29 van de 37
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 31 Volgende >  Laatste »
   
Xantia 1.9D Sensation -> Gesloopt :-(
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 juli 2005 11:58 PM
  [ # 421 ]

Marten Thanx voor alle adviezen, het is gelukt Razz

Begonnen om 09:00 en het klusje was geklaard om 19:45, is toch wel effe wat werk hoor, zeker het vervangen van de spanrollen.

Het gat in het vliegwiel was na veel kijken gelukkig gevonden en een 8mm bout ging er na een klein stukje draaien er zo in. Krukaspoelie ging ook makkelijk los, om de poulie los te trekken had ik een vliegwieltrekker van mijn werk geleend, ging erg makkelijk.

De spanrol was niet echt goed meer, na een zwengel eraan bleef deze doordraaien met een zacht ratelend geluid. De looprol was nog wel redelijk, om deze los te halen moet de bevestiging van de motorsteun aan het motorblok dus. De bouten van de looprol zaten overigens niet echt vast, de riem zelf zag er ook niet echt uit alsof deze er slechts 15k inzit, er liep een mooie slijtage-streep in het midden.

Mijn broertjes hebben me goed geholpen, aan de jongste (14 jaar) heb ik €10 gegeven, dat heeft hij wel verdiend.

Het vermoeden dat de garage bij de motorwissel niets aan de riem en spanrollen heeft gedaan klopt dus. Het is dat ik een paar weken terug in Leek met Serge effe op en neer ben gegaan naar die garage om iets te halen en de motor zag liggen Confused

Het enige waar ik van baal is dat ik ook nieuwe gloeibougies had moeten kopen, ik ging ervan uit dat het luchtgeval boven op de motor kon blijven zitten, niet dus. Er zitten nu bougies in specifiek voor een 1998 Xsara en de motor is een 1998 Berlingo, volgens de Masterbase database zit hier verschil in en dit zal ook wel de oorzaak zijn dat ik 2x moet voorgloeien met koude motor.

Ga straks effe een proefrit maken, ik denk dat het trillen niet echt over zal zijn, het nieuwe rubberblok in de steun zit net zo ruim. Ik denk dat ik het onderste stuk nodig heb, hier zitten de nodige scheuren in, dit is een rubber bol met aan beide kanten een draadeind. Ben benieuwd wat het bij de Citroen gaat kosten, bij de Peug is het € 38 ex btw.

Foto’s volgen, ga eerst effe wat eten en een proefrit maken Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 juli 2005 01:19 AM
  [ # 422 ]
ZX1.4i schreef:

Marten Thanx voor alle adviezen, het is gelukt Razz

Begonnen om 09:00 en het klusje was geklaard om 19:45, is toch wel effe wat werk hoor, zeker het vervangen van de spanrollen.

Het gat in het vliegwiel was na veel kijken gelukkig gevonden en een 8mm bout ging er na een klein stukje draaien er zo in. Krukaspoelie ging ook makkelijk los, om de poulie los te trekken had ik een vliegwieltrekker van mijn werk geleend, ging erg makkelijk.

Typisch, ik heb ze er tot nu toe altijd gewoon zonder trekker af kunnen schuiven. De bout van de poelie kan soms wel echt oerend vast zitten. Dat je een halve meter pijp nodig hebt als verlenging op de sleutel.

ZX1.4i schreef:

de riem zelf zag er ook niet echt uit alsof deze er slechts 15k inzit, er liep een mooie slijtage-streep in het midden.

Zeker SKF rollen? Die geven al binnen een paar duizen km weer zo’n streep omdat er een groef in de rol zit. De rollen bestaan feitelijk uit 2 aan elkaar geklonken helften. Die streep zegt dus niet zoveel. Kijk vooral naar de tanjes en buig de riem om haarscheurtjes te zien.

ZX1.4i schreef:

Foto’s volgen, ga eerst effe wat eten en een proefrit maken Wink

Rij ze..  Zo’n distributieriem vind ik altijd een beetje een ondankbaar wekrje omdat de auto erna meestal precies zo rijdt als ervoor. Het is leuk als ie ineens weer een stuk lekkerder rijdt. Meja… het is wel prettig om te beseffen dat het riempje weer een tijdje meekan.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 juli 2005 04:33 AM
  [ # 423 ]

Ik had inderdaad een stuk pijp van c.a. 80cm als verlengstuk, die bout ging vrij makkelijk los. Alleen het vastdraaien in fase, 40nm gaat prima, maar 60 graden nadraaien is best zwaar, ik kreeg maar 55 graden voor elkaar. Wat ik vreemd vind is dat er in de vraagbaak staat dat je deze bout met locktite moet vastzetten, terwijl de Haynes zegt een nieuwe bout monteren ConfusedRolling Eyes
Het wiel zelf ging er erg makkelijk vanaf, en ik schoof het ook weer zo erop, dus die vliegwiel trekker was niet echt nodig geweest.

Er zitten geen scheurtjes op de oude riem, maar de tandjes zien er niet echt fris uit. De rollen zijn inderdaad SKF rollen, zowel de nieuwe als de oude.

Is inderdaad een klusje waar je niet om staat te trappelen, ik heb aardig wat schaafwondjes overgehouden aan mijn handen, riemwielen zijn best wel scherp. Het geeft gelukkig een goed gevoel dat de boel in goede conditie is, slechte rollen/riem is toch een soort tikkende tijdbom.
De waterpomp heb ik ook even nagekeken, geen sporen van lekkage of speling, hij zit strak in het motorblok en draait enigzins zwaar, wat zo hoort volgens mij?

Heb er wel een probleempje bij, de snelheidsmeter blijft heel af en toe hangen, stoppen en motor uit en weer starten en het probleem is weg. Zal wel te maken hebben met een sensor op de bak, ik zag op XC een mooi draadje daarover, dat ga ik eens op mijn gemak lezen.

Foto’s zijn gemaakt door mijn broertje, helaas moet hij nog 2 dingen leren, foto’s maken en gereedschappen leren kennen Mad

Na veel kijken en zoeken had ik het blokkeergat in het vliegwiel gevonden, om hier goed bij te kunnen komen moet het onderdeel op de startmotor eraf. Iemand enig idee wat dat is er zit een veer met een cylinder in?


De motorsteun, deze moet er dus af om erbij te kunnen komen.


Nokkenas wiel is er al af, ik heb deze eerst eraf gehaald en toen pas de motorsteun losgemaakt, ik was namelijk al gewaarschuwd dat deze nogal vast kan zitten.


De vliegwieltrekker, links op de gereedschapskist, normaal gebruik ik dat ding op mijn werk om het vliegwiel van Sach motortjes op fietsen eraf te trekken, maar op een PSA diesel past het ook prima Razz

Een behoorlijke isolatie plaat zit onder de motor, dit is niet alleen een stuk plastic, er is ook een soort foam in.
In het midden een bak waar het krukaswiel en nog wat onderdelen liggen.


Een Xantia op 3 poten en goed gereedschap is een leuke combinatie voor een dagje sleutelen. Helaas was een buitje af en toe minder leuk, ik was gelukkig nog net voor een echte grote regenbui klaar Razz

De grote vlek op de grond komt van het brommobieltje van mijn overbuurman, dat ding stond nu verderop op de stoep een soortgelijke vlek te maken. Ik zeg lekker niets, laat dat onding maar inelkaar draaien, hoe minder van die dingen op de weg hoe beter Twisted Evil

Een onmisbaar stukje gereedschap om boutjes enzo te pakken als ze op een moeilijke plek vallen, gekocht op de Citromobile voor een paar euro. Dit handige grijpertje was ook onmisbaar tijden de koppakking wissel van vorige week.


Een multifunctioneel dak Razz
Best wel lang deze multiriem, 1700mm.


Motorsteun eraf ging ook vrij makkelijk en het was gelukkig helemaal niet zo eng, ondersteund met een krik en assteun bleef de motor netjes op zijn plek.


Het rubberblok rechts vertoon scheurtjes, wellicht de oorzaak van het trillen als ik stilsta, het rubberding rechts heb ik vervangen, het trillen is nu wel iets minder.


Links, het onderste gedeelte van de motorsteun wat aan het motorblok vastzit, deze moet los om de looprol te kunnen verwijderen. De looprol zit met 3 bouten vast, 2 kun je via de wielkast losmaken, de derde bout gaat door de motorsteun heen, de overige bouten klemmen de rol ook nog.

Rechtsboven, de looprol en rechtsonder de spanrol, een veer met een busje welke in de motorsteun zit zet spanning op de steun van de spanrol.


Eindelijk de rollen zitten erin (motorsteun verwijderd), wat een mooi glimmend geheel Razz


De riem en de kappen zitten er weer op en het opbouwen van de rest kan beginnen, helaas was de fotograaf effe gaan voetballen tussendoor.
De rode plek linksboven was een slijtplek veroorzaak door het schuren van het rubber van de motorophanging, gelukkig had ik nog een rode lakstif van mijn ZX over Razz

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 juli 2005 01:49 PM
  [ # 424 ]

Pfoeh…..wat een klus zeg. Surprisedops:

Mooi verslag, Sohail…..nu kunnen we ook eens zien waarom het toch wel best prijzig is bij een garage. Cool

Bloed zweet en (misschien) wel tranen kost het. Cool

De laatste keer dat ik zelf een distributieriem heb vernieuwd is ongeveer 15 jaar geleden, toen ik korte tijd een R-11 had (benzine)....maar DIT zou ik nooit durven doen en ook niet meer kunnen trouwens. Confused

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 26 juli 2005 01:53 PM
  [ # 425 ]
Bram schreef:

De laatste keer dat ik zelf een distributieriem heb vernieuwd is ongeveer 15 jaar geleden, toen ik korte tijd een R-11 had (benzine)....maar DIT zou ik nooit durven doen en ook niet meer kunnen trouwens. Confused

Voordat de distributieriem aan de beurt is heb jij vast wel weer een andere auto Wink Ik heb hem net gehad Crying or Very sad

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 26 juli 2005 02:44 PM
  [ # 426 ]

Shohail, wanneer ga jij je eigen wagen bouwen??  Cool

Moet je nu wel lukken, denk ik…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 juli 2005 02:51 PM
  [ # 427 ]

Het is best leuk, dit soort klusfoto’s. Ik weet uit eigen ervaring ook dat zo’n klus meer tijd kost onder hobby omstandigheden dan in de garage.

Grappig. Met airco zit de HD pomp inderdaad bovenaan. Houd je lekker veel ruimte over (not). Bij mij zou dat never nooit nie passen.

Het vervangen van de spanrollen geeft een hoop extra werk. Met name omdat die motorsteun losmoet van het onderblok.  Zonder spanrollen vervangen ben je denk ik heel wat sneller klaar. Ook het weer terugplaatsen van de motorsteun vond ik een lastig klusje door die aandrukveer voor de automatische spanner.

Jouw blokje glimt nog mooi zeg!! Het is wel leuk met dit soort klussen dat het de band met de auto behoorlijk versterkt. Hierdoor zul je de auto denk ik langer houden.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 juli 2005 10:12 PM
  [ # 428 ]
Bram schreef:

Pfoeh…..wat een klus zeg. Surprisedops:

Mooi verslag, Sohail…..nu kunnen we ook eens zien waarom het toch wel best prijzig is bij een garage. Cool

Bloed zweet en (misschien) wel tranen kost het. Cool

Danzij de adviezen van de mensen hier op het forum en het goed bestuderen van de Haynes en Vraagbaak is het me gelukt, een jaartje terug zou ik het echt niet gedurfd hebben. Totaal een kleine 10 uur werk op straat, maar de voorbereiding incl. bestuderen van de manuals is een veelvoud hiervan en het heeft inderdaad bloed, zweet, tranen gekost, maar het geeft wel een goed gevoel. O ja het heeft me ook €10 aan arbeidsloon gekost voor mijn assistent (broertje van 14 jaar) Wink

mpostma schreef:

Het vervangen van de spanrollen geeft een hoop extra werk. Met name omdat die motorsteun losmoet van het onderblok.  Zonder spanrollen vervangen ben je denk ik heel wat sneller klaar. Ook het weer terugplaatsen van de motorsteun vond ik een lastig klusje door die aandrukveer voor de automatische spanner.

Dit ging redelijk makkelijk moet ik zeggen, ik heb de spanrol er half opgeschoven en toen de motorsteun erop, één bout effe handvast zetten. Dan de bus+veer van onder in de motorsteun drukken en met een staaf/buis de veer ingedrukt houden, van boven duwt/wrikt een assistent de spanrol verder tegen het motorblok aan m.b.v. een staaf.

mpostma schreef:

Jouw blokje glimt nog mooi zeg!! Het is wel leuk met dit soort klussen dat het de band met de auto behoorlijk versterkt. Hierdoor zul je de auto denk ik langer houden.

Ik ben van plan deze auto zo lang mogelijk te houden, de combinatie van Franse import en het vele klussen eraan ga je er alleen maar meer van houden.

@Maarten Munneke, ik dacht dat die stift nog in de ZX lag, maar ik vond hem tussen het gereedschap samen met een stift ijsblauw, van mijn 306. Ik vond de rode kleur echter mooier staan onder de motorkap Wink

Wat het motorrubber betreft, het word steeds leuker wat prijzen betreft, bij Peugeot €38 ex btw en Citroen €53 ex btw. Zelfs met de 15% korting van de Citroen omdat mijn werkgever daar een goede klant is, zijn ze nog te duur, dus ik ga lekker naar de Peugeot Razz. Overigens snap ik niet dat er geroepen word dat er op onderdelen weinig marge zit, als je 15% korting kan geven, zul je een redelijke marge hebben Confused  Confused:

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 juli 2005 01:06 AM
  [ # 429 ]
ZX1.4i schreef:
mpostma schreef:

Het vervangen van de spanrollen geeft een hoop extra werk. Met name omdat die motorsteun losmoet van het onderblok.  Zonder spanrollen vervangen ben je denk ik heel wat sneller klaar. Ook het weer terugplaatsen van de motorsteun vond ik een lastig klusje door die aandrukveer voor de automatische spanner.

Dit ging redelijk makkelijk moet ik zeggen, ik heb de spanrol er half opgeschoven en toen de motorsteun erop, één bout effe handvast zetten. Dan de bus+veer van onder in de motorsteun drukken en met een staaf/buis de veer ingedrukt houden, van boven duwt/wrikt een assistent de spanrol verder tegen het motorblok aan m.b.v. een staaf.

Bij mij was het lastig dat je bijna geen ruimte hebt naast het blok. Je moest de bouten van die motorsteun voor een groot gedeelte losdraaien met een ring/steek sleutel.

Het feit dat je er niet zo veel ruimte hebt maakt het vervelend/lastig.

Gr,
Marten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juli 2005 04:12 AM
  [ # 430 ]
mpostma schreef:

Bij mij was het lastig dat je bijna geen ruimte hebt naast het blok. Je moest de bouten van die motorsteun voor een groot gedeelte losdraaien met een ring/steek sleutel.

Het feit dat je er niet zo veel ruimte hebt maakt het vervelend/lastig.

Bij de aanschaf van een auto kijk ik ook serieus naar de motorruimte, zit het bomvol of heb je de ruimte om overal bij te komen. De ZX1.4i is een karretje waar je overal makkelijk bijkomt, de Xantia 1.9D ook, een Xantia 2.1 12V TD is een heel ander verhaal. In het Haynes boek waarschuwt men al dat de motoruimte zeer beperkt is en dat bepaalde klusje alleen met uitgebouwde motor kunnen.

Ik kreeg alleen de middelste en de bout links onder helemaal los, de andere 2 krijg je er niet uit omdat je dan tegen de wielkast aanzit. Gelukkig hoeven die er niet helemaal uit en krijg je de steun met een beetje gepiel eruit, het was wel oppassen dat ik de hogedruk leiding van de airco en dieselleiding niet beschadigde.

De bouten zitten overigens wel goed vast, er zit iets van loctite op, ik heb een ring/steek sleutel, waarvan het ring gedeelte een ratel geval is. Superhandig voor dit soort klusjes waar de ruimte beperkt is, als de bouten niet zo vast zitten heb je ze zo los.

Moeten deze bouten nou ook met loctite of iets dergeijks worden vastgezet of gewoon zo vast mogelijk draaien Confused:

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juli 2005 03:28 AM
  [ # 431 ]

Nu komt de bak aan de beurt, heb het volgende probleem:

1) De auto schokt/remt bij het op laten komen van de koppeling in zijn 1 en 2, het is hetzelfde soort gevoel als je bij een te hoge snelheid terugschakelt naar zijn 1 of 2, de motor remt dan flink af.

2) Het op laten komen van de koppeling om weg te rijden gaat gepaard met een trillen/schokken. Wellicht zijn de platen vettig zij de Citroen specialist tegen mij of er zit onbalans in het vliegwiel, dat laatste lijkt me sterk, want dan zou ik het op hoge toerentallen ook moeten merken.

3) Het rollen (file) van de auto in zijn 1 gaat gepaard met aardig wat gerammel/geratel van onder de motorkap, in zijn 2 is het erger. Geef je een heel klein tikje gas, dan is het weg.

De auto rijdt m.u.v. de probleempjes boven verder prima en zuinig.

Overigens is de koppeling met de motorwissel niet vernieuwd, maar van de oude motor overgezet, volgens de garage was deze nog z.g.a.n., maar goed dat werd van de D-riem ook beweerd Evil or Very Mad. Kunnen deze problemen een erfenis zijn van het niet vernieuwen van de koppeling? Ik heb ergens gelezen dat het verstandig is om de koppeling bij een motorwissel altijd te vernieuwen omdat e.e.a. op basis van de oude motor opelkaar ingesleten is Confused:

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 29 juli 2005 02:20 PM
  [ # 432 ]
ZX1.4i schreef:

Nu komt de bak aan de beurt, heb het volgende probleem:

1) De auto schokt/remt bij het op laten komen van de koppeling in zijn 1 en 2, het is hetzelfde soort gevoel als je bij een te hoge snelheid terugschakelt naar zijn 1 of 2, de motor remt dan flink af.

2) Het op laten komen van de koppeling om weg te rijden gaat gepaard met een trillen/schokken. Wellicht zijn de platen vettig zij de Citroen specialist tegen mij of er zit onbalans in het vliegwiel, dat laatste lijkt me sterk, want dan zou ik het op hoge toerentallen ook moeten merken.

3) Het rollen (file) van de auto in zijn 1 gaat gepaard met aardig wat gerammel/geratel van onder de motorkap, in zijn 2 is het erger. Geef je een heel klein tikje gas, dan is het weg.

De auto rijdt m.u.v. de probleempjes boven verder prima en zuinig.

Overigens is de koppeling met de motorwissel niet vernieuwd, maar van de oude motor overgezet, volgens de garage was deze nog z.g.a.n., maar goed dat werd van de D-riem ook beweerd Evil or Very Mad. Kunnen deze problemen een erfenis zijn van het niet vernieuwen van de koppeling? Ik heb ergens gelezen dat het verstandig is om de koppeling bij een motorwissel altijd te vernieuwen omdat e.e.a. op basis van de oude motor opelkaar ingesleten is Confused:

Lastig om precies te identificeren.

De koppelingsplaat kan wel goed zijn, maar een kromme drukgroep inn combinatie met een slecht druklager of een versleten prise as bus kan dat gerammel wel veroorzaken. Het zit (zat) er bij mij ook in ondanks vrij nieuwe koppeling, prise as bus, drukgroep en druklager. Ik kwam erachter dat er speling zit op de prise as. Dat kan er ook voor zorgen.

Matig aangrijpen van de koppeling kan komen door of vettigheid of een kromme drukgroep. Het monteren van een tweedehands drukgroep met een andere tweedehands plaat (die dus niet op elkaar zijn ingesleten) en weer een ander vliegwiel kan zoiets veroorzaken.

ik had deze symtomen (dat gerammel dan) heel erg voordat ik bij mij de drukgroep had vervangen. Na vervanging van alles was het grotendeels weg, maar toch weer gedeeltelijk teruggekomen. Ik denk omdat de prise as iets speling heeft gekregen.  Het was zo erg dat het wel leek aslof de prise as gewoon los zat.. Toch is het niet zo’n drama.. In het ergste geval kunnen de vingers van de drukgroep eruit slijten en dan is het even einde oefening maar ik heb zelf meer dan 55.000 km rondgereden met dat gerammel.

Sja, het is maar hoe erg je je eraan stoort. ik heb het uiteindelijk gedaan omdat mijn bak erg slecht werd (was een oude BE1 bak) met slechte synchromesh die ik heb vervangen voor een goede BE3 bak met de koppelingswissel.

Gr.
Marten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juli 2005 11:22 PM
  [ # 433 ]
mpostma schreef:

De koppelingsplaat kan wel goed zijn, maar een kromme drukgroep inn combinatie met een slecht druklager of een versleten prise as bus kan dat gerammel wel veroorzaken. Het zit (zat) er bij mij ook in ondanks vrij nieuwe koppeling, prise as bus, drukgroep en druklager. Ik kwam erachter dat er speling zit op de prise as. Dat kan er ook voor zorgen.

Matig aangrijpen van de koppeling kan komen door of vettigheid of een kromme drukgroep. Het monteren van een tweedehands drukgroep met een andere tweedehands plaat (die dus niet op elkaar zijn ingesleten) en weer een ander vliegwiel kan zoiets veroorzaken.

Het vliegwiel zelf is niet vervangen, deze zat al op de Berlingo motor die in de Xantia is gelepeld. Het schiet me opeens weer binnen dat probleem 2 al aanwezig was met de oude motor, probleem 1 en 3 heb ik niet kunnen constateren met de oude motor.

Ik ben bang dat de bak toch niet helemaal 100% is, daarvoor zou de boel uitelkaar moeten Confused

Misschien een domme vraag, hoe ziet een drukgroep eruit en waar zit deze precies?

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 30 juli 2005 02:01 AM
  [ # 434 ]

een drukgroep heeft een innig samenzijn met de koppelingsplaat, zit voor de versnellingsbak Wink

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 juli 2005 03:13 AM
  [ # 435 ]
ZX1.4i schreef:
mpostma schreef:

De koppelingsplaat kan wel goed zijn, maar een kromme drukgroep inn combinatie met een slecht druklager of een versleten prise as bus kan dat gerammel wel veroorzaken. Het zit (zat) er bij mij ook in ondanks vrij nieuwe koppeling, prise as bus, drukgroep en druklager. Ik kwam erachter dat er speling zit op de prise as. Dat kan er ook voor zorgen.

Matig aangrijpen van de koppeling kan komen door of vettigheid of een kromme drukgroep. Het monteren van een tweedehands drukgroep met een andere tweedehands plaat (die dus niet op elkaar zijn ingesleten) en weer een ander vliegwiel kan zoiets veroorzaken.

Het vliegwiel zelf is niet vervangen, deze zat al op de Berlingo motor die in de Xantia is gelepeld. Het schiet me opeens weer binnen dat probleem 2 al aanwezig was met de oude motor, probleem 1 en 3 heb ik niet kunnen constateren met de oude motor.

Ik ben bang dat de bak toch niet helemaal 100% is, daarvoor zou de boel uitelkaar moeten Confused

Misschien een domme vraag, hoe ziet een drukgroep eruit en waar zit deze precies?

Kijk eens op de site van Roel Tiemersma. http://www.citroenbx.nl Daar staat ergens een koppelingswissel beschreven.

Profiel  
 
 
29 van de 37
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 31 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook