2 van de 2
 < Vorige 1 2

Achterruitverwarming&apk
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 25 maart 2005 02:36 PM
  [ # 16 ]

Om dan nog maar even een duit in het zakje te doen:

DE ACHTERUITVERWARMING IS GEEN APK PUNT, maar alleen als je 2 buitenspiegels hebt. Met alleen een linkerbuitenspiegel is de binnenspiegel weer verplicht, en dan moet ook je achetruitverwarming werken. En zelfs dan wordt het in 95% van de gevallen niet eens gecontroleerd. Op het moment dat ik dit type, zit er een APK keurmeester naast mij, en die bevestigt datgeen wat ik net getypt heb.

Test

Profiel  

ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 742

Gepost: 26 maart 2005 02:29 AM
  [ # 17 ]
Thijsvandebles schreef:

Op het moment dat ik dit type, zit er een APK keurmeester naast mij, en die bevestigt datgeen wat ik net getypt heb.

Dan moet die keurmeester de eisen nog eens goed doorlezen. Nog maar eens een citaat uit de keuringseisen, artikel 5.2.42.2:

Keuringseis:

Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen,die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

Wijze van keuren:

Visuele controle.

In de hele regelgeving APK komt het begrip achterruitverwarming of ontdooing/ontwaseming van de achterruit helemaal niet voor. Ook niet dat personenauto’s vanaf een bepaald bouwjaar die moeten hebben. Zou dus volgens deze keurmeester betekenen dat ik in mijn auto van 1966 zoiets moet aanbrengen? Grote onzin. Een achterruitverwarming valt gewoonweg niet onder de uitvoeringseisen.

Je zou de boel nog wel kunnen omdraaien met artikel 5.2.45.2.:

Keuringseis:

Personenauto’s moeten zijn voorzien van een rechterbuitenspiegel indien met de binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien. Indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet aanwezig te zijn.

Op het moment dat ik door een beslagen achterruit met mijn binnenspiegel niet meer naar achteren kan kijken, heb ik die spiegel dus niet meer nodig, maar weer wel een rechterbuitenspiegel. Misschien kan ik een soort stang installeren waarmee ik mijn binnenspiegel naar buiten kan schuiven. Als mijn achterruit dan weer transparant is kan ik de spiegel weer naar binnen schuiven.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 26 maart 2005 02:39 AM
  [ # 18 ]
Thijsvandebles schreef:

Om dan nog maar even een duit in het zakje te doen:

DE ACHTERUITVERWARMING IS GEEN APK PUNT, maar alleen als je 2 buitenspiegels hebt. Met alleen een linkerbuitenspiegel is de binnenspiegel weer verplicht, en dan moet ook je achetruitverwarming werken.

En zelfs dan wordt het in 95% van de gevallen niet eens gecontroleerd. Op het moment dat ik dit type, zit er een APK keurmeester naast mij, en die bevestigt datgeen wat ik net getypt heb.

EXACT !!

En ik heb de afgelopen jaren wel 3 BX’en met het bekende euvel (namelijk, stekkertje eraf) door de APK gekregen…en NOOIT is DAT punt gecontroleerd…..wel andere zaken als kachelventilator….ruitenspoeier, verlichting…..enz.

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 26 maart 2005 02:15 PM
  [ # 19 ]
ID66 schreef:
Thijsvandebles schreef:

Op het moment dat ik dit type, zit er een APK keurmeester naast mij, en die bevestigt datgeen wat ik net getypt heb.

Dan moet die keurmeester de eisen nog eens goed doorlezen. Nog maar eens een citaat uit de keuringseisen, artikel 5.2.42.2:

BLA BLA BLA

PeTeR

Ik hou van bevestigingen, maar hier wordt beweerd dat ik ongelijk heb, en wordt het zogenaamde kloppende verhaal gedaan, welnu, mijn verhaal is exact gelijk aan wat ID66 zoluist schreef. Dus ik stel voor dat wanneer iemand anders wil gaan vertellen hoe het nu eigenlijk zit, eerst even goed gaat lezen wat er ni eigenlijk staat, dat spaart weer een hoop ruimte in dit forum.

Test

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 26 maart 2005 02:18 PM
  [ # 20 ]

Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen,die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

maar waarom hebben ze tegenwoordig dan 3 hoofdsteunen ?  Rolling Eyes
dan zie je toch ook vaak niets meer door je achterruit. toen ik 2 hoofdsteunen bij mij erop zetten, werd het zicht ook gelijk een stuk minder.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 742

Gepost: 27 maart 2005 12:09 AM
  [ # 21 ]
Thijsvandebles schreef:

Dus ik stel voor dat wanneer iemand anders wil gaan vertellen hoe het nu eigenlijk zit, eerst even goed gaat lezen wat er ni eigenlijk staat, dat spaart weer een hoop ruimte in dit forum.

Thijs,

ik heb je eerste reactie nog wel 10 keer gelezen en ik haak af. Je begint met:

DE ACHTERUITVERWARMING IS GEEN APK PUNT.

Goed. Niks mis mee. Helemaal mee eens. Had ik ook in het begin van dit topic al gezegd. Als er achter die zin een . had gestaan had ik nooit gereageerd, maar je gaat verder met “, maar ...........”. En dat vind ik raar want volgens mij bestaat er geen maar, want:

DE ACHTERUITVERWARMING IS GEEN APK PUNT.

Heb ik het nu goed gelezen of niet?

Nog een vraagje over mijn auto. Een ID uit ‘66. Linkerbuitenspiegel en binnenspiegel. Heb ik nu een achterruitverwarming nodig of niet?

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook