hallo xantiarijders,
dit bericht is even namens een kennis van mij, die hebben een xantia diesel uit 1997. maar nou is het probleem, dat zodra de auto boven de 120-130 komt, het stuur in een x als een gek gaat trillen. boven een bepaalde snelheid is het ook weer afgelopen. (ik meende iets van 150). het is niet dat de banden niet goed uitgelijnd zijn, want ze zijn punt 1 net nieuw, en punt 2, met de zomerbanden hebben ze datzelfde probleem. Ook is de bandenspanning wel goed. wie heeft er een idee wat dit zou kunnen zijn? en wat er aan te doen valt?
Alvast bedankt,
remschijven ?
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Ik denk eerder aan onbalans in een aandrijfas of niet goed uitgelijnde voorwielen.
Remschijven kan ook maar dan zou je het vooral moeten merken tijdens het remmen.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
zijn de banden rond??
dat ze nieuw zijn zegt nix.ze kunnen een stukje gedraaid moeten worden op de velg.
zijn ze goed gebalanceerd? ook achter??
het is een van deze zaken voor 90 procant zeker.
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:zijn de banden rond??
dat ze nieuw zijn zegt nix.ze kunnen een stukje gedraaid moeten worden op de velg.
zijn ze goed gebalanceerd? ook achter??het is een van deze zaken voor 90 procant zeker.
suc6 dennis
mijn ouders hebben dit ook gehad met hun xantia 1.9 d….. uit 1995 ofzow
Dit bleek de aandrijfas te zijn, onbalans.
is inmiddels al 2 keer vervangen. (in 160.000 km)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Als de wagen gaat trillen aan een bepaalde snelheid dat is deat 9 kansen op 10 de wielen dat niet goed gebalanceerd zijn, ff bij de bandenspecialist gaan en laten uitbalanceren de 4 wielen, het kan evengoed van de achterste wielen komen.
wagens,oldtimers
DaanDus schreef:mijn ouders hebben dit ook gehad met hun xantia 1.9 d….. uit 1995 ofzow
Dit bleek de aandrijfas te zijn, onbalans.
Bij mijn ZX was er sprake van onbalans in de wielen, daarmee was het ergste weg, het was helemaal weg toen de aandrijfas vervangen was.
Nieuwe banden zeggen niets, als de monteur de wielen niet goed heeft gebalanceerd, blijft het stuur ook trillen. Dat laatste schijnt ook een kunst te zijn, wat niet elke bandenboer goed kan
Laat de boel eerst maar eens goed balanceren/uitlijnen en kijk hoe het dan is.
In het uitzonderlijke geval kan het iets met een motorsteun zijn, zie topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162430
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
een trillend stuur is onbalans in de voorwielen, een trillende stoel is onbalans in de achterwielen.
Uitlijnen is iets anders dan balanceren. Uitlijnen en de uitlijning hebben te maken met de standen van de wielen, bij een Citroen is meestal alleen de sporing af te stellen.
Dat trillen komt door onbalans en dat zou kunnen doordat de wielen toch niet goed zijn uitgebalanceerd. Als er bijvoorbeeld meer dan 30 a 40 gram op een punt moet worden geslagen is het verstandig de band op de velg te draaien ( 1/4 slag) zoals Dennis al schrijft. Mocht er nog veel onbalans blijven is het verstandig de velg te controleren. laten we er vanuit gaan dat er nieuwe Michelin banden opgegaan zijn die hebben nooit meer dan 10 gram onbalans, dan zit de meetse onbalans dus in de velgen.
Ook kan het wel eens voorkomen dat de band zich nog effe moet zetten zeg maar, ofwel gewoon nog een keer balanceren.
Om de onbalans uit de andrijflijn weg te halen kan er gebalanceerd woren op de auto. In het meest erge geval zou er dan een aandrijfas de boosdoener kunnen zijn
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Het heeft toch aan de banden gelegen, er zitten nu nieuwe zomerbanden op, en die schijnen wél goed te zijn.
allen bedankt voor de info!
oldenhage schreef:een trillend stuur is onbalans in de voorwielen, een trillende stoel is onbalans in de achterwielen.
Meestal wel, in een uitzonderlijk geval is te lezen in het topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162430
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Aangezien deze topic mijn vraagstuk het meeste raakt even een bounce.
Als ik wat harder moet remmen op de snelweg - laten we zeggen van 150 naar 90 voor een passerende vrachtwagen, trilt de auto, het stuur en ook het rempedaal. Behoorlijk. (Overigens trilt het stuur zelf altijd wel een beetje tussen 120 en 150, waarschijnlijk door onbalans in de wielen).
Kromme schijven? Zijn pas (10.00 km geleden) vervangen. Kan het zijn dat afremmen het trillen van de slecht gebalanceerde wielen versterkt?
Ik heb mensen ook horen beweren dat een kromme aandrijfas hiervoor kan zorgen maar dat is dan toch met name bij accelereren en niet bij afremmen?
Als ik hard afrem van bijvoorbeeld 60 naar stilstand is er geen trilling te bespeuren. Waar moet ik het zoeken?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Rubbers van de voorste draagarmen!
Paar weken terug bij sneeuw tegen een stoeprand aangeschoven. Paar dagen later (!) merkte ik een trillend stuur. Dat trillen werd steeds erger. Zo’n beetje bij alle snelheden hoewel ik er op de snelweg nog het minste last van heb.
Had al een afspraak gemaakt met de dealer of ze er naar wilde kijken. Was opeens voor die tijd het trillen over. Afspraak afgezegd. Paar dagen later weer trillen en dat blijft nu zo.
Is dit een kwestie van uitlijnen of is het waarschijnlijk wat ergers?
Is het verstandig uitlijnen bij Citroen dealer te doen of kan het ook bij bijv. KwikFit?