Voor de verandering heb ik sinds kort (vlak voor de APK) een koppelingsprobleem. Ik heb al op het forum gezocht, maar kon niks specifieks over mijn probleem vinden.
Het volgende is namelijk aan de hand:
Bij het stationair lopen van de motor lijkt het net of er zand tussen de platen zit, het maakt een licht schurend geluid. Als ik de wig naar voren duw (de koppeling intrappen dus), verdwijnt het geluid! Tijdens het accelereren en het schakelen van 1 naar 2 ontstaat er een soort fluitend, schurend geluid dat snel uitsterft, noem het maar een uitdraaiende turbofluit…Ik merk ook dat het schakelen, voor zover dit al niet soepel ging, nog wat moeizamer gaat dan voorheen, vooral de eerste drie versnellingen.
Wat kan het zijn : drukgroep, olie, afstellen koppelingskabel :
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Das niet goed… Ook al staat je auto in z’n vrij, draait de primaire as mee in je versnellingsbak. Deze stopt met draaien zodra je je koppeling intrapt. Blijkbaar heeft een onderdeel in je versnellingsbak de geest gegeven.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Klinkt inderdaad bekend….
Met mijn rode BX14 op gas had ik exact hetzelfde: krakend/schurend geluid bij stationais toerental. Bij intrappen van het koppelingspedaal was al het geluid weg…........................... maar enkele weken later was de koppeling definitief kapot
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX