Hallo,
Vandaag heb ik mijn DS ingeschreven en verzekerd. Het kostte me in totaal € 154: €25 fiscale zegels voor DIV, €117 verzekering & €12 voor de tweede nummerplaat. (raar: de gemaakte gaatjes voor nummerplaten komen niet overeen met de afmeting van de platen nu, dus moet ik nieuwe gaatjes gaan maken!)
Al gelijk een ritje gemaakt van 60km zonder echte problemen. Maar:
1) Er zit lucht in de remmen. Joris heeft al eens gezegd dat ik die moet ontluchten, maar ik heb in mijn handboek niet gevonden hoe ik dat moet doen, en ook op het net vind ik dat zo niet.
2) Iets minder leuk: de auto stuitert als geen ander, de vering doet niet wat ze moet doen heb ik de indruk. Ook hangt ze nog scheef, maar dat is volgens Joris de ringetjes op de stabilisatorstand die niet gesmeerd zijn.
Kunnen jullie me met deze puntjes helpen aub?
wat voor (ID)/DS is het precies :
bouwjaar
semi/hand geschakeld
etc,etc
bij een halfautomaat gaat het onluchten van de remmen n.l. anders dan bij een handgeschakelde bak
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
DS 23 IE Pallas 1973 halfautomaat
Ontluchten remmen
Voorremmen:
Draai de ontluchtingsschroef op de hogedrukregelaar open en plaats de wagen in de laagste stand.
Breng een ontluchtingsslang aan op de achterste nippel van de centrifugaalregelaar (voor de rechter voorrem)
Breng een ontluchtingsslang aan op de koppelingsregelaar (voor de linker voorrem)
Laat de uiteinden van beide slangen in het voorraadvat lopen.
Houd de remknop ingedrukt (hulpje) en draai beide ontluchtingsnippels (waar de slangen aan zijn bevestigd) los.
Plaats de bedieningshendel voor de wagenhoogte in de hoogste stand
Start de motor met ingedrukte remknop
Laat de vloeistof doorstromen totdat er geen luchtbellen in de slangen te zien zijn. Sluit dan de ontluchtingsnippel
Laat de rem los en controleer de nippels op eventuele lekkage. En zet de motor af
Achterremmen
Plaats de wagen op een hefbrug of boven een kuil. En zet de motor af
Zet de wagen in de laagste stand en laat de wagen zakken. Zet daarna de handel voor de rijhoogte weer in de hoogste stand
Zet op de ontluchtingsnippels bij de achternaaf een slangetje en laat deze hangen in een potje
Laat een hulpje de remknop ingedrukt houden, start de motor en laat deze stationair draaien. Als er geen belletjes meer zichtbaar zijn, kunnen de nippels worden dichtgedraaid en de slangetjes verwijderd worden.
Controleer de nippels op eventuele lekkage
Dit is van de site ‘Iden voor DSen’
je hebt de remmen ontluchten dus gevonden
hier heb ik ook nog een hele goeie link voor je:
hier staan de reparatie handboeken op van citroen
manual 1 t/m 5
(zei het in het engels…......maar dat is toch niet zo’n probleem )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Merci voor de link
Nog een bijkomende vraag: bij stationair toerental branden de STOP-lamp en de oliedruklamp. Wanneer ik een klein beetje gas bij geef is de melding weg. Frequent probleem?
aai,,,,.........................hoort niet voor te komen
dit wil zich nogal eens voordoen nadat het oliefilter verkeerd is geplaatst
Ik hoop voor jou dat het olie filter verstopt is…......
zo gauw mogelijk deze vervangen
oh ja,................dat stuiteren duid op harde veerbollen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat stuiteren is echt nog maar van vandaag, voorheen voelde ik het niet (nuja, voorheen reed ik wel op ‘n parking met lage snelheid). Wat is de remedie voor harde veerbollen?
Ik zal eens naar de Citroëngarage gaan die de auto twee jaar geleden weer rijvaardig heeft gemaakt met de vraag eens naar het oliecircuit te kijken, of kan ik beter zelf eens iets proberen?
cocico schreef:Dat stuiteren is echt nog maar van vandaag, voorheen voelde ik het niet (nuja, voorheen reed ik wel op ‘n parking met lage snelheid). Wat is de remedie voor harde veerbollen?]
veerbollen vervangen
Ik zal eens naar de Citroëngarage gaan die de auto twee jaar geleden weer rijvaardig heeft gemaakt met de vraag eens naar het oliecircuit te kijken, of kan ik beter zelf eens iets proberen?
dat kan je beter fff uit besteden…...........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Er zijn kosten aan dus
cocico schreef:Er zijn kosten aan dus
of je moet die 5 manuals fff doorlezen daar staat wel in hoe het filter precies moet zitten….........
het is belangrijk dat de 2 driehoekjes tegenover elkaar staan
1 staat op het deksel de andere op het carterpan !!
Ik weet niet zo in welke van de vijf het staat…...... ops:
ALS….......................... het het filter verkeerd zit is het belangrijk niet meer te rijden daar de moter op den duur droog zal komen te staan wegens een tekort aan…..............olie
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Oei, iets dat ik dus best zsm laat vervangen. Eerlijkheidshalve heb ik dit al heel lang, ik dacht dat dit gewoon te wijten was aan een te laag stationair toerental of zo…
is de de moter nog uit elkaar geweest voordat je de auto kocht :
ander zou 1 of meerdere tuimelaarsasjes verkeerd gemonteerd kunnen zijn .............. (deze verkeerde montage leid tot een lagere oliedruk bij stationair toerental…...........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De auto is al van 1984 in het bezit van mijn vader, er is toen aan gewerkt geweest, complete restauratie om als dagelijkse auto te kunnen gebruiken. In 1993 werd het te duur en werd de auto gestald, in 2003 zijn dan de benzinepomp, leidingen en accu en zo vernieuwd en sinds vandaag kan er weer mee gereden worden.
Dus neen, de motor is nog niet uit elkaar geweest, nog nooit eigenlijk. Er staan nu 48.000 km op de teller, het klokje is minstens één keer rondgegaan, maar hoeveel keer weet ik niet…




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Als de auto hard veert en er meer hydraulische problemen zijn: altijd EERST systeem volledig ontluchten aan de hogedrukregelaar, boutje 12.
Heb je dat gedaan? Weet je hoe het moet?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Veerbollen kan je laten vullen bij de specialist maar alleen als de restdruk boven de 12 a 15 bar is. Een bol met 15 bar veert zo hard als een plank!
Als je oliefilter toch goed zit gemonteerd kan ook de druksensor kapot zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
maartenbokslag schreef:Als de auto hard veert en er meer hydraulische problemen zijn: altijd EERST systeem volledig ontluchten aan de hogedrukregelaar, boutje 12.
Heb je dat gedaan? Weet je hoe het moet?
Dat weet ik nog niet, maar ik ga het uitzoeken en dan probeer ik het te doen vrijdag!