ZX1.4i schreef:Bram, ik ga die tip van je toch even uitproberen.
Baadt het niet, dan schaadt het ook niet.
(is dat nu met T of zonder ops: )
rdat de koppelingsplaten krom zijn en of iets in de drukgroep
Bedenk wel dat je niet elk kraakje of piepje direct hoeft te repareren. Autorijden kan dan heel erg (en onnodig) duur worden.
Ik rijd al drie maanden met een verrotte drukgroep. Koppelt wat zwaar. So what! Volgens de garage duurt het nog wel een 30.000 km voordat de boel kapot gaat… Tegen die tijd zie ik wel weer….
Bram schreef:Als je hem gaat starten morgen (dus als hij een hele nacht heeft stilgestaan)....open dan eerst de motorkap…en knijp een aantal keren (5X of zo) in het balletje links midden tussen de brandstofslang.
Xantia’s en ook BX diesels hebben nogal eens last dat de brandstof iets terug loopt.
En OOK meteen 2 a 3X voorgloeien voordat je hem start…..als je gele voorgloeilampje uitgaat, moet je nog even wachten met de sleutel terugdraaien….je hoort dan een klik onder de motorruimte vandaan en dan weer opnieuw voorgloeien.
Deze tip heeft uitstekend geholpen, ik kon niet meer dan 2x in het ballatje knijpen, bij de 3e keer was de weerstand te groot. Hierna 3x voorgloeien en de motor startte meteen en liep gelijk goed
Blijft de vraag of de gloeibougies nu rot zijn of dat de brandstof terugloopt?, ik ga de auto morgen starten zonder te pompen, maar alleen 3x voorgloeien, eens kijken wat de motor dan doet?
Dat piepen met optrekken word wel minder lijkt het? Ik denk dat ik die afspraak om ernaar te laten kijken maar annuleer en het voorlopig maar aankijk. Ik ga het geld steken in de bolletjes laten controleren door Cypharse en de Airco laten fixen.
M&M schreef:ZX1.4i schreef:Ik ga het geld steken in de bolletjes laten controleren door Cypharse en de Airco laten fixen.
Bolletjes controleren en eventueel oppompen is meer dan de moeite waard , wordt het tenminste een “echte” zwever
Heb je op de meeting toevallig in een opgeboorde Xantia gereden , zo ja is dat bevallen ??
Rijden met opgeboorde bollen lijkt me niets, dat gaat dan te veel deinen en de stabiliteit in de bochten word er niet beter op. Dit heb ik begrepen van degene die mijn ZX heeft gekocht, hij heeft een Xantie-Break met opgeboorde bollen, rijdt wel lekker maar bochtenwerk is slecht.
ZX1.4i schreef:Rijden met opgeboorde bollen lijkt me niets, dat gaat dan te veel deinen en de stabiliteit in de bochten word er niet beter op. Dit heb ik begrepen van degene die mijn ZX heeft gekocht, hij heeft een Xantie-Break met opgeboorde bollen, rijdt wel lekker maar bochtenwerk is slecht.
Terug die lijsten!
Ik nodig je uit om eens in mij “superzwever” te sturen.
Voor heb ik BX 1.4 bollen gevuld met 65 bar
Achter heb ik Citroen comfortbollen…...ik zweef…ik leeeeef…
ZX1.4i schreef:Deze tip heeft uitstekend geholpen, ik kon niet meer dan 2x in het ballatje knijpen, bij de 3e keer was de weerstand te groot. Hierna 3x voorgloeien en de motor startte meteen en liep gelijk goed
Blijft de vraag of de gloeibougies nu rot zijn of dat de brandstof terugloopt?, ik ga de auto morgen starten zonder te pompen, maar alleen 3x voorgloeien, eens kijken wat de motor dan doet?
Als het de gloeibougie’s zijn….hoeven ze niet alle 4 defect te zijn hoor….als er al eentje stuk is, krijg je dat slechte lopen in het begin al.
Je kunt ze doormeten…terwijl ze er nog inzitten.
Dat slechte bochtengedrag had ik begrepen van degene die mijn ZX heeft gekocht, hij heeft zelf een Xantia break met opgeboorde bollen. Heeft het opboren van de bollen nou ook gevolgen voor de levensduur van de bollen zelf?
Heb de auto om 12:00 even gestart, startte wel in één keer maar liep de eerst paar seconden slecht, de auto stond nu al 4 uur stil.
Ik heb voor de zekerheid een nieuw setje gloeibougies gehaald bij de Citroen dealer, hij moest wel even uitzoeken welke ik nodig had aangezien er een motor uit een Xsara/Berlingo erin zit. Kosten €14,11/stuk, ga ze vanavond meteen erin zetten.
ZX1.4i schreef:Kosten €14,11/stuk, ga ze vanavond meteen erin zetten.
Zat ik er toch niet ver naast met 15 euro p/st.
Nog een tip (als ik hem al niet gegeven heb) :
Vernieuw z.s.m. de thermostaat en het zendertje in de radiator, die de fan in werking stelt.
Kost je de kop ook niet, maar kan mogelijk wel een lekke koppakking schelen en een hoop narigheid in de zomer.
Je weet namelijk niet hoelang die er al inzitten.
De ventilator slaat gewoon aan, maar ik zal je advies opvolgen die dingen zijn inderdaad niet duur
Om dat zendertje te vervangen hoef je toch niet de radiator(compleet) af te tappen?
Gloeibougies zijn vervangen, was wel even een klusje zeg
De motor startte daarna niet echt lekker, pas na een paar keer, maar dat zal wel komen doordat ik de brandstofleidingen van cylinder 3 a 4 moest losmaken, deze leidingen waren leeggelopen.
Ik ben benieuwd hoe de auto morgen zal startten na 1x voorgloeien :
ZX1.4i schreef:maar dat zal wel komen doordat ik de brandstofleidingen van cylinder 3 a 4 moest losmaken, deze leidingen waren leeggelopen.
: : :
De leidingen losmaken om je gloeibougie’s er uit en in te draaien ??
Heb ik nooit hoeven doen hoor.
Het is wel een beetje kl#te sleutelen….vooral die 2 rechts (aan de filterkant zeg maar)
Had je hem wel eerst goed *opgepompt*......met het knijpballetje….voordat je hem startte, dus NA het vernieuwen van de bougie’s ?
Nog een tip (kost ook weinig).....vernieuw je brandstoffilter meteen…..maak het filterhuis goed schoon…..kan allemaal schelen.
Wie weet hoe lang dat blok heeft stilgelegen c.q. staan.
Of kwam hij direct uit een rijdende auto….heb dat niet zo goed gevolgd. ops:
V.w.b. het zendertje en thermostaat….beter voorkomen dan XXX ....de thermostaat heb ik vorig jaar nog bij mijn laatste Tzd-turbo gedaan…is een fluitje van een cent, met dat *xantia-blok*.....hij zit direct onder het brandstoffilter…..3 boutjes dacht ik, sleutel 10 (?)....de randen goed schoonmaken, nieuwe thermostaat erin en klaar.
En die zender in de radiator….eerst losmaken, maar nog niet helemaal eruit draaien…..de nieuwe bij de hand houden….snel de oude eruit en de nieuwe erin…..misschien raak je 0.1 liter koelvloeistof kwijt.
Dit geldt uiteraard als je het apart doet…met de thermostaat vernieuwen moet je wel even een paar liter aftappen aan de onderkant van de radiator…...of het er gewoon uit laten open, maar dat geeft zo’n groene bende op straat
Wel bij KOUDE motor doen.
En ontluchten zal bij de Xantia D niet anders gaan dan bij een BX 1.9 D…...bij Citroen hebben ze daar zo’n mooie trechter voor die ze op de radiatordop zetten (gezien bij Knopper in Utrecht)....ze gieten de koelvloeistof erin en laten de motor lopen….af en toe even het ontluchtings schroefje losdraaien…..desnoods laat je het (goed) onluchten bij een Citroen specialist doen.
Starten ging goed vanochtend, in één keer en de motor liep meteen goed
Over de 3e cylinder lopen 2 brandstofleidingen, waardoor je niet met een sleutel bij de gloeibougie kan komen, dus die dingen moeten los.
Heel het luchtgeval wat op het inlaatspruitstuk zit moet er ook af om met een sleutel goed bij de eerste cylinder te kunnen komen.
Was effe wat werk maar zo leer je de motor wel kennen.
Brandstof filter zal wel vernieuwd zijn neem ik aan? en ander zal hij het wel overgezet hebben van de kapotte motor, want het filter daarin was nieuw.
ZX1.4i schreef:Starten ging goed vanochtend, in één keer en de motor liep meteen goed
Over de 3e cylinder lopen 2 brandstofleidingen, waardoor je niet met een sleutel bij de gloeibougie kan komen, dus die dingen moeten los.
Heel het luchtgeval wat op het inlaatspruitstuk zit moet er ook af om met een sleutel goed bij de eerste cylinder te kunnen komen.
Hé, wat vreemd dan.
Ik heb net nog even gekeken maar bij mijn (94’er) motor, met een Bosch brandstofpomp (weet niet of dat nog wat uitmaakt, als het een Lucas is ?)....lopen de 2 leidingen op 1.5 cm van elkaar precies TUSSEN de 3é en 4é gloeibougie’s door en kun je met een lange pijpsleutel (10-11 geloof ik) die bougie’s eruit schroeven.
Bij de 1é en 2é cylinder is dat ook het geval.
Hebben ze later dan zeker veranderd….is lekker dan van Citroen.
Maar goed…het is je dus gelukt en NU loopt hij meteen mooi op 4 poten…..dus was dat probleem dus duidelijk de schuld van 1 of meer gloeibougie’s.
Hopelijk blijf je nu verder verschoond van dergelijke problemen.
Bram schreef:ZX1.4i schreef:Hé, wat vreemd dan.
Ik heb net nog even gekeken maar bij mijn (94’er) motor, met een Bosch brandstofpomp (weet niet of dat nog wat uitmaakt, als het een Lucas is ?)....lopen de 2 leidingen op 1.5 cm van elkaar precies TUSSEN de 3é en 4é gloeibougie’s door en kun je met een lange pijpsleutel (10-11 geloof ik) die bougie’s eruit schroeven.
Bij de 1é en 2é cylinder is dat ook het geval.
Hebben ze later dan zeker veranderd….is lekker dan van Citroen.Mijn motor is een 98er met Lucas pomp, bij de eerste cylinder zit de pomp in de weg, je kan gewoon geen pijpsleutel of hoge dop-12 erin steken. De hele luchtinlaat zooi moet eraf zodat je met een steeksleutel-12 erbij kan, het is sowieso makkelijker werken als je zooi erafhaalt.
Bij cylinder 3 zitten de leidingen nog geen 0,5 cm uitelkaar, dus die moet je ook los maken.Hoe kun je de (oude) gloeibougies doormeten, moet je een bepaalde weerstand meten? Ik heb ze even doorgemeten en de multi-meter piept bij elke bougie, dus geen onderbreking/defect in de gloeispiraal.
ZX1.4i schreef:Hoe kun je de (oude) gloeibougies doormeten, moet je een bepaalde weerstand meten? Ik heb ze even doorgemeten en de multi-meter piept bij elke bougie, dus geen onderbreking/defect in de gloeispiraal.
Simpel….je plaatst de buitenkant (de MIN dus) tegen de - pool van de accu….en op de plus van de bougie (bovenop) klem je een startkabel die je op de + pool van de accu zet….als hij dan mooi rood gaat gloeien is ie meestal wel goed.