Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
People power , toch mooi als het werkt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Re: Xantia
Bram schreef:
Is toch lood om oud ijzer….een 1.9 D uit een 93’er Xantia of uit een 93 of 94 (break) BX ?
Helemaal niet, xantia’s zijn er zat, bx wordt zeldzaam dus moet je koesteren
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
die zaak
Even een vraagje want ik ken dat bedrijf gelukkig niet, is dat een officiele citroen dealer ?
Zo ja, dien een klacht in bij de hoofdimporteur in amsterdam.
Een rechtzaak win je sowiso altijd.
Hij heeft jou een auto verkocht die gebreken vertoont tegen de marktprijs.
Als hij slim is geeft hij je 1250 euro terug en je houdt de auto. Dan kun je hem zelf laten opknappen.
Sloopprijs is tussen de 0 en 1000 euro max volgens mij.
Ja een ongeblazen D12 past ook maar is vrij zeldzaam en nooit in een xantia geleverd dus dan kom je mogelijk dingen tegen die toch aangepast moeten worden, dus waarom zou je… kan idd beter een 1.9D zoeken -> onderdelenlijn of bij lokale slopers! Die blokken zijn er miljoenen van, dat moet toch (VEEL) goedkoper kunnen dan de Bart Ebben prijs. Duurder zal je het niet vinden…
Dat hij ‘m er gratis in zet is nog wel een aardige oplossing aangezien zo’n motor niet zo heel veel hoeft te kosten ga ik maar even vanuit (alhoewel haast altijd geld kost natuurlijk). In mijn ogen is de jurist in spe hierboven wat aan de optimistische kant, je moet de voorwaarden niet allemaal naar de eiser toe uitleggen maar ietsje objectiever bekijken. Gelukkig zal de rechter meestal de consument beschermen maar het blijft risicovoller dan jij het nu voorstelt.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Ik ben nou al ruim een uur kwijt met het opruimen van dit topic.
ik heb lang nagedacht wat er mee te doen, maar na wat overleg hier en daar heb ik besloten om het te modereren en niet weg te gooien. want…
indien die garage een wanprestatie geleverd heeft is er niets mis mee om dit hier wereldkundig te maken. dan komt het ook vanzelf weer in dit onderwerp tevoorschijn als de betreffende garagehouder het op een goede manier op weet te lossen met alle positive publicity die daar bij hoort.
zo niet is het gewoon geheel terecht dat een onopgeloste wanprestatie hier in de analen bijgeschreven word.
ik ben vanaf nu wel veel scherper op zaken zoals oproepen tot collectief emails/faxen/brieven sturen, oproepen tot collectief een “bezoekje brengen” of oproepen tot schade berokkenen aan andermans eigendommen.
deze zaken zijn ontoelaatbaar en zullen in vervolg leiden tot directe maatregelen in de vorm van het verwijderen van posts/topics en of een forum ban.
het claimen van een domeinnaan en linken naar dit forum kan ik op zich niets aan doen, maar ik ben niet van plan om het forum voor zulke zaken zich te laten lenen.
graag wissel ik met diverse zich aangesproken personen van gedachten via PB of MSN over deze opmerkingen van mijn hand.
M&M schreef:Een Xantia is nog prima in onderdelen te verkopen , een BX is idd oud ijzer ( zoals jezelf al aangeeft )
Maar voor een Xantia 1.9 D betaal je meer euri…..en dat is voor Sohail geen goede zaak.
Wat ik bedoelde is, een motor (met gelijke km.st.) van een BX tzd kun je op de kop tikken voor pakweg 3 a 400 euro (of nog wel minder).......en ik heb nog steeds geen antwoord van je wat die motor uit de 93’er Xantia-D heeft gedraaid.
Ik denk namelijk aan de Portemonnaie van Sohail…...als hij de (financieele) schade weet te beperken tot 3 a 400 euro…..en hij heeft er dan weer een (hopelijk) goed rijdende Xantia mee.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Sep schreef:Ik weet dat wij als garage een auto verkopen voor 1750 euro dat je dan toch wel mag verwachten dat er een auto is die geen “grote"gebreken vertoont.
Er zijn meer dan genoeg (lees: het gros) garages die auto’s tot plm. 1500 euro geen blik waardig gunnen en hem zo aan de klant meegeven. Het loont nauwelijks om zo’n auto van voor naar achter na te lopen. Stilstaan is duurder voor weinig verkopen.
Dat ze het hoge olieverbruik gemeld hebben vind ik juist een pluspunt. En een garage rijdt er niet honderden kms in om dat te meten. Misschien is er door het lange stilstaan echter wel iets kapot gegaan waardoor hij na vertrek bij de garage juist meer is gaan verbruiken. Ik vermoed een zuigerveer die kapot is gegaan vlak NA aanschaf door het lange stilstaan.
Zelfde bericht ook op het XantiaForum geplaatst:
Tja, ik moet even kwijt dat ik me er ook niet lekker mee voel. Geef je vanuit de goede ervaring met een bedrijf aan dat ik hem vertrouw, ontwikkeld zich deze hele tragedie eruit. En daar baal ik behoorlijk van, voor Sohail omdat hij zwaar teleurgesteld is over de Xantia en de afhandeling. En voor Jaap Koster omdat die ook de balen heeft van de situatie en deze auto.
De grote leerschool die we hier van op kunnen steken is volgens mij dat je bij auto’s van deze prijzen altijd een techneut mee moet nemen om mee te laten kijken. Of overal moet goede garantie op zijn.
En neem als koper niet te snel aan dat je een spekkoper bent. En tegen de koop van de eeuw aan gelopen bent. Er staan veel meer xantia’s te koop immers.
Sohail, ik hoop dat een en ander nu goed opgelost gaat worden.
Johan
ps. heb je contact gehad met Fieten in Beilen, die heeft een voorraad 1.9d
motoren staan volgens mij.
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
erik wijngaarden schreef:indien die garage een wanprestatie geleverd heeft is er niets mis mee om dit hier wereldkundig te maken.
Precies….en dat heeft ie dus gedaan die wanprestatie, nietwaar ?
dan komt het ook vanzelf weer in dit onderwerp tevoorschijn als de betreffende garagehouder het op een goede manier op weet te lossen met alle positive publicity die daar bij hoort.
zo niet is het gewoon geheel terecht dat een onopgeloste wanprestatie hier in de analen bijgeschreven word.
Dat is het hem nu juist…..deze vent wist Dondersgoed dat die Xantia zoveel olie gebruikte ....immers, hij werd als Huurauto gebruikt, dus hoeft ie bij mij niet aan te komen met dat Lulverhaal van hem…...voor MIJ IS en BLIJFT het een regelrechte afzetter/oplichter…enz.
Wat hij gewoon had kunnen goedmaken door de auto onmiddelijk terug te nemen…....dan had hij van mij zelfs een veer in z’n achterste gekregen.
ik ben vanaf nu wel veel scherper op zaken zoals oproepen tot collectief emails/faxen/brieven sturen, oproepen tot collectief een “bezoekje brengen” of oproepen tot schade berokkenen aan andermans eigendommen.
Mijn oproep om eens *even langs te gaan, na de meeting in Borculo*...stond schuin geschreven ......het heeft die vent i.i.g. aan het denken gezet.
Uiteraard geeft het geen pas om te gaan dreigen met ramen ingooien e.d…....maar een *stevig woordje wisselen* met hem door een stuk of *tig* trouwe Citrofielen hier…..kan geen kwaad lijkt me….we leven hier tenslotte in een vrij land.
De kwaadheid (en dus reactie’s) van VELE forummers hier heeft mij goed gedaan (en ik denk ook Sohail).....saamhorigheid kun je het ook noemen…wij allen leven met Sohail mee….en ik denk dat ik voor meerderen spreek als ik zeg dat die heer Koster het voorstel had kunnen doen richting Sohail door OF….de auto terug te nemen (voor hetzelfde geld uiteraard)....danwel hem een andere (gelijkwaardige) auto aan te bieden…
Toevallig is mij zoiets anderhalf jaar geleden overkomen….alhoewel dat een andere situatie was : ik kocht bij de Fa; GUIT in Haarlem (een Deawoo-dealer dacht ik) een ZX 1.4i voor slechts 500.- euro of zo (weet niet meer exact welk gedrag)....daar bleek een verborgen electronisch probleem in te zitten….moest 3X terug gesleept worden en uiteindelijk zei GUIT dat ik een gelijkwaardige auto kon krijgeen van hem, met gesloten portemonnaie.
Dat werdt dus een Ford-sierra 2.0i met een nieuwe APK door hem er op…echt *blij* was ik er niet mee…..maar de heer Guit heeft iig op een fatsoenlijke wijze gehandeld….en of het nu om 500 of 1700 euro gaat, mag niks uitmaken.
Maar goed…..ZO kan het dus OOK !!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
het gaat me niet om de deal op zich. daar wil ik nu geen oordeel aan hangen.
ik kan me best voorstellen dat er een hoop boosheid op komt zeten door dit alles. het is idd fijn dat een ieder zo meeleeft.
het gaat mij erom dat ik niet wil dat er zulke oproepjes geplaatst worden ook niet schuingedrukt. bedenk dat die man waarschijnlijk helemaal geen verstand heeft van forum regels als schuin gedrukt en of smilies.
en nu weer ontopic over de xant. discussies over mijn opmerkingen in een nieuw topic of via prive want ik ben niet voor jan l.. een uur aan het moderaten geweest.
Wat gaat er nu gebeuren?
Is er al wat bekend?
als je nou leest dan zie je dat hij een motor moet kopen en dat deze de dan gratis wordt ingezet
ZX1.4i schreef:Helaas JHV kreeg er weinig tussen bij Ceulen & Co, Jaap koster vind dat hij duidelijk is geweest toen hij zei “iets olie-verbruik”.
Ik heb hem toen zelf gebeld en kreeg hetzelfde verhaal te horen, hij vind dat de prijs er ook naar is, ik vind €1750, dat is bijna 4000 gulden anders geen sloop/loop prijs.Hij wil de auto niet terug nemen of repareren, na lang discussieren bied hij de oplossing aan om voor €300 een ander motorblok erin te zetten.
Maar dan moet ik wel zelf een motorblok ergens kopen en aanleveren, dus de kosten voor mij zijn motorblok+€300.De auto zo verkopen heeft ook weinig zin, want iedereen hoort dat de motor niet lekker loopt, lekkere k*tzooi allemaal zeg
Als iemand hier een goed en goedkoop adresje heeft waar een 1.9D te verkrijgen is, dan hoor ik dat graag.
1 liter op 250 km is meer dan “iets” olieverbruik. Dit noem ik een zwaar gebrek. Ik noem 1 liter op 3000 km voor een oudere diesel “iets” olie en dat zou nog wel acceptabel zijn. Met 1 liter op de 250 km en de verschijnselen die je beschijft als heftige caterrook denk ik dat je toch te maken hebt met een vastzittende zuigerveer.
Wat je wel eens kan proberen is een motorcleaner middel gebruiken. Wslk dat door het lange stilstaan een zuigerveer is vast gaan zitten. Kan een tijd duren voordat het weer loskomt en ik zou met zo’n kwaal toch rekening houden met een permanent hoog oiieverbuik (al kan het na het loskomen wel weer zakken naar bijv. 1 liter per 1000 km wat nog hoog is).
De garage kan hier niet mee wegkomen. Voor 1750 EUR mag je best wat simpele gebreken op de koop toe nemen (zoals bijv. die airco of iets met de CV). Het is ook lastig om zoiets als dit te checken als koper. Je merkt het pas als je ermee gaat rijden. HEt kan dus moeilijk tot de onderzoeksplicht van de koper gerekend worden. ALs je er naar vraagt moet het eerlijk verteld worden (naar beste weten). Als de verkoper zegt dat ie iets olie verbruikt is dat volkomen nietszeggend omdat alle oude diesls “iets” olie verbruiken. ALs de verkoper expliciet zegt GEEN garanties doen op olieverbruik dan is het iets anders.
Het probleem is met deze kwestie dat de garage aan de andere kant van het land zit en dat je al betaald hebt en dus geen pressiemiddelen. Je kan natuurlijk een bemiddelingspoging met een advocaat of rechtsbijstand starten. Ik geef je best een redelijke kans dat daar iets uit zou komen.
Eigenlijk zou de beste oplossing nog zijn dat de garage de auto terugneemt.
Sja, lastig zo’n kwestie als dit. Ik heb zelf ook een keer een geschil gehad met een dieselspecialist waarbij de motor kapot was gedraaid en het is juridisch gezien gewoon moeilijk om je gelijk te halen. Je recht hebben is iets heel anders dan je recht te krijgen.
Van dat probleem van kantelende zuigers bij deze motor hoor ik voor het eerst. Gezien de enorme mate waarin deze motor is toegepast lijkt mij het eerlijk gezegd een redelijk gezocht verhaal.
Mocht je toch besluiten om het te gaan laten fixen, koop een motor in een auto waarvan je goede referenties hebt of eis keiharde garanties (waarbij ook onkosten als in- en uitbouwen vergoed worden) . Motor fixen is misschien ook best een optie. Kop eraf, caterpan eraf en je kan gewoon in de wagen de zugers,cilinders,zuigerveren inspecteren of vervangen. Het zou heel goed kunnen zijn dat je met het vervangen van de zuigerveren wegkomt. Het is goed te beoordelen of zuigers versleten zijn en of de cilinderwanden gehoond moeten worden. Als he wel gehoond moet worden, moet het blok wel helemaal uit elkaar en dan wordt het wel een prijzige exercitie.
Gr,
Marten
Bram schreef:Ik sluit me geheel aan bij Sep en Thijs .......het is in en in triest dat ik dit eerder al aanvoelde op 2 maart jl. (in het andere draadje.
ZX1.4i schreef:Heb imiddels van JVH van XC vernomen dat het onderhoud en de staat van de Xantia wel goed zit.
De auto verbruikt olie sinds de koppakking vervangen is zegt de verkoper, dat heeft de vorige eigenaar ook eerlijk verteld aan de verkoper.
Wat kan dit zijn? een verkeerd gemonteerde koppakking?
Ik zit te twijfelen of ik het nou wel of niet moet doen :
Mijn *gevoel* zegt…...: LATEN STAAN !
Koop liever een TD met een *eerlijke stand*.....waar je een flinke proefrit mee maakt ........ik heb zo mijn bedenkingen over deze auto.
Omdat je ook niet de echte historie kent uit de tijd in Frankrijk.Er staan er zat te koop…..ik durfde het een jaar geleden zelfs aan om een 94’er Xantia TD te kopen met 371.000 km op de teller….en heb daar 4 maanden mee gereden en er aardig wat km’s mee gemaakt.
Er mankeerde werkelijk niets aan, dan alleen mijn ontevredenheid over de stoel.Vraag me toch af of je niet onmiddelijk naar de BOVAG moet lopen en de zaak daar aankaarten…..laat die sjaggeraar in Groningen maar even voelen dat je dit niet pikt.
KAn goed zijn dat er door de koppakkinglekkage teveel koelwater in de cilidner is gekomen waardoor er ernstige slijtage is ontstaaan bij die zuiger/cilinder combinatie. Andere klassieke fout: niet de motorolie vervangen na een lekke koppakking. Dan draai je vervolgens op slechte met koelwater vermengde olie.
Ik krijg echt een heel smerige smaak in mijn mond. De garage wist gewoon dat dat er aan deze auto een luchtje zat en heeft hem gewoon doorverkcoht aan een “argeloze” klant. Kan mij best voorstellen dat een garage winst moet maken, maar op zo’n manier is wel heel dom want je kan op je vingers natellen dat er gedonder van komt. Je moet als garage gewoon je waar kennen.
Gr,
Marten
JHV schreef:Zelfde bericht ook op het XantiaForum geplaatst:
Tja, ik moet even kwijt dat ik me er ook niet lekker mee voel. Geef je vanuit de goede ervaring met een bedrijf aan dat ik hem vertrouw, ontwikkeld zich deze hele tragedie eruit. En daar baal ik behoorlijk van, voor Sohail omdat hij zwaar teleurgesteld is over de Xantia en de afhandeling. En voor Jaap Koster omdat die ook de balen heeft van de situatie en deze auto.
De grote leerschool die we hier van op kunnen steken is volgens mij dat je bij auto’s van deze prijzen altijd een techneut mee moet nemen om mee te laten kijken. Of overal moet goede garantie op zijn.
En neem als koper niet te snel aan dat je een spekkoper bent. En tegen de koop van de eeuw aan gelopen bent. Er staan veel meer xantia’s te koop immers.
Sohail, ik hoop dat een en ander nu goed opgelost gaat worden.
Johanps. heb je contact gehad met Fieten in Beilen, die heeft een voorraad 1.9d
motoren staan volgens mij.
Ik kan mij je reactie wel voorstellen.. Het is buitengewoon vervelend als je in vertrouwen een goed adres meedeelt naar beste weten en het toch op een rampdeal lijkt uit te draaien. Feit blijft dat een verkoper gewoon zijn waar moet kennen. En als die waar hem niet interesseert (Wat feitelijk het geval) is zou hij wat minder moeilijk moeten doen over terugnemen als zich werkelijk een vervelend probleem openbaart. Risico van het vak zeg ik maar. Alleen is het erger dat nu uit de feiten blijkt dat de verkoper WEL op de hoogte was van de twijfelachtige staat van de motor. Dit is iets wat een expert ook niet zo makkelijk kan constateren. Sohail HEEFT iemand meegenomen om mee te kijken, maar zoiets als olieverbuik is buitengewoon lastig waar te nemen bij een proefrit. Mijn vorige BX Turbodiesel liep als een trein, had prima prestaties, startte goed, MAAR verbruikte wel 1 liter op 750 km! Mijn huidige motor verbruikt slecht 1 liter op ong. 5000 km maar start toch een stuk slechter met koude.
Kortom: ik vind nog steeds dat de verkoper verwijtbaar heeft gehandeld. DAt ie er nu gratis een andere motor in wil zetten is leuk, maar zo schuift hij de garantie van de motor wel af op de eigenaar (die de motor aanlevert).
En waar haal je zo snel een goede motor vandaan?? Moet je hem reeds gedemonteerd aanleveren of mag je een auto voorrijden waar ie inhangt?
En natuurlijk is het buitengewoon verstandig om bij een motor die je inbouwt wat standaardzaken te laten doen.. distributieriem + spanrollen, waterpomp, kleppen stellen..
Gr,
Marten