Weefje heeft de auto gisteren opgehaald in Groningen en vertelde mij dat de auto waarschijnlijk lange tijd stil heeft gestaan, gezien het groen dat hier en daar aan de buitenkant op de auto groeide. Het viel hem op dat de auto steeds stiller werd en beter is gaan lopen, zwarte/gekleurde rook uit de uitlaat met een warme motor valt wel mee.
Kan het zijn dat na een periode van stilstaan de auto flink wat olie gaat verbruiken en dat dit in de loop van de tijd minder word?
Heb er gisteren een liter in moeten gooien, olie-peil lampje ging knipperen en het peil stond op min., de olie is ververst door de garage.
Na bijgooien stond het peil net onder max., heb gisteren avond even een ritje van 250km gemaakt en bij het pompstation na 10min. wachten nogmaal gecontrolleerd, stond nu op kwart
Ik ga het zometeen nogmaals controleren, de auto heeft nu de hele nacht stilgestaan.
Kan een diesel zoveel olie verbruiken zonder dat je rare rookpluimen ziet of iets raars ruikt. Heeft het iets te maken met de dieselklop die ik hoor? heb er gisteren een flesje reiniger in de tank gemikt.
Verder hapert de CV bij de achterportieren, ik denk dat ik het paneel eruit trek en de boel eens ga smeren. Er is ook wat mis met de bedrading voor de radio, of mijn radio is opeens kaduuk, maar dat heeft geen prioriteit op dit moment.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hij zou wat meer kunen verbruiken, maar na ververste olie zoveel kwijt zijn is niet nromaal… Er kan zich dan nl. nog geen vocht in de olie opgebouwd hebben. Dat moetergens een oorzaak hebben.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Is inderdaad k#%%te, ik baal verschrikkelijk , ik hoor links en rechts verhalen van klepsteelrubbers tot zuigerveren. Heb met de buurman waar ik wek afgesproken dat hij volgende week even gaat kijken, hij heeft me geadviseerd om er voorlopig 15W40 bij te gooien ipv 10W40 olie.
Het tokkende geluid kan volgens hem van een zuiger zijn :
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nouja, als het blijkt een flinke reparatie te zijn kan je de hele auto toch wel terugbrengen. Dat is toch wel een flink verborgen gebrek. Je bent echt niet blij als er een koprevisie ofzo tegenaan moet… en dan nog die zuiger. Ik zou in elk geval verkoper even bellen, en kijken hoe hij reageert. Zoveel olieverbruik is gewoon echt te veel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Thanx sans-pareil, je antwoord heeft mij enige moed gegeven om Keulen & Co te bellen, helaas is de eigenaar Jaap Koster op een korte vakantie.
Heb het hele verhaal aan een medewerker daar uitgelegd, helaas is Jaap Koster zelf op vakantie, maandag is hij er weer en dan bel ik terug.
Ik heb uitgelegd dat dit een groot verborgen gebrek is en dat ik verwacht om het samen op te lossen, ik wil best wat betalen voor de reparatie/andere motor.
Tip (als je het al niet gedaan hebt): jij behoort tot de ‘harde kern’ van het citroën forum. Jouw ervaringen met Keulen en Co (of ze nu goed of slecht zijn) deel je dus met een heleboel mensen. Dat is pas mond op mond reclame! Iemand die regelmatig Citroëns in zijn voorraad heeft staan moet daar toch gevoelig voor zijn.
Verder is het zoals sans-pareil zegt: dit is een verborgen gebrek. Volgens Europees recht heb je bij aankoop van een auto bij een handelaar gewoon garantie op de auto, of je die nu schriftelijk hebt vastgelegd of niet. Kijk maar eens op de Duitse Ebay (http://www.ebaymotors.de), alle particulieren sluiten dit heel nadrukkelijk uit om hier later niet aan vast te zitten. Als Jaap Koster je niet de auto als particulier heeft verkocht en al dit soort uitsluitingen op schrift heeft gesteld, kun je gewoon een beroep doen op garantie.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat is waar ja. Als ie slim is, neemt ie deze gelegenheid om te demonstreren dat ook in zo’n geval, hij een betrouwbare garagist is. Als hij slim is, kan ie hiervan een mooie PR actie maken. Alleen al omdat een aanzienlijk deel van modern citroen’end Nederland hier meeleest. Als hij bijvoorbeeld een deal met je maakt waarin hij je voor een paar honderd euro een jonge motor met minder dan 100k km er in lepelt, of een andere kop of wat er ook nodig is, dan maakt hij hele goede reclame voor zichzelf. Hoop dat ie dat inziet, dan worden jullie er allebij beter van denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Op een engelse site las ik vanmorgen dat de 1.9td/d´s last hebben van kantelende zuigers…
Aanschaf tips xantia 1.9td
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Trouwens, sohail dat van die niet werkende achterremmen is te verhelpen door op een lange, lege, brede weg eens goed hard achteruit te rijden en dan vol op de rem te trappen, misschien een paar keer herhalen en ze werken weer.. Het is te merken dat je achteremmen weigeren als de auto erg voorover helt tijdens het remmen.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Lucht!
René van Maren schreef:Lucht!
Nee….SZ heeft het bij het rechte eind, Rene.
Haal je achterwiel er maar eens af en kijk hoe je schijven eruit zien…vaak zijn ze nogal roestig….ze doen misschien voor 20 % mee.
Dat van die achterremmen is al verholpen met de APK keuring, net als nieuwe remblokken voor, de auto remt prima. Ik weet niet of Jaap Coster gevoelig is voor het argument dat we een grote groep Citroen liefhebbers zijn die op het forum actief zijn. Hij zei weleens wat te horen van ons en XC, maar vindt al dat gedoe op het internet maar onzin, maar dat zal wel de leeftijd zijn dat hij niets van al dat moderne gedoe moet hebben.
Alleen het extreem hoge olieverbruik he? Als het enkel de kop is, dan zijn de kosten misschien nog wel te overzien. Heb ook even de buurman gesproken waar ik werk, hij zegt wellicht dinsdag en anders woensdag tijd te hebben om ernaar te kijken, hij kan ook een compressie test uitvoeren om te kijken of het niet de zuigerveren zijn.
Wel klote, want het is best een leuke en aparte wagen waar verder niets aan mankeert op wat kleine probleemjes met de CV enzo na.
Het is even een investering om terug te gaan en een beetje garantie te claimen..maar het is toch op te lossen??? (heb je garantie?)
...maakt dus niet uit of je garantie hebt (op papier).
Als de auto niet door een particulier is verkocht en de garantie niet nadrukkelijk is uitgesloten, kun je verwijzen naar verborgen gebreken (zie hierboven).
Maar als je buurman er eerst voor je naar wil kijken, praat dit wel zo makkelijk. Dan weet je iig waar je het over hebt.
succes
Wouter-1 schreef:...maakt dus niet uit of je garantie hebt (op papier).
Als de auto niet door een particulier is verkocht en de garantie niet nadrukkelijk is uitgesloten, kun je verwijzen naar verborgen gebreken (zie hierboven).
Maar als je buurman er eerst voor je naar wil kijken, praat dit wel zo makkelijk. Dan weet je iig waar je het over hebt.
succes
Thanx voor het advies, ik ga hem maandag gewoon even bellen en het probleem voorleggen, het is dan wel fijn om te zeggen dat ik dan over 2 dagen meer weet omdat de buurman dan de auto even gaat checken.
Over garantie hebben we het niet gehad, hij is wel bovag erkend, hopelijk help dat een beetje en wil hij zijn goede naam behouden.
1 liter op 250 km is echt niet normaal man. Neem maandag kontakt op met Ceulen en Ko, en overleg het probleem. Verborgen gebrek is volgens mij niet van toepassing. Je wist immers van te voren van het olie verbruik. Jaap Koster was vrij duidelijk over het olie verbruik.
Maar dit is wel erg veel. Er ligt geen olieplas onder de auto, de bodem is niet besmeurd met olie oid?
Ik zou niet de insteek van verborgen gebrek kiezen maar gewoon in gesprek gaan of hij wist dat het zo erg was en wil helpen met de oplossing.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break