Aangezien ik vast niet de enige ben met dit probleem, ga ik er van uit dat er onder ons ook al mensen zijn die dit opgelost hebben, nl het volgende:
Af en toe doet de brandstofmeter het niet. De vlotter heb ik al uit de tank gehad en hier was niets mis mee.
Als ik de auto op contact zet en ik haal de rechterstekker van het instrumentarium los, vallen de indicatoren van de brandstof en het oliepeil uit. Niet vreemd natuurlijk. Als ik dit doe wanneer de brandstofmeter op 0 staat (als ie dus niks aangeeft) en ik druk hierna de stekker er weer op, geeft de meter de juiste hoeveelheid brandstof weer aan. Na een tijdje (15 minuten rijden) zie je de naald langzaam teruglopen tot de stand 0. Doe ik nu de truc met de stekker niet, dan komt diezelfde naald na een poosje weer omhoog, maar niet zoals het hoort; in een keer naar de juiste stand, nee, tergend langzaam.
Waar ligt dit nu aan, ik word er een beetje moe van steeds de stekker los te klikken en er weer op te duwen, en mijn vrouw hoef ik dat al helemaal niet uit te leggen. (is de tank nou alweer leeg? )
benzinemeter met kuren
heb ook zo’n probleem met de benzinemeter. heb er alleen nog geen onderzoek naar gedaan. af en toe valt de meter uit. mijn oplossing is dagteller op nul zetten bij tanken. na 800 km kun je beter gaan tanken. er ging gister ruim 88 liter in. dus volgende keer ga ik maar bij 750 KM.
Weet werkelijk niemand een echte oplossing?
Ik heb ergens gelezen op een forum dat het wellicht de stekker onder het LHM vat zou kunnen zijn.
Ik heb t probleem ook bij mijn 2.0 en moet ook steeds aan mijn vrouw uitleggen hoe t zit. Ik heb zelf ook nog geen nader onderzoek gedaan.\
Ik blijf benieuwd. gr Jan W
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Nee, de stekker onder het LHM-vat heeft daar niks mee te maken. Het is puur de aansturing, bekabeling of het metertje
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
hehe, nou ik wacht nog even op meer tpis want ook de mijne doet dat. Maar dan alleen na het tanken, dan staat ie een poosje op 0 en daarna komt ie langzaam omhoog, en af en toe wil ie ook nog wel eens heen en weer springen….ik laat t voorlopig lekker zo, maar wat wel vervelend is is dat ik niet op de dagteller kan rijden, want ik heb geen rooie rotcent om de tank helemaal vol te gooien
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
malle pietje schreef:hehe, nou ik wacht nog even op meer tpis want ook de mijne doet dat. Maar dan alleen na het tanken, dan staat ie een poosje op 0 en daarna komt ie langzaam omhoog, en af en toe wil ie ook nog wel eens heen en weer springen….ik laat t voorlopig lekker zo, maar wat wel vervelend is is dat ik niet op de dagteller kan rijden, want ik heb geen rooie rotcent om de tank helemaal vol te gooien
Dan moet je je vlotter eens goed schoonmaken
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
dat zit er dik in natuurlijk, had ook al bedacht dat er zowieso even naar de auto gekeken moest worden in plaats van alleen maar rijden, sinds ik m gekocht heb, heb ik alleen een enkele keer onder de kap gekeken om de boel te vergelijken met mn oude bx, maar verder niet eens de remmen gecontroleerd etc…..gewoon geen tijd voor en hij is dealer onderhouden dus ging ik er vanuit dat alles wel in orde zou zijn (alleen een smerige vlotter maakt dat natuurlijk niet minder waar)....maar zeker een puntje daar
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Willem schreef:Nee, de stekker onder het LHM-vat heeft daar niks mee te maken. Het is puur de aansturing, bekabeling of het metertje
Welke aansluiting dan wel?
Het valt me nu op dat ook het oliepijlmetertje uit blijft als de benzinemeter het niet doet. Lijkt dan toch op een probleem dat niet alleen de vlotter of de benzinemeting betreft.
Suggesties?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het instrumentenpaneel zelf????
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
kan het er iets mee te maken hebben dat mijn oliepeiilmeter regelmatig gewoon op 0 blijft staan? het lampje gaat zo uit mn hoofd dan wel branden maar de olie geeft ie niet aan…....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Het paneel zit met 3 stekkers vast, waarschijnlijk lopen de signalen voor het oliepijl en de brandstof door 1 stekker
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: benzinemeter met kuren
elmers schreef:Dat probleem heb ik ook..
Heb een XM V6 van bj. ‘90, soms dat de tankmeter het wel, maaar meestal niet. Dan brandt ook het “reserve” lampje.
Geen idee waar het aan ligt. Rij nu gewoon op de dagteller, en ga tanken bij 600km. Ben erg beniewd naar de oplossing
Idem hier in mijn BX, volgens mij een Citroën-kwaaltje.
Alleen jammer dat mijn dagteller het ook niet meer doet
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Willem schreef:Het paneel zit met 3 stekkers vast, waarschijnlijk lopen de signalen voor het oliepijl en de brandstof door 1 stekker
Dus hele dashbord uitbouwen of kun je makkelijk :cevr bij die stekkers?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
2 doppies links en rechts eruit wippen, dan zie je 2 schroeffies en met een plamuurmes de onderste rand eruit wippen. Dan heb je de “huif” eraf en kan je het paneel loshalen (en meteen de lampies vervangen)
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Willem schreef:2 doppies links en rechts eruit wippen, dan zie je 2 schroeffies en met een plamuurmes de onderste rand eruit wippen. Dan heb je de “huif” eraf en kan je het paneel loshalen (en meteen de lampies vervangen)
hm ik was dus al halverwege…
de onderkant van die huif zit dus onder de onderste rand geschoven?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ja, je hebt een plamuur mes nodig om hem over het randje te wippen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002