type 1a chevrons op de motorkap
type 1b chevrons in de grille maar de grille is los van de motorkap
type 2 grille zit vast aan de motorkap en die rare beugel is uit je dash verdwenen
SD D
75 pk 4680 71 pk 4600
135 Nm 2250 121 Nm 2000
verbruik
buiten b.k. 5.6l/100 5.7l/100
Stad 9.1l/100 7.4l/100
162 km/h 160 km/h
0-100 17,6s 0-100 17,6s
Maakt dus bijna niet uit.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
goed dat het opgelost is en nu maar hopen op veel heerlijke xantia kilometers!
René van Maren schreef:type 2 grille zit vast aan de motorkap en die rare beugel is uit je dash verdwenen
Met die beugel voor je lijkt het net of je in een achtbaan zit
Ach ze zijn wel handig voor het project “elektrische verwarming” aan het einde van het jaar als het weer koud word.
Het dashbordkastje is alleen verschrikkelijk klein, een pen en de boel is vol, bij de Saxo uit 1996 die ik had kon er wel een telefoonboek in, groot en diep was dat kastje. Wat zit daar toch allemaal achter verstopt :
Wat die 1.9SD betreft, maakt inderdaad niet veel uit, het schijnt zelfs dat het ook geen betrouwbare turbo is geweest? Geef mij dan maar lekker de 1.9D, een oerbetroubare motor waar ik genoeg ervaring mee heb in mijn Xsara en 306, is voor mij snel zat. Al die mensen met een snellere auto lach je gewoon uit bij de pomp
ZX1.4i schreef:het schijnt zelfs dat het ook geen betrouwbare turbo is geweest?
Tsja….heb je het voor elkaar???? nou krijg je Bram op je dak
ZX1.4i schreef:rb schreef:Het is een 1.9D met 124K uit 1998, met 3 maanden garantie, deze is gisteren uit een lopende Xantia gehaald
Dat klinkt goed, maar weet je zeker dat het een Xantia betrof? De 1.9D is namelijk eind 96 uit de Xantia gegaan en vervangen door een iets sterkere (75pk) 1.9SD met lagedruk turbo. Krijg jij die motor erin?
Ja dat zij de verkoper bij Vos, uit een Xantia uit 1998 :
Begrijp ik goed dat dat dus niet kan een 1.9D in een Xantia uit 1998?, de motor zag er hetzelfde uit, alleen de carterpan was anders omdat in mijn Xantia een Airco zit. Er zat ook iets van een vacuumpomp ofzo erop, op het plaatje rechtsonderin, maar dat is niet van toepassing voor mijn Xantia zij de man bij Vos. Ziet de 1.9SD er dan heel anders uit of heb ik hier de 1.9SD in de kofferbak liggen?, want heel veel meer vermogen heeft die motor niet.Er zit ook een andere brandstofpomp+verstuivers op, een Lucas ding ipv een Bosch, volgens de verkoper roept men dat Bosch beter is, maar de Bosch pompen vinden net zo gretig hun aftrek bij hem als de Lucas.
Hoi,
Dat is idd een vaccuumpomp aan de rechterkant van de cilinderkop. Dat voor de EGR kan wel kloppen. Mijn XM blok had ook een apart los elektrisch vaccuumpompje voor de EGR nodig. Ik vind het wel een vreemde oplossing omdat zo’n mechanische vacuumpomp best een duur onderdeel is. Reken maar dat als je er eentje nieuw moet halen dat ie ong. 200 EUR kost. Meja.. misschien waren die elektrische gevallen ook niet zo probleemloos of ook duur.
Je kan volgens mij zo al wel zien dat er geen turbo op zit vanwege de inlaatluchtbak. Dit is er volgens mij eentje van een turboloos exemplaar met de aanzuigbuis recht van voren. Als je een turbo hebt dan moet de inlaatlucht vanaf het luchtfilter naar de turbo. Dan gaat de gecomprimeerde lucht naar het inlaatspruitstuk (in dit geval zonder intercooler). De turbo zie je echt niet over het hoofd als ie er opzit… Trouwens, het is aan Vos echt wel toevertrouwd om een SD blok van een normaal dieselblok te onderscheiden.
Groet,
Marten
René van Maren schreef:ZX1.4i schreef:het schijnt zelfs dat het ook geen betrouwbare turbo is geweest?
Tsja….heb je het voor elkaar???? nou krijg je Bram op je dak
Ik had het over de 1.9SD en niet 1.9TD waarmee je de snotapen met een petje in hun golf voorbij rijdt
Op deze motor zit geen EGR, vanwaar die vacuumpomp? Volgens Vos word dat ding ook voor iets anders gebruikt, kan er even niet meer op komen :
ZX1.4i schreef:René van Maren schreef:ZX1.4i schreef:het schijnt zelfs dat het ook geen betrouwbare turbo is geweest?
Tsja….heb je het voor elkaar???? nou krijg je Bram op je dak
Ik had het over de 1.9SD en niet 1.9TD waarmee je de snotapen met een petje in hun golf voorbij rijdt
Op deze motor zit geen EGR, vanwaar die vacuumpomp? Volgens Vos word dat ding ook voor iets anders gebruikt, kan er even niet meer op komen :
Bij peusjoots of niet-hydropneumaten is ie essentieel voor de rembekrachtiging. Hij kan ook nog gebruikt worden om er een cruise control mee te bekrachtigen.
Als ie er bij het oude blok niet opzat heb je hem nu wslk ook niet nodig. Evt. kan je garage hem er af halen en het afdekplaatje van de oude
motor monteren om zo een potentiele storingsbron in de toekomst uit te sluiten.
Trouwens, met een 1.9 TD golfjes voorbij rijden?? Als ze rustig aan doen bedoel je zeker? Zeker met de TDItjes zal het toch meestal andersom zijn. 90 pk in een xant is leuk mee te komen, maar echt niet meer genoeg om mee te komen in het huidige motorengeweld. Met de Turbo D12 in de BX kost dat al regelmatig moeite. Het is ook maar net wat je wilt natuurlijk.. Een Golfje 1.4 is natuurlijk wel redelijk kansloos.
Gr,
Marten
Hier sluit ik me bij aan. In de 115 PK TDi van mijn ouders (met zesbak) ben ik echt wel sneller dan een 90 PK TD.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ZX1.4i schreef:Verder heb ik beloofd dat alle negatieve reacties over hem en zijn bedrijf gewist worden zodra de motor erin zit en ik een goed rijdende Xantia heb. Heren Moderators kan dit? is dit mogelijk?
Hm, lijkt me een zware belofte. Je kunt niet iets gaan beloven dat door tientallen anderen gepost is. Wat betreft leven we in een ander tijdperk en is een forum nu eenmaal een gemeenplaats van meningen. Ik vind het topic ook niet echt negatief nu moet ik ook zeggen. Het is eerder een verhaal van een ongelukkige klant met veel andere ervaringen en meningen van posters. Die meningen gaan niet eens altijd over het garagebedrijf alleen. En uiteindelijk is het tot beider tevredenheid weer goed gekomen. Wat mij betreft blijft het topic staan, er staat niks persoonlijks in nu.
mpostma schreef:Als ie er bij het oude blok niet opzat heb je hem nu wslk ook niet nodig. Evt. kan je garage hem er af halen en het afdekplaatje van de oude
motor monteren om zo een potentiele storingsbron in de toekomst uit te sluiten.
Op de oude zat geen afdekplaatje, ik zag het uiteinde van de nokkenas draaien. Ik laat dat ding erop zitten, misschien doe ik er nog iets leuks mee :
@Marten, weet je ook of er verschil is tussen Lucas en Bosch systeem? op de oude zit Bosch en de nieuwe heeft Lucas. Welke is beter/betrouwbaar, etc?
@Handjes, Erik heeft gelukkig de ergste dingen eruit gehaald.
Ik weet niet of het ook mogelijk is, maar het lijkt mij wel fair om het topic te verwijderen als de garage zijn belofte nakomt. Hij toont zijn goede wil en verdient daarvoor geen negatieve publiciteit op het forum hier.
Ik heb Jaap Koster gisteren eerlijk in de ogen verteld dat ik het niet eens ben met sommigen dat hij mij heeft opgelicht.
De APK, onderhoudsbeurt is allemaal netjes gedaan, als hij echt kwaadwillend was dan had hij me op die punten gewoon laten zitten.
ZX1.4i schreef:het lijkt mij wel fair om het topic te verwijderen als de garage zijn belofte nakomt
Oh, waarom?
Er is toch dan een eind goed, algoed?
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
@ sohail…
wat een idee is wellicht is dat jij een goede samenvatting maakt als alles achter de rug is en dan dit hele topic vervangen door die samenvatting.
want ik vind wel dat er heel veel nuttige info in het topic staat en dat is dan weer zonde om weg te gooien. verder lijkt het me als het probleem met de garagist is opgelost en hier ook vermeld word dat het naar tevredenheid is opgelost dat dat weer zoveel positive invloed heeft dat het de negative kant opheft.
Topic vervangen?
Tegen!
Misschien is het een kleine “hint"voor andere bedrijven die hier en daar wel eens surfen?
Als er als laatste bericht staat dat het allemaal keurig is opgelost zijn we er toch??? hooguit de naam van het topic veranderen in “xantiaproblemen opgelost!”
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ZX1.4i schreef:Ik weet niet of het ook mogelijk is, maar het lijkt mij wel fair om het topic te verwijderen als de garage zijn belofte nakomt. Hij toont zijn goede wil en verdient daarvoor geen negatieve publiciteit op het forum hier.
Er was en is nu toch ook positieve publiciteit? Ik denk dat het huidige, geredigeerde, topic in prima verhouding staat tot de gebeurtenissen (negatieve en positieve) en opgeloste situatie. En ik ben tegen verwijderen, dit is gewoon een publiek forum.
Misschien moeten garagebedrijven er maar aan wennen dat hun positieve en negatieve werkmethodes tegenwoordig enorm transparant zijn met de komst van dit soort consumentenfora. En er is heus wel een zelfregulerend mechanisme dat excessen er uit filtert, zoals nu ook is gebeurd. Garages hoeven dus niet bang te zijn, maar worden met dit soort fora wel weer met de neus op de feiten gedrukt: de dienstverlening hoort in goede verhouding te staan tot het maken van winst.