Dag mede Citroën liefhebbers.
Vandaag heb ik mij aangemeld bij dit forum.
Ik heb al wat rond gesnuffeld en moet zeggen dat het mij een leuk, gezellig, leerzaam en goed in elkaar zittend forum lijkt.
Allereerst zal ik wat over mijzelf vertellen.
Mijn naam is Bert Meerman, ik ben 38 jaar en ik woon in Apeldoorn.
Na flink wat omzwervingen op autogebied ben ik uiteindelijk toch nog goed terecht gekomen…
Ik zal bij het begin van mijn Citroën liefde beginnen.
Nu, ruim acht jaar geleden is het begonnen denk ik…
Ik kwam bij op een gegeven moment bij een collega over de vloer om de kunst van vliegers maken te leren en hiermee te vliegeren, je weet wel, van die tweelijners…
Ik stap daar binnen en m’n collega (laten we hem mesjeu 2cv noemen) is juist bezig een vlieger met citroënlogo te maken. Hé, dat is een leuk ontwerp zeg ik tegen hem, zelf bedacht? Ja natuurlijk zegt mesjeu 2cv. Hoe doe je dat dan vraag ik hem. Nou gewoon, een vlieger kopen, deze uitelkaar halen en patronen van maken, zie daar, je kan nu zoveel maken als je wil. Je gaat dan vanzelf verder met eigen ideeën, zo zegt hij. Maar waarom dan het citroënlogo vraag ik. Weet jij een mooier logo dan… zegt mesjeu2cv.
Hoe kan ik nu een ander logo gebruiken als citrofiel zijnde…
Ja, inderdaad, dacht ik, hoe kan het ook anders. Als je al 15 jaar in de Eenden zit en alleen maar citroën denkt en doet kan het ook niet anders. Zelfs als je met mesjeu 2cv onderweg bent wordt alles aan citroën gebonden. Je rijdt bijvoorbeeld langs een AC-restaurant, wordt er direct gezegd dat André z’n tijd toch wel ver vooruit was. Hoezo, vraag ik hem. Nou, overal zijn restaurants van André, zie je dat dan niet, AC-restaurant; André Citroën natuurlijk. Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar goed, terug naar de besmetting met de fijnste ziekte ooit. Na dat vlieger verhaal werd ik wel erg nieuwsgierig naar wat er allemaal gebeurde in de schuur. Daar zag ik 2cv en 2cv en 2cv…
Grappige autootjes zei ik. Grappige autootjes..? zei mesjeu 2cv verbaasd, het is een manier van leven!!!
Vanaf dat moment werd ik steeds nieuwsgieriger naar deze voiture. Regelmatig was ik te vinden bij mesjeu 2cv in de schuur en kwam steeds meer te weten over het eendje.
Fantastisch hoe zo’n auto in elkaar zit, zo simpel en alles werkt en doet het altijd, werkelijk geweldig. Na verloop van tijd begon het toch wel wat te kriebelen om ook een 2CV te rijden, maar een DS had ook mijn liefde sinds ik een klein jochie was… Mesjeu 2cv begon ook al steeds op me in te praten, zo van wordt het niet eens tijd dat je ook een 2cv gaat kopen..? Ik wilde maar al te graag en had mijn zinnen gezet op een AZAM. Het liefst uit m’n geboortejaar, maar dan leg je jezelf al direct een hoop beperkingen op. Hier kijken, daar kijken, tja valt niet mee…
Op zekere dag kreeg ik bericht van de franse directeur van het bedrijf waar ik in Nederland voor werkte. Ik had met hem wel eens gesproken over oldtimers en met name de Franse oldtimers. Deze man liet mij weten zelf diverse DS-en gehad te hebben. Daarop zei ik dat dat nog wel een droom van mij was; een mooie DS 23 Pallas injectie hydraulique met groen getint glas en zwart lederen bekleding en het liefst donkerblauw. Poosje niets gehoord, tot dus op zekere dag deze beste man mij belde met de mededeling dat er bij zijn garagist in Frankrijk een DS te koop stond die aan al mijn eisen/wensen voldeed, behalve de kleur, dit was AC 640 in plaats van donker blauw.
Daar zat ik dan, wil ik een 2cv of ga ik eerst voor een DS.
Naar mesjeu 2cv toe… Luister eens wat ik nu te horen krijg… Moet je daar nog over nadenken zegt mesjeu 2cv, wanneer gaan we kijken..! Zo gezegd, zo gedaan. ‘s Morgens vroeg weg en tegen een uur of één waren we ter plaatse. Daar stond ze… prachtig… echt een Godin van de weg… We hebben haar beklopt en bevoeld, van onder en van boven, van links en rechts, wat zag ze er goed uit…
Afspraak gemaakt wanneer we haar op konden halen.
Dat was gelukkig al snel namelijk de week erop.
Vrijdagsavonds om een uur of elf weg, tegen acht uur in de ochtend ter plaatse, DS op de ambulance en terug.
Goed, ruim een jaar genoten van deze schone, toen ‘moest’ ze helaas weg. Ik maakte de fout om te denken dat ze niet geschikt zou zijn voor dagelijks gebruik, m’n vrouw kon er niet mee overweg en ging weer boodschappen doen op de fiets met drie kinderen. Dat leek mij niet de bedoeling en heb de DS geruild met een Passat Variant (ja, stom hé, zo’n duitse plofbak) Dit was echt niets, ik ging nog liever fietsen en dan moet je weten dat ik een bloedhekel heb aan fietsen. Binnen een half jaar dit misbaksel geruild met een citroën XM Berline van 1991, dat was al weer stukken beter, zo geen verschil van dag en nacht.
Ook mijn 2cv uit 1972 die ik vijf jaar geleden heb aangeschaft is inmiddels klaar na een totale restauratie.
Inmiddels is de XM Berline weer geruild voor een XM 2.0i Break Comfort.
Zo zie je maar dat besmet zijn met het Citroën-virus best gezond is…
Bert 2CV’s lijfspreuk;
Conduire dans un Citroën est une manière de vie
Welkom, mede-Apeldoorner!
Elke Citroënist hier heeft zo zijn eigen bijzondere verhalen, leuk om te lezen.
Ik heb op de middelbare school (Veluws College) bij -ik meen- Michiel of Michel Meerman in de klas gezeten, ergens in de periode tussen ‘71 en ‘77. Familie?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Voor zover ik weet is dat geen familie.
Ik heb ook niet in Apeldoorn op het voortgezet onderwijs gezeten, maar in Utrecht. We woonden rond die tijd in Bilthoven…
Leuk om op dit forum een mede Apeldoorner te ontmoeten.
Bert 2CV’s lijfspreuk;
Conduire dans un Citroën est une manière de vie
Welkom Bert ! Je kan mooi verhalen zeg ! Ik hoop dat we nog veel meer van je Citroën avonturen mogen lezen !
Schijt aan originaliteit.
Misschien vertel ik hier het verhaal nog wel een keer over de restauratie van mijn 2CV…
Bert 2CV’s lijfspreuk;
Conduire dans un Citroën est une manière de vie
Bert2CV schreef:Voor zover ik weet is dat geen familie.
Ik heb ook niet in Apeldoorn op het voortgezet onderwijs gezeten, maar in Utrecht. We woonden rond die tijd in Bilthoven…
Leuk om op dit forum een mede Apeldoorner te ontmoeten.
Mmm… bij herlezen van jouw bericht zag ik dat je 38 bent. Ik word volgende week 47, dus de kans dat ik bij jouw broer in de klas zat was al minder groot.
Overigens jammer dat je maar zo kort van de DS hebt kunnen genieten., maar met een XM is ook niks mis
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
welkom
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Even voorstellen…
Bert2CV schreef:Ik heb al wat rond gesnuffeld en moet zeggen dat het mij een leuk, gezellig, leerzaam en goed in elkaar zittend forum lijkt…
Ik kan met geen mogelijkheid tot een andere conclusie komen!
Welkom hieroh!
Wat is een xm nou als je een ds hebt gehad vraag ik me dan af…ik bedoel: een xm is een geweldige auto daar niet van, maar ja, als je de godin hebt gehad, wat moet je dan nog met een prinses?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Wat is een xm nou als je een ds hebt gehad vraag ik me dan af…ik bedoel: een xm is een geweldige auto daar niet van, maar ja, als je de godin hebt gehad, wat moet je dan nog met een prinses?
Mmmmm….als de DS onbetwist de Godin is, en de XM de prinses , ben ik dan strafbaar wegens het gebruiken van 2 kleine meisjes? (lees: een BX en een Xantia)
En Nico, het is niet iedereen gegeven om jaren lang een Godin te onderhouden, het zijn dure dames
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Tja, een godin vraagt offers
Goed idee, dat voorstellen. Ik heb me al iets eerder aangemeld op het forum, maar laat ik me dan ook maar even voorstellen.
Ik ben Wouter, woon in Hilversum en mijn vriendin en ik hebben een AX 11 TE service uit 91 (gewone AX 11 TE maar dan zonder achterbank en met carburatiemotor) en een ZX 1.4i reflex uit 92.
Ruim acht jaar geleden waren dit ook de eerste Citroëns die we kochten (al heb ik hiervoor wel o.m. 2x een 205je gehad, dus ik herkende de richtingaanwijzerhendels meteen )
Ik heb gemerkt dat veel mensen op dit forum Citroën rijden uit passie, wij doen het gewoon uit praktische overwegingen (comfortabel, betrouwbaar en goedkoop in onderhoud).
Al moet ik toegeven dat het nu ook wel een soort uitdaging wordt om de oude kadavertjes zo lang mogelijk levend te houden.
Sohail heeft hieraan al een grote bijdrage geleverd door te helpen met de vervanging van de lekke radiateur van de AX. Daarvoor heeft de auto van een marktplaats sloper al o.m. nieuwe stoelen mogen ontvangen (velours i.p.v. het versleten zwarte gaas dat er standaard op zat).
De ZX leek 4 jaar geleden overleden toen zelfs de Citroën garage hem had opgegeven, maar de wegenwacht zette me op het spoor van de benzinepomp. Ik heb een andere benzinepomp van de onderdelenlijn erin gezet en klaar.
De Renault Megane die ik intussen had gekocht maar (onder meer) een verrot pignon-en-kroonwiel bleek te hebben, heb ik gelukkig terug kunnen slijten aan de handelaar die hem aan me had verkocht (op zichzelf een leuk verhaal maar hoort volgens mij niet in dit draadje thuis).
NB Moderators, in ‘Ander onderwerp’ staan meer persoonlijke verhalen van forumleden (leeftijd, beroep, woonplaats). Idee, om dit draadje daarheen te verplaatsen?
Ik zal het je nog sterker vertellen: er is een centraal voorsteltopic. Echter, omdat Bert2cv zo’n verhaal verteld heeft, vond ik het ook wel in ‘verhalen’ passen en heb er niets over gezegd. Ik vermoed dat de andere moderators hier ook zo over denken.
Schijt aan originaliteit.
Waar kan ik dat voorsteltopic vinden..?
Bert 2CV’s lijfspreuk;
Conduire dans un Citroën est une manière de vie
Dat kan je hier vinden.
Overigens, er wordt overlegd wat er met dit en dat draadje gaat gebeuren.
Lelijke Eend schreef:(...) Echter, omdat Bert2cv zo’n verhaal verteld heeft, vond ik het ook wel in ‘verhalen’ passen en heb er niets over gezegd. Ik vermoed dat de andere moderators hier ook zo over denken.
Dus je kan je verhaal hier eerst wel laten staan.
Schijt aan originaliteit.
Dan zouden er 3 topics ontstaan
We zijn nog aan het overleggen.
Schijt aan originaliteit.