Hallo forumleden,
Ik ben op zoek naar het electrisch schema om 2 koelfan’s aan te kunnen sluiten. Mijn BX16V is uitgerust met 2 koelfan’s, maar de tweede is niet aangesloten.
Om extra koelvermogen te genereren, wil ik deze echter wel aansluiten, vandaar dat ik dit schema zoek. Wie heeft dit schema?
Eric
Ja je hebt niks aan deze reactie Eric want ik weet het simpelweg niet. Toch ben ook ik erg benieuwd want ik heb nog trauma’s van vorige zomer met telkens een kokende motor. Achteraf gezien bleek het een lekke koppaking te zijn. Maar de angst blijft toch bestaan.
En bij een goed gevulde motorruimte is een extra fan echt geen overbodige luxe. Je komt vanzelf wel een keer in de file in de zomer.
Erg slimme actie dus!
BX GTi 8v ‘87
misschien heel naief, maar staan die schema’s niet in het vraagbaak-boek? Daar staan de elektrische schema’s helemaal in uitgewerkt toch?
Zo ja, ik heb em liggen en ik heb een scanner.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Kun je die 2e koelfan niet parallel over de andere fan schakelen?
Wilfred
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die tweede fan zit meestal op de extra uitgang in je temperatuursensor die in de radiator zit! Je moet er een met drie pootjes hebben.
Ook zit ie vaak op de airco aangesloten. Airco aan = extra fan aan!
Anders paralel op de eerste…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Die tweede fan zit meestal op de extra uitgang in je temperatuursensor die in de radiator zit! Je moet er een met drie pootjes hebben.
Ook zit ie vaak op de airco aangesloten. Airco aan = extra fan aan!Anders paralel op de eerste…
de sensor met 2 pootjes hebben maar 1 snelheid op de fan, de schakelaars met 3 pootjes hebben een 2-standen fan. deze kan met 2 verschillende snelheden draaien
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:bogaard77 schreef:Die tweede fan zit meestal op de extra uitgang in je temperatuursensor die in de radiator zit! Je moet er een met drie pootjes hebben.
Ook zit ie vaak op de airco aangesloten. Airco aan = extra fan aan!Anders paralel op de eerste…
de sensor met 2 pootjes hebben maar 1 snelheid op de fan, de schakelaars met 3 pootjes hebben een 2-standen fan. deze kan met 2 verschillende snelheden draaien
Klopt, op de BX16V zit een thermocontact met 3 pootjes, dus de fan heeft twee snelheden. Dit wordt bereikt door een condensator die op de voorbumperbalk zit. Deze is verantwoordelijk voor de langzame snelheid.
Als het goed is, vervalt bij 2 koelfan’s de condensator en worden bij langzame snelheid de fan’s in serie geschakeld en bij hoge snelheid parallel. Nu nog het schema…
Eric Vertogen schreef:Klopt, op de BX16V zit een thermocontact met 3 pootjes, dus de fan heeft twee snelheden. Dit wordt bereikt door een condensator die op de voorbumperbalk zit. Deze is verantwoordelijk voor de langzame snelheid.
Als het goed is, vervalt bij 2 koelfan’s de condensator en worden bij langzame snelheid de fan’s in serie geschakeld en bij hoge snelheid parallel. Nu nog het schema…
Idem dito met de gewone BX diesel (1 fan) en de TZD-turbo….2 fans.
Eric Vertogen schreef:vortex schreef:bogaard77 schreef:Die tweede fan zit meestal op de extra uitgang in je temperatuursensor die in de radiator zit! Je moet er een met drie pootjes hebben.
Ook zit ie vaak op de airco aangesloten. Airco aan = extra fan aan!Anders paralel op de eerste…
de sensor met 2 pootjes hebben maar 1 snelheid op de fan, de schakelaars met 3 pootjes hebben een 2-standen fan. deze kan met 2 verschillende snelheden draaien
Klopt, op de BX16V zit een thermocontact met 3 pootjes, dus de fan heeft twee snelheden. Dit wordt bereikt door een condensator die op de voorbumperbalk zit. Deze is verantwoordelijk voor de langzame snelheid.
Als het goed is, vervalt bij 2 koelfan’s de condensator en worden bij langzame snelheid de fan’s in serie geschakeld en bij hoge snelheid parallel. Nu nog het schema…
Zoals je daar ook al verteld werd, zie BXNL, er is een recente post over.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Zoals je daar ook al verteld werd, zie BXNL, er is een recente post over.
Ja, ik heb het schema. Nu nog proberen te begrijpen zonder cursus electronica
Even een oude topic omhoog halen
Zou je het schema hier ook kunnen posten?
Ik zit namelijk met het probleem dat mijn fan niet meer aanslaat.
- Ik heb de fan rechtstreeks geschakeld (spanning) waarna hij aansloeg, fan doet het dus en er is ook geen massaprobleem.
- Ik heb de thermosensor doorgeschakeld, maar de fan sloeg niet aan.
Nou is dus mijn vraag, waar zit het relais/zekering van de koelfan, of wat kan het nog meer zijn? Ik heb het rijtje zekeringen onder het dashboard nagekeken, maar die waren allemaal nog goed.
Ik wil ook een 2e fan gaan aansluiten, maar hoe zit dat nu met de condensator?
Ben niet echt een prof op het gebied van elektronica. ops:
Eric Vertogen schreef:karel schreef:
Zoals je daar ook al verteld werd, zie BXNL, er is een recente post over.
Ja, ik heb het schema. Nu nog proberen te begrijpen zonder cursus electronica
Let wel op dat het schema in de vraagbaak niet klopt. Die in de Haynes is wel goed, maar daar moet je weer ff de airco relais wegdenken.
Het komt omdat het schema in de vraagbaak geschakeld staat naar plus terwijl het in werkelijkheid naar min schakelt. ik heb het indertijd uitgezocht om mijn ongeblazen diesel uit te rusten met 2 fans. Ofwel: beide draadbomen doormeten en nameten en dan je gezond verstand gebruiken om het weer in elkaar te zetten. Meja, ik heb er wel voor doahgeleahd!
Het werkt het handigst als je de kabelboom neemt van een turbodiesel en daar de stukken uithaalt voor de de dubbele fans. Als je wilt kan ik je er wel een keer mee helpen.
Zonder meer parrallel schakelen met de huidige fan is niet verstandig. De weerstandswaarde van de pil is precies uitgezocht dat de fan halve stand draait. Met 2 fans gaat dat niet meer op. Het thermocontact is niet berekend op de hoge stroom die 2 fans trekken, vandaar dat ze met relais zijn gaan werken. Het zou praktisch misschien wel kunnen, maar duurzaam zal het niet zijn.
In de lage stand zijn de fans in serie geschakeld en draaien ze dus op halve snelheid. In de hoge stand zijn ze parallel geschakeld en draaien ze dus volle snelheid.
Bij de turbodiesel schakeling krijg je een relais paneeltje in de paravan bak met 2 relais. De voeding voor de ene fan en de parallelstand komt gewoon van je huidige voedingsdraad af. De andere voedingsdraad moet je direct van de accu trekken. Dus qua bedading hoef je niet zoveel aan te passen, mits je een turbodiesel draadboom op de kop kan tikken.
Turbodieseldraadboom kan ik wel regelen.
Nou weet ik ook gelijk waarvoor die 2 relais in de paravaanbak waren, want dat was me al opgevallen bij de Tzd Turbo.
Maar waar kan ik het schema vinden? want ik heb een haynes gedownload, waar ook elektrische schema’s bijzitten, maar ik weet nu nog steeds niet waar de zekering/relais van de koelfan zit. Ik zit ook niet echt te wachten om de fan met een schakelaar in de auto te moeten regelen ofzo, zelfs niet als noodoplossing.
WYD schreef:Turbodieseldraadboom kan ik wel regelen.
Nou weet ik ook gelijk waarvoor die 2 relais in de paravaanbak waren, want dat was me al opgevallen bij de Tzd Turbo.Maar waar kan ik het schema vinden? want ik heb een haynes gedownload, waar ook elektrische schema’s bijzitten, maar ik weet nu nog steeds niet waar de zekering/relais van de koelfan zit. Ik zit ook niet echt te wachten om de fan met een schakelaar in de auto te moeten regelen ofzo, zelfs niet als noodoplossing.
Moet ik ff thuis kijken.
Ik heb trouwens ook de dieselhaynes. Misschien staat ie daar wel goed in. Heb er nog niet zoveel in gekeken.
Zekering van 1 van de 2 koelfans en de schakel-elektra is bij mij ongewijzigd tov de oorspronkelijke situatie met 1 koelfan. De andere fan wordt direct vanaf de accu gevoed (ongezekerd zelfs).
Ik wil het zooitje wel goed aansluiten, zodat ik gelijk mooie foto’s en een verhaaltje erbij kan maken voor div. forums. Voor veel mensen waaronder ikzelf ook, werkt het sleutelen zo veel prettiger dan vanaf een elektrisch schema
WYD schreef:Ik wil het zooitje wel goed aansluiten, zodat ik gelijk mooie foto’s en een verhaaltje erbij kan maken voor div. forums. Voor veel mensen waaronder ikzelf ook, werkt het sleutelen zo veel prettiger dan vanaf een elektrisch schema
Ik zal het schema eens bekijken als ik thuis ben. Moet je mij maar ff op MSN contacteren voor een reminder. Als je de hand kan leggen op een turbodieselkabelboom zou ik daar binnenkort ook wel belang bij hebben voor het motor en voorgloeideel. Dat hangt steeds meer van ellende aan elkaar bij mij.