want? je kunt om boetes te voorkomen een cruisecontrol inbouwen, maar ook een detector toch? Of mis ik nu nog steeds iets>
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
want? je kunt om boetes te voorkomen een cruisecontrol inbouwen, maar ook een detector toch? Of mis ik nu nog steeds iets>
Men wil graag weten hoe cruise control in te bouwen en geen radar-dinges…
Weefje schreef:want? je kunt om boetes te voorkomen een cruisecontrol inbouwen, maar ook een detector toch? Of mis ik nu nog steeds iets>
Men wil graag weten hoe cruise control in te bouwen en geen radar-dinges…
Bovendien voorkomt een radardinges geen boetes, dat zul je toch zelf moeten doen.
Over het al dan niet zuiniger zijn van zelf gas geven/cruise control:
De mensen die niet geloven dat een cruise control de snelheid constanter kan houden dan jouw rechtervoet moeten eens naar een tachograafschijf van een vrachtwagen kijken die a) een heel stuk op ‘oldschool’ voetgas gereden hebben en b) een heel stuk op cruisecontrol gereden hebben.
Voetgas is een bibberlijn, cruisecontrol is een enge, klinische flatline….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Constante snelheid is niet altijd gelijk aan zo zuinig mogelijk rijden hoor. Maar verder klopt het helemaal.
winnetou schreef:Constante snelheid is niet altijd gelijk aan zo zuinig mogelijk rijden hoor. Maar verder klopt het helemaal.
Op het rechte stuk (en is nederland niet één groot recht stuk??) wel.
Dit verhaal gaat natuurlijk weer níét op voor de Kruiscontroles die domweg ingrijpen op je gaskabel….
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
ik heb ook niet uitgebreid lopen vertellen hoe je alles moet inbouwen, ik heb alleen gereageerd op de eerste post in het topic, en erbij gezegd dat ik tips kan geven….kennis moet je delen
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Maar nog even terugkomend op DaanBus zijn vraag, wie weet er wat af van verschillende cruise control-systemen DIE VOOR DIESELS GESCHIKT ZIJN? : Ik moet het antwoord helaas ook grotendeels schuldig blijven…
winnetou schreef:Maar nog even terugkomend op DaanBus zijn vraag, wie weet er wat af van verschillende cruise control-systemen DIE VOOR DIESELS GESCHIKT ZIJN? : Ik moet het antwoord helaas ook grotendeels schuldig blijven…
haha, leuk is dat, dat iedereen off-topic gaat
k vrees dat t een dure cruise-control gaat worden, welke GEEN vacuum nodig heeft
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
DaanDus schreef:haha, leuk is dat, dat iedereen off-topic gaat ...
Ach ja, dat gebeurt wel vaker op dit forum. Vind ik persoonlijk wel erg vermakelijk, en het levert leuke leesvoer op. Maar als het antwoord op de eigenlijke vraag achterwege blijft vind ik dat toch wel jammer, in dit geval ook omdat ik zelf erg nieuwsgierig ben….
winnetou schreef:DaanDus schreef:haha, leuk is dat, dat iedereen off-topic gaat ...
Ach ja, dat gebeurt wel vaker op dit forum. Vind ik persoonlijk wel erg vermakelijk, en het levert leuke leesvoer op. Maar als het antwoord op de eigenlijke vraag achterwege blijft vind ik dat toch wel jammer, in dit geval ook omdat ik zelf erg nieuwsgierig ben….
Het antwoord is simpel.
- of je neemt een vacuumgestuurde en dan heb je een losse vacuumpomp nodig.
- of je neemt een wat duurdere variant met een elektrische bekrachtiging ipv vacuumbekrachtiging.
Vacuumpomp: bij niet hydro diesels heb je 2 typen mechanische vacuumpompen. Eentje die direct op de cilinderkop zit tegen de nokkenas. Deze is bij modernere blokken gebruikt. Het oudere type vacuumpomp wordt met een v-snaar en een poelie vanaf de nokkenas aangedreven net als bij de BX diesel de HD pomp.
1 uitzondering: de bx diesels zonder airco vanaf half 1992: daarbij zat de HD pomp net als bij de Xantia tegen onderkant van het blok gemonteerd aangedreven met multieriem. Daar zou je wellicht wel een mechaniche PSA vacuumpomp kwijt kunnen.
Je kan ook kijken of er losse elektrische vacuumpompen te krijgen zijn die je er los bij monteert. Vraag is of dat opweegt tegen de meerprijs van een duurdere elektrisch bekrachtigde cruise control.
Verder zul je met inbouwen nog een tachosignaal moeten genereren. Je kan dit doen met een magneetje op de aandrijfas en een spoeltje in de buurt OF een snelheidssensor opnemen in de kilometertellerkabel. Natuurlijk heb je ook sensoren nodig bij het rem en koppelingspedaal. Waarchijnlijk kun je de standaard remlichtschakelaar wel gebruiken.
Het lijkt me reuze comfortabel, maar de prijs van rond de 300 EUR voor een elektrisch bekrachtigde John Gold heeft me tot nu toe weerhouden.
Gr,
Marten