeld, dat merk je het meest in de lage versnelling, dus inderdaad de 1 en 2. Die wig vervangen is echt een makkelijk klusje…..
Het probleem van niet geheel ontkoppelen is toch ook te verhelpen door het koppelingspedaal IETS hoger te zetten, zodat je het dieper in kan trappen? Ik weet het zelf niet, ik ben ook niet echt thuis op het gebied van koppelingen.. Als het in ieder geval zo is, lijkt me dat wel dè manier om te kijken of het aan de koppeling ligt, of dat ik gewoon m’n bak aan gort heb.
Ik heb hetzelfde van 1 naar 2 probleem en ik heb een nieuwe koppeling en drukgroep.
Dus zoek het maar bij een versleten synchromesh. Van 1 naar 2 en van 3 naar 2 wordt in dit rotonde file landje toch het meeste gebruikt…
Als de bak lekker warm is schakelt het stukken beter.
Vóór het starten schakel ik een paar keer van 1 naar 2 en terug. Dat helpt ook een beetje.
BX16TGI schreef:Ik heb hetzelfde van 1 naar 2 probleem en ik heb een nieuwe koppeling en drukgroep.
Dus zoek het maar bij een versleten synchromesh. Van 1 naar 2 en van 3 naar 2 wordt in dit rotonde file landje toch het meeste gebruikt…Als de bak lekker warm is schakelt het stukken beter.
Vóór het starten schakel ik een paar keer van 1 naar 2 en terug. Dat helpt ook een beetje.
misschien is het een gescheurde schakellevier heb ik net laten vervangen op mijn bx 14 type 1 ,schakelde ook niet goed meer
Wat is een schakellevier?
dat is een handel die je koppelingskabel verbint met de koppelingsplaten. Het is een wig ni de vorm van een klein beetje uitgeklapte V waar aan de ene kant de kabl inhaakt, en aan de andere kant een pen zit. Druk je het koppelingspedaal in, dan trek je de wig in een andere positie, drukt depin tegen de hendel van de platen en ontkoppel je….
Niet echt duidelijk he ), kijk anders een links onder je luchtfilter achter de radiator, terwijl iemand de koppeling indrukt. Dan zie je gelijk wat het is.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!