als je achteruit rijdt, zoals reeds gevraagd, draait hij dan terug? ik heb van sommigen gehoord dat ze bij een defecte km teller hem corrigeren met een boormachine op de kabel te steken waarmee je zowel kan vooruit als achteruit draaien..
kan dat?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Volgens mij kunnen ze dit nooit verplichten, het registreren is dan misschien wel verplicht, een correcte stand kunnen ze niet eisen. Wat te denken van auto’s met slechts vijf cijfers op de teller, dan weet je zelfs bij een jaarlijkse registratie nooit hoeveel het nu echt is…..
Bovendien, wat maken die paar kilometers uit bij een bx van deze leeftijd? Het is niet zo dat hij ineens 3000 Euro meer of minder waard is…
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
DIEHARD schreef:Volgens mij kunnen ze dit nooit verplichten, het registreren is dan misschien wel verplicht, een correcte stand kunnen ze niet eisen. Wat te denken van auto’s met slechts vijf cijfers op de teller, dan weet je zelfs bij een jaarlijkse registratie nooit hoeveel het nu echt is…..
Bovendien, wat maken die paar kilometers uit bij een bx van deze leeftijd? Het is niet zo dat hij ineens 3000 Euro meer of minder waard is…
Juistem. Een BX is helemaal niet interresant om met KM’s te gaan lopen klooien. Die gegevens worden na afmelding van de APK doorgegeven vanuit de RDW aan de NAP. Dat gaat allemaal digitaal, en zodra er ergens grote verschillen onstaan, geeft het programma van de NAP een waarschuwing. Een medewerker kijkt dan wat er aan de hand is. Bij een BX, en vele andere doe het zelf auto’s van inmiddels hasst respectabele leeftijd zullen ze ogenschijnlijk direct aannemen dat het gaat om een motorwissel, of tellerwissel. Officieel zou je het inderdaat door moeten geven, maar dat kan alleen aan de hand van een werkplaatsfactuur van een BOVAG aangesloten garage. De doe het zelvert zou het misschien wel door willen geven, maar kan dit gewoon niet. Ikzelf pas altijd de boormachine methode toe. Maar enkel omdat het gewoon mooier staat, en ik gewoon wil weten wat een auto gelopen heeft. Bij een motorwissel bouw ik trouwens de meter in die bij de motor hoort. Mijn GTD automaat heeft 395.xxx op de teller staan. Terwijl die auto zelf maar iets vanm 180.000 heeft gelopen.
Gewoon niet bij stil staan, gewoon naar de keuring brengen. De RDW zal echt geen steekproef uitdelen. Wanneer je pas last zou kunnen krijgen is als je deze auto te koop aan biedt, en de (eventueel) nieuwe eigenaar laat een aankoopkeuring doen bij een BOVAG of ANWB station. Dan worden de gegevens van de NAP geraadpleegt, en zal blijken dat er een keer een grote stap is gemaakt met KM’s.
Maar je hebt maar een stap van 26.000 km gemaakt. Dat is niks…Mijn BX TD ARMY heeft nu 48.000 km gemaakt, en APK was geen enkel probleem. De BX BREAK van mijn ouders loopt ook ruim 40.xxx km per jaar. Terwijl wij alles verzekerd hebben voor 15.000 per jaar!! Misschien niet handig, maar bij een aanrijding krijg je gewoon naheffing, je bent gewoon verzekerd.
Dit soort dingen (NAP regels) geldt in principe voor alle auto’s, alleen bij de wat oudere doe het zelf bakken wordt er wat minder nauwkeurig gekeken.
Test