Interessant, die foto’s, geeft me inspiratie om het weer zelf te gaan doen
De Koppakkingwissel en de D-riem is me ook gelukt
Is dit een drukgroep?? (of was dit zoiets als een diafragmaveer?)
ZX1.4i schreef:Interessant, die foto’s, geeft me inspiratie om het weer zelf te gaan doen
De Koppakkingwissel en de D-riem is me ook geluktIs dit een drukgroep?? (of was dit zoiets als een diafragmaveer?)
Diafragmaveer is onderdeel van de drukgroep. En wel he middelste gedeelte.
Ah nu begrijp ik het, die buitenste “ring” is dus de drukgroep.
Nog effe over de D-riem, ik heb de oude riem eens zitten inspecteren en zag dat er hier en daar kleine rafeltjes van het canvas zichtbaar waren. Op één plek tussen 2 tandjes zit een klein putje van 3x4mm.
De riem zit aan de binnenkant op één plek aanelkaar “genaaid”, op deze plek steken de draden van deze lasnaad uit het rubber en zijn een aantal draadjes al kapot.
Ik heb dit plekje effe vergeleken met een andere riem van hetzelfde merk, die uit de AX van de koppakking wissel. Hoewel de riem lichter en kleiner is, is de constructie hetzelfde, op deze riem zitten de draadjes van de las nog netjes onder het rubber. De AX riem had nog geen 20.000km erop zitten en de riem uit mijn Xantia?, waarschijnlijk ruim 115k, zoveel had die Berlingo motor gelopen.
Het geeft een goed geval dat het zwoegen op straat van vorige week zijn voordelen heeft, grote kans dat ik aan een gebroken riem en dus ernstige motorschade ben ontsnapt
Ik heb deze motorsteun/rubber (links) nodig, er zitten scheurtjes in en daardoor schommelt de motor enigzins aan de rechterkant.
Het ding rechs op de foto zit erboven, deze heb ik al vervangen bij de d-riem wissel.
De dealer gaf me een artikelnr vorige week en zie dat dit onderdeel €53 kost en dat ze in bestellings staan bij hem. Ik bel de dealer vandaag om te vragen of hij ze al binnen heeft en of hij even aan de hand van het chassisnr. even wil controleren of dit het juiste onderdeel is.
Nee dus, het onderdeel dat hij nu vond lijkt hetzelfde, althans op de computer, het heeft ook een ander nr. en een prijs van €86 ex btw
Iemand enig idee of dit ook goedkoper te krijgen is, al dan niet inmitatie, €86 ex btw is een beetje teveel van het goede
Weer een probleem verholpen, gisteren de ADALS vervangen.
KrazyV8Wuppo heeft me geholpen, hij heeft één kant gedaan en toen heb ik onder het strenge oog van de meester , de andere kant met succes gefixt. De auto ligt nu strakker op de weg, veert beter aan de achterkant en de BMW-stand van het linker achterwiel is verdwenen.
Later op de dag kwam een goede vriend van KrazyV8 langs met een BX1.4 uit 87, deze type-2 BX zag er fantastisch uit, je zou bijna niet geloven dat het een 87er is. Heb toen effe meegeholpen met het vervangen van 2 V-snaren, ik keek wel vreemd op van de motor. Een 1400 op zijn kant , overduidelijk een Citroen-BX, hoe verzinnen ze het, kun je lachen als de koppakking ofzo vervangen moet worden
Hij heeft ook de remmen achter “gangbaar” gemaakt, één kant zat vast, de garage waar de auto is gekocht heeft dus de remmen helemaal niet gangbaar gemaakt voor de APK . De remblokken en schijven moeten op korte termijn wel vervangen worden, KrazyV8 heeft me uitgelegd hoe dit moet.
Vrijdag gaan er achter nieuwe Michelins op, kunnen die rommel banden er eindelijk eraf en hoef ik niet meer bang te zijn dat de nieuwe banden scheef gaan afslijten.
Kortom een leuke en leerzame sleuteldag gehad
ZX1.4i schreef:
vervangen van 2 V-snaren, ik keek wel vreemd op van de motor. Een 1400 op zijn kant , overduidelijk een Citroen-BX, hoe verzinnen ze het, kun je lachen als de koppakking ofzo vervangen moet worden
Nog nooit gezien?
Dit is de “beroemde” 150 motor. Toegepast als 1.1, 1,2 en 1,4 in de VISA. C15, BX en de Peugeot 205 en last but not least de Renault 14.
Gelukkig zijn die koppakkingen erg sterk van die motoren. Ze hebben overduidelijk niet dat zwakke plekje van die 14 TU motor. Nadeel: tranmissie wordt gesmeerd met carterolie waardoor deze koud vaak hakerig schakelt. Voordeel is wel dat je de tranmissie olie goed in de gaten kan houden
mpostma schreef:Nog nooit gezien?
Dit is de “beroemde” 150 motor. Toegepast als 1.1, 1,2 en 1,4 in de VISA. C15, BX en de Peugeot 205 en last but not least de Renault 14.
Ik had de term “150 motor” wel hier en daar gehoord, maar deze motor nog nooit gezien en wist al helemaal niet dat deze op zijn kant erin ligt, dus ik keek inderdaad zo van huh
Nu ik diep in mijn geheugen graaf begrijp ik opeens iets uit het verleden. Ik kwam ooit met mijn Peugeot 309 met 1.3 motor bij een beun-garage en vroeg wat het stellen van de kleppen zou kosten, 50 gulden riep de monteur. Toen riep een andere monteur, ho even doe de motorkap eens open, als de motor er plat inligt is het een hele dag werk en gaat het veel meer geld kosten. Maar goed, ik denk dat de betreffende 150 motor nooit in de 309 heeft gezeten, vanaf 1990 of 91? kwam de 309 met 1.4i TU motor.
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Nog nooit gezien?
Dit is de “beroemde” 150 motor. Toegepast als 1.1, 1,2 en 1,4 in de VISA. C15, BX en de Peugeot 205 en last but not least de Renault 14.
Ik had de term “150 motor” wel hier en daar gehoord, maar deze motor nog nooit gezien en wist al helemaal niet dat deze op zijn kant erin ligt, dus ik keek inderdaad zo van huh
Nu ik diep in mijn geheugen graaf begrijp ik opeens iets uit het verleden. Ik kwam ooit met mijn Peugeot 309 met 1.3 motor bij een beun-garage en vroeg wat het stellen van de kleppen zou kosten, 50 gulden riep de monteur. Toen riep een andere monteur, ho even doe de motorkap eens open, als de motor er plat inligt is het een hele dag werk en gaat het veel meer geld kosten. Maar goed, ik denk dat de betreffende 150 motor nooit in de 309 heeft gezeten, vanaf 1990 of 91? kwam de 309 met 1.4i TU motor.
De oudere 309’s hadden de motor uit de Talbot Horizon. De latere kregen idd een TU motor.
mpostma schreef:De oudere 309’s hadden de motor uit de Talbot Horizon. De latere kregen idd een TU motor.
Die 309 was uit 1987 en daarmee heb ik het PSA virus opgelopen
Die Talbot motor had toch een ditributie ketting? ipv riem?
Zou goed kunnen: onze 205 heeft ook een ketting (en de XW of XY, welke is de 1.1 ook weer, zal ook wel een 150 motor zijn)
EW schreef:Zou goed kunnen: onze 205 heeft ook een ketting (en de XW of XY, welke is de 1.1 ook weer, zal ook wel een 150 motor zijn)
Het talbot blok had een onderliggende nokkenas met ketting. DE 150 motor een bovenliggende nokkenas eveneens met ketting. Daarmee houden de overeenkomsten wel op.
Vandaag nieuwe banden voor laten monteren, gelukkig bij Citroen Specialist De Pee, ipv de Kwikfit. Hij zag dat de velg aan de binnenkant hier en daar wat roestsporen vertoonde, hij heeft de roest netjes weggeschuurd alvorens de nieuwe banden te monteren, anders zou de band langzaam leeglopen. Bij de Kwik-Flut hadden ze vast en zeker zonder te kijken een nieuwe band erop gezet om daarna de band niet goed gebalanceerd te monteren
Heb nu een stuk minder bandgeruis, nu die 2 rommel banden vervangen zijn door Michelins, de andere 2 banden waren al Michelin.
Maar er is toch iets vreemds aan de hand, de oude rommel banden en 2 andere Michelin banden waren 175/70 14”.
Ik zie nu tot mijn verbazing dat de nieuwe voorbanden 185/70 14” zijn :. Op de bon staat wel gewoon 175/70 14”
Is zoiets gebruikelijk of heeft de garage zich gewoon vergist, een foutje is immers menselijk. Kan het verder kwaad als er voor bredere banden dan achter zitten?
je hebt nu dus 185/70 R14 ipv de gebruikelijke 175/70 R14
inderdaad zijn die breder, da’s in principe natuurlijk helemaal niet erg.
wat alleen wel een probleem is, is de DIAMETER van de band;
de velgdiameter is natuurlijk nog steeds 14”, maar doordat de sectiehoogte (lees: de bandhoogte is 70% van de bandbreedte) groter is, is de buitendiameter van de band groter.
hierdoor heb je een grotere afrolomtrek, waardoor je dus tellerafwijkingen krijgt.
ik ben bang dat deze 185-banden voor jou een maatje TE groot zijn…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ZX1.4i schreef:Kan het verder kwaad als er voor bredere banden dan achter zitten?
Op die van mij zitten voor (en achter ook trouwens) 185x15 banden….dus net zo breed als die jij nu hebt.
Je hebt er iig een wat betere wegligging mee…..op mijn *oude* Xantia TD met 14’’ velgen zaten trouwens ook 185 x 14 banden.
Weet nu even niet wat de standaardmaat van een gewone D is.
Maar kwaad kan het zeker NIET !
nog even ter aanvulling, de breedte is helemaal niet erg,
de HOOGTE van de band, en daardoor de BUITENDIAMETER
even uit mijn hoofd zal 185/65 R14 wel voldoen, de 185/70 R14 die je er nu onder hebt gekregen is voor mijn gevoel te groot…
hieronder even een overzichtje dat ik op de site van m’n werkgever gevonden heb voor jouw type auto:
als je ‘t even wilt nalezen: http://www.vredestein.com
vriendelijke groet,
XTR
———————————————————————————————————————-
CITROEN XANTIA 1.9 D
Standaard:
Zomer
Bandnaam Bandmaat Bandendruk voor Bandendruk achter
T-TRAC 175/70 R 14 84 T 230 kPa 240 kPa
T-TRAC 185/65 R 14 86 T 230 kPa 230 kPa
HI-TRAC 175/70 R 14 88 H XL 260 kPa 270 kPa
HI-TRAC 185/65 R 14 86 H 230 kPa 230 kPa
REINFORCED/EXTRA LOAD 175/70 R 14 XL 88 H HI-TRAC 260 kPa 270 kPa
All Season
Bandnaam Bandmaat Bandendruk voor Bandendruk achter
QUATRAC 2 175/70 R 14 84 T 230 kPa 240 kPa
QUATRAC 2 185/65 R 14 86 T 230 kPa 230 kPa
Winter
Bandnaam Bandmaat Bandendruk voor Bandendruk achter
ICETRAC 175/70 R 14 84 Q 230 kPa 240 kPa
ICETRAC 185/65 R 14 86 Q 230 kPa 230 kPa
SNOWTRAC 175/70 R 14 84 T 230 kPa 240 kPa
SNOWTRAC 2 185/65 R 14 86 T 230 kPa 230 kPa
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)