ff in mijn excelsheetje :
185/65 r14 : omtrek 187 cm
185/70 r14 : omtrek 193 cm
Scheelt 3.2 %
Niet echt schokkend. ALs het op de vooras ligt zal de motor wel iets gezapiger aanvoelen. Ook wordt de tellerafwijking iets kleiner (in het uiterste geval negatief)
Je moet alleen zorgen dat je ze wel op 1 as houdt. Dus niet verschillende grootte banden op dezelfde as, daarmee krijg je echt gelazer.
Je moet maar voor jezelf uitmaken of je het belangrijk vindt… Ik denk niet dat het zo’n probleem is.
XTR schreef:je hebt nu dus 185/70 R14 ipv de gebruikelijke 175/70 R14
inderdaad zijn die breder, da’s in principe natuurlijk helemaal niet erg.wat alleen wel een probleem is, is de DIAMETER van de band;
de velgdiameter is natuurlijk nog steeds 14”, maar doordat de sectiehoogte (lees: de bandhoogte is 70% van de bandbreedte) groter is, is de buitendiameter van de band groter.
hierdoor heb je een grotere afrolomtrek, waardoor je dus tellerafwijkingen krijgt.
ik ben bang dat deze 185-banden voor jou een maatje TE groot zijn…
Ik had helemaal niet stilgestaan bij de tellerafwijking, ben niet zo thuis in de banden wereld
Terwijl ik dus even zat te rekenen en te denken hoe het alweer zat (ooit geleerd op school), zie ik dat Marten al een berekening heeft gemaakt , Thanx.
Maakt het voor het brandstofverbruik en wegligging nog wat uit? ik dacht dat je met bredere banden minder grip heb op nat/glad wegdek :
ik denk dat het acceptabel is, zolang je inderdaad de banden maar op 1 as houdt.
sterker nog; onze 2e auto (de Seicento) staat ook op een maatje te groot, en het gaat perfect.
zolang het maar niet aanloopt in de wielkast, maar dat zal bij een Xantia wel meevallen denk ik.
qua grip zul je iets beter uit zijn, bij nat weer merk je de verschillen niet zo.
vergeet niet dat de zwaardere Xantia’s op 205/60 R15 staan
wat ik persoonlijk veel belangrijker bij nat weer vind is de profieldiepte: ik zou het NIEMAND adviseren om bij minder dan 3 mm in een zware regenbui de autosnelweg op te gaan.
en daar heb jij met je nieuwe banden nog lang geen last van !!
groetjes,
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Thanx voor de adviezen, zo is mijn bandenkennis weer een beetje op niveau
Ik ga maandag de garage toch maar eens bellen. ben benieuwd of ze het per ongeluk of bewust hebben gedaan. Ik denk dat het gewoon een vergissing is, want ze vertellen altijd als er iets aan de hand is of als ze iets anders dan afgesproken gaan monteren.
Vandaag de garage gebeld en gevraagd hoe het zit met die banden.
Ze hebben wel de juiste banden besteld maar de verkeerde binnengekregen en de monteur heeft de bandenmaat niet gecontroleerd.
Volgens de garage heb ik een tellerafwijking, de meter geeft een iets lagere snelheid aan dan wat ik rij, en in theorie lever je wat trekkracht in, verder kan het geen kwaad zeiden ze. Ik mag ze houden of als ik het wil toch maar 175/70 laten monteren, ik laat toch maar 175/70 monteren, de tellerafwijking en het inleveren van trekkracht vind ik nou niet zo leuk. Het dieselmotortje is net voldoende voor de 1200kg wegende Xantia en met de Airco aan blijft er niet veel vermogen over, als er dan nog wat ingeleverd moet worden door grotere/bredere banden is mij iets te veel.
ZX1.4i schreef:Vandaag de garage gebeld en gevraagd hoe het zit met die banden.
Ze hebben wel de juiste banden besteld maar de verkeerde binnengekregen en de monteur heeft de bandenmaat niet gecontroleerd.Volgens de garage heb ik een tellerafwijking, de meter geeft een iets lagere snelheid aan dan wat ik rij, en in theorie lever je wat trekkracht in, verder kan het geen kwaad zeiden ze. Ik mag ze houden of als ik het wil toch maar 175/70 laten monteren, ik laat toch maar 175/70 monteren, de tellerafwijking en het inleveren van trekkracht vind ik nou niet zo leuk. Het dieselmotortje is net voldoende voor de 1200kg wegende Xantia en met de Airco aan blijft er niet veel vermogen over, als er dan nog wat ingeleverd moet worden door grotere/bredere banden is mij iets te veel.
Heb je ook gemerkt dat je trekkracht bent kwijtgeraakt? De tellerafwijking is met % minder redelijk minimaal. Ik weet niet of je je tellerafwijking kent? Als deze al redelijk minimaal is moet je echt uitkijken
Voor de rest is het natuurlijk jouw keuze. ALs je vind dat het gewoon origineel moet zijn heb je het volste recht om bij de garage de juiste banden te eisen. Het is alleen maar om aan te geven dat 1 maatje hoger ook weer geen drama is.
En vergeet ook niet dat je top nu ook iets hoger ligt….
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:En vergeet ook niet dat je top nu ook iets hoger ligt….
Als de motor daar ook het vermogen voor kan leveren. Jouw veronderstelling gaat alleen op als de motor vermogen over had en in de toerenbegrenzer zat.
Op de teller zal de top waarschijnlijk lager uitvallen omdat ie minder aangeeft (al zou je aannemen dat ie de zelfde “echte” top haalt)
mpostma schreef:Heb je ook gemerkt dat je trekkracht bent kwijtgeraakt? De tellerafwijking is met % minder redelijk minimaal. Ik weet niet of je je tellerafwijking kent? Als deze al redelijk minimaal is moet je echt uitkijken
Voor de rest is het natuurlijk jouw keuze. ALs je vind dat het gewoon origineel moet zijn heb je het volste recht om bij de garage de juiste banden te eisen. Het is alleen maar om aan te geven dat 1 maatje hoger ook weer geen drama is.
Ik merk wel duidelijk dat de “sprint” van 100 naar 120 langer duurt, zeker als de Airco aanstaat
De garage was heel makkelijk ik mocht ze houden of om ruilen voor de juiste maat, ze boden zelfs hun excuus aan
Blijft toch een fijne garage, vergissen is menselijk, al had de hoofdmonteur graag gewild dat iemand anders de banden had gemonteerd, zodat hij hem dan de schuld kon geven
Heb wel een ander raar probleemje nu, de achterkant zakt vrij snel in na het afzetten van de motor (paar min.), zakken de wielen weg in de wielkasten. Hij zakt niet helemaal in tot de grond, maar normaal gezien zou de achterkant toch niet zover mogen inzakken. Tot gisteren zakte de auto niet zover in, het enige verschil is dat ik de kofferbak eens leeggeruimd van het zware gereedschap.
Ik zit zelf te denken aan de anti-zinkbol? zou hij lek zijn? In april zijn alle bollen gevuld en is de LHM ververst.
De juiste bandjes zitten er op.
Vrijdag ochtend heb ik een afspraak bij Chyparse voor het controleren van de bollen, voor omdat de auto nogal hard veert en achter vanwege het inzinken. Dat laatste zou ook nog weleens aan een (elektrische)klep kunnen liggen zij de monteur van Chyparse over de tel. Ik hoor/leer steeds wat nieuws bij over HP vering
Vandaag bij Chyparse langsgeweest, de anti-zinkbol zat op 10bar, nu er een nieuwe opzit zakt de auto niet zo snel meer in.
Gisteren een onderhoudsbeurt uitgevoerd aan mijn Xantia voor €80
€30 voor 4,5L 10W40 Castrol Magnatex motorolie
€50 voor een Lucht, olie, brandstof en interrieur filter bij de dealer (incl. korting ).
Brandstof filter was pikzwart, deze was duidelijk niet vervangen/overgezet door de garage die de Berlingo motor erin heeft gehangen. Kan me niet voorstellen dat het filter na 20.000km pikzwart is, dat filter heeft waarschijnlijk ook al een tijdje in de schade berlingo gezeten waar de motor uit gekomen is
Vandaag eindelijk eens het rechterdeurpaneel omgebouwd, er zit nu een opbergvak+speakeruimte in.
Hiervoor heb ik 2 panelen van de sloop gebruikt, aangezien ik de bekleding van mijn Xantia wilde houden, moest ik e.e.a. ombouwen.
Het linkerpaneel was 2 uurtjes werk, het rechterpaneel heeft vandaag veel meer tijd inbeslag genomen. Het was echt zoiets van, ehm hoe heb ik het 3 maanden geleden dat andere paneel verbouwd
De Infinity speakers erin, bedrading lag er al met een originele vierkante stekker eraan, welke ik eraf heb geknipt. Achter de radio zag ik veel meer draden, niet 4 (speaker L.A en R.A.) maar wel 10 ongebruikte draden . Van die 10 zijn er nog eens 4 voor de optionele speakers/tweeters in het dashbord, ook daar zit de stekker er al aan, waar die andere 2 voor zijn mag Joost weten. Met een beetje proberen heb ik de juiste draden gevonden en nu heb ik voor 160mm Infinity en achter 130mm Infinity (en 2 opbergvakken ), een super geluid klinkt er nu in mijn Xantia
Het begin van dit draadje was een drama, maar nu 34 pagina’s later word het toch nog een mooi karretje
Volgende stap is de 110PK HDI uit de Xsara van mijn baas trekken en in mijn Xantia lepelen
waarom doe je het dan niet helemaal goed en neem je de 2.7 v6 diesel niet
ZX1.4i schreef:Volgende stap is de 110PK HDI uit de Xsara van mijn baas trekken en in mijn Xantia lepelen
Je zou ook de 1.4 16V kunnen nemen….
Hou je nog een beetje sleutelruimte over