Is de sloop in principe wel een goede optie of moet dat echt nieuw??
voge schreef:Is de sloop in principe wel een goede optie of moet dat echt nieuw??
Sja, als je een tientje voor zo’n ding betaalt kun je de gok nemen er binnen een halfjaar nog een paar te moeten kopen.
Van “stilstand” gaan die dingen niet bepaald vooruit.
Een splinternieuwe is ook nog wel eens voor schappelijke prijsjes te bekomen dus geef er zeker niet meer dan een tientje voor, al zullen ze er wel 40 voor vragen.
Maar dan zit je al aan de nieuw inkoopprijs, het is maar dat je het weet.
Ich bin ein Breaker
Ah, mijn BX heeft redelijk lang stil gestaan, dat zou dus de reden kunnen zijn. Ik hou op zich meer van nieuwe onderdelen.. Op wat voor prijs moet ik dan ongeveer rekenen?
voge schreef:Ah, mijn BX heeft redelijk lang stil gestaan, dat zou dus de reden kunnen zijn. Ik hou op zich meer van nieuwe onderdelen.. Op wat voor prijs moet ik dan ongeveer rekenen?
Vroegah, kort voor de euro, betaalde je zo rond de 150 gulden voor een ruildynamo en voor amper 100 gulden meer had je een nieuwe. Wat ik zo gauw online aan “brutoprijzen” vind doet me wel schikken, dat zijn de guldensprijzen naar eur omgerekend. Vraag eens rond.
Ich bin ein Breaker
op http://www.iddstechnique.nl :
Dynamo BX16/19/D Valeo 570525 433364 € 115,41
Dynamo BX16/19/D Iskra 570525 IA0404 € 115,41
Ik weet niet welke van de twee er in mijn BX zit. Zal straks eens even gaan kijken of er iets te lezen is..
een 1.9 TZI uit 1992.. weet iemand ‘t?
voge schreef:op http://www.iddstechnique.nl :
Dynamo BX16/19/D Valeo 570525 433364 € 115,41
Dynamo BX16/19/D Iskra 570525 IA0404 € 115,41Ik weet niet welke van de twee er in mijn BX zit. Zal straks eens even gaan kijken of er iets te lezen is..
een 1.9 TZI uit 1992.. weet iemand ‘t?
Valeo en Iskra, mmm. Van Iskra vertelde me een revisieboer ooit dat het een productiebedrijf is wat voor Bosch produceert of -de. Doet het prima in ieder geval.
1600 en 1900 motoren zijn nagenoeg gelijk en dat geldt denk ook voor de dynamo’s. Moet je even in de partlist nakijken voor de zekerheid.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:voge schreef:op http://www.iddstechnique.nl :
Dynamo BX16/19/D Valeo 570525 433364 € 115,41
Dynamo BX16/19/D Iskra 570525 IA0404 € 115,41Ik weet niet welke van de twee er in mijn BX zit. Zal straks eens even gaan kijken of er iets te lezen is..
een 1.9 TZI uit 1992.. weet iemand ‘t?Valeo en Iskra, mmm. Van Iskra vertelde me een revisieboer ooit dat het een productiebedrijf is wat voor Bosch produceert of -de. Doet het prima in ieder geval.
1600 en 1900 motoren zijn nagenoeg gelijk en dat geldt denk ook voor de dynamo’s. Moet je even in de partlist nakijken voor de zekerheid.
effies tussendoor.. is het niet mogelijk om gewoon die koolborsteltjes (of hoe die dingen heten ops: ) te vervangen? dat moet toch wel stukken goedkoper zijn van 115,41 euro?
deur63 schreef:karel schreef:voge schreef:op http://www.iddstechnique.nl :
Dynamo BX16/19/D Valeo 570525 433364 € 115,41
Dynamo BX16/19/D Iskra 570525 IA0404 € 115,41
Ik weet niet welke van de twee er in mijn BX zit. Zal straks eens even gaan kijken of er iets te lezen is..
een 1.9 TZI uit 1992.. weet iemand ‘t?Valeo en Iskra, mmm. Van Iskra vertelde me een revisieboer ooit dat het een productiebedrijf is wat voor Bosch produceert of -de. Doet het prima in ieder geval.
1600 en 1900 motoren zijn nagenoeg gelijk en dat geldt denk ook voor de dynamo’s. Moet je even in de partlist nakijken voor de zekerheid.effies tussendoor.. is het niet mogelijk om gewoon die koolborsteltjes (of hoe die dingen heten ops: ) te vervangen? dat moet toch wel stukken goedkoper zijn van 115,41 euro?
Ja, je kunt ze meestal wel los vervangen. Alleen is de kans dat de lagers en de collector van de dynamo ook aardig opgesleten zijn aanwezig, en heb je dus weinig garantie dat de oplossing het langer dan een week uithoudt.
De rotte exemplaren die ik tot nu toe in mijn handen gehad heb waren zowel elektrisch als mechanisch “aan revisie toe” en die indruk werd mij door specialisten bevestigd.
Ich bin ein Breaker
Maar ik dacht eigenlijk altijd dat een dynamo nog goed was totdat de accu niet meer werd bijgeladen.. Maar dit is dus gewoon het begin van het einde, om het zo maar eens uit te drukken?
voge schreef:Maar ik dacht eigenlijk altijd dat een dynamo nog goed was totdat de accu niet meer werd bijgeladen.. Maar dit is dus gewoon het begin van het einde, om het zo maar eens uit te drukken?
Van je dynamo, ja.
Ich bin ein Breaker
Even een oud draadje ophalen…. Ik heb, omdat de kilometerstand van mijn TZI nog redelijk laag is, de koolborsteltjes van mijn dynamo vervangen. Ik heb ook goed gekeken naar de ringen die erachter draaien, deze waren niet overdreven ingesleten, bijna niet zelfs.. Het probleem is hiermee volledig opgelost (maar het zal wel een tijdelijke oplossing zijn).
Het is ongeveer 5 minuten werk en de nieuwe koolborsteltjes/stroomverdeler kost 38 euro…