


Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Beste Cocico,
Dit is de slang van je karterontluchting. Bij een injectie is het belangrijk dat alle lucht slangen zijn aangesloten. Valse lucht zorgt voor onregelmatig lopen of occileren en voor een hoger brandstof verbruik.
Leuke foto’s trouwens!
Peter
Peter
Misschien was het daardoor dat de motor onregelmatig(er) liep dan anders. Ik zal dat buisje eens beter bekijken om te zien of het niet dichtgeslibt zit!
Onder het buisjes zit een filter, dat zou je ook schoon kunnen maken (nachtje laten weken in de wasbenzine, daarna goed laten drogen).
En inderdaad, bij de IE moeten al die slangen goed aangesloten zitten, zonder gaatjes/scheuren etc…..
Dus in het verleden heb ik een aantal van die slangen moeten vervangen, resultaat is ook gelijk merkbaar, want je krijgt er een goed lopende motor voor terug.
Enige nadeel aan die slangenbrij is dat die weleens vergeten worden als oorzaak van het probleem…..
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
dat is de waste filter dan, hier komt de eventuele olie uit je carterontluchting in, normaal zit er onderaan een schroef om die olie af te laten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb dit topic met veel plezier helemaal doorgelezen.
Ik ben benieuwd hoe het nu met je DS is.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Hélemaal doorgelezen? Chapeau!
Vorige week nog een 100km gereden, ‘t was super! Batterij was wel helemaal plat natuurlijk, dat was te verwachten.
Maarja… roest begint toch helemaal om zich heen te slaan jammergenoeg… Maar ik rijd m’n DS op hoor Zij valt volgens mij slechts met héél veel kosten te redden en dan koop ik liever een exemplaar in goeie staat
Vraagje voor de kenners: ik wéét dat een DS onderhouden moet worden. Normaal dus om het jaar of om de 5000 km. Ik zit nu al een 3 maanden over die ‘limiet’: is dat ‘erg’ of kan het bij een auto die niet zo intensief gebruikt wordt weinig kwaad?
Ik ben geen auto kenner en al (nog) helemaal geen DS kenner.
Maar ik sleutel en rij al 26 jaar motorfietsen.
Bij een motor en ik neem dus aan dat het bij een auto hetzelfde is moet je juist sneller onderhoud plegen naarmate je hem minder gebruikt.
Niet sneller in tijd, maar in aantal kilometers.
Olieen en smeermiddelen verouderen ook als het voertiug stil staat. Er kan condenswater bijkomen en ook in je blok carburateur enz. komt condens. Lagers hebben vaak meer te lijden van lang stilstaan dan van lang draaien, mits goed gesmeerd. Ook de benzine vergumd na verloop van tijd wat weer allemaal problemen op kan leveren. Remmen gaan veel eerder vast zitten als een voertiug lang niet gebruikt wordt en zo zijn er nog meer zaken die juist extra aandacht vragen bij weinig of geen gebruik.
Ik zelf zeg altijd minimaal een keer per jaar alle olieen vervangen. Ook al rij je er haast niet mee.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Klinkt logisch wat je zegt, en dat zal ook wel waar zijn. Maar: ‘t is niet dat de DS soms màànden stilstaat, ik doe er regelmatig ritjes mee waarbij ik de auto de tijd geef om goed warm te worden en zo.
Ik vraag me gewoon af of ik het onderhoud van de DS (dat rond november moest gebeuren) zonder al te veel problemen kan uitstellen naar het begin van de zomer
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Kan prima…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Begin zomer is volgens mij juli.
Ik weet niet wanneer je voor het laatst onderhoud gepleegt hebt?
Van november tot juli zijn acht maanden. Dat vind ik aan de lange kant hoor.
Mijn ervaring is dat bezuinigen op onderhoud je later meestal veel duurder komt te staan. Maar nogmaals, dit zijn ervaringen met motoren niet met een auto. Een auto motor is minder kritisch meestal dan een motor eh.. motor.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Ehm… Laatste onderhoud (incl. vervangen van de waterpomp) is oktober 2006 ops:
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het is ook niet de bedoeling, en je moet het niet structureel doen, maar als je niet veel rijdt is het geen drama als je motorolie er 18 maanden in zit ipv 12 maanden. Aan de andere kant zie ik ook geen rede om die twee uurtjes werk uit te stellen
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
€€€? Als student En olie zelf vervangen ‘kan’ ik niet (heb er niet het materiaal voor en ben veel te bang dat de schroefdraad van die dop het zou begeven).
Ik weet het, mijn manier van met mijn DS omgaan is niet ideaal (ja anders zou ze ook wel in een gesloten garage staan ipv een carport) maar het is nu eenmaal zo, en ik heb er toch héél veel plezier van, voor een beperkt budget
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
cocico schreef:En olie zelf vervangen ‘kan’ ik niet
Dit gelooft niemand
Tanden poetsen is lastiger!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jawel hoor. Ik geloof dat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>