5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
zie ze nog maar weinig
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 13 juli 2005 09:44 PM
  [ # 61 ]
mpostma schreef:

Visa is eigenlijk vergelijkbaar met 205, AX met de later uitgekomen 106.

Dus de AX zit wel degelijk wat onder de Visa.

Toch zou ik ze in dezelfde klasse willen zetten, het zijn allebei supermini’s. Daarbij is de Visa een bijzonder ruim uitgevallen exemplaar. Van binnen dan, want van buiten is hij net zo lang als een C2 (!).

Overigens, voor de correctheid. In autoland bestempelt men Xantia-Passat-Mondeo als middenklasser. Hieronder even een schema:

Mini - C1/C2/C3/
Compact - ZX-Golf-C4-Focus
Middenklasse - Xantia-C5-A4
Full size - XM-A6-5-serie
Luxe - A8-S-klasse

Hoewel je hier ook nog weer onderverdeling zou kunnen maken. Bijv Mini opdelen in: Supermini (Alto, C1, Twingo) en Klein/economy (C2, C3, Clio, Fiesta). En de middenklasse in klein (156, A4, Carisma) en groot (C5, 407, Mondeo, Passat). En de autofabrikanten laten de boel ook flink door elkaar lopen: een C3 valt overal wat tussenin, een Fiesta is al bijna zo groot als een ZX, etc.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 juli 2005 09:56 PM
  [ # 62 ]
Handjes schreef:
mpostma schreef:

Visa is eigenlijk vergelijkbaar met 205, AX met de later uitgekomen 106.

Dus de AX zit wel degelijk wat onder de Visa.

Toch zou ik ze in dezelfde klasse willen zetten, het zijn allebei supermini’s. Daarbij is de Visa een bijzonder ruim uitgevallen exemplaar. Van binnen dan, want van buiten is hij net zo lang als een C2 (!).

Overigens, voor de correctheid. In autoland bestempelt men Xantia-Passat-Mondeo als middenklasser. Hieronder even een schema:

Mini - C1/C2/C3/
Compact - ZX-Golf-C4-Focus
Middenklasse - Xantia-C5-A4
Full size - XM-A6-5-serie
Luxe - A8-S-klasse

Hoewel je hier ook nog weer onderverdeling zou kunnen maken. Bijv Mini opdelen in: Supermini (Alto, C1, Twingo) en Klein/economy (C2, C3, Clio, Fiesta). En de middenklasse in klein (156, A4, Carisma) en groot (C5, 407, Mondeo, Passat). En de autofabrikanten laten de boel ook flink door elkaar lopen: een C3 valt overal wat tussenin, een Fiesta is al bijna zo groot als een ZX, etc.

Precies. Het loopt behoorlijk door elkaar heen.

Je zou de middenklasse kunnen opdelen in.

compact: Citroen C4, alfa a47, ford focus (en niet te vergeten de H Kadett)
nomraal 156,carisma a4,mondeo
groot: 407,c5,passat

Ik schat de mondeo iets kleiner in en de 156 wat groter. En in jouw onderverdeling verdwenen een aantal modellen tussen wal en schip.

de 406 en 405 zou ik trouwens wel iets lager inschatten.

Edit: ten tijde van de Visa had Citroen niet echt een supermini. Dus vandaar mijn idee dat ik hem toch wat hoger inschat dan de ax.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 13 juli 2005 09:58 PM
  [ # 63 ]
mpostma schreef:

Edit: ten tijde van de Visa had Citroen niet echt een supermini. Dus vandaar mijn idee dat ik hem toch wat hoger inschat dan de ax.

De 2cv was toch wel de A-klasse (supermini) van toen. AX was eigenlijk een wat kleine opvolger voor de Visa inderdaad. Saxo lijkt er al meer op (net zo ruim en comfortabel).

mpostma schreef:

Ik schat de mondeo iets kleiner in en de 156 wat groter.

Het handigst is te kijken naar de wielbasis. Die bepaalt in de basis de interieurruimte. De 156 heeft daarbij slechts 2,60 m, de Mondeo 2,75. 406 2,70 en C5 2,75. Een Carisma/S40 lijkt bijvoorbeeld net als 156 flink groot, maar dat is puur de overhang (bumpers): 2,55 m.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 13 juli 2005 10:16 PM
  [ # 64 ]

@bogaard77
Drie keer duurder dan een DSpecial, niet een DS23 IE. De Sm was eerder twee keer zo duur als een DS23 IE.

Zoals gezegd is het niet makkelijk om historische prijzen te vinden. Ik heb toevallig Duitse prijzen kunnen vinden (uit 1972)

[list]DSpecial 12200DM
DS21 Pallas IE 17700DM
Sm 34000DM[/list:u]

omrekenen naar 2005 levert rond de 67.000EUR op voor een Sm.

In Duitsland is dat inderdaad ongever de nieuwprijs van een BMW645i (72kEUR die in Nederland dus 105kEUR kost)


Terug naar het C4 topic, is ‘ie te duur?

Als een Xantia of C5 al te duur was (na een BX14…tja) dan zou een C4 met HP zeker te duur zijn geworden. Reken hiervoor op 1000-1500 EUR per auto. Ik heb het al vermeld, maar een BX14 kostte na inflatie-correctie 22500EUR, een instapmodel C5 zit inmiddels op 25800, maar dan heb je wel een 1.8 16v en is automatische airco standaard. Het instapmodel C4 is 18680EUR. Als er een markt was voor een 1.6L C5 zonder airco, dan was die er wel geweest.

C4 1.6 16v Exclusive vs Focus 1.6 16v Ghia

[list]Focus:
-nieuwprijs € 1.390 lager (23500 vs 24890 voor de C4)
-brandstofverbruik 0,4 l/100km lager
C4
-parkeersensor
-middenarmsteun voor
-mistlampen voor
-xenon koplampen
-topsnelheid 14 km/h hoger
-aanhangermassa geremd 311 kg hoger [/list:u]

Dus deze C4 is wat duurder maar dan krijg je ook wat.

de Tour is ook een lekkere maatstaf, ik heb namelijk ook nog bar weinig 2005 Focusjens of Golfjens gezien…

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 juli 2005 10:36 PM
  [ # 65 ]
eviltwin schreef:

de Tour is ook een lekkere maatstaf, ik heb namelijk ook nog bar weinig 2005 Focusjens of Golfjens gezien…

Vooral veel Skoda.

Profiel  
 
breakie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 13 juli 2005 11:31 PM
  [ # 66 ]
mpostma schreef:
eviltwin schreef:

de Tour is ook een lekkere maatstaf, ik heb namelijk ook nog bar weinig 2005 Focusjens of Golfjens gezien…

Vooral veel Skoda.

Profiel  
 
breakie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 04 oktober 2005 03:17 PM
  [ # 67 ]

ziet ze nog maar weinig

Kom net terug van een weekje Normandie en heb ze de gehele reis en verblijf net niet op een hand kunnen tellen.
We kwamen op 6 exemplaren.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 04 oktober 2005 03:26 PM
  [ # 68 ]

Er stond vandaag een heel erg positief stuk over de C4 in de Metro. Met als enig puntje van kritiek dat ie een hoge fluittoon heeft met hoge snelheden. Voor de rest niets dan lof. Wie weet gaat het nu een beetje lopen…

Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat de visa in het zelfde hokje gezet wordt als een ax. Een visa is toch wel flink zwaarder en daarnaast volgens mij gebaseerd op een ander model.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 04 oktober 2005 04:07 PM
  [ # 69 ]

Visa (1978) is gebaseerd op de aloude Peugeot 104(!). AX (1986) was een nieuwe ontwikkeling waar de latere 106 weer van werd afgeleid.
De AX was qua buitenmaat kleiner en had een kortere wielbasis. Verschil AX/Visa is een beetje vergelijkbaar met 106/205, maar dan nog kleiner.

Marketingtechnisch werd de 3-deurs AX als opvolger van de LNA neergezet (Visa werd doorgeleverd naast de AX), terwijl de 5-deurs (1987) + diesels als Visa-vervangers werden gezien.

De C4 (ontopic maar weer) heeft zoals ook al eerder gememoreerd last van de ‘overvraag’ naar de HDi motoren.
Daarnaast: zouden de potentiële vreemdrijders worden afgeschrikt door het futuristische dashboard? Destijds met de BX was ook de type 2 (met ‘normaal’ dashboard i.p.v. Star Trek satellieten) degene die de verkoopstatistieken omhoog duwde. L’histoire ce repeté o.i.d.?

Profiel  
 
robantwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-09-2005

Gepost: 04 oktober 2005 04:40 PM
  [ # 70 ]

in provincie Antwerpen heb ik er nog maar twee gezien (en dan nog 1 omdat een dealer me had gezegd waar ik er één kon zien met een panoramisch dak)
ik vind het een mooie auto en was direct verkocht door zijn look (we zochten eigenlijk een C3 voor m’n vrouw zodat ik na een jaar of twee m’n rover 75 kon kopen maar… de C3 is te klein (buggy kon er niet in)... en rover zit in slechte papieren… en toen we de koffer van C4 probeerden en we het interieur bewonderden hebben we ons dan maar meteen een C4 besteld.
De reclame is wel verleidelijk en trouwens foutief (men promoot de C4 aan 11.300,00 EUR maar dat is de basisversie en met zet overal foto’s van de C4 coupé exclusive (zwart interieur, dashboard met chroom inleg…). Echt duur vind ik hem niet voor wat je allemaal krijgt (nou onze zal om en bij de 20000,00 kosten wat dus ver weg is van de promotie van 11.300,00) maar voor ons moest airco en automaat ...
Ik was zo onder de indruk dat ik misschien als deze (voor m’n vrouw) afbetaald is misschien een coupé voor mezelf koop
Nu eerst nog afwachten hoe ie rijdt en of het verbruik en onderhoud goed meevalt (hoop dat het horrorverhaal van het koppel in Maasmechelen mij niet overkomt wiens computer het continu laat afweten en men zelfs na vervangingen dit niet hersteld krijgt maar blijkbaar na 3 maand nog altijd geen nieuwe wagen in de plaats wil geven)

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 04 oktober 2005 04:51 PM
  [ # 71 ]

is ie in belgie goedkoper dan? vandaag stond in de metro dat de instapversie 18 nogwat koste en de uh.. *naam kwijt* duurste 23 nogwat

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 04 oktober 2005 04:55 PM
  [ # 72 ]
Caroline81 schreef:

is ie in belgie goedkoper dan?

Wil niet lullig doen (doe het toch Wink) maarre, wereldvreemd ofzo?

BPM doesn’t ring a bell?

Nooit gelezen in krant / gezien op nieuws o.i.d.??

Er zijn weinig plaatsen op deze aardkloot waar auto’s duurder zijn dan hier..

Profiel  
 
Richard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 01-08-2003

- Méhari 6
- Méhari E-Mehari
- CX 22 TRS
- 2CV Transat
Gepost: 04 oktober 2005 05:12 PM
  [ # 73 ]

Re: ziet ze nog maar weinig

breakie schreef:

Kom net terug van een weekje Normandie en heb ze de gehele reis en verblijf net niet op een hand kunnen tellen.

Vreemd Rolling Eyes , ik kom net terug van een weekje Auvergne en mij viel op dat je veel C4’s tegenkomt, vooral op de autoroute en rondom Parijs. In verhouding veel C4 coupe’s (vaak in rouge lucifer en zilver) en veel witte C4’s in “service” uitvoering.

E-Mehari 2017
Mehari 1971
2CV6 Transat 1985
CX 22 TRS 1986

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 04 oktober 2005 05:16 PM
  [ # 74 ]
rb schreef:
Caroline81 schreef:

is ie in belgie goedkoper dan?

Wil niet lullig doen (doe het toch Wink) maarre, wereldvreemd ofzo?

..

ja, ik ben wereldvreemd en ik ben er trots op…
spreek je wel weer als het over medische zaken gaat

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 oktober 2005 05:17 PM
  [ # 75 ]
rb schreef:
Caroline81 schreef:

is ie in belgie goedkoper dan?

Wil niet lullig doen (doe het toch Wink) maarre, wereldvreemd ofzo?

BPM doesn’t ring a bell?

Nooit gelezen in krant / gezien op nieuws o.i.d.??

Er zijn weinig plaatsen op deze aardkloot waar auto’s duurder zijn dan hier..

Denemarken, UK. Het kan altijd nog erger.

Profiel  
 
 
5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook