Vanwege de APK mot ik mijn achteremmen stellen. Nu mag ik de remmentestbank van de desbetreffende garage even ‘lenen’ dus op zich moet dat te doen zijn. Echter, de stelnokjes zaten vast, dus ik heb m’n remschoenen er uit geplukt. Helaas is zo’n excentrisch dingetje (een soort moertje zonder schroefdraad aan de binnenkant maar wel een gaatje wat niet in het midden zit) uit de remschoen gedonderd. Hoe bepaal ik nu in welke stand deze terug gezet moet worden ?
Schijt aan originaliteit.
Ben je zo onverstandig geweest beide kanten tegelijk te demonteren? Nee toch…?
Nee, dat niet. Kan natuurlijk wel. Balkje onder het chassis en blokjes gebruiken. Hoezo ?
Schijt aan originaliteit.
Okee, dat begrijp ik, maar hoe zet ik ze in de juiste stand ?
Schijt aan originaliteit.
hier gebruik ik altijd een hulpstukje voor. een ring, die je om de ‘as’ heen zet, met een stel schuifje dat vanaf die ring in een hoek over de remschoem loopt… (lekker duidelijk) Maar je moet dan de remschoenen zo stellen, dat het stel schuifje vrij rond kan draaien, zonder dat het de remschoen raakt. (het mag iig niet geblokkeerd worden)
Volgens mij kan je dit ook gewoon met je remtrommel doen, maar dit zal wel wat meer werk zijn.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik snap beide beschrijvingen. Echter, ik heb niet zo’n hulpstukje. En als ik het afstel met zowel de nokken als de excentrieken loop ik het risico dat ik met slechts een puntje van de remschoen rem.
Mijn vader heeft mij geholpen en heeft het zo gedaan: hij heeft die excentrishe gevallen afgesteld door ze er in te zetten (met remschoem en al), de remtrommel op de naaf te zetten (met lagers en al natuurlijk) en dan een par keer stevig remmen zodat het geheel zich kan ‘zetten’. Is ddat een goede methode ?
Schijt aan originaliteit.
dit kan volgens mij ook best. Dat inremmen is volgens mij sowiezo aan te raden. Je moet er alleen op letten, dat je geen duidelijke speling onder of boven, tussen de remschoen en trommel hebt, als je de trommel er op zet.
Je zou het eventueel ook wel met een schuifmaat af kunnen stellen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:dit kan volgens mij ook best. Dat inremmen is volgens mij sowiezo aan te raden. Je moet er alleen op letten, dat je geen duidelijke speling onder of boven, tussen de remschoen en trommel hebt, als je de trommel er op zet.
Hoe kan ik die speling zien met de trommel er op ?
Je zou het eventueel ook wel met een schuifmaat af kunnen stellen…
Hoe ?
Schijt aan originaliteit.
Je moet de speling dan niet controleren als de trommel er helemaal op zit. Je moet de trommel er een stukje op schuiven, en volgens mij kan je dan wel een beetje inschatten hoe het zit.
Met de schuifmaat zou je volgens mij de afstand tussen de andere kant van de ‘as’ en de remschoen op kunnen meten, deze moet dan onder en boven gelijk zijn, en natuurlijk overeen komen met de maten van de trommel zelf…. (de maten moeten dan wel iets kleiner zijn, anders kijg je de trommel er niet op, en volgens mij is het ook belangrijker dat de onderkant van de remschoen goed zit, want de bovenkant kan je nog stellen als de trommel er al op zit, dmv. de bouten op de achterkant…)
Verder heb ik ook geen idee…. misschien is het makkelijker om zelf even zo’n hulpstukje in elkaar te zetten? (ook leuk als je het vaker moet doen)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik bedoelde met mijn reactie dat je dan aan de andere kant een voorbeeld hebt om het terug te monteren.
Ik ga er niet van uit dat ik vak mijn remmen ga demonteren. Op die excentrieken + de remschoenen aan de linker kant zitten kleine centerpuntjes. Die stonden vor demontage gelijk met elkaar. Rechts alleen niet, maar daar heeft m’n vader die eerder genoemde methode uitgevoerd. Maar hoe kan ik zo’n hulpstukje maken ? Het maken zelf zal geen punt zijn, maar om het ding de juiste afmetingen te geven ...
Ik ga er overigens van uit dat die excentrieken links en rechts in een andere stand staan omdat ze bedoeld zijn om af te stellen.
Schijt aan originaliteit.
Het ziet er ongeveer zo uit: (zelfbouw)
Maten:
Binnen ring: 35mm
Dikte ring: 10mm (dat was het enige wat we hadden liggen toen
lengte afstel ‘stang’ (vanaf buitekant ring): 90mm
lengte afstel schuifje: 30 mm
Dan moet je het afstelschuifje er zelf aan maken, en wel zo dat hij vrij over de stang kan schuiven.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik snap helemaal wat je bedoelt ! Ik had eerder totaal iets anders in gedachten. Dankje ! ! !
Schijt aan originaliteit.
hebben jullie nog tips voor een afgebroken stelnokje, bhalve er een nieuwe in te zetten.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee zet er een nieuwe in.
Het afstellen van de excentrieken wordt ook beinvloedt door de basis afstelling van de hierboven genoemde stelnok.
Monteer de schoenen met de excentriek zover mogelijk naar binnen. Monteer de trommel ( geen een trommel is gelijk…) en stel de schoenen met de stel nok zo dat ie net aanloopt.
Haal de trommel eraf en neem het hulpstukje van boven om de afstand van de as tot de bovenste rend van de schoen te meten. Dat is de plek waar de schoen net aanloopt!. Stel die afstand nu ook in bij de excentriek.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Duidelijk, helder en tijd om zo’n hulpstukje te bouwen.
Schijt aan originaliteit.