14 van de 37
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
Xantia 1.9D Sensation -> Gesloopt :-(
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 maart 2005 02:07 AM
  [ # 196 ]

Motortje klinkt inderdaad goed, alleen het piepende geluid bij het optrekken en vooral als de motor koud is, bij een warme motor is het iets minder. Volgens Gerard Maas kwam het geluid eerst uit een spanrol van de HD-Pomp, maar later weer uit de motor Confused, maar ernstig vond hij het niet.

Die slang uit de achter-asbak is niet standaard, volgens Gerard Maas is dit zelf aangelegd. Vandaag heb ik even dat bakje onder de asbak voor eruit gewipt om schoon te maken, en wat zie ik daar, de witte geribbelde slang die met wat knutselwerk in een luchtkanaal gestoken is. Het gaat hier om het luchtkanaal wat naar de roosters voor de voeten (voor) gaat, ik ga een mooi roostertje maken om het af te dekken.

De OxidatieKat/Roetfilter is iets dat in de uitlaat zelf zit, net als bij een benzine motor had ik begrepen van de garage. De uitlaat ga ik wel op termijn vervangen, want die is aan het “opraken” als ik het motorgebrom hoor bij hoge snelheden, de originele uitlaat schijnt er nog onder te zitten.

Maar nu tijd voor wat echt advies/tips om de kleine probleemjes op te lossen:

1) De wissersproeier achter werkt niet, ik heb even het tankje bekeken door de wielkuip RV eruit te halen en zie dat de slang die naar achteren gaat leeg is. Het lijkt erop dat de sproeier niet verstopt maar dat er iets aan de hand is met het pompje/klep Confused:
De lekkage bij het vullen komt door de aansluiting van de vulpijp op de tank, hij gaat alleen lekken als het tankje helemaal volzit en je giet de vulpijp ook vol.

2) Als ik de auto in de hoogste stand zet gaat de achterkant sneller omhoog dan de voorkant, als ik de hendel weer in stand normaal zet gaat de achterkant naar normaal. De voorkant zakt helemaal in om vervolgens na een paar seconden naar normaal te stijgen, is dit gebruikelijk Confused:
Toen ik vandaag het LHM niveau wilde controleren ging de achterkant naar de hoogste stand, maar voor bleef de boel op normale stand staan. Ik heb vervolgens de auto in de laagste stand en toen weer in de hoogste stand gezet, en dat werkte, de auto ging naar de hoogste stand.

Het rode parapluutje zat net iets onder de eerste rode ring, ik heb ongeveel 400ml LHM bijgegooid, volgens het Haynes boek is het verschil tussen min en max 0,5L. Het parapluutje stond daarna echter helemaal boven in Rolling Eyes  Confused:

Ik stel nu wellicht domme vragen, maar goed ik weet (nog) helemaal niets van Hydrauliek.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 maart 2005 02:17 AM
  [ # 197 ]

Hoogteregelaars is een bekend euveltje met xantias (achtersproeier heeft het bij mij ook maar sporadisch gedaan, en ik heb er verder nooit naar gekeken, dus daar kan ik niet mee helpen). Wat die hoogteregelaars betreft, op mijn xant was de arm van de achterregelaar zo stroef gaan lopen dat het verbindingsstangetje op den duur was gebroken. Heb ook wel eens vaker verhalen gehoord over soortgelijke problemen met xantia hoogteregelaars, dus ik zou eens kijken of alles daar wel soepel loopt. Het niet gelijk naar de goede hoogte gaan wil vaak wel wat te maken hebben met het blijven steken van die armen, en het wordt vaak veroorzaakt door stilstaan. Ik heb het toen opgelost met een andere arm van de sloop, maar ik denk dat als je er wat eerder bijbent en het allemaal een beetje smeert, dat waarschijnlijk niet nodig is. Gewoon even er onder gaan liggen en even kijken of het allemaal soepel loopt (op bokken natuurlijk), alles even loskoppellen en kijken of het soepel wil. Kan natuurlijk ook gewoon even nodig zijn om te hydrorincage’en, dan zit het in de hoogteregelaar zelf.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 maart 2005 02:31 AM
  [ # 198 ]

Ik ga even in het Haynesboek kijken, ik heb namelijk geen flauw idee hoe zo een hoogte regelaar eruit ziet, werkt en waar hij precies zit. Hoeveel hoogte regelaars zitten er eigenlijk in/onder? de auto?
De auto heeft volgens mij wel een tijd(je) stilgestaan als ik kijk naar het groen wat hier en daar op de auto zat en bij het afspuiten eruit kwam.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 maart 2005 03:52 AM
  [ # 199 ]
ZX1.4i schreef:

Onderschrift :

Dorpellijsten kunnen vrijdag op zn vroegst erop

Moet je nog even aanpassen. Smile
Ik zag ze al zitten bij je. Wink

V.w.b. dat omhoog komen van de achterkant….ik heb 4 maanden een Xantia-TD gehad en rijd in de 2 jaar dat Renz zijn witte heeft er ook af en toe mee…..maar dat hebben ze ook vaak als je bij een stoplicht staat te wachten met je voet op de rem…komt af en toe ook voor bij een BX. Cool

(kwestie van even wennen.) Wink

Of als je staat te tanken en de motor staat (uiteraard) uit….je staat tegen de auto aan met de slang in je handen….dan voel je hem eerst zakken,...en wat later komt ie weer omhoog zodra hij *voelt* dat er meer gewicht in komt (dus brandstof). Smile

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 maart 2005 03:56 AM
  [ # 200 ]

Het LHM niveau hoor je te controleren in de hoogste stand, dat weet je toch wel ConfusedExclamation  Confused:

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 maart 2005 02:01 PM
  [ # 201 ]
Simpele Ziel schreef:

Het LHM niveau hoor je te controleren in de hoogste stand, dat weet je toch wel ConfusedExclamation  Confused:

Ja dat klopt, dat stond ergens op het XC en zo heb ik het ook gecontroleerd. Wat gebeurt er als er teveel inzit?
@Bram, dat van die achterkant bij het stoplicht klopt, bij het tanken heb ik het nog niet meegemaakt.

Profiel  
 
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 28 maart 2005 03:47 PM
  [ # 202 ]
ZX1.4i schreef:
Simpele Ziel schreef:

Het LHM niveau hoor je te controleren in de hoogste stand, dat weet je toch wel ConfusedExclamation  Confused:

Ja dat klopt, dat stond ergens op het XC en zo heb ik het ook gecontroleerd. Wat gebeurt er als er teveel inzit?

Dat mikt ie er doorgaans uit,  op straat en/of op het LHM-reservoir.

Ik kwam toevallig ook nog onderstaande pagina tegen:
 

De Sensation werd klaarblijkelijk niet in het wit geleverd. Rolling Eyes

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 maart 2005 04:42 AM
  [ # 203 ]
PBO schreef:

Ik kwam toevallig ook nog onderstaande pagina tegen:
 

De Sensation werd klaarblijkelijk niet in het wit geleverd. Rolling Eyes

Grappig die site, de Xantia Sensation is eigenlijk een uitvoering die tussen de X en SX uitvoering ligt. Op de kleur wit na klopt die lijst op nog een aantal punten niet, sommige opties die standaard zijn, heb ik er niet op zitten Rolling Eyes

De motor snort prima, maar startte vandaag pas bij de 2e keer en liep de eerste paar seconden niet echt lekker, dit gebeurt dus bij een koude motor en de eerste start op de dag. De vorige motor had dit ook al, maar dan veel erger, kan het aan de Accu/elektra/startmotor of iets anders liggen wat bij de motor wissel is overgezet?

Verder blijft het piepende geluid aanwezig bij lage toeren (1000 a 1250 tpm) in de 1e en 2e versnelling, de motor heeft moeite heeft met wegrijden uit stilstand, dit merk je gewoon. Ik vraag me af of er niet een spanrol heel zwaar loop of dat de compressor van de airco vastgelopen is en de motor sterk afremt bij lage toeren.

Olieverbruik na een kleine duizend kilometer is niets, het peil staat precies op hetzelfde niveau als dat het stond toen ik de auto ophaalde in Groningen.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 29 maart 2005 11:21 AM
  [ # 204 ]

maar startte vandaag pas bij de 2e keer

Gloeibougies??

Jeroen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 maart 2005 12:35 PM
  [ # 205 ]
toniclight schreef:

maar startte vandaag pas bij de 2e keer

Gloeibougies??

Jeroen

Vandaag ook pas starten bij de 2e keer en de eerste paar seconden moeilijk lopen, gloeibougies zou dus kunnen, wat kost dit geintje en is het zelf te doen?

Het moeilijk optrekken kan toch niet aan de gloeibougies liggen?

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 29 maart 2005 01:55 PM
  [ # 206 ]
ZX1.4i schreef:
toniclight schreef:

maar startte vandaag pas bij de 2e keer

Gloeibougies??

Jeroen

Vandaag ook pas starten bij de 2e keer en de eerste paar seconden moeilijk lopen, gloeibougies zou dus kunnen, wat kost dit geintje en is het zelf te doen?

Het moeilijk optrekken kan toch niet aan de gloeibougies liggen?

Sohail…..doe eens de volgende TEST :

Als je hem gaat starten morgen (dus als hij een hele nacht heeft stilgestaan)....open dan eerst de motorkap…en knijp een aantal keren (5X of zo) in het balletje links midden tussen de brandstofslang.

En dan pas starten en kijken of het dan beter gaat.
Xantia’s en ook BX diesels hebben nogal eens last dat de brandstof iets terug loopt.

En OOK meteen 2 a 3X voorgloeien voordat je hem start…..als je gele voorgloeilampje uitgaat, moet je nog even wachten met de sleutel terugdraaien….je hoort dan een klik onder de motorruimte vandaan en dan weer opnieuw voorgloeien.

Ik ben benieuwd….. Idea

P.S.

Gloeibougie’s (als ze al stuk zijn) kun je gemakkelijk zelf vernieuwen….ik meen dat ze rond de 15 euro of zo kosten….(per stuk).

Overigens…...die Xantia-D van Renz heeft al bijna 2 jaar hetzelfde probleem hoor…..de eerste 3 seconden lijkt het wel een traktor (alsof ie op 3 poten loopt)....maar als hij na die paar seconden wel mooi loopt is er geen probleem.
(de rest van de dag…..moet hij na een uurtje of 3 of zo, wel meteen mooi regelmatig draaien na het starten)
Het is een kwaal die al vaker beschreven is…ook op het Xantiaforum.

Mijn voorlaatste BX tzd-turbo had dat ook….de 1.9 D’s die ik daarna heb gehad (Xantia-TD, ZX 1.9D en nu deze Break) starten meteen en lopen meteen mooi op 4 poten.

En wat bedoel je precies met *moeilijk optrekken*  Confused:

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 maart 2005 02:41 PM
  [ # 207 ]
Bram schreef:
ZX1.4i schreef:

En wat bedoel je precies met *moeilijk optrekken*  Confused:

Ik zal de test morgenochtend eens doen, ben benieuwd.

Met moeilijk optrekken bedoel ik dat het enigzins schokkerig gaat en het gewoon lijkt alsof de motor moeite heeft met het in beweging zetten van de auto. De vorige motor deed dit niet, zelfs niet met een zware last als de zware 1.9D in de achterbak 2 weken terug.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 30 maart 2005 12:53 AM
  [ # 208 ]

He Sohail,

Ik ga het hele verhaal maar eens een keer rustig doorlezen, maar ik begrijp dat de auto weer rijdt. (sorry, lang geleden dat ik het forum bezocht heb).

Ik zou ook zeggen gloeibougies. Ik had dezelfde problemen ook altijd bij mijn Berlingo. Ze zijn over het algemeen vrij goed te vervangen, maar soms lastig om bij te komen omdat er van alles in de weg zit.
Bij mijn Berlingo kon ik ze echter 2x in het jaar vervangen, gok dat dat ook niet helemaal hoort… Maar goed, die auto heb ik al even niet meer.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 30 maart 2005 02:46 AM
  [ # 209 ]
ZX1.4i schreef:

Met moeilijk optrekken bedoel ik dat het enigzins schokkerig gaat en het gewoon lijkt alsof de motor moeite heeft met het in beweging zetten van de auto. De vorige motor deed dit niet, zelfs niet met een zware last als de zware 1.9D in de achterbak 2 weken terug.

Ai….ik hoop maar dat er niet meer problemen *verborgen* zitten. Confused

Je bedoeld toch dat dit schokkerige optrekken OOK gebeurd…als hij al WARM is ?
Dan is er waarschijnlijk iets loos met de brandstof-toevoer….danwel de pomp zelf.
(Jammer dat ik er afgelopen zaterdag niet even mee gereden heb.) Surprisedops:

Nog een test dan…..als hij goed warm is en je merkt weer dat schokkerige optrekken, zet hem dan even aan de kant, laat hem stationair draaien (en dat deed hij wel goed… jl. zaterdag)......laat iemand dan even 4 a 5X goed in dat pompje knijpen, ren terug naar de auto en rijd meteen weg.
Is het schokken dan over…..weet je waar je het ongeveer zoeken moet.

Het kunnen ook de verstuivers nog zijn.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 maart 2005 03:37 AM
  [ # 210 ]

Ben vandaag bij de Citroen specialist geweest en wat wijzer geworden.

Slecht optrekken/trillen kan komen doordat de koppelingsplaten krom zijn en of iets in de drukgroep, het zou zelfs in het vliegwiel kunnen zitten.
De monteur vond het overigens niet zo dramatisch, gewoon een beetje gas geven met optrekken. Hij heeft er een stukje in gereden en er zit volgens hem voldoende pit in de motor, de motor klinkt verder gezond, dus niets om me zorgen over te maken. Bram, ik ga die tip van je toch even uitproberen.

Piepen komt duidelijk uit de spanrollen/multiriem, de verende spanrol loopt zo nu en dan tegen een distributiekap aan, heb een afspraak gemaakt met de garage om naar de spanrollen/riem te laten kijken over 1,5 week.

Bij deze nog even een pluim voor Citroen Specialist K. de Pee in Krimpen a/d IJssel voor hun tijd en snelle service.

Profiel  
 
 
14 van de 37
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook