Volgende “issue” dient zich aan, of het nu door de kou komt of niet dat zou ik graag even bevestigd zien. Wanneer ik de Bix start na een nachtje stilstaan in de kou loopt ie de eerste minuten goed, door de automatische choke denk ik zo. Als de motor dan een beetje op temperatuur is zakt het toerental tot bijna afslaan en gaat dan weer omhoog, zakt weer tot bijna afslaan en dan weer omhoog. Heel sporadish slaat ie dan ook af.
Ga ik er dan mee rijden dan schokt de auto de eerste 100 meter echt enorm. Vooral in de eerste en tweede versnelling, zit je eenmaal op t oeren dan is er geen issue meer. Bij een stoplicht wil hij dan nog wel een keertje schokken maar na een eindje rijden is het wel voorbij.
Probleem lijkt me of brandstof of luchtaanvoer, ik las ergens iets over de debietregelaar die vast kan gaan zitten? Maar waarom manifesteerd zich dat dan niet bij stationaar lopen?
Thijs
PS ik sluit me even aan bij Eric, BX rijden blijft een avontuur
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
lijkt inderdaad alsof de ECU de stappenmoter wil compenseren
Meestal (als ze aan het einde van hun latijn zijn) blijft de stappenmoter half open staan…...
en het probleem zit ook op het moment dat de StappenMoter (SM )
MOET werken.In het begin als de moter koud is moet de SM helemaal open staan ......de moter krijgt nu een rijker mengsel (meer lucht en branstof) naarmate de moter warmer wordt sluit deze SM steeds meer luchttoevoer af. Als de moter eenmaal warm is is de nagenoeg helemaal gesloten…
De ECU probeerd het een en ander te compenseren maar heleaas lukt dit niet altijd…..........moter slaat af
Probeer ander eerst fff met een SM van een sloop peugeot ops: of citroen .... let er dan wel fff op dat deze SM maximaal 2 aansluitpootjes moet hebben
hier hebt ik er ook een peugeot SM in….............Uiteraard heb ik er later een orginele op gezet
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Kost zon ding nieuw? Ik lees inderdaad wel overal dat mensen met minder goed stationair lopen en schokken dat ding hebben vervangen. Verder heb ik geen last van hoge toerentallen die opeens optreden. En hoe heet zon ding in het Engels dat zoekt wat makkelijk in de Haynes
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Kost zon ding nieuw? Ik lees inderdaad wel overal dat mensen met minder goed stationair lopen en schokken dat ding hebben vervangen. Verder heb ik geen last van hoge toerentallen die opeens optreden.
Ik meende mij te herinderen dat het zo’n €180,- zou moeten kosten
Het handeld zich hier om een Bosch (nummer moet je ffff zien op je huidige SM )
vandaar dat ik eerst maar een 2ehands heb gekocht (zit er nog steeds op)
van een peugeot MI16 ops:
Oh ja,.................helemaal vergeten je kan hem ook testen
kost je helemaal niks,....
ffff op de 2 aansluit pootjes een +/- 12V accu zetten je zou ‘m dan duidelijk moeten horen klikken. Ook zou je door in de aanzuigmond te kijken het klepje open en dicht moeten zien gaan
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat testen ga ik dan maar eens als eerste doen, Slang bij de rechtse pijl loshalen en dan kijken? Het stationair lopen vond ik nooit zo storend maar die schokken de eerste 100 meter daar gaat vast meer van stuk. Maar 180,- is een smak geld. Wat mag 2e handse kosten?
Bij mij zit dat stekkertje anders zoals te zien op.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
citroen23 schreef:De moter krijgt nu een rijker mengsel (meer lucht en branstof) naarmate de moter warmer wordt sluit deze SM steeds meer luchttoevoer af. Als de moter eenmaal warm is is de nagenoeg helemaal gesloten…
effe offtopic.. Als ik het goed begrijp regelt de stappenmotor (of eigenlijk de combinatie ECU & stappenmotor) dus enkel en alleen de luchttoevoer? (dus de hoeveelheid lucht die uiteindelijk in de cylinder terechtkomt?)
De magnetti stappenmotoren kun je schoonmaken maar dat gaat met die van Bosch zeker niet?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:De magnetti stappenmotoren kun je schoonmaken maar dat gaat met die van Bosch zeker niet?
ja,.... Helaas
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
deur63 schreef:citroen23 schreef:De moter krijgt nu een rijker mengsel (meer lucht en branstof) naarmate de moter warmer wordt sluit deze SM steeds meer luchttoevoer af. Als de moter eenmaal warm is is de nagenoeg helemaal gesloten…
effe offtopic.. Als ik het goed begrijp regelt de stappenmotor (of eigenlijk de combinatie ECU & stappenmotor) dus enkel en alleen de luchttoevoer? (dus de hoeveelheid lucht die uiteindelijk in de cylinder terechtkomt?)
Je zou ‘m eigenlijk kunnen vergelijken met een extra luchtschuif
Bij koude moter open (extra lucht)
bij warme moter is deze dicht
Deze komt voor in LJ-tronic motoren Zoals o.a de BX19GTI
de extra luchtschuif zit ook in de DSinj. Alleen met het verschil dat deze niet aangestoord werd door de ECU maar door de koelvloeistof
naarmate de koelvleoistof warmer wordt sluit deze de extra schuif af.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Maarrem, wat mag ie 2e hands kosten?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Bij een koude motor meer lucht = armer mengsel?
Heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen, of moet het precies andersom? Koude motor = rijker mengel (vgl. choke bij carburateurmotoren)
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Ook de gasklep potentio meter (throttle valve potentio meter) kan verslijten, en dan de verkeerde gegevens doorgeven aan de ecu.
maar ik zet mijn geld ook op de stappen motor (stepper motor)
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
T(h)ijs schreef:Maarrem, wat mag ie 2e hands kosten?
als je de orginele wil hebben met de luchtinlaat aan de zijkant dan moet rekenen op een €40,-
bij een luchtinlaat aan de bovenkant (zie mijn vorige foto)
is dus niet orgineel BX16v of MI16 dan ben je voor €10,- a €15,- klaar (hangt heel sterk van de persoon cq sloperij af)
Ik heb de niet orginele nog in m’n bx liggen : voor het geval dat…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Robin schreef:Bij een koude motor meer lucht = armer mengsel?
Heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen, of moet het precies andersom? Koude motor = rijker mengel (vgl. choke bij carburateurmotoren)
Koude motor moet er een rijker mengel zijn(vgl. choke bij carburateurmotoren)
de ECU moet nu ,nadat er meer lucht in de moter komt,meer brandstof spuiten anders zou de moter afslaan kort samengevat:
meer lucht en brandstof = rijker mengsel = meer powerrrrrrrrrrrr
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
40,- is dan wel weer te doen, maar dan moet het dat wel zijn. Overigens verklaart dat wel het toerental maar is het schokken daar ook aan gerelateerd?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:40,- is dan wel weer te doen, maar dan moet het dat wel zijn. Overigens verklaart dat wel het toerental maar is het schokken daar ook aan gerelateerd?
heb je DE test al gedaan: 12V rechtstreeks op de SM :
ofterwel doet de SM het nog :
ik durf zonder die test NIET met 100% te zeggen: de SM is defect
schokken>>>>moter houd in>>>SM staat half open terwijl die helemaal open zou moeten staan.
ook is het een en ander afhankelijk van o.a. watertemp.sensor
zit o.a. 1 achter/naast je verdelerkap
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.