Turbo gefluit van een 2.5td.
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 maart 2005 09:28 PM

Heeft iemand van jullie ervaring met een xm 2.5td?
Het was mij opgevallen dat je in het interieur niets hoort(i.v.m. een xantia 1.9td) alleen het gefluit van de turbo. Nou vindt ik dit prachtig en zie ik nog wel mogelijkheden voor een BOV’je(blow off valve) maar mijn vader vindt het een minder prettig idee. Bij een constante snelheid hoor je hem niet, maar zodra je het gas aanraakt begint hij vrolijk mee te fluiten.
Nou kennen wij dit geluid al uit de chrysler maar deze hoor je een stuk duidelijker en bij bijna elk toerental.

Is dit normaal? Hij reageeert wel lekker fel dus stuk zal hij denk ik niet zijn..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 maart 2005 01:06 PM
  [ # 1 ]

Het fluiten komt door de lagers die met 10.000 toeren per minuut draaien. Meestal wordt dit veroorzaakt doordat men geen rekening houdt met het feit dat een turbo nog op volle toeren draait als men de motor uitzet. De oliedruk valt dan weg en dus valt ook de koeling weg. De olie in de turbo verkoold door de hoge temperatuur.

Op zich kan dit geen kwaad, ik zou alleen iets frequenter olieversen en altijd na een rit de motor een halve minuut tot een minuut stationair laten draaien.

Ik hou altijd aan:
instappen, motor aanzetten, auto komt omhoog in de tijd dat je je gordel om doet en dan pas wegrijden. Als je aankomt, auto in vrij op de parkeerrem, gordel afdoen, spullen van de stoelen pakken en dan pas de motor uitzetten.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 maart 2005 02:36 PM
  [ # 2 ]

Maar is dit een teken dat de turbo nu onderhoud nodig heeft of is dit normaal?
Onze chrysler liet ook zo’n zelfde fluitconcert horen, alleen deed die dat pas wanneer je het gaspedaal diep intrapte,  bij de xm is het zo dat hij bij de kleinste aanraking met het gaspedaal al gelijk wild begint te blazen..

Dat van het opwarmen en afkoelen dat snap ik, ,maarja, wij hebben er de eerste 150.000km niet in gereden Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 maart 2005 02:43 PM
  [ # 3 ]

Ja gut, je zou wat meer moeten vertellen over de turbomaten, turbodruk, cilinder inhoud en vermogen om een ietsje preciezere inschatting te maken over hoe hard welke turbo draait bij welke auto bij hoeveel toeren enz.

Als bv de XM 2.5td met een hogere turbodruk werkt, of een kleinere turbo, of een stuggere wastegate, dan zal de turbo een veel groter deel van de tijd meer toeren maken, en zal je hem dus meer horen. Of het normaal is, is dus erg lastig te zeggen, behalve door vergelijking met een andere 2.5 td met ongeveer dezelfde km stand….

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 13 maart 2005 03:07 PM
  [ # 4 ]

Beste SZ…..dat was mij ook al eens opgevallen….Vooral toen ik vorig jaar een 4 maanden met een Xantia-TD heb gereden.
Daar hoorde je zo mooi dat gefluit tijdens het optrekken…..en bij AL de TZD-turbo’s hoor je hem NIET. Crying or Very sad
(maar hij doet z’n werk WEL!)

Nog fraaier vind ik het *gesis* klinken van de 2.0 HDI 110 PK als die wegtrekt…..terwijl je de turbo van de 90 pk HDI vrijwel niet hoort.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 maart 2005 05:15 PM
  [ # 5 ]
Bram schreef:

Beste SZ…..dat was mij ook al eens opgevallen….Vooral toen ik vorig jaar een 4 maanden met een Xantia-TD heb gereden.
Daar hoorde je zo mooi dat gefluit tijdens het optrekken…..en bij AL de TZD-turbo’s hoor je hem NIET. Crying or Very sad
(maar hij doet z’n werk WEL!)

Nog fraaier vind ik het *gesis* klinken van de 2.0 HDI 110 PK als die wegtrekt…..terwijl je de turbo van de 90 pk HDI vrijwel niet hoort.

En dat vindt ik dan wel weer vreemd… de xantia hoor je helemaal niet, maar is duidelijk sneller dan de 4051.9td die je trouwens ook niet hoorde.
De turbo van de chrysler hoorde je duidelijk als je het gas intrapte, het klonk dan als een soort van stofzuiger/wervelwind… Confused  wel erg mooi..

Maargoed, de chrysler had een 2.5TD met 116pk en de XM perst er met de 2.5td 130 pk uit..

Het zou dus vrij logisch klinken dat je hem meer hoort, maar hoeveel meer mag het zijn?..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook