Condens in mijn koplamp:
Moet ik er wat aan doen?
En zoja, wat doe ik eraan?
Wat wij met onze AX hebben gedaan is het volgende: koplamp er af gehaald, glas ervoor weg gehaald, alle kit resten verwijderd, goed laten drogen, weer vast gekit en wederom goed laten drogen. En hij is er mee door de APK gekomen. Het is nl een afkeurpunt bij de APK.
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
Als je een Xsara type 2 hebt met heldere koplampglazen gaat dat volgens mij niet, aangezien het één unit is en glas (of beter gezegd plastic) en unit aan elkaar versmolten zijn (is heel erg fijn ook). Garage zegt tenminste dat dat niet mogelijk is (ik vraag mij alleen af waarom er dan “lipjes” aan het glas zitten).
Ik heb hetzelfde probleem en hij is er mee goedgekeurd (het is idd een afkeurpunt officieel). Garage zei ook “het valt nog wel mee en aangezien die lampen zeer duur zijn, hebben we het maar even zo gedaan”. Bij mij lijkt het probleem dat er een keer tijdens wassen vocht is ingekomen want daar voor had ik er nooit last van. Dus ik ga proberen de lamp eruit te halen en een nachtje of 2 in de buurt van de kachel te leggen (nee niet TE warm). Misschien helpt dat voor jou ook, al is het alleen maar om zeker te zijn dat je door de keur komt.
En anders zou ik proberen of je op de sloop wat kan vinden. Scheelt nogal in prijs.
Vroem
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Inderdaad even een nachtje goed laten drogen kan helpen. Maar, zit er geen gaatje of een barstje in het glas (plastic) van de koplamp, veroorzaakt door een opgespat steentje? Zo ja, dan moet je dat even dichtmaken. Met lijm bijvoorbeeld.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
volgens mij heb ik een klein beetje vocht in 1 van mij zij knipperlichten.
ik moet hier nog even keer goed naar kijken was me nu elke keer te koud.
is dit erg of maakt dat niet zoveel uit?
@ Willibrord: Nee gaatje zit er niet in. Het lijkt erop alsof ik gewoon een keer pech heb gehad met de hogedrukreiniger (dat krijg je als je het niet zelf doet ...)
@arjan_verkade: een klein beetje vocht en dan in je zijknipperlicht nog wel? Niet druk over maken. Niets aan de hand - Ze zullen er niets van zeggen als ze het al zien. Is trouwens makkelijk op te lossen omdat ze lekker klein zijn en er zo uit te wippen zijn. Kan je ze tenminste makkelijk even laten drogen (anders gaan de contactjes weer corroderen na verloop van tijd enz). Klusje van 2 minuten.
Vroem
Door het warmere weer is het condens er nu uit en ligt het nu “als 2 druppels water” onderin de lamp.
Weet iemand eigenlijk of en zo ja hoe die lampen te verwijderen zijn? Ik zie aleen 1 grote torx bovenop en kan verder geen schroeven of iets zien. Lijkt wel alsof die achter de bumper zitten? Hoop het niet want ik weinig zin om die eraf te halen. Anyone?
Vroem
makkelijkste oplossing:
als je een ritje moet maken met je auto (iets langere dan 5min) zet dan altijd je lichten aan, na verloop van tijd kan het ook foetsjie zijn,
Heb dat ook voorgehad na het afwassen (zonder hogedrukreiniger)
Heb toen altijd met de lichten aan rondgereden, na weekje was er geen vocht of condens meer te bespeuren.
Het was nu ook niet zo echt veel maar toch ...
electronica, uitgaan, muziek
Xsara VTR-Boy schreef:makkelijkste oplossing:
als je een ritje moet maken met je auto (iets langere dan 5min) zet dan altijd je lichten aan, na verloop van tijd kan het ook foetsjie zijn,
Heb dat ook voorgehad na het afwassen (zonder hogedrukreiniger)
Heb toen altijd met de lichten aan rondgereden, na weekje was er geen vocht of condens meer te bespeuren.
Het was nu ook niet zo echt veel maar toch ...
Dat is idd het makkelijkst..
@ vroem…Bij een Xantia lijkt het hetzelfde het geval, echter, ,bij de xantia moet je de grille eraf halen om bij de laatste 2 torx schroeven te komen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@arjan_verkade: een klein beetje vocht en dan in je zijknipperlicht nog wel? Niet druk over maken. Niets aan de hand - Ze zullen er niets van zeggen als ze het al zien. Is trouwens makkelijk op te lossen omdat ze lekker klein zijn en er zo uit te wippen zijn. Kan je ze tenminste makkelijk even laten drogen (anders gaan de contactjes weer corroderen na verloop van tijd enz). Klusje van 2 minuten.
ik heb even geprobeerd om het los te krijgen.
maar lukte nog niet zo makkelijk ben bang dat er iets breekt of misschien nog wel erger lak beschadigd.
Ik sluit me aan bij de vragen van vroem1:
Weet iemand eigenlijk of en zo ja hoe die lampen te verwijderen zijn? Ik zie aleen 1 grote torx bovenop en kan verder geen schroeven of iets zien.
Al iemand iets wijzer? Wil hem nml. ook eruit halen om een nachtje op de verwarming te leggen.
Dit zijn in elk geval fotos van mijn situatie:
Nee heb het nog niet voor elkaar. Maar aangezien jij nog glazen koplampen hebt, kan je net zoals ewwie schrijft het glas eruit halen (als je uitgevonden hebt hoe de lamp eruit moet uiteraard ), de zaak droogmaken en afkitten. Kan ik helaas niet doen met de nieuwe heldere lampen.
Vroem
Ik heb nog even naar je foto gekeken: Ik zie bij jou in ieder geval iets wat op een inbus lijkt vlak naast de radiator; die zie ik bij mij niet eens. Als we dit “rechtsonder” noemen, vermoed ik dat er “linksboven” een soortgelijke bout zit, waarschijnlijk ergens weggepropt onder die zwarte rand. Het ziet er in ieder geval beter bereikbaar uit dan bij mij .
Vroem
arjan_verkade schreef:ik heb even geprobeerd om het los te krijgen.
maar lukte nog niet zo makkelijk ben bang dat er iets breekt of misschien nog wel erger lak beschadigd.
Heb net nog even geprobeerd bij mijn auto: gaat inderdaad niet makkelijk; ik heb een dun schroevedraaiertje met een doek eromheen gebruikt (en stalen zenuwen…) *skriep* oeps….
Het ging gelukkig goed - schroevedraaier er aan de achterkant onder het knipperlichtje zetten en dan naar voren drukken en *plop*
Vroem
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vroem schreef:arjan_verkade schreef:ik heb even geprobeerd om het los te krijgen.
maar lukte nog niet zo makkelijk ben bang dat er iets breekt of misschien nog wel erger lak beschadigd.Heb net nog even geprobeerd bij mijn auto: gaat inderdaad niet makkelijk; ik heb een dun schroevedraaiertje met een doek eromheen gebruikt (en stalen zenuwen…) *skriep* oeps….
Het ging gelukkig goed - schroevedraaier er aan de achterkant onder het knipperlichtje zetten en dan naar voren drukken en *plop*
oke misschien probeer ik het nog wel een keer
zoals je nu beschijft was ik ook bezig alleen dan aan de bovenzijde van het knipperlicht.
misschien nog even een keer de onderkant proberen dan
Ik zie bij jou in ieder geval iets wat op een inbus lijkt vlak naast de radiator; die zie ik bij mij niet eens
Ja, maar die zit weer niet a/d lamp. Ik zag in de 5 minuten dat ik de zaak bestudeerd ook maar niet 1 schroef of kliksysteem waarmee het lamphuis vastzit. Het geheel zit achter een kunststof kap.
Zucht, bij het oud starletje van mijn vriendin heb ik de achterlamp vervangen middels het losdraaien van 1 duidelijk zichtbare schroef.
Terug naar Citroen. Ik ga het tzt eens zo proberen: lampje eruit en dan met een fohn in het lamphuis blazen. Wordt vervolgd.