Aan het eind van de werkdag startte de Xantia ook prima, het lijkt erop dat de gloeibougies gewoon aan vervanging toe waren.
Alleen het gepiep van de multiriem/spanrol nog laten verhelpen, dan kan ik het helemaal goed horen hoe de motor loopt bij een koude start.
De Citroen specialist kijkt daar volgende week vrijdag naar, a.s. dinsdag gaat de Xantia naar Chyparse voor een bollen-check en LHM troetelbeurt.
Ik heb via via uit het RDW register een complete lijst+adressen van de vorige eigenaars gekregen, wat blijkt:
- Bij Ceulen & Ko, als bedrijfsvoorraad van 29 oktober 2004 t/m 11 maart 2005.
- De vorige eigenaar had de auto van 8 oktober 2004 t/m 29 oktober 2004 (3 weken )
- De eigenaar daarvoor had de auto van 9 september 2004 - 8 oktober 2004 (1 maand )
Ik begin dus toch te twijvelen of de garage echt geen idee had of er iets gigantisch mis was met de auto, gezien het feit dat de auto zo snel van eigenaar wisselt en ingeruild word tegen een andere Xantia : :
Ik neem aan dat de gemiddelde Bovag-garage toch wel inzage heeft in dit soort gegevens?
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Navraag bij de RDW over mn Ducati Paso met bouwjaar 1988 leverde het volgende antwoord op:
Voordat u eigenaar bent geworden van de Ducati zijn er vanaf 30 december 1994, vier eigenaren bekend bij de RDW. Waarschijnlijk zijn er wel meerdere eigenaren geweest, maar deze zijn niet meer te achterhalen.
‘t Is een witte Paso… Misschien zijn witte auto’s en motoren wel de sletjes van het hedendaagse gemotoriseerde verkeer?
Eventjes fftopic : starten die witte Paso’s wel na twee weken stilstaan? Mijn rode had er steeds meer moeite mee ondanks nieuwe accu en andere ongein…. Dus maar ingeruild voor een nieuw troetelfietsje die het wel doet. Mis alleen het geluid en de klappen uit de uitlaat bij het gas dichtdraaien…
En nu weer ontopic
Vroem
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Vroem schreef:Eventjes fftopic : starten die witte Paso’s wel na twee weken stilstaan? Mijn rode had er steeds meer moeite mee ondanks nieuwe accu en andere ongein…. Dus maar ingeruild voor een nieuw troetelfietsje die het wel doet. Mis alleen het geluid en de klappen uit de uitlaat bij het gas dichtdraaien…
En nu weer ontopic
M’n Paso ligt compleet gedemonteerd ter revisie, dus starten doet ie niet..
Mijne heeft dell’Ortos ipv de standaard Weber carbs,waarvan de afstelling nogal veel aandacht nodig heeft. En die NGK bougies met titanium elektrode vonken ook super.
En nu weer ontopic
Over starten gesproken, de Xantia startte vandaag ook prima, zowel in de ochtend als aan het einde van de werkdag, dus toch de gloeibougies.
Wat mij opvalt is dat wanneer ik uitstap, de voorkant iets inzakt na een paar seconden, je hoort ook een paar keer een siss geluid.
Verder blijft het rode parapluutje in het kijkglas helemaal boven staan als ik de auto in de hoogste stand zet om het LHM niveau te controleren. Ik dacht dat het teveel eruit gegooid werd of zit het parapluutje vast in het kijkglas (kan dit?) :
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat sissen is je hoogteregelaar die compenseert voor het feit dat de neus omhoog is gegaan toen jouw gewicht de auto verliet. Voor LHM dumpen, auto even in laagste stand zetten, als er teveel in zat, dan ligt het daarna op straat .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Heb ik ook gehad. nadat bij Chyparse alles gereinigd is functioneert het weer zoals het hoort.
Jeroen
Ah goed om te weten, Weefje gaat Dinsdag met de Xantia naar Chyparse om de boel te laten reinigen/verversen en een bollen-check.
Heb vandaag wel met iets anders zitten kloten
Eigenlijk wilde ik de ruitensproeierpomp gaan vervangen, had al een nieuwe gehaald bij de Specialist.
Zie ik dat de aansluiting op de HD-pomp van een hogedruk leiding LHM lekt, de hogedruk leiding zit in een soort moer geschroefd, welke weer op zijn beurt in de pomp geschroefd zit (losmaken met sleutel 19) .
Was eigenlijk maar een heel klein lekje, ik denk een paar druppels per week, maar goed ik haal de boel los en fiets naar de automaterialen zaak met dat dopje?/verloopje. Daar hebben ze natuurlijk weer niet dit soort dingen , “dat is een harde rubberen ring meneer die hebben we niet, dat is dealerwerk”.
Ik weer terug en zie dat er nog steeds LHM uit de pomp stroomt waar ik dat verloopje uit heb gehaald, ik had het systeem wel drukloos gemaakt en in zijn laagste stand gezet. Bijna een liter LHM lag op straat, snap er op dat moment nog niets van, ja Hydrauliek is nieuw voor mij ops:
Zet de boel weer inelkaar en zie dat het harder is gaan lekken op die plek, godv@#%, maar goed nog geen stralen die eruit spuiten. Ik rij even naar Van Bemmelen in Delft, hij had helaas dat ringetje ook niet, hij gaf wel even duidelijk dat het voorraadvat hoger ligt dan de pomp en volgens de wet van de communicerende vaten blijft er LHM uit de pomp lopen als je die leiding losmaakt. Hij legde uit welke lagedruk leiding ik moest losmaken en afstoppen met M10 om de LHM verspilling te voorkomen, bij deze heel erg bedankt voor de uitleg meneer van Bemmelen
Hij zei dat ik het beste bij een loodgieterszaak kan proberen om dat ringetje te vinden, de automaterialen zaken hebben zoiets inderdaad niet.
Ik naar mijn broertje, hij werkt als monteur bij de Eneco en heeft een Peugeot Partner vol met dat soort spul, maar helaas. We hebben toen de boel maar weer losgehaald en er PTFE-Tape omheen gedaan en het lekt nu niet meer. Maar toch is er iets niet helemaal goed, de auto was voor Xantia begrippen al aan de harde kant, maar veert nu nog harder
Is maar goed dat de auto dinsdag naar Chyparse gaat, dan kunnen ze de boel nakijken.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Jammer dat je zelf niet naar Chyparse gaat, daar kunnen ze je ook veel uitleggen.
Suk6 iig.
ieksEmmu schreef:Jammer dat je zelf niet naar Chyparse gaat, daar kunnen ze je ook veel uitleggen.
Ja dat is jammer en op zaterdag houden ze hun handen liever schoon en verkopen dan alleen onderdelen.
Ik heb vandaag c.a. 300ml LHM bijgegooid ondank dat het rode parapluutje helemaal boven in stond, de auto veerde hierna minder bonkerig. Ik heb de auto daarna in de laagste stand gezet en ik zag nergens een lozing van overtollig LHM, ik vraag me af of die LHM indicator wel goed is?
Het rode parapluutje moet toch tussen de 2 rode ringen instaan of is het de metalen schijf eronder die er tussen in hoort te staan?
Gaat er een waarschuwings-lampje op het dash branden als er te weinig LHM vloeistof en of druk is :
ZX1.4i schreef:Gaat er een waarschuwings-lampje op het dash branden als er te weinig LHM vloeistof en of druk is :
Jawel….
Dezelfde als wanneer je start en hij op druk moet komen.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
het metaalkleurig schijfje moet tussen de twee ringen staan.
ieksEmmu schreef:het metaalkleurig schijfje moet tussen de twee ringen staan.
Ah, dat deed ik dus fout, ik keek naar het rode dingetje ops:
Vandaag de airco laten vullen, afgezien van een klein lek ergens wat nog niet gevonden is, werkt de magneetkoppeling van de compressor niet
De Airco specialist heeft de boel doorgemeten en zegt dat de spoel van de koppeling kapot is, een nieuwe koppeling zou me €180 gaan kosten.
Bij De Vos kan ik een gebruikte compressor+koppeling kopen voor €200.
De Airco specialist biedt aan om de boel af te tappen en het koelmiddel te bewaren en als de andere compressor erin zit, het koelmiddel weer terug te pompen, deze service is Gratis. Om de compressor eraf te halen moet de hele multi-riem handel los, weet iemand of dit zelf goed te doen is? Ik had eigenlijk een afspraak voor vrijdag om de hele multi-riem handel na te laten kijken, zodat ze dan ook de oorzaak van het piepen bij een koude motor kunnen vinden. Die afspraak heb ik afgezegd aangezien ik op korte termijn toch wel een werkende Airco wil hebben. Wegens geldgebrek ga ik maar zelf sleutelen.
O-Ring voor de HD-pomp heb ik gekocht bij de dealer, kostte €1,90
Ze schijnen bij Citroen de laatste tijd nogal last te hebben van een haperend LASER-programma, ik was bijna de werkplaats uitgelopen zonder O-ring, toen de magazijn meester riep dat het weer werkte.
M&M schreef:ZX1.4i schreef:Wegens geldgebrek ga ik maar zelf sleutelen.
Hoop dat het lukt
Ik hoop het ook, maar ik ga niets meer losdraaien in het weekend/avond wat ik niet vertrouw, heb mijn lesje wel geleerd met die vervelende O-Ring.
Hoewel? ik ga dat ding straks vervangen samen met mijn broertje die dan weer grinnekend naar zijn (probleemloze) Toyota gaat wijzen