ooo wat een mooi blokje, hebben?
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Zit er bij de gewone diesel ook zo’n ding met klemmetjes?
Harm schreef:Zit er bij de gewone diesel ook zo’n ding met klemmetjes?
Jazekers….
Prijs jullie maar gelukkig met die TZD-turbo…...v.w.b. de olievuldop.
Mijn ZX 1.9 D heeft al de z.g. *Xantia-motor* (qua brandstoffilter dus).....en het is een regelrecht ge-etter om die 2 haakjes los te klikken.
(vuile vingers krijg je…want je komt er haast niet tussen met je handen om die haakjes los te trekken)
Bij mijn laatste BX tzd-turbo zat een 94’er blok uit een Break tzd-turbo…(dus ook al met het nieuwe filterhuis) maar daar kon je nog wel redelijk bij.
Hoe verzinnen die constructeurs van Citroen het om op die plek allerlei (andere) leidingen er omheen te leggen…..die er bij de oudere modellen niet zaten.
@Bram:
Je mag het ook gewoon uitspreken hoor, probeer maar es, zeg mij na:
“Had ik nog maar een BX turbodiesel, een ZX is helemaal niks”
Volgens mij is dat namelijk wat je al maanden probeert te zeggen maar ‘t niet durft
Harm schreef:@Bram:
Je mag het ook gewoon uitspreken hoor, probeer maar es, zeg mij na:
“Had ik nog maar een BX turbodiesel, een ZX is helemaal niks”
Volgens mij is dat namelijk wat je al maanden probeert te zeggen maar ‘t niet durft
Ik durf alles uit te spreken, maar nooit zal ik de ZX naar beneden trappen…...hij startte de laatste paar weken onmiddelijk (ondanks de strenge vorst)....en er zit een aparte lichte Dieselbrom in…..waar je bijna van in slaap valt ....NEE, natuurlijk kun je een ZX niet vergelijken met een BX, qua vering, zit en opbergruimte e.d. (geen dashbordkastje.)
Alleen baal ik van de 3 deuren…..als je al meer dan 15 jaar 5-deurs gewend bent.
Maar maak je niet ongerust .....ik zei vorig jaar oktober al, dat ALS ik ooit nog een fraaie tzd-turbo tegenkom (evt een Break), die al de nodige *narigheid* achter de rug heeft (Veerpoten, Oktopus…enz..)....dan staat ie zo voor de deur.
Ben afgelopen zondag nog naar een rode Break tzd-turbo wezen kijken….met schade aan de linker achterkant…maar die kan meteen naar de sloop, hoewel de motor me nog wel oke leek,,......dus als er nog iemand een 1.8 turbodieselblok zoekt ?
De man zal hem naar ik vermoed voor 200 euro wel wegdoen. (de hele auto dus)
(staat op Marktplaats)
Bram schreef:
Ben afgelopen zondag nog naar een rode Break tzd-turbo wezen kijken….met schade aan de linker achterkant…maar die kan meteen naar de sloop, hoewel de motor me nog wel oke leek,,......dus als er nog iemand een 1.8 turbodieselblok zoekt ?
De man zal hem naar ik vermoed voor 200 euro wel wegdoen. (de hele auto dus)
(staat op Marktplaats)
Aha, dat hok uit Leiden. Zag er op de fotoos al niet bepaald 100% okselfris uit maar dat was “indruk”. Hoe slecht was ie er in het echt aan toe?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Aha, dat hok uit Leiden. Zag er op de fotoos al niet bepaald 100% okselfris uit maar dat was “indruk”. Hoe slecht was ie er in het echt aan toe?
Het was inderdaad geen *okselfrisse* auto, nee.
Hij bleek ook nog ergens kortsluiting te hebben, zei hij….
Maar voor iemand die ook een rode break heeft, zitten er nog genoeg onderdelen aan….de motor heeft 303.000 km gelopen.
Ik denk dat als je 150 a 200 euro bied….je hem zo *kan meenemen*.
(als hij nog rijdbaar is) :
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hmm… was er hier niet iemand die een C15 wilde ombouwen naar turbodiesel?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat was toch Hugo, of niet?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Bram schreef:karel schreef:Aha, dat hok uit Leiden. Zag er op de fotoos al niet bepaald 100% okselfris uit maar dat was “indruk”. Hoe slecht was ie er in het echt aan toe?
Het was inderdaad geen *okselfrisse* auto, nee.
Hij bleek ook nog ergens kortsluiting te hebben, zei hij….
Maar voor iemand die ook een rode break heeft, zitten er nog genoeg onderdelen aan….de motor heeft 303.000 km gelopen.
Ik denk dat als je 150 a 200 euro bied….je hem zo *kan meenemen*.
(als hij nog rijdbaar is) :
Heb gekeken, hij rijdt nu niet.
Ich bin ein Breaker
oliekannetje??
Ik ben nieuw hier. Ben sinds vanmorgen de trotse bezitter van een BX 19 TRD 1994.
Wat is dat lekker om met zo’n ding over drempels te rijden!
Geweldig.
Even een domme vraag. Ik heb geen boekje, vandaar.
Waar is de meter voor die linksboven in het dashboard zit met een tekeningetje van een ouderwets oliekannetje er bij.
Is dat de oliedruk of de hoeveelheid olie in de motor?
(hij doet trouwens niets, dat probleem moet ik nog even opzoeken).
Bij goed antwoord heb ik vast nog wel meer domme vragen lol
Re: oliekannetje??
Robx schreef:Ik ben nieuw hier. Ben sinds vanmorgen de trotse bezitter van een BX 19 TRD 1994.
Wat is dat lekker om met zo’n ding over drempels te rijden!
Geweldig.Even een domme vraag. Ik heb geen boekje, vandaar.
Waar is de meter voor die linksboven in het dashboard zit met een tekeningetje van een ouderwets oliekannetje er bij.
Is dat de oliedruk of de hoeveelheid olie in de motor?
(hij doet trouwens niets, dat probleem moet ik nog even opzoeken).Bij goed antwoord heb ik vast nog wel meer domme vragen
Sja, vraag een FM aan, dan kun je zelf RTFM-en
Dit is de oliepeilmeter. Deze is alleen verlicht en geeft dan ook alleen iets aan (het oliepeil dus) als de motor stilstaat voor het starten, of een seconde of 20 a 30 na het starten.
Maar eh, heb je een BX 19 TRD, 19 RD of 19 TGD? De eerste is vlgs mij een model tot en met 1986 of daaromtrent, vandaar.
Ich bin ein Breaker
Re: oliekannetje??
karel schreef:Robx schreef:Ik ben nieuw hier. Ben sinds vanmorgen de trotse bezitter van een BX 19 TRD 1994.
Wat is dat lekker om met zo’n ding over drempels te rijden!
Geweldig.Even een domme vraag. Ik heb geen boekje, vandaar.
Waar is de meter voor die linksboven in het dashboard zit met een tekeningetje van een ouderwets oliekannetje er bij.
Is dat de oliedruk of de hoeveelheid olie in de motor?
(hij doet trouwens niets, dat probleem moet ik nog even opzoeken).Bij goed antwoord heb ik vast nog wel meer domme vragen lol
Sja, vraag een FM aan, dan kun je zelf RTFM-en
Dit is de oliepeilmeter. Deze is alleen verlicht en geeft dan ook alleen iets aan (het oliepeil dus) als de motor stilstaat voor het starten, of een seconde of 20 a 30 na het starten.Maar eh, heb je een BX 19 TRD, 19 RD of 19 TGD? De eerste is vlgs mij een model tot en met 1986 of daaromtrent, vandaar.
Nee, klopt, het is een 19 TGD.
Heb net even geprobeerd. Er brand bij stilstand een rood lampje, maar de meter slaat niet uit, ook niet na starten. Ik zal morgen eerst wel eens even de olie peilen….
Nog een vraag van deze verse BX rijder
Mijn toerenteller doet niets, niet een beetje uitslag, niets.
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? Is er ergens een zekering?
BX TGD break 1994