Een Diesel motor met een turbo erop is kinderlijk eenvoudig te ‘tunen’.
Tijdens een meeting bij Renard werd mij dit ook al verteld. Ook zei hij dat je tot ong. 0.9 bar veilig kan spelen.
Nou wilde weten op welke manier je de turbodruk kan verhogen bij een XUD9TFL en waar ik verder nog rekening mee moet houden.
Het voordeel dat ik al wel heb is dat ik niet op pingelen hoef te letten
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Is dat voor die 2.5TD motor? Op zich zou dat goed moeten gaan, maar dat ding is wel wat gevoelig voor oververhitting, gezien de hoeveelheiddooie koppakkingen die je daarmee ziet. De hoeveelheid warmte wordt naarmate de turbodruk hoger wordt steeds spedicifieker afgegeven aan de olie. Dit betekent 2 dingen, zorg dat het zeer hoogwaardige olie in zit die regelmatig ververst wordt, en, ten tweede, het is waarschijnlijk de moeite van het overwegen waard op een veel hogere capaciteit oliecooler te monteren, omdat dat die super-verhitte olie sneller afkoelt. Ik weet niet hoeveel turbodruk dat dit standaard als maximum heeft, maar 0.9 bar is best respectabel, daar heb je wel een seieus effect van. Je moet er natuurlijk ook op letten dat de dieselpomp voldoende brandstof weet toe te voegen aan het geheel, met een beetje geluk is dat te stellen. In elk geval verhoog je de turbodruk door te zorgen dat de wastegate (blow off valve) pas opengaat bij een hogere uitlaat spruitstuk druk. De CX Gti Turbo 2 heeft een aparte wastegate, maar er bestaan ook turbo’s met een geintegreerde wastegate. Apart is het mooiste op want dan kan je wastegate loss van turbo aanpassen. Maar goed, waarschijnlijk is het een kwestie van een stugger veertje of wat plaatjes toe te voegen zodat de veer effectief stugger wordt. Dan gaat de wastegate pas bij een hogere uitlaatdruk open, waardoor er meer uitlaatgassen door de turbo geperst worden waardoor deze sneller gaat draaien waardoor er aan de inlaat kant meer lucht ingepest wordt. Als de dieselpomp dit kan bijhouden, dan heb je meer vermogen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Nee, het is (nog) niet voor een 2.5 maar voor de 1.9. Deze werken standaard met een druk van rond de 0.5 a 0.6 bar.
Ik zal eens proberen uit te vissen welke turbo hieraan gekoppeld zit.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hoeveel pk heeft dat ding nu? Het zal wel iets van een T2 of T25 turbo zijn ofzo, want max koppel is iets van 2250 toeren. Maar goed, als ie nu 90pk heeft dan zou je reken reken… 1.9 bar/1.6bar is iets van 18.5% meer lucht, stel een efficientie van iets van 60%... is iets van 11% meer vermogen… dus rond de 100pk… bij 0.9 bar, misschien een ietsje pietsje meer als de efficientie hoger is. Altijd mooi meegenomen, en aangezien ie zo laag inkomt best lekker om te hebben. Denk dat je daadwerkelijke resultaat dan ergens tussen de 96pk en 105pk ligt ofzo… hangt er een beetje vanaf. Als ie nu met 0.5 bar 90 levert, den de efficiency is erg hoog, dan kan het idd richting 115pk gaan…, aan de andere kant van de schaal kan het maar 5pk schelen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik ben nu eindelijk in de goede richting aan het zoeken..
de geleverde Turbo’s zijn een Garret T2 met losse wastegate dus en een kkk k14 met ‘vaste’ waste. Nu is het zo dat je met alleen de turbo druk opvoeren je geen tot weinig winst kan halen. Daarvoor zal de brandstof pomp ook bijgesteld moeten worden. Het voordeel van een dieselpomp is dat deze een gescheiden systeem heeft voor de turbo, 1 voor het standaard ongeblazen gedeelte en 1 voor het moment dat de turbo in werking is.
Ik heb nuu een soort van korte how to gevonden over het bijstellen van zowel de garret en de kkk turbo en het bijstellen van zowel de lucas als boschpompen.
Ik heb gelezen dat je de druk zelfs tot 1.1 bar kan opvoeren zonder problemen, maar dat bekijk ik dan nog wel even. Eerst maar eens kijken hoeveel de druk nu daadwerkelijk is, oftwel tijd voor een turbodruk meter.
In engeland zit een bedrijf die claimt een intercooler te hebben voor de xud9 motor die opzich zelf al een pk winst van ongeveer 43pk belooft. Ik vindt dit wel heel erg veel maar misschien toch maar eens kijken wat er nog aan grotere intercoolers te vinden is.
Ook heeft datzelfde bedrijf een BOV’je ontwikkeld voor de XUD motoren, eens kijken of dat wat is. Ik denk dat ik Project Champagne wel voor geopend kan verklaren
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hehe, grappig. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Sukse ermee .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Hmmmm, klinkt interessant!
TZD Turbo met 110pk en standaard motorblok!
110 pk moet haalbaar zijn met alles op zijn max. misschien 115 ook nog wel…wil je nog meer uit een standaard motor zal je toch eens opzoek moeten naar een dikkere intercooler…ik heb al iets op het oog, alleen nog even kijken of het passen gaat
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik ga ook voor een dikkere intercooler.
Ik heb net op een Australische site gelezen dat vwb de air-to-air intercoolers geldt: Hoe groter, hoe beter!! De enige beperking is eigenlijk alleen maar de ruimte onder de motorkap…
Dus ik ga even rondneuzen voor een Xantia of XM intercooler.
de intercooler van een Xm TCT/2.1TD/2.5TD zou wel mooi zijn, mits je die kwijt kan…
Let wel, deze intercoolers zijn front mounted, en niet topmounted zoals ze (dacht ik) bij de bx zitten..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:110 pk moet haalbaar zijn met alles op zijn max. misschien 115 ook nog wel…wil je nog meer uit een standaard motor zal je toch eens opzoek moeten naar een dikkere intercooler…ik heb al iets op het oog, alleen nog even kijken of het passen gaat
Ga je die xxxx (Censuur )... Xantia TD van je vader soms opvoeren ?
BINGO!!!!...
Maar wil je a.u.b. dat ‘oude’ weglaten? ze is weliswaar minder jong dan jouw bix maar ze mag er nog altijd zijn
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:BINGO!!!!...
En dat vindt hij wel prima ?
Zo van…..: *jongen van me…..klooi jij maar lekker aan*
Oke…heb het meteen gecensureerd !
Nee, nouja, ja eigenlijk…ik vond op internet een bedrijf die de Vito kan chippen, zegt mijn pa, de vito is al snel genoeg, de xantia mag nog wel wat hebben…Nou dank je pa, voor het officieel openen van Porject Champagne
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:de intercooler van een Xm TCT/2.1TD/2.5TD zou wel mooi zijn, mits je die kwijt kan…
Let wel, deze intercoolers zijn front mounted, en niet topmounted zoals ze (dacht ik) bij de bx zitten..
Verdikkie, dan moet ik de intercooler voor de radiateur gaan plaatsen, en alle luchtkanalen naar voren doortrekken :69 Hoe gaan we dat oplossen…
martijn78 schreef:Simpele Ziel schreef:de intercooler van een Xm TCT/2.1TD/2.5TD zou wel mooi zijn, mits je die kwijt kan…
Let wel, deze intercoolers zijn front mounted, en niet topmounted zoals ze (dacht ik) bij de bx zitten..Verdikkie, dan moet ik de intercooler voor de radiateur gaan plaatsen, en alle luchtkanalen naar voren doortrekken :69 Hoe gaan we dat oplossen…
Misschien van een oude Xantia-TD sloper de slangen e.d. afhalen ?
die heeft de intercooler ook vooraan zitten, zoals bekend.
Zal toch wel passend te maken zijn ?