Afgelopen zondag had ik een lekke koelslang. Degene die vanaf de thermostaat naar de ijzeren pijp loopt die verder gaat naar de kachelradiator. Er liep een scheurtje over de lengte bij de aansluiting op de thermostaat.
Volgens mijn broer kan het verschillende oorzaken hebben.
Zoals bijv. een lekke koppakking waardoor druk opgebouwd wordt.
Wat kan bij mij de oorzaak zijn geweest?
Was de slang gewoon op na 13 jaar? En is het een bekend euvel bij BX’en? Of is er iets anders wat ik moet controleren?
M’n auto rookte niet overdreven. Alleen bij koude motor, maar dat lijkt mij ook gezien het weer vrij logisch. Verder zag ik geen sludge onder de oliedop. Alleen het normale beetje wat van de vochtverdamping onder de komt.
Of is het door heet koelwater gekomen? Het is namelijk gebeurt nadat ik een stukje (ongeveer 5km) zo’n 160-180km/h continue reed. Maar het leek mij dat een PSA motor dat op zo’n 5500-5800 toeren per minuut (onder het rooie), makkelijk moest kunnen hebben wanneer de motor goed opgewarmt is.
Ik ben namelijk bang dat ik de BX verder sloop.
P.s. De koelslang is inmiddels vervangen. IPV de standaard (klote) fabrieksklemmen zitten er nu ook normale ijzeren slangbinders op.
Er ging ongeveer 3 liter koelvloeistof in.
Stom toevallig is ooit die slang bij mijn 19TZi ook ooit kapot gesprongen. Bij mijn BX had dat tot gevolg dat de koppakking er uit lag en de cilinderkop gescheurd was. Het gebeurde ook bij een hoge snelheid die ik al lang volhield.
Maarre, bij mij was de koppakking het gevolg van de slang en niet andersom.
Slangen van 13 jaar oud gaan wel eens stuk, en zeker slangen van het franse rubber.
Slangen van 13 jaar oud gaan wel eens stuk, en zeker slangen van het franse rubber
Been there, done that…
Ook Franse slangklemmen die door Franse arbeiders op Franse motorblokken worden vastgeschroefd zijn geen succes…
Volgens mijn broer is of de slang poreus, of er heeft een te hoge druk op gestaan.
Vanavond maar weer even een stukje rijden en kijken of de koelvloeistof borrelt als de motor warm is. Volgens mijn broer is dat een indicatie dat de koppakking er uit zou liggen.
Verder loopt m’n motor voor de verandering weer eens heel beroerd stationair, op zo’n 550/600 toeren per minuut.
De ene dag loopt hij heel mooi stationair en de andere dag niet.
M’n broer wist dat bij Volkswagen na het schoonmaken van het carburatiehuis, de basisafstellingen weer opnieuw ingegeven moesten worden door de computer. Is dit bij een BX ook het geval? Aangezien ik het carburatiehuis schoongemaakt heb en er nou dus geen koolafzettingen meer zitten die voor veranderingen zorgen.
Wat betreft de koelslang: Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was, na 13 jaar mag een koelslang best ‘op’ zijn door aantasting van corrosie, temeratuurverschillen, druk enz.
Bij mij zijn er ook al tig slangen vervangen agv ouderdom. Je moet alleen wel oppassen dat je niet te lang met een te laag koelvloeistofniveau rondrijd waardoor de motortemperatuur stijgt tot een kritiek punt. Dan heb je wel grote kans op een gescheurde koppakking!
Verglijk het maar met de veerpoot-retourslangen, die zijn ook na zoveel tijd op en versleten
De veerpootretourslangen weet ik inderdaad (uit ervaring)
Ik dacht echter dat de koelvloeistofslangen niet zomaar konden scheuren. Het is ook een type 3 BX met stevigere slangen dan de voorgaande types.
btw zo’n klein “stom” slangetje kost toch nog 37 euro!
€37 maar? Afgelopen jaar had ik een gescheurde voorgevormde koelslang, deze loopt achter het motorblok langs naar de waterpomp (bij de turbo). Ik was geloof ik meer dan €100 kwijt voor zo’n stuk kl*terubber
WYD schreef:De veerpootretourslangen weet ik inderdaad (uit ervaring)
Ik dacht echter dat de koelvloeistofslangen niet zomaar konden scheuren. Het is ook een type 3 BX met stevigere slangen dan de voorgaande types.btw zo’n klein “stom” slangetje kost toch nog 37 euro!
Geloof me maar, die slangen scheuren ook gewoon door ouderdom.
Sowieso zijn koelwaterslangen allergisch voor olie en die slang wat jij vervangen hebt, loopt onder de ontsteking en langs de oliepeilopening door, dus misschien heeft er ergens olie gelekt.
WYD schreef:Volgens mijn broer is of de slang poreus, of er heeft een te hoge druk op gestaan.
Vanavond maar weer even een stukje rijden en kijken of de koelvloeistof borrelt als de motor warm is. Volgens mijn broer is dat een indicatie dat de koppakking er uit zou liggen.
Verder loopt m’n motor voor de verandering weer eens heel beroerd stationair, op zo’n 550/600 toeren per minuut.
De ene dag loopt hij heel mooi stationair en de andere dag niet.
M’n broer wist dat bij Volkswagen na het schoonmaken van het carburatiehuis, de basisafstellingen weer opnieuw ingegeven moesten worden door de computer. Is dit bij een BX ook het geval? Aangezien ik het carburatiehuis schoongemaakt heb en er nou dus geen koolafzettingen meer zitten die voor veranderingen zorgen.
Kijk eens op mijn site. Daar staat een complete beschrijving van de ontsteking van jouw type BX.
Sowieso regelt de ecu alles bij binnen bepaalde waardes, maar dara heeft hij wel de goede waardes voor nodig. Dus als een sensor niet meer goed is, komen er verkeerde waarde binnen. Verdachte nummer 1 bij slecht stationair draaien is de elektroklep bij de 19TZi-motor (DDZ motorcode)
Bedankt, ik ga zeker even kijken!
Ik zit zo eens even te kijken en zie dat jij ook niet stil zat met onderdelen voor je tzi
Zo ook deze:
Wat ik me nu afvraag is wat je met de slang van de ontstekingsvervroeger gedaan hebt. Aangezien die normaal gesproken op je luchtfilterhuis aangesloten zit. Deze zat er echter uiteraard niet meer in bij jou tzi.
Ik zie de slang hier namelijk wel ergens naartoe lopen:
En hoe zit dat met die verdamper? Hoort dat bij een gasinstallatie ofzo? Zag em bij de garage waar ik veel naartoe ga voor onderhoud ook zitten in een BX 1.9 tzi
Bij mij zit dat ding er echter (gelukkig?) niet in.
Kan het zijn dat door de montage van een carterontluchtings-sportfilter op die ontstekingsvervroeger-dinges, mijn motor nu stationair onregelmatiger loopt? Of is dat alleen de 1ste 100km?
Het ziet er bij mij nu zo uit onder de motorkap:
Foto is gemaakt voor de lekkage, het is er nou nog een beetje een smerig zooitje.
Adieu mon BX 2 schreef:Zodra het stationaire toerental was bereikt, kon het gebeuren dat het toerental plotseling terugviel naar 500 tpm. Op dat moment kon je zo veel gasgeven als je wilde, doch de motor reageerde hier niet op. Het euvel verdween ook telkens weer net zo plotseling als dat het gekomen was. Goede raad is duur en de wegenwacht werd er bijgehaald. Deze kon echter ook geen diagnose stellen, alleen dat het zeer vreemd was. Toch maar even langs een garage met de auto. Daar aangekomen werd de oorzaak vrij snel duidelijk. Er kwam zoveel olie in de cilinders en daardoor ook in het uitlaatsysteem dat de lambdasonde geheel ontregeld werd. Waarschijnlijk waren of de zuigerveren aan het eind van hun Latijn of er was al zo veel slijtage opgetreden dat er te veel speling was opgetreden.
Gelukkig is dit niet het geval bij mij. Als ik gas geef, dan reageert de auto gewoon normaal. Voor het stoplicht sta ik dus ook met het gaspedaal heel iets ingedrukt om em zo alsnog op de 1000 toeren te hebben. Dit rijd ook beter weg, anders zou de auto afslaan.
Verder blijf ik me verbazen over de ietwat lage topsnelheid van mijn BX. Die zou zeker gezien de paar aanpassingen wat hoger moeten liggen. Ik mag nu al in mijn handen klappen als de teller iets voorbij de 180 km/h gaat.
Verder zag ik bij de vele foto’s dit nog:
Dat lijkt op een spacer, maar is echter volgens het 205 gti forum een dwarsverstevigingsplaat voor een aluminium blok. Dus dat die dwars profielen het blok wat beter in de originele vorm houden. Over die zogenaamde “spacer” bestaan heel wat verhalen onder andere de oliepomp die anders tegen het carter komt.
Mijn bezoek aan jou geweldige site heeft me haast meer vragen dan antwoorden geleverd!
Toch was het zeker de moeite waard weer eens te kijken!
Wat een hoop vragen en nu maar hopen dat ik enkele antwoorden kan bedenken. Het 19TZi blok kan ik wel zo’n beetje dromen.
- Een verdamper hoort bij een LPG-installatie, dus die heb jij niet nodig
- Wat jij ontstekingsvervroeger noemt, heeft, voor zover ik weet, elektroklep. Vaak wordt ie ook wel stappenmotor genoemd hoewel die benaming niet juist is. Dit ‘ding’ is verantwoordelijk voor een goed stationair draaien van de motor. Download het pdf-bestand over de ontseking en volgens mij kun je nalezen hoe je de elektroklep kunt nameten op juiste werking.
- Die slang van de elektroklep zat bij mij onder en boven de gasklep en dus niet op het luchtfilter. Of dit iets met het LPG-systeem te maken had?
- Die extra plaat (voor tussen carter en onderblok) hoort bij een andere carterpan. Deze is een alluminium carterpan met koelribben. Deze is minder diep zodat de oliepomp niet zou passen. Middels deze plaat past alles weer gewoon.
Meer vragen? Kom maar op
Waar kan ik dat bestand over de ontsteking vinden? Ik zag op jouw site wel wat andere bestanden o.a. injectiesysteem, maar geen ontsteking.
Die electroklep, hoe werkt die precies? Werkt die klep op een vacuum? Of werkt die klep echt elektrisch?
Als ik m’n broer het vliegwiel laat controleren met de lamp en de ontsteking staat goed, kan ik er dan vanuit gaan dat de electroklep nog goed is?
WYD schreef:Waar kan ik dat bestand over de ontsteking vinden? Ik zag op jouw site wel wat andere bestanden o.a. injectiesysteem, maar geen ontsteking.
Die electroklep, hoe werkt die precies? Werkt die klep op een vacuum? Of werkt die klep echt elektrisch?
Als ik m’n broer het vliegwiel laat controleren met de lamp en de ontsteking staat goed, kan ik er dan vanuit gaan dat de electroklep nog goed is?
De ontsteking maakt deel uit van het injectiesysteem, dus je moet het pdf-bestand van het injectiesysteem downloaden: http://81.68.229.29/downloads/Techniek/Technische_Mededeling-BX1.pdf
De elektroklep werkt electrisch.
Kijk maar eens rustig de papieren na. De electroklep heeft overigens niets met het vliegwiel en het op tijd staan van de ontsteking te maken.