Ben gisteren bezig geweest om veerbollen te vernieuwen. Moet zeggen ik vond het nog een hele klus. Het grootste probleem was het losmaken van de oude bollen. Had op het forum al van alles gelezen over beitels en hamers en dat klopt ook wel moet ik zeggen. Had aan ieksEmmu nog advies gevraagd over het gereedschap wat ze in de garage hadden gebruikt voor zijn auto ( Nog bedankt ieksEmmu ) en kon toen wel zo’n “riem” lenen om de bollen los te trekken en vast te zetten maar ik kon er bijna nergens tussen/bij komen en heb bijna overal de leidingen los moeten maken en dan het geheel tussen de bankschroef om de oude bollen los te slaan. Heb er uiteindelijk 5 afgekregen, nog 3 te gaan.
Voor ieder die het ook zelf wil gaan doen zou ik zeggen ga er vanuit dat het tegen zit dan kan het alleen maar mee vallen.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Daarom heb ik het ook láten doen
Die bovenop gaan nog wel, maar die :lhm middenonder bij mij had men ook nogal wat kracht nodig…
Misschien eerst inspuiten met WD40, en anders met beitel en hamer tikken, schijnt ook wel gedaan te worden…
:susp
Staan er 8 bollen op een XM?
wagens,oldtimers
Volgens mij maar 7 bollen maar kan me vergissen
NoisemakeR schreef:Volgens mij maar 7 bollen maar kan me vergissen
moest ook fff denken maar het zijn bij sommige 7 ander 8
waar komt die 8e dan vandaan: die zit bij de recentere typen op de achterste langsarm (vlakbij de veerbol linksachter)
Deze gaat het vroegtijdig inzakken van de xm achter tegen
is een bepaalde naam voor maar kan er ffff niet opkomen ops:
Dus: 4 veerbollen, 2 comfortbollen, 1 voorraadbol,evt. 1 bol linksachter
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Krijg al schrik als ik eraan denk als ze moeten vervangen worden
wagens,oldtimers
michelv schreef:Krijg al schrik als ik eraan denk als ze moeten vervangen worden
‘k zal je maar niet vertellen hoeveel er onder een xantia activa zitten
ga je gelijk overgeven
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
citroen23 schreef:michelv schreef:Krijg al schrik als ik eraan denk als ze moeten vervangen worden
‘k zal je maar niet vertellen hoeveel er onder een xantia activa zitten
ga je gelijk overgeven
vertel, vertel!
@michelv bollen kunnen ook eerst opnieuw druk gebracht worden ipv meteen door nieuwe vervangen
[flauwe mode] tien! [/flauwe mode]
citroen23 schreef:
is een bepaalde naam voor maar kan er ffff niet opkomen ops:
Anti zink bol..
onderdeel van het SC/MAC-systeem en standaard op de xm vanaf orga nr. 6383(oftewel, phaseII)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:onderdeel van het SC/MAC-systeem
dat zocht ik…......................
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
of de remaccu bij een V6
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
even helpen
Ik zal jullie even een beetje helpen met die bolletjes jongens, zoals ik zei heb ik er 8. Het is voor een xm break V6 met automaat van mei ‘94 dus nog net type 1.
- Op elk wiel zit er 1 dat is dus 4
- achter onder een hitteschild in het midden zit er een verstopt
- dan zit er er voor 1 ter hoogte van de de schakelpook
- links op de bodem zeg maar onder de accu
- nog een achter de radiateur
dat is totaal 8, waar ze precies allemaal voor dienen weet ik niet maar ze zitten er. Op de site van idds-technique staat nog een overzicht.
Groeten Pier
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Klopt toch? 3 per 2 wielen voor de hydractief, 1x voorraadbol + 1x remaccu…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: even helpen
pier schreef:Ik zal jullie even een beetje helpen met die bolletjes jongens, zoals ik zei heb ik er 8. Het is voor een xm break V6 met automaat van mei ‘94 dus nog net type 1.
- Op elk wiel zit er 1 dat is dus 4
- achter onder een hitteschild in het midden zit er een verstopt
- dan zit er er voor 1 ter hoogte van de de schakelpook
- links op de bodem zeg maar onder de accu
- nog een achter de radiateurdat is totaal 8, waar ze precies allemaal voor dienen weet ik niet maar ze zitten er. Op de site van idds-technique staat nog een overzicht.
Groeten Pier
in jouw volgorde:
- Veerbollen 4x
- Hydractiefbol achter 1x
- Hydractiefbol voor 1 x
- Voorraadbol 1x
- Remaccu 1x
totaal 8 dus
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
dank je Willem, weer iets wijzer geworden