moet de Achterruitverwarming werken voor/tijdens APK keuring :
stekkertje is afgebroken van het achterruit;heb volgende week apk
en voor de duidelijkheid ik heb er nu fff geen zin in om het te reparen:lente IS begonnen…..Zomer komt eraan
maar als het moet dan…............................moet het ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja dat moet gewoon functioneren anders is het apk afkeur.
Zelfde geld ook voor de kachel ivm het ontwasemen van de ruiten.
Mvg Joost
dat wordt dus van de week nog….....solderen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Uit Regelgeving APK.
Keuringseis:
Personenauto’s met een voorruit, die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit.
Wijze van keuren:
Visuele controle, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.
Ontdooien of ontwasemen van de achterruit speelt dus geen rol,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
dat wordt dus van de week nog FFFF niet ........solderen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
MMM lijkt mij sterk aangezien je dus ook bijv een bekeuring kan krijgen als je je ruiten niet schoongekrabt hebt als ze bevroren zijn.
Lijkt mij dan ook een apk puntje te zijn.
Kan er ook naast zitten.
Mischien is het ook wel afhankelijk van je keur meester!
Mvg Joost
voor dat we ruzie krijgen…..........
ik vraag het m’n apk boer wef ffff
is dat probleem ook weer de wereld uit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Volgens mij is ‘t precies zoals hierboven al uit de regelgeving geciteerd is.
Je kunt ook een bekeuring krijgen als je te hard rijdt, maar je auto wordt niet apk afgekeurd als je auto harder dan 120 kan.
geen afkeur.
Hoe stel jij voor dat ze dat gaan testen? Een snelkoker achterin zetten en wachten tot ze beslaan?
Kakelbont schreef:geen afkeur.
Hoe stel jij voor dat ze dat gaan testen? Een snelkoker achterin zetten en wachten tot ze beslaan?
Inderdaad; als het stekkertje in ieder geval weer vast zit (of het lijkt alsof ie vast zit), moet je zo door de APK rollen. Tenzij ze gaan friemelen aan je stekkertje…
Solderen is erg lastig. Het stekkertje is ooit in de fabriek op vakkundige wijze aan de ruit bevestigd, probeer dat maar eens met je huis-tuin-en-keuken-soldeersetje na te doen. Ik heb ook eens zo’n los stekkertje gehad en mij werd afgeraden om het zelf te solderen.
Indien het wel afkeur is, laat het dan gewoon doen door een garage. Die zullen er niet lang mee bezig zijn en het zal dus dan ook niet veel kosten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
doe ik wel een tubetje 1 seconde lijm…........
kan ik van de zomer eens rustig nadenken over een oplossing
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ID66 schreef:Uit Regelgeving APK.
Keuringseis:
Personenauto’s met een voorruit, die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit.Wijze van keuren:
Visuele controle, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.Ontdooien of ontwasemen van de achterruit speelt dus geen rol,
PeTeR
Dat geld voor de voorruit, niet voor de achteruit.
Als je 2 buitenspiegels hebt, mag je ruit zo beslagen en bevroren zijn als een kweet niet hoe.
Daar mag een politie je ook niet voor bekeuren!!!
Wel voor de zijruiten (voor) en de voorruit. Die moeten ten alle tijden schoon zijn en tijdens het rijden ontwasemt kunnen worden.
NoisemakeR schreef:MMM lijkt mij sterk aangezien je dus ook bijv een bekeuring kan krijgen als je je ruiten niet schoongekrabt hebt als ze bevroren zijn.
Lijkt mij dan ook een apk puntje te zijn.
Kan er ook naast zitten.
Mischien is het ook wel afhankelijk van je keur meester!Mvg Joost
de zoefzoefkie alto van mijn ex is al 2 jaar door de apk gekomen met een defecte achterruitverwarming en volgens de keurmeester zijn die bij alle alto’s van die leeftijd (87) defect en die zie je nog bij bosjes rijden.
lijkt me geen afkeur dus.
wel moet je ontwaseming werken op de voorruit
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
tja, als je naar een echte gerage gaat dan controleren ze ik weet niet wat voor inzinnige dingen….neem gewoon een goeie beun, die keurt alles goed zolang het maar binnen 1 uur te repareren is…... Maar even over die verwarming, ik weet vrijwel 100% zeker dat het geen APK punt is…
en de oplossing is:
a)klep eruit halen en de boel vast solderen.
b)Bij de Brezan geleidende secondelijm kopen a 24,95 voor twee druppels
c)stukje ducktape netjes op maat snijden en de boel weer vastplakken.
En geloof me, na twee 205jes en 1 bx die dat hadden is optie c) de enige optie!!!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Volgens mij ook helemaal waar. Ik heb in mijn Ford Fiesta destijds een jaar 4 zonder achterruitverwarming gereden, is ‘ie nooit op afgekeurd geweest. Achteraf bleek het relais-tje gewoon aan vervanging toe te zijn.. ops:
Nou een achterruit verwarming testen ze echt niet, das echt onzin! Staat nergens in het APK boek