Hallo allemaal ,
Ik heb een Citroen BX 1400 .
Vanmiddag ging het rode lampje branden van het hydraulisch systeem.
Ik heb er nog ff mee door gereden ( naar huis ) en toen viel ook de druk bij mijn remmen weg.
Ik heb er die speciale vloeistof ( 1 fles ) in gedaan , maar mijn wagen komt niet meer omhoog .
Moet dat soms eerst ontlucht worden of zo ???
Ook zie ik geen vloeistof meer in dat pijlglas komen die boven op het reservoir zit .
Kan iemand mij helpen met het beantwoorden van deze vragen .
Groeten Roberto.
Al gekeken of je geen gigantisch lek hebt gehad?
In dat “pijlglas” zit een drijvertje. Daar zit een ringetje aan, dat, als de wagen in de hoogste stand staat, tussen de twee rode ringen op je pijlglas moet “drijven”.
Als álle LHM er uit is geweest, moet je inderdaad ontluchten, er zit een ontluchtingsschroef op de drukregelaar bij je voorraadbol geloof ik. Ook moet je je remmen ontluchten. Er komt nog wel een medeforummer langs die beter weet hoe dat moet
Maar ik denk dat je eerst eens moet kijken waaróm je geen LHM meer hebt, als je álles kwijt bent redt je het ook niet met 1 fles!
(geloof ik)
Misschien heb je wel een kapotte hogedrukleiding of een kapotte pomp
(misschien klets ik nu uit mijn nek )
Nee hoor GTI…je kletst zeker niet uit je nek
Maar net als jij wil ik ook eerst wel even wat meer weten, voordat ik je evt (als ik het zelf denk te weten) van advies kan dienen.
Waren er al verschijnselen ervoor…...dat je er al wat LHM in moest gooien ?
Heb je al gekeken of de snaar die de HP-pomp aandrijft in orde is…zit ie er uberhaupt nog op..en zo ja, staat hij goed strak ??
In dat Peilglas komt overigens alleen een staafje met een ringetje eraan omhoog…je moet even dat zwarte dopje eraf halen op het groene voorraadvat….waar die 2 kleine slangetjes aan zitten…en dan kijken of je er olie in ziet zitten.
En verder (als dat nog kan tenminste) onder de auto kijken, bij alle wielen…of er ergens lekkage is.
Bedankt
Bedankt voor de snelle antwoorden ,
Ik ben net even naar buiten gegaan om te kijken of er wat lekte , en inderdaad ligt er nu een vers plasje van mijn vanmiddag ingeworpen LHM , want ik kan me niet herinneren dat ik het er naast heb gegoten.
Maar als dat allemaal ontlucht moet worden ( ook remmen ) dan lijkt het me verstandig als ik naar de garage ga , want zo technisch als jullie zijn ben ik niet .
bedankt in ieder geval voor de reactie.
Roberto
Kun je nog achterhalen WAAR ongeveer dat plasje LHM lag ?
Bij 1 van de voorwielen misschien ? ...dan zou het een retourleiding *kunnen* zijn.
Alhoewel ik het nog nooit zo erg als jij heb meegemaakt….dat ik helemaal geen druk meer had (heb blijkbaar 13 jaar lang veel geluk gehad)
Of komt de lekkage recht onder de motor in de buurt van de Oktopus vandaan ?
(dat is een knooppunt van de LHM-leidingen)
En was dit de eerste keer dat je er LHM bij moest gooien ?
We willen je hier best van advies dienen….maar dan vragen we wel zoveel mogelijk informatie.
Kortom zoek waar PRECIES die lhm uitlekt
En dan maar hopen dat het een retourleiding is.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
René van Maren schreef:Kortom zoek waar PRECIES die lhm uitlekt
En dan maar hopen dat het een retourleiding is.
Als het zo snel leeg liep en ook nog eens de remdruk wegviel, dan lijkt me een hogedrukleiding kapot te zijn.
Handjes schreef:René van Maren schreef:Kortom zoek waar PRECIES die lhm uitlekt
En dan maar hopen dat het een retourleiding is.Als het zo snel leeg liep en ook nog eens de remdruk wegviel, dan lijkt me een hogedrukleiding kapot te zijn.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Tevens houdt dit in dat je niet meer moet rijden met deze BX want dat is niet veilig vanwege geen remwerking behoudens de handrem.
Er ligt bij mijn rechter voorwiel een klein beetje HML , zeker niet meer dan gisteren avond .
Ik heb al gekeken naar de leidingen maar die zitten van onder allemaal een beetje onder de HML .
Ik zie het niet echt lekken .
En sinds ik de auto heb ( 1,5 jaar ) wordt dit de tweede keer dat ik er HML bij doe.
De eerste keer brande het lampje nog niet .
Kan dit trouwens een dure reparatie worden ??????????????
Ik heb de auto van een oude man over genomen , hij heeft er in die 14 jaar niet veeli n gereden .
Er zit pas 50.000 km op , hij heeft vaker stil gestaan dan er mee gereden .
Helaas begrijp ik niet al jullie termen omdat ik niet zo techniisch ben .
Schiet me ineens te binnen , zal hij alleen lekken als de motor draait ????
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
De retourleidingen slijten helaas door de jaren, niet door de kilometers. Waarschijnlijk is dan de retourleiding op je veerpoot (het blokje) kapot en gutst het er daar uit. Dat is goed te repareren. Als het wat verder richting je motor is, is het wat lastiger. Ik zou gewoon eens naar een Citroenspecialist met brug rijden en daar de boel bekijken.
Roberto schreef:Er ligt bij mijn rechter voorwiel een klein beetje HML , zeker niet meer dan gisteren avond .
Ik heb al gekeken naar de leidingen maar die zitten van onder allemaal een beetje onder de HML .
Ik zie het niet echt lekken .
En sinds ik de auto heb ( 1,5 jaar ) wordt dit de tweede keer dat ik er HML bij doe.
De eerste keer brande het lampje nog niet .
Kan dit trouwens een dure reparatie worden ??????????????
Ik heb de auto van een oude man over genomen , hij heeft er in die 14 jaar niet veeli n gereden .
Er zit pas 50.000 km op , hij heeft vaker stil gestaan dan er mee gereden .
Helaas begrijp ik niet al jullie termen omdat ik niet zo techniisch ben .Schiet me ineens te binnen , zal hij alleen lekken als de motor draait ????
Ik zou zeggen….gooi er nog een liter of 2 LHM in….totdat je het peilstokje op het LHM-vat ziet verschijnen, danwel (indien die peilstok blijft hangen) je zelf in dat vat ziet dat hij ongeveer halfvol is.
Dit is dan wel niet *volgens de regels* ......maar dan de motor starten en hem in de allerhoogste stand zetten.
Draai dan je voorwiel even helemaal naar rechts en links en laat iemand anders dan de hoogteregelaar tussen de voorstoelen even naar naar beneden en weer omhoog zetten, terwijl jij kijkt bij die wielen waar de LHM uit lekt.
Achter de veerpoten zie je 2 slangetjes, wat de retourleidingen zijn.
Ik denk dat je ongemerkt zoveel LHM hebt verloren dat hij opeens *droog* kwam te staan….ik heb al zo vaak kapotte retourleidingen gehad, maar zolang je de LHM in het voorraadvat maar op peil houdt….kun je er in rpincipe gewoon mee rijden.
Wel snel laten verhelpen uiteraard, die lekkage.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bram schreef:Ik zou zeggen….gooi er nog een liter of 2 LHM in….totdat je het peilstokje op het LHM-vat ziet verschijnen
Dat peilen moet met draaiende motor en wagen in hoogste stand.
Hierboven zijn veel omschrijvingen gegeven over het peilen, maar het komt er op neer: kijk of het vlottertje van het peil tussen de twee gele streepjes staat.
Mogge Heren ,
Ik heb er nog een litertje LHM bij gegooid , in de hoogste stand gezet en de motot 5 minuten laten draaien .
Er gebeurt werkelijk helemaal niks , hij gaat echt niet omhoog.
Tevens heb ik goed gekeken waar hij lekte maar kan niet echt wat zien .
Soms valt er en druppeltje naast mijn rechter voorwiel , maar dat kan het toch niet zijn ???
Mijn peilglas loop ook niet vol en dat vlottertje wat tussen de twee streepjes moet staan blijft vrolijk aan de bovenkant .
Ik ben bij de citoen garage geweest en die begint zonder te kijken al gelijk over een bosje retourkabels die €360 kosten , en dan komen er ook nog takelkosten bij omdat ik er niet meer mee kan rijden .
Dan moet het bosje er nog in ( als het dat is natuurlijk ) dan ben ik wel heel wat euries verder.
Zou mijn BX uit 86 dat nog waard zijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je peilglas loopt NOOIT vol!
Het vlottertje moet inderdaad bovenin staan en in de hoogste stand precies tussen de twee streepjes
Vertel eens in welke stad of dorp je woont, misschien kan er iemand eens kijken want die lhm gaat zeker niet de uitlaat uit, het blijft toch echt ergens dat spul!
Het zou ook kunnen zijn dat er nog steeds niet genoeg in zit.
(Ik zou me het lazerus lachen als hij gewoon in de laagste stand staat)
Roberto schreef:Mogge Heren ,
Ik heb er nog een litertje LHM bij gegooid , in de hoogste stand gezet en de motot 5 minuten laten draaien .
Er gebeurt werkelijk helemaal niks , hij gaat echt niet omhoog.
Tevens heb ik goed gekeken waar hij lekte maar kan niet echt wat zien .
Soms valt er en druppeltje naast mijn rechter voorwiel , maar dat kan het toch niet zijn ???
Mijn peilglas loop ook niet vol en dat vlottertje wat tussen de twee streepjes moet staan blijft vrolijk aan de bovenkant .
Ik ben bij de citoen garage geweest en die begint zonder te kijken al gelijk over een bosje retourkabels die €360 kosten , en dan komen er ook nog takelkosten bij omdat ik er niet meer mee kan rijden .
Dan moet het bosje er nog in ( als het dat is natuurlijk ) dan ben ik wel heel wat euries verder.
Zou mijn BX uit 86 dat nog waard zijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met het bijvullen van één litertje LHM zul je er ook niet zijn.
Vul het reservoir bij totdat de LHM ergens halverwege of iets daarboven in het reservoir zit. Dus gewoon kijken tijdens het bijvullen.
Daarna starten met de hoogtehendel in de hoogste stand. Daarna eerst eens een rondje om de BX lopen en hierbij vooral naar de onderkant van de auto kijken. Kijk of er ergens LHM onder vandaan lekt. Zo niet, dan gaan we ontluchten. Dit gebeurt ook met stationair draaiende motor.
Zoek de voorraadbol (dat is die grote groene bol die niet op een veerpoot zit. De voorraadbol zit aangesloten op de drukregelaar. Op de drukregelaar zit een ontluchtingsschroef. Met steeksleutel 12 kun je deze bout driekwartslag losdraaien. Draai deze bout er niet uit!!!!! Doe dit alles met stationair draaiende motor. Als de BX stuurbekrachtiging heeft, ga je nu een paar keer aan het stuur draaien. Daarna ontluchtingsbout vastdraaien en als alles goed is komt de BX de hoogte in.
Kijk daarna of er nog voldoende LHM in het vat zit, anders bijvullen. Maar let goed op een eventuele lekkage anders is het zonder van de LHM.
Overigens hoeven de remmen normaliter niet ontlucht te worden als de LHM leegloopt. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Succes!
Hm? de achterremmen ook niet?