Ik weet er is al veel geschreven over banden, welke nu beter zijn en welke niet, maar ik zit niet in de luxe situatie dat ik mij daar mee bezig kan houden. Mijn auto moet door de keuring heen en daarom moeten er goede banden op en niet te duur dus. Waarom niet te duur, heel simpele kan ik niet betalen. Ik heb mijn auto nodig voor mijn nieuwe baan, en geen baan geen auto meer en viceversa dus, ik moet hem eerst maar eens op de weg zien te krijgen en kijk over een paar maanden dan wel weer wat verder. ik weet niet wat er nog meer aan gedaan moet worden , ik vermoed wat laswerk, dus als iemand daar in het noorden iemand voor weet die het tegen een vriendenprijs kan doen dan graag. ik heb er vorig jaar veel aan gedaan of laten doen, nieuw stuk uitlaat, startmotor, hydrolischepomp…etc etc…en ik heb er een jaar als een god in gereden maar toen was t geld op zeg maar…ik wil hem graag houden ( tja je gaat van zo’n auto houden he ) ondanks dat er nog veel aan de carosserie moet gebeuren maar dat is voor later…dus de vraag
1 waar kan ik redelijk goedkope banden krijgen en 2 wie kan er een stuk in de bodem lassen ? bedankt alvast
banden kun je 2e hands doen. voor een setje 4 banden incl montage en uitlijnen zal voor een 100 euro wel lukken
tsjek de rubriek banden in de gouden gids
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Goedkope banden voor een ID of DS is de wens van velen met de huidige schofterige prijzen van Michelins. Tot ruim in de € 200 voor een XAS-band vind ik belachelijk. Er zijn grenzen. Mijn Michelin X banden voor zijn nu echt op en worden vervangen door Vredesteins Sprint Classic 185/80 R 15. Helft van de prijs.
Er zijn wel andere 185/80/15 banden te vinden, maar die zijn allemaal bestemd voor bestelwagens. Geschikt voor zware belasting, maar niet geschikt voor hoge snelheden. Vaak wordt al wel het comfort van personenautobanden geclaimd. Idem voor stuureigenschappen en waterafvoer. Echte werkbanden met ouderwets profiel.
Kijk eens op en voer de 185, 80 en 15 in. Krijg je een lijstje met bijna 20 banden met aan het einde de Vredestein Sprint Classic als duurste. Als je details opvraagt krijg je meestal een foto van de band te zien. Dit is bijvoorbeeld de Barum Cargo OR56:
Vind ik er niet slecht uit zien. € 66 voor een band van een dochter van Continental. De winterbanduitvoering wordt door Dirk Sassen in Duitsland geleverd voor de DS (en dan moet ie opeens weer duurder zijn?).
Kijk maar eens. Er staan onbekende, maar ook bekende merken tussen. Zelfs een Franse; Kleber als dochter van Michelin met een band van nog geen 80 € (zit o.a. op de Kangoo). Ik weet alleen niet hoe dit soort banden zich onder een DS gedragen. Iemand ervaring?
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Bedenk goed dat de X serie banden die onder een DS liggen speciaal voor deze auto gemaakt zijn. De hele auto is daar op afgestemd. Als je deze banden vervangt door anderen kan het zijn dat je een ander rij- en stuurgedrag krijgt. Het is waarschijnlijk hetzelfde als dat je verandert van zomer naar winterbanden.
En ten tweede, de reden dat deze banden zo duur zijn is omdat ze niet meer in serie geproduceerd worden. Eens in de zoveel tijd zet Michelin zijn machines om, om kleine series “oude” banden te produceren. Omdat het lang duurt om deze machines om te stellen en omdat de series niet echt groot zijn die gemaakt worden, zijn deze banden zo duur.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Bedenk goed dat de X serie banden die onder een DS liggen speciaal voor deze auto gemaakt zijn. De hele auto is daar op afgestemd. Als je deze banden vervangt door anderen kan het zijn dat je een ander rij- en stuurgedrag krijgt.
Inderdaad! Jaren geleden kocht een vriend van mij als arme student een setje jonge gebruikte Vredesteins voor de DS die hij toen had. Hij heeft er drie dagen mee rondgereden en koos toen -weliswaar dure- eieren voor zijn geld, omdat het met die Vredesteins doodeng werd in die DS
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Bas schreef:Bedenk goed dat de X serie banden die onder een DS liggen speciaal voor deze auto gemaakt zijn. De hele auto is daar op afgestemd. Als je deze banden vervangt door anderen kan het zijn dat je een ander rij- en stuurgedrag krijgt.
Inderdaad! Jaren geleden kocht een vriend van mij als arme student een setje jonge gebruikte Vredesteins voor de DS die hij toen had. Hij heeft er drie dagen mee rondgereden en koos toen -weliswaar dure- eieren voor zijn geld, omdat het met die Vredesteins doodeng werd in die DS
Nu ben ik benieuwd wat er doodeng is aan Vredestein banden
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ik weet niet waar je woont, maar je kan eens gaan kijken in duitsland, wij hebben daar onze winterbanden vandaan, en dat scheelt een boel geld, maar ook zomerbanden zijn daar (ook merkbanden) aanzienlijk goedkoper, helemaal als je óf vlakbij de grens woont, of daar in de buuurt een keertje komt.
XTR schreef:
Nu ben ik benieuwd wat er doodeng is aan Vredestein banden
Toendertijd (begin jaren ‘80) de rij-eigenschappen van die banden onder een DS. Vreemd genoeg gedroeg de Snoek zich weer zoals het een ware dame betaamt toen ze weer Michelin-schoeisel kreeg.
Ofwel met de recentere generaties V’stein is dat verbeterd ofwel had die vriend van mij een bijzonder brakke set gescoord.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Alles wat nieuw is is doodeng…als hij altijd de DS gereden had met vredesteins zou hij er geen moeite mee hebben gehad denk ik..
Tsja, dat die banden zo duur zijn is begrijpelijk..Het is alleen wel jammer…(dat er geen goedkope alternatieve zijn)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Alles wat nieuw is is doodeng…als hij altijd de DS gereden had met vredesteins zou hij er geen moeite mee hebben gehad denk ik..
Ik weet wel zeker van niet, want ik heb het destijds ook meegemaakt.
Alles wat nieuw is, is anders, maar als je het gevoel hebt dat je de auto niet onder controle hebt met andere banden is dat een heel andere sensatie, kan ik je melden
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Vredestein banden die momenteel als Classic worden aanboden hebben wel het uiterlijk van ‘vroeger’, maar hebben hedendaagse rijeigenschappen.
zie voor meer info de site http://www.vredestein.com onder het kopje ‘banden voor klassieke auto’s ‘
en Vredestein blijft trouwens ontwikkelen aan deze banden !
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:Vredestein banden die momenteel als Classic worden aanboden hebben wel het uiterlijk van ‘vroeger’, maar hebben hedendaagse rijeigenschappen.
zie voor meer info de site http://www.vredestein.com onder het kopje ‘banden voor klassieke auto’s ‘
en Vredestein blijft trouwens ontwikkelen aan deze banden !
Dat neem ik zonder meer aan, en banden zijn de afgelopen jaren uiteraard ook veel beter geworden.
Ik heb dat onderdeel van de site al eens bezocht om te checken of er soms nog banden voor de GSA leverbaar zijn. Nee, ik heb er (nog) geen, maar het is bij een eventuele aanschaf fijn om te weten dat je nog banden voor je nieuwe aanwinst kunt blijven kopen.
Destijds was het per definitie echter zo, dat het vervangen van de Michelins onder je Snoek door een ander merk garant stond voor een duidelijke verslechtering van de rij-eigenschappen.
(En ik heb op mijn DS ook altijd Michelins gereden, ondanks de toen al absurd hoge prijs voor de DS-maten)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
blijft de site in de gaten houden, er komen af en toe nieuwe klassieker-maten bij…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik heb tot tevredenheid jaren op vredesteinen gereden met mijn ds.
ik kan het als budgetaire overweging aanraden.
Nog even wat verder rondgekeken. Er zijn wel meer tevreden Vredestein Sprint Classic gebruikers. Voordeel van deze band is de hoge snelheidsindex (210 km/u), wat voor de snellere DS-sen van toepassing is. Blijft toch ook aan de prijs. Ik ben toch verder nog een paar keer de suggestie van het gebruik van bestelwagenbanden tegengekomen (forum van de Zwitserse DS-club CDSCS en forum van de DS ID club de France). Men ziet sowiso het gebruik van niet-Michelin banden wel een beetje als heiligschennis, maar het moet kunnen. Zou wel ten koste gaan aan comfort (o.a. meer geluid). Maar ook voor bestelwagenbanden hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan. Het blijven natuurlijk langs alle kanten versterkte banden, maar er wordt tegenwoordig duidelijk aandacht gegegeven aan comfort. Door gebruik van verbeterde materialen minder geluid, goede waterafvoer, goede rechtuitstabiliteit, lange levensduur. Nadeel is de lage snelheidsindex. Hoewel, wat is laag? 150-160 km/u is toch mooi? Wie o wie heeft ervaring met dit soort banden? Goedkopere dan deze zijn er niet.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
bedankt voor alle info ten eerste, het heeft mij op diverse ideeen gebracht.
nog even over de bedrijfsauto banden , hebben deze dan dezelfde maten die onder mijn dame kunnen ?
voor mij is ten eerste de prijs op dit moment het belangrijkste, ik wil graag in mn dame blijven rijden dus als ik weer in de luxe verkeer dat ik mij kan druk maken over de rijeigenschappen en de sneleheid dan kijk ik weer even verder…maar bedankt voor alle informatie die iedereen heeft gegeven