LHM Leiding gesprongen
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 26 maart 2005 08:05 PM

tsjonge.. kom ik om 17:15 van mijn werk, ben het dorp nog maar net uit en het stoplampje duikt ineens op, knipperend samen met het uitroepteken.
Dus ik een plekje opgezocht om te stoppen, doe de deur open en hoor meteen al een sissend geluid… zie een gele vloeistof linksvoor wegkomen, en in het midden ergens tussen de wielen een fluitend straaltje stoom Confused

Na een telefoontje te hebben gepleegd met mijn pa vervolgens rustig mijn weg vervolgt op de ventweg met een gangetje van 40.
Afstand van werk tot woonplaats is zo’n 10 km, en halverwege zat ik zonder remmen (was te verwachten).. met de waarschuwingslichten naar huis getuft met behulp van de handrem.

Eenmaal thuisgekomen een stuk karton gepakt en tussen de wielen gelegt.. al lekt hij niet veel meer (valt weinig meer te lekken volgens mij). Bix stond nog wel mooi op zijn poten de rit naar huis, eenmaal neergezet op het erf zakte de achterkant in als een kaartenhuis Crying or Very sad
Voorkant staat nog wel.. maar ik vermoed niet voor lang

Hij heeft het heel lang uitgehouden, doet toch pijn om hem zo te zien lijden… op de teller staat 426.140 en ik hoop dat dit niet zijn laatste kilometers waren. Het is alleen de vraag of het de moeite nog is, hij wordt schijnbaar snel minder
Nouja afwachten maar tot mijn vader weer thuis is, de Citroën techneut Sad


In volle glorie:

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 maart 2005 08:47 PM
  [ # 1 ]

zie een gele vloeistof linksvoor wegkomen, en in het midden ergens tussen de wielen een fluitend straaltje stoom

Ik zat eerst te denken aan een retourslang….kost je de kop niet, ook niet bij een garage (+/- 50 euro incl. arb.l).....maar toen ik iets las van *EN ergens tussen de wielen*.....vroeg ik me af of dat dan vlak bij de onderkant motor is….dan zou het weleens de Oktopus kunnen zijn.
Dat kost je al gauw een 200 euro (minstens)

Laat eerst die retourslang nakijken bij het wiel…..en dan nog eens kijken ?

op de teller staat 426.140 Shocked

Nou, dat is wel een HEEL respectabele km.st…...en dat voor een 1.6i benzine ? Smile

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 26 maart 2005 11:18 PM
  [ # 2 ]

Sissend geluid en een flinke straal zou je niet van een octopus verwachten?

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 26 maart 2005 11:46 PM
  [ # 3 ]
Bram schreef:

zie een gele vloeistof linksvoor wegkomen, en in het midden ergens tussen de wielen een fluitend straaltje stoom

Ik zat eerst te denken aan een retourslang….kost je de kop niet, ook niet bij een garage (+/- 50 euro incl. arb.l).....maar toen ik iets las van *EN ergens tussen de wielen*.....vroeg ik me af of dat dan vlak bij de onderkant motor is….dan zou het weleens de Oktopus kunnen zijn.
Dat kost je al gauw een 200 euro (minstens)

Laat eerst die retourslang nakijken bij het wiel…..en dan nog eens kijken ?

op de teller staat 426.140 Shocked

Nou, dat is wel een HEEL respectabele km.st…...en dat voor een 1.6i benzine ? Smile


Ik heb geen idee, mijn vader is ook nog niet thuis dus misschien dat hij morgen even gaat kijken wat het precies is.. ben zelf een leek op technisch gebied.

Het is trouwens inderdaad een 1.6 benzine, maar ik wil hem toch echt heel erg graag de 5 ton zien passeren Exclamation

BX16TGI schreef:

Sissend geluid en een flinke straal zou je niet van een octopus verwachten?

Nouja flinke straal was het misschien ook weer niet.. eerder heel snel druppelen (LHM dan). De straal stoom die ik bedoelde was dus geen vloeistof, maar puur ‘stoom’

 

edit: mijn pa is net thuisgekomen en zijn eerste reactie was dat het waarschijnlijk geen retourleiding is… nouja afwachten maar op de inspectie

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 27 maart 2005 12:30 AM
  [ # 4 ]

Vanwege het feit dat er ““stoom”” ontsnapte kun je al gevoeglijk stellen dat er een hogedrukleiding is gesprongen. vanaf de drukregelaar lopoen er twee leidinegn naar het subframe d.m.v. een soort krul. De kans is groot dat een van deze is gesprongen. Te koop voor een luttel bedrag en in een haalf uurtje vervangen. LHM bijvullen, je systeem is gelijk ook zowat helemaal ververst.

Groetjes Jan

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 maart 2005 03:56 AM
  [ # 5 ]
JanS schreef:

Vanwege het feit dat er ““stoom”” ontsnapte kun je al gevoeglijk stellen dat er een hogedrukleiding is gesprongen. vanaf de drukregelaar lopoen er twee leidinegn naar het subframe d.m.v. een soort krul. De kans is groot dat een van deze is gesprongen. Te koop voor een luttel bedrag en in een haalf uurtje vervangen. LHM bijvullen, je systeem is gelijk ook zowat helemaal ververst.

Groetjes Jan

Eens, dit kan geen gewone octopuslekkage zijn, daar spuiten geen straaltjes uit. Wel zou de dikke slang aan de pomp of regelblok nog kunnen lekken tegen de radiateur, of een kapotte veerpoot (maar dan zou de hoogte niet goed blijven).

Maar gaarne niet weer dat eeuwige misverstand aanprijzen van “ik hoef nooit te verversen want hij lekt zoveel”. Heb je enig idee hoeveel prut er in de filters kan zitten en onderin de ketel kan zwerven? Dat komt er niet vanzelf uit, zelfs al pompt de pomp het rechtstreeks de straat op. En ondertussen mengt het zich wel met de schone LHM die je erin giet, die daarmee dus meteen verknoeid is. Om te verversen moet je echt de ketel leegmaken en de filters schoonpoetsen.

Liever dus éérst de ketel legen en dán pas bijvullen, dán schiet je er pas wel wat mee op.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 27 maart 2005 01:27 PM
  [ # 6 ]
karel schreef:

Maar gaarne niet weer dat eeuwige misverstand aanprijzen van “ik hoef nooit te verversen want hij lekt zoveel”. Heb je enig idee hoeveel prut er in de filters kan zitten en onderin de ketel kan zwerven? Dat komt er niet vanzelf uit, zelfs al pompt de pomp het rechtstreeks de straat op. En ondertussen mengt het zich wel met de schone LHM die je erin giet, die daarmee dus meteen verknoeid is. Om te verversen moet je echt de ketel leegmaken en de filters schoonpoetsen.

Liever dus éérst de ketel legen en dán pas bijvullen, dán schiet je er pas wel wat mee op.

Ik snap niet hoe je verse LHM kunt verknoeien met prut die achter de filters blijft hangen. Bedoel je dat de chemische samenstelling wordt aangetast? Het klinkt alsof je bedoelt dat prut die door de oude LHM in de filters blijft zitten, opeens door de nieuwe wordt meegenomen het systeem in.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 27 maart 2005 01:34 PM
  [ # 7 ]

Ik vind dit verhaal bijzonder vaag. De vering bleef op hoogte maar de remmen vielen weg en niet eens meteen? Ik kan niet anders bedenken dan een gesprongen leiding vanaf de “noodklep” naar de remservo, dan heb je direkt geen remdruk meer op de voorwielen, nog wel remdruk op de achterwielen als het goed is. Dit is tot de LHM op is, en je kont begint te zakken want zoals je weet werken de achterremmen op het circuit van de achtervering.

Beetje wat Eric Vertogen heeft meegemaakt.

Niet opgeven, deze auto moet blijven rijden! Toffe bak (BX in zwart is errug mooi)

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 27 maart 2005 01:44 PM
  [ # 8 ]
Alcyone schreef:

Ik vind dit verhaal bijzonder vaag. De vering bleef op hoogte maar de remmen vielen weg en niet eens meteen? Ik kan niet anders bedenken dan een gesprongen leiding vanaf de “noodklep” naar de remservo, dan heb je direkt geen remdruk meer op de voorwielen, nog wel remdruk op de achterwielen als het goed is. Dit is tot de LHM op is, en je kont begint te zakken want zoals je weet werken de achterremmen op het circuit van de achtervering.

Beetje wat Eric Vertogen heeft meegemaakt.

Niet opgeven, deze auto moet blijven rijden! Toffe bak (BX in zwart is errug mooi)


Het druppelde erg veel en snel, dus ik had blijkbaar nog wat lhm over? Al snap ik ook inderdaad niet hoe het dan met de druk zit.. maar langzaam voelde ik de remdruk wegnemen. Misschien dat ik inderdaad alleen nog met de achterremmen heb zitten remmen, zou best kunnen hoor maar ik heb geen idee

Ten opzichte van Eric had ik gelukkig het voordeel dat ik wist dat de remmen zouden wegvallen en dat ik maar 40 reed.. moet er echt niet aan denken om in hetzelfde scenario als Eric te belanden!  Shocked

Ps. Hij is donkerblauw Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 maart 2005 05:14 PM
  [ # 9 ]
Alcyone schreef:

Ik vind dit verhaal bijzonder vaag. De vering bleef op hoogte maar de remmen vielen weg en niet eens meteen? Ik kan niet anders bedenken dan een gesprongen leiding vanaf de “noodklep” naar de remservo, dan heb je direkt geen remdruk meer op de voorwielen, nog wel remdruk op de achterwielen als het goed is. Dit is tot de LHM op is, en je kont begint te zakken want zoals je weet werken de achterremmen op het circuit van de achtervering.
Beetje wat Eric Vertogen heeft meegemaakt.

Niet opgeven, deze auto moet blijven rijden! Toffe bak (BX in zwart is errug mooi)

Nou, dit verhaal klopt wel. ik heb ook wel een paar keer met hogedrukpanne gereden in zowel eigen als andermans BX; als de LHM op is dan blijft de remdruk lang (best wel lang) na het lampje bestaan maar toch blijft de vering op hoogte terwijl je dat niet zou verwachten.
Maarja, het lampje betekent dan ook niet “rijd maar rustig door” maar “zet hem direct stil”. En anders heb je nog de noodrem (handrem).

De auto zakt niet op z’n kont, hoe leeg het reservoir of hoe lek de aanvoerleiding (naar de drukregelaar) ook is. Was nog een keer m’n redding want de wegenwacht stuurde een lepelwagen om m’n pracht op te halen confused

Remmen zonder grip is echt onmogelijk; een BX zonder veerdruk ligt niet op de weg maar stuitert er echt vanaf. Heb ooit bij vergissing wel eens 20 meter oid gereden zonder veerdruk - nee, dat gaat echt niet.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 27 maart 2005 07:41 PM
  [ # 10 ]
karel schreef:
Alcyone schreef:

Ik vind dit verhaal bijzonder vaag. De vering bleef op hoogte maar de remmen vielen weg en niet eens meteen? Ik kan niet anders bedenken dan een gesprongen leiding vanaf de “noodklep” naar de remservo, dan heb je direkt geen remdruk meer op de voorwielen, nog wel remdruk op de achterwielen als het goed is. Dit is tot de LHM op is, en je kont begint te zakken want zoals je weet werken de achterremmen op het circuit van de achtervering.
Beetje wat Eric Vertogen heeft meegemaakt.

Niet opgeven, deze auto moet blijven rijden! Toffe bak (BX in zwart is errug mooi)

Nou, dit verhaal klopt wel. ik heb ook wel een paar keer met hogedrukpanne gereden in zowel eigen als andermans BX; als de LHM op is dan blijft de remdruk lang (best wel lang) na het lampje bestaan maar toch blijft de vering op hoogte terwijl je dat niet zou verwachten.
Maarja, het lampje betekent dan ook niet “rijd maar rustig door” maar “zet hem direct stil”. En anders heb je nog de noodrem (handrem).

De auto zakt niet op z’n kont, hoe leeg het reservoir of hoe lek de aanvoerleiding (naar de drukregelaar) ook is. Was nog een keer m’n redding want de wegenwacht stuurde een lepelwagen om m’n pracht op te halen confused

Remmen zonder grip is echt onmogelijk; een BX zonder veerdruk ligt niet op de weg maar stuitert er echt vanaf. Heb ooit bij vergissing wel eens 20 meter oid gereden zonder veerdruk - nee, dat gaat echt niet.

Ik bedoel te zeggen dat als de LHM op is, de auto idd nog prima blijft cruisen en de auto maar langzaam zal zakken en inderdaad geen remdruk meer heeft als de auto op z’n kont staat en de voorraadbol leeg is. Dit is dus niet het geval als de leiding vanaf de veiligheidsklep naar de remservo het begeeft. Dat is toch eigenlijk een zwak punt, de failsafe die zelf faalt. Eric Vertogen zag zelfs pas rode lampen nadat hij het rempedaal in had getrapt en nul druk had, en we weten allemaal dat de druksensor OP de veiligheidsklep zit.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 27 maart 2005 08:04 PM
  [ # 11 ]

nog even een fotootje (al vraag ik me af van het nut ervan, omdat er toch weinig te zien is afgezien van de plek waar hij lekt)  :photo

hier lijkt het alsof het toch iets achter de wielen is, terwijl ik het gister duidelijk iets naar voren zag lekken

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 27 maart 2005 08:40 PM
  [ # 12 ]

door het rijden verspreid de LHM zich helemaal onder de auto. het beste is even alles schoonspuiten met remmenreiniger, en dan kijken of je hem nog ergens ziet lekken. want anders word het zoeken naar een speld in een hooiberg Confused

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 maart 2005 02:39 AM
  [ # 13 ]
Flapdrol schreef:

nog even een fotootje (al vraag ik me af van het nut ervan, omdat er toch weinig te zien is afgezien van de plek waar hij lekt)  :photo
hier lijkt het alsof het toch iets achter de wielen is, terwijl ik het gister duidelijk iets naar voren zag lekken

Sjonge, die LHM is wel érg bruin zeg. Moet gewoon helder op straat komen. Een duidelijk geval van eerst repareren en daarna ook héél hard ketel & filters poetsen!

Als de krulleiding naar achteren lek is (ligt onder de bak door, ongeveer onder het vliegwielhuis) dan kan het daar prima terechtkomen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 maart 2005 03:16 AM
  [ # 14 ]

http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/bx_subframe_voor.jpg

Flapdrol schreef:

nog even een fotootje (al vraag ik me af van het nut ervan, omdat er toch weinig te zien is afgezien van de plek waar hij lekt)  :photo

hier lijkt het alsof het toch iets achter de wielen is, terwijl ik het gister duidelijk iets naar voren zag lekken

Om je een idee te geven hoe het er onder de auto uitziet en wat er kapot kan zijn, ik kwam nog een - onscherp maar illustratief genoeg - fotootje tegen:
Als de krulleiding die je helemaal in het midden ziet is gesprongen is en een lekje bevat wat naar achter spuit komt het over het subframe heen aangelopen. Heb je stuurbekrachtiging dan lopen er 2 van dit soort jongens, die allebei kapot kunnen (ja echt!).

De foto is genomen van vóór onder het subframe, je ziet rechts het carter. De aandrijfas is eruit, je kijkt dus in de rechterkant van het diff (van een 19tgd break in dit geval).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook