ff een klein verhaaltje na een paar dagen de auto (BX 19 GTi 8v ‘89) te hebben.
Tja .. hoe rijdt dat nou die BX GTi? Een stuk beter dan onze oude AX 11 TE moet ik zeggen. We zijn er 300% op vooruit gegaan. Ik had zelf nog nooit bewust in een BX gereden maar ben in mn jeugd wel in zo’n 5 a 6 bx’en vervoerd waaronder ook een rode BX GTi welke een korte levensduur kende (voor de nieuwsgierigen: na 3 week was ie al weer totalloss).
Ik had alleen een Xantia, XM, DS en CX als (HP geveerd) vergelijkingswaar. Een BX rijd toch anders .. de rem is net zo gevoelig als bij de anderen, hij veert iets harder heb ik het idee dan een Xantia. Misschien kan het ook aan het gewicht liggen dat je alles beter voelt. Qua power zit het wel goed. Waar een het bij een normale auto ophoud bij 4000 toeren gaat deze gewoon door. Ik denk dat ik wel extra goed moet denken aan de snelheid anders wordt het boetes regenen en dat is niet iets waar ik op zit te wachten. De stoelen zijn ook perfect. Ik moest in het begin wel ff wennen maar ik vind ze heerlijk zitten.
En dan zit je te denken wat je nu kunt doen .. je hebt de bx maar je wilt hem goed verzorgen etc. Ik ga hem binnenkort even wassen denk ik want hij is al wat vies. Ook zit ik te denken om tzt om lichtmetalen velgen te kopen want ik vind de originele doppen niet echt mooi. Ik wil ze wel houden want het zijn toch originele en je ziet ze weinig meer. Verder wil ik me gaan verdiepen om in de hele verre toekomst misschien ABS erop te gaan zetten. Ik weet niet of dat haalbaar is oid en ik heb verhalen gehoord van sans-pareil die ditzelfde bij zn CX GTi T2 wilt doen dat het best heel veel werk is. Misschien geldt dit voor een BX niet maar ik ben bang van wel.
Ik wil de auto zoveel mogelijk in de staat houden zoals hij nu is. Misschien ook nog ff de bumpers opnieuw spuiten want deze zijn al een beetje grijs. Verder heb ik het idee dat de bestuurdersportier een beetje hangt. Volgens mij is dit een bekend voorval van een BX.
Een van mn eisen voor een toekomstige BX was dat het absoluut geen witte mocht zijn .. en nu .. rij ik in een witte! Ik vind het toch een leuke verschijning vindt tussen de kleuren van tegenwoorden (tja hoe lul je hieruit ). Ik snap de meneer die deze gti nieuw heeft gekocht niet echt .. koop je een gti - dus je hebt meer te besteden - koop je een witte! Doe dan een rooie of zwarte. Misschien heb ik juist wel geluk anders was ie wel veel duurder!
Ik hoop dat ik nog heel lang van deze auto kan genieten en zal dan ook heel goed voor hem zal zorgen. Ik hoop ook dat ik sowieso het 1e jaar reparatievrij doorkom.
We zijn trouwens al aan het sparen voor onze nieuwe auto .. we hebben al 18 euro voor onze C4!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Re: De BX van erwt en ewwie - Deel 2
erwt schreef:We zijn trouwens al aan het sparen voor onze nieuwe auto .. we hebben al 18 euro voor onze C4!
Dat schiet al aardig op dan….de eerste wieldop heb je al.
Tsja…v.w.b. de BX….rijd er eerst maar eens een paar duizend km’s mee…..let op het (HP) mechaniek, bak en koppeling e.d…...of hij ook olie gebruikt…....enz.
Mocht dat toch tegenvallen (wat ik uiteraard niet hoop voor je)....dan kun je er altijd nog over nadenken of je hem wilt houden (en verder verfraaien), danwel toch weer wegdoen.
Re: De BX van erwt en ewwie - Deel 2
Bram schreef:erwt schreef:We zijn trouwens al aan het sparen voor onze nieuwe auto .. we hebben al 18 euro voor onze C4!
Dat schiet al aardig op dan….de eerste wieldop heb je al.
Tsja…v.w.b. de BX….rijd er eerst maar eens een paar duizend km’s mee…..let op het (HP) mechaniek, bak en koppeling e.d…...of hij ook olie gebruikt…....enz.
Mocht dat toch tegenvallen (wat ik uiteraard niet hoop voor je)....dan kun je er altijd nog over nadenken of je hem wilt houden (en verder verfraaien), danwel toch weer wegdoen.
Tja, investeer je niet meteen helemaal suf in één auto maar een beetje interesse in de staat van onderhoud kan ook geen kwaad.
Als je nu weet (of vermoed, dat is hetzelfde) dat het ding nu al aan een kleine of grote beurt toe is moet je die gewoon (laten) uitvoeren. Je gaat toch niet willens en wetens doorrijden totdat er om die reden kosten aan komen?
Een eigenaar die er niets bewusts bij vertelt heeft er vast niets aan laten doen; dan is het tijd voor tenminste een kleine (olie) beurt; heeft ie er een jaar of langer in gereden trek het dan maar wat groter.
Ich bin ein Breaker
heb nu iets vreemd beleeft met de BX! Ik liet de koppeling iets te vrolijk opkomen waardoor de BX afsloeg. Toen wou ik opnieuw starten maar er gebeurde helemaal niets .. zelfs het klokje die deed het niet meer. Weet iemand hoe dit zou kunnen?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
In ieder geval geen stroom meer… Accupolen / kabeltje ergens anders?
Zekering eruit geknald ?
gti_styling84 schreef:Zekering eruit geknald ?
1 zekering voor alles?
erwt schreef:heb nu iets vreemd beleeft met de BX! Ik liet de koppeling iets te vrolijk opkomen waardoor de BX afsloeg. Toen wou ik opnieuw starten maar er gebeurde helemaal niets .. zelfs het klokje die deed het niet meer. Weet iemand hoe dit zou kunnen?
Accupool losgefloept of afgebroken?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:erwt schreef:heb nu iets vreemd beleeft met de BX! Ik liet de koppeling iets te vrolijk opkomen waardoor de BX afsloeg. Toen wou ik opnieuw starten maar er gebeurde helemaal niets .. zelfs het klokje die deed het niet meer. Weet iemand hoe dit zou kunnen?
Accupool losgefloept of afgebroken?
Dat kan niet want hij deed het na ongeveer een minuut weer. Sindsdien geen last meer gehad van dit euvel.
Het leuke was dat mijn pa en ma het zelfde hadden meegemaakt met hun xantia. Die wou opeens ook niet meer en een poos later deed de xantia het weer gewoon en nu hebben ze er geen last meer van.
Tja, het is en blijft een citroen ..
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Dynamo ? Startmotor ? Ontstekingsmodule ?
gti_styling84 schreef:Dynamo ? Startmotor ? Ontstekingsmodule ?
Maar hoe verklaar je dan dat klokje??
Ik denk toch ook aan een accupool die niet helemaal fris meer is.
Dat verklaart ook het klokje.
Bij de X-files hadden ze ook wel eens uitvallende stroom en stilstaande klokjes in de auto…. Maar geen fel wit licht gezien rond de auto denk ik?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Denk ik ook. Heb ook een tijdje dit probleem gehad. Na een keertje de accupolen goed te hebben schoongemaakt en met vaseline in te hebben gesmeerd is het probleem niet meer terug gekeerd. Overigens had ik dit probleem alleen maar met starten, als ik eenmaal reed was er niets aan de hand. Hoe simpel kan het soms zijn….. Ik heb er toen best nog een tijdje mee lopen tobben.
Ja, maar het klokje, staat geschakelt met je 12V aansluiting en staat ook aangesloten op 1 zekering van 10 ampère, of brandde er geen enkel lampje meer ?
gti_styling84 schreef:Ja, maar het klokje, staat geschakelt met je 12V aansluiting en staat ook aangesloten op 1 zekering van 10 ampère, of brandde er geen enkel lampje meer ?
Als zelfs het klokje helemaal uit is (tijd kwijt) is de spanning er echt een tijdje af.
Ich bin ein Breaker
winnetou schreef:Denk ik ook. Heb ook een tijdje dit probleem gehad. Na een keertje de accupolen goed te hebben schoongemaakt en met vaseline in te hebben gesmeerd is het probleem niet meer terug gekeerd. Overigens had ik dit probleem alleen maar met starten, als ik eenmaal reed was er niets aan de hand. Hoe simpel kan het soms zijn….. Ik heb er toen best nog een tijdje mee lopen tobben.
Dat komt door de overgangsweerstand; trek je een te grote stroom dan ontstaat er een grote spanningsval. Er blijft dan niks over op het elektrisch systeem.
Ik had het trouwens ook zo, en merkte het met het bedienen van de CV én met het starten. Ook lastig om alle deuren steeds na te moeten lopen hoor, het begon 1 voor 1 en toen startte ie ineens niet meer…..
Ich bin ein Breaker