ZX1.4i schreef:Dat is juist zo raar, als je harder gaat rijden, dan maakt een lekke uitlaat toch juist meer herrie :
Hee dat doet mijn xantia ook (alleen heb ik een benzine)
Bij bepaalde toerentallen bromt / resoneert de motor en ga je er boven of onder zitten dan is het weg. Bij mij is het erg bij 90km/u en helemaal weg bij 110km/u
Ik vermoed dat het mijn (imitatie) uitlaat is.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
EW schreef:Goh, bekend daar?
Ik woon daar vlakbij en neem die oprit elke dag naar mijn werk in Gouda
metro2005 schreef:ZX1.4i schreef:Dat is juist zo raar, als je harder gaat rijden, dan maakt een lekke uitlaat toch juist meer herrie :
Hee dat doet mijn xantia ook (alleen heb ik een benzine)
Bij bepaalde toerentallen bromt / resoneert de motor en ga je er boven of onder zitten dan is het weg. Bij mij is het erg bij 90km/u en helemaal weg bij 110km/uIk vermoed dat het mijn (imitatie) uitlaat is.
Ah het brommen, ik dacht effe dat je het had over roeten
Het gekke is dat ik het niet had, ik vermoed dat er iets niet helemaal goed vastzit of dat de uitlaat de boosdoener is, het is namelijk nog de originele uitlaat. Ik zit met het idee te spelen om de auto op bokken te zetten en dan de motor laten draaien om te kijken of het geluid bij de 100km/u ook optreed zonder de rijwind. Is dit veilig te doen of krijg je te veel trillingen of een andere belasting van de motor wat niet aan te raden is :
je zult de auto zeker heel goed vast moeten zetten. Vraag me af of bokken niet te klein zijn. Als ze omgaan rijd je meteen honderd!
EW schreef:je zult de auto zeker heel goed vast moeten zetten. Vraag me af of bokken niet te klein zijn. Als ze omgaan rijd je meteen honderd!
Dat dacht ik al, het lijkt me dus geen veilig idee, als het fout gaat word ik nog een klant van mijn eigen werkgever
Ach ja dan maar wachten tot de meeting in Groningen
Een ander vraagje, zijn hier nog meer mensen met een Xantia type 1B/2 die last hebben van een haperende snelheidsmeter, soms blijft dat ding zo rond de 60 a 70 km hangen en zakt dan niet of heel langzaam terug. Schijnt een bekend probleem te zijn heb ik gelezen op het paralell-universum (XC ), de sensor op de bak vernieuwen zou het probleem moeten oplossen. Heb vandaag geinformeerd naar dat ding bij de dealer, kost een dikke €41, bij de Peugeot is het niet veel goedkoper daar kost het €40
Neen, niet de sensor. Bij de 1b/2 zijn het de solderingen achter op de klokkenwinkel.
Klokkenwinkel uitbouwen en je kunt de slechte solderingen zien zitten. Als je pech hebt (1b) betekent dat onder andere stuur eraf.
Stuur eraf is geen probleem.
Ik heb de lampjes vervangen afgelopen zomer, toen heb ik geen slechte solderingen gezien.
Een extra inspectie zou toch geen kwaad kunnen, dan kan ik het indicatie-lampje van de stadlichten meteen vervangen, daardoor doet de zoemer het ook niet
trillingen resonantie ed ontstaan door spanningen in de bevestigingen van//motorsteunen /ophaningsdelen/flex in leiding en pijpwerk. dus ook de uitlaat (kan) dat veroorzaken.
in sommige gevallen kun je er wat aan doen, echter vaak is het resultaat dat het dan in een ander toeren bereik weer terug komt.
wil je er definitief vanaf is er maar 1 optie.
motor demonteren compleet reviseren en dan het vliegwiel en je krukas laten balanceren op 0 gram afwijking.
kortom dus een dure geschiedenis.
het komt omdat de auto een massaproduct is, waarvan alle onderdelen binnen bepaalde tollerantie’s geproduceerd worden.
hierdoor is dus elk geassembleerd item afwijkend van het andere.
dus de ene motor loopt mooi rond terwijl de andere wat rumoeriger is oid.
elke 10de gram afwijking in bv de krukas geeft een ander resultaat.
wat kun je zelf doen als je een frequentiegevoelige auto hebt?
le kunt de ophangrubbers van je uitlaat vervangen, en ook de klemmen opnieuw bevestigen .
poog dan om de uitlaat spanningsvrij te hermonteren.
controleer het steunlager ter hoogte van de achterste motorsteun van de lange aandrijfas.
en eventueel vervang de achterste motorsteun .
als je dan nog resonantie hebt zul je er mee moeten leren leven helaas.
of het moet een gelukstreffer wezen dat je net die leiding of zo veranderd van positie waardoor de resonantie verdwijnt,, ma ja,, da’s een gelukstreffer….
greets van wupke:
Hee?? door je verhaal over motorsteunen gaat er een lampje bij mij branden
Het is opgetreden na het vervangen van de d-riem, deze heb ik zelf vervangen en hiervoor moest de motorsteun los.
Ook het gedeelte wat aan de motor zit omdat de looprol van de riem hier achter zit.
Het onderdeel rechts heb ik toen vervangen, het onderdeel links niet, volgens de specialist hier in de buurt kan dat de oorzaak van de trilling niet zijn. Volgens hem is het normaal dat er speling zit in het rubber (onderste plaatje).
Verder heb ik nog een metalen plaatje onder de bak losgehaald, waardoor je een gedeelte van het vliegwiel ziet en de isolatie plaat onder de motor zelf.
ik kan ff niet een fototje ploppen, maar ik bedoel alle motorsteunen.
dwz alle flexibele ophangingspunten.
dwz de versnellingsbaksteun, de bovenste motorsteun (die van jou foto) en de belangrijkste,, de onderste motorsteun die waar ook het steunlager van de lange aandrijfas inzit.
dat lager wil ook nogal eens verslijten, daardoor trillingen doorgeven in heel de aandrijflijn, en dan frequentie resonantie gevoelig worden.
greets van wupke:die 150,000 km op dat steunlager redelijk vind, 2 ton mwoah ken nog 2,5 Ton,,, ie jasses, word toch eens tijd om hem te vervangen..
kreazyV8wuppo schreef:en de belangrijkste,, de onderste motorsteun die waar ook het steunlager van de lange aandrijfas inzit.
dat lager wil ook nogal eens verslijten, daardoor trillingen doorgeven in heel de aandrijflijn, en dan frequentie resonantie gevoelig worden.
greets van wupke:die 150,000 km op dat steunlager redelijk vind, 2 ton mwoah ken nog 2,5 Ton,,, ie jasses, word toch eens tijd om hem te vervangen..
De auto gaat richting de 2,3 ton
Zou dat lager ook de boosdoener zijn van het gestammel wat ik hoor als ik in zijn 1 of 2 in de file aan het rollen ben zonder gas te geven :
Of is dat toch speling op de prise-as zoals eerder genoemd?
Is dat zelf te doen op straat dat lager? of moet er een aandrijfas verwijderd worden?
Een ander probleempje dat hopelijk nu opgelost is.
De sensor voor de km-teller vandaag vervangen, gisteren wist de dealer mij over de telefoon te vertellen dat het eentje was van €35 aan de hand van het chassisnr. Vandaag kreeg ik een andere in mijn handen gedrukt van €105 . Het verschil? de dure had een andere aansluiting voor op de bak en was geschikt voor zowel een mechanische als een elektronische teller. Wat ik zo kon zien onder de motorkap was dat de dure niet de juiste was, toch maar effe de boel gedemonteerd op de zaak na werktijd. En ja hoor de teller zag er anders uit, naar de dealer gescheurd en gevraagd naar de andere goedkopere sensor, gelukkig was dit de goede sensor.
dat lager zit op de lange aandrijfas.
je kan het alleen vervangen als je de as gedemonteerd hebt.
het word op zn plaats gehouden middels een krimpring.
dwz dat je dus ook een brander moet hebben om de NIEUWE krimpring heet te maken,(kan ook op het gasstel).
NOOIT de oude krimpring gebruiken.
en bij het hermonteren van de as in de V bak wel de keerring vervangen en het olie niveau weer op peil brengen.
groetjes van wupke/
ZX1.4i schreef:De auto gaat richting de 2,3 ton
Zou dat lager ook de boosdoener zijn van het gestammel wat ik hoor als ik in zijn 1 of 2 in de file aan het rollen ben zonder gas te geven :
Of is dat toch speling op de prise-as zoals eerder genoemd?Is dat zelf te doen op straat dat lager? of moet er een aandrijfas verwijderd worden?
Speling op de priseas lijkt me een wazig iets.
want die zit gecentreerd in de motor.
als je daar radiale speling op hebt ,dan gaat je koppelingsplaat gek doen, maar verder niks.
zowiso, als je de koppelingspedaal NIET indrukt, word de as middels de koppelingsplaat strak vast gehouden.
je weet nog wel, drukgroep/koppelingsplaat/ middels splains (groeven) van de priseas verbonden aan de priseas.
afijn, ken dus nie rammelen of dergelijke als je de koppeling niet bediend.
bokken of klappen met optrekken zou wel kunnen als je speling hebt op de priseas, echter is dan vaker de drukgroep krom.
jou klacht lijkt me meer met die onderste steun van doen te hebben, mischien in combinatie met het steunlager.
kortom, speling op de priseas lijkt me dus onlogisch.
greets van wupke/
kreazyV8wuppo schreef:ZX1.4i schreef:De auto gaat richting de 2,3 ton
Zou dat lager ook de boosdoener zijn van het gestammel wat ik hoor als ik in zijn 1 of 2 in de file aan het rollen ben zonder gas te geven :
Of is dat toch speling op de prise-as zoals eerder genoemd?Is dat zelf te doen op straat dat lager? of moet er een aandrijfas verwijderd worden?
Speling op de priseas lijkt me een wazig iets.
want die zit gecentreerd in de motor.
als je daar radiale speling op hebt ,dan gaat je koppelingsplaat gek doen, maar verder niks.
zowiso, als je de koppelingspedaal NIET indrukt, word de as middels de koppelingsplaat strak vast gehouden.
je weet nog wel, drukgroep/koppelingsplaat/ middels splains (groeven) van de priseas verbonden aan de priseas.afijn, ken dus nie rammelen of dergelijke als je de koppeling niet bediend.
bokken of klappen met optrekken zou wel kunnen als je speling hebt op de priseas, echter is dan vaker de drukgroep krom.jou klacht lijkt me meer met die onderste steun van doen te hebben, mischien in combinatie met het steunlager.
kortom, speling op de priseas lijkt me dus onlogisch.
greets van wupke/
Ik denk dat hier de prise-as bus bedoeld wordt. Hier schuift het druklager overheen. Als het druklager hierniet straks omheen schuift dan kan het wel degelijk gaan rammelen. Soms ook in combinatie met een versleten drukgroepe.
Ik denk dat ik toch maar eens dat lager ga vervangen
Dat gestammel is niet alleen hoorbaar, je voelt het ook, de motor staat echt te schudden, net of er een grote bak met moeren en boutjes op de motor ligt te rammelen.
Ik denk dat hier de prise-as bus bedoeld wordt. Hier schuift het druklager overheen. Als het druklager hierniet straks omheen schuift dan kan het wel degelijk gaan rammelen. Soms ook in combinatie met een versleten drukgroepe.
Die geleidebus gaat zelden of helemaal nooit kapot.
ik denk dan eerder dat het druklager aan barrels is,wat je kan proberen is dit:test of het geluid/rammelen minder word of weg gaat als je de koppeling licht aanraakt.
dit heft de speling op tussen het lager en de drukgroep.
gaat het rammelen weg is dat lager dus kaduuk, en kan je je bak demonteren (klein voordeel je kan ook het tussenlager controleren).
tussenoplossing = een trekveer aan de uitgaande gaffel op je Vbak monteren .
het hoefd geen dikke joekel van een veer te zijn.
een trekkracht van 250 tot 500 gram is voldoende.
die heft dan de speling op en is de klacht weg.
let wel dit is een oplossing van tijdelijke duur.
omtrent de 10,000 km .
greets van wupke:die vreest dat de bak eraf moet