Zoals jullie weten heb ik vorige week een BX gekocht met een autoradio erin met cassette. Omdat ik het tijdperk van cassette alang voorbij ben wou ik dus mijn eigen radio erin doen.
Ik had het gele draadje aan het gele draadje en de zwarte aan de grijze en toen klapte de zekering vd radio eruit. dus ben ik maar met een voltmeter beginnen te meten. Hij gaf de waarde -12,nogwat aan. Dus ik de aarde op de gele en andersom en toen gaf hij +12,nogwat aan. Als ik de motor starte schommolde het percentage rond de +14 v. Dus dik in orde. De draadjes zitten omgekeerd. Maar nu probeer ik de radio aan te sluiten (de gele op de grijze en de zwarte op de gele, verwarrend!), maar nu doet de radio helemaal niets. Ik heb ook al een rood draadje aan de + gehangen en die ook weer op de rode maar hij doet helemaal niets. Er zit dus wel spanning op en bij draaiende motor doet hij nog niets. Kan iemand me uit de brand helpen? thnx
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
stop je antenne kabel er eens in… sommige radio’s hebben die massa ook nodig om te werken.
heb je het ding niet opgeblazen bij je eerste actie of is dit inmiddels een nieuwe radio ?
Het doet het nog niet ook al zit de antenne kabel er in..
Maar nu wilde ik kijken of de zekering ook stuk is, maar nu kan ik het zekeringenkastje niet vinden ops: Iemand enid idee waar die verstopt zit??
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erik wijngaarden schreef:stop je antenne kabel er eens in… sommige radio’s hebben die massa ook nodig om te werken.
heb je het ding niet opgeblazen bij je eerste actie of is dit inmiddels een nieuwe radio ?
heeft niets geholpen. Ik de het de massa ook al ergens anders (een stuk metaal) gedaan maar niets helpt. Ik vind het erg raar. De radio is ook niet stuk want het is een nieuwe en de zekering van de radio is nog helemaal heel.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Welke zekering heb je vervangen?
Die van de radio of van de middenconsole?
Ze kunnen allebei stuk namelijk.
WYD schreef:Welke zekering heb je vervangen?
Die van de radio of van de middenconsole?
Ze kunnen allebei stuk namelijk.
heb net een nieuwe radio dus die is wel goed (heb een paar keer gechecked). Ik kan het zekeringkastje niet vinden in de auto dus die heb ik nog niet gechecked.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Re: autoradio wil maar niet werken, wie helpt?
erwt schreef:Ik had het gele draadje aan het gele draadje en de zwarte aan de grijze en toen klapte de zekering vd radio eruit. dus ben ik maar met een voltmeter beginnen te meten. Hij gaf de waarde -12,nogwat aan. Dus ik de aarde op de gele en andersom en toen gaf hij +12,nogwat aan. Als ik de motor starte schommolde het percentage rond de +14 v. Dus dik in orde. De draadjes zitten omgekeerd. Maar nu probeer ik de radio aan te sluiten (de gele op de grijze en de zwarte op de gele, verwarrend!), maar nu doet de radio helemaal niets. Ik heb ook al een rood draadje aan de + gehangen en die ook weer op de rode maar hij doet helemaal niets. Er zit dus wel spanning op en bij draaiende motor doet hij nog niets.
De combinatie en de logica van aansluiten wat je heb geprobeerd klopt niet, geel is bijna altijd +12V constant.
Ik hoop voor je dat het een zekering in de auto van de +12V constant.
Meet je ook stroom als het contact uitstaat? of alleen met draaiende motor/contact aan?
In dat laatste geval kun je om de radio te testen de +12V en de +12V constant van de radio even aan elkaar koppelen en op de 12V van de auto aansluiten, bij een ingeschakeld contact moet de radio het dan doen.
Om te meten of ergens stroom op staat, kun je het beste die draad nemen en op de + van de multi-meter zetten, de min van de multi-meter zet je op het metaal bij het contactslot.
Ik weet het niet zeker, maar ik heb een vermoeden dat je de +12V van de verlichting (ilumination) uit de auto op de massa van de radio heb aangesloten. Hiermee kun je de radio opblazen zonder dat de zekering van de radio zelf klapt.
erik wijngaarden schreef:stop je antenne kabel er eens in… sommige radio’s hebben die massa ook nodig om te werken.
heb je het ding niet opgeblazen bij je eerste actie of is dit inmiddels een nieuwe radio ?
Daar ben ik het niet mee eens, sterker nog er moet altijd een massa ,anders dan de antenne, aanwezig zijn. Als die er niet is dan gaat de stroom inderdaad via de buitenmantel van de antenne lopen en dat is verkeerd. Je kan vaak duidelijk zien waar dit het geval is want bij de aansluiting van de antenne op de carosserie is dan duidelijk sterke roestvorming waarneembaar na enige tijd.
Dus dan speelt de radio wel maar je auto rot onder je kont weg.
erwt schreef:Maar nu wilde ik kijken of de zekering ook stuk is, maar nu kan ik het zekeringenkastje niet vinden ops: Iemand enid idee waar die verstopt zit??
Ik sprak je nog via MSN…..en zou terug komen maar toen was JIJ weer weg.
Ik zei al tegen je dat hij in de buurt van je pedalen zit…links van je Koppelingspedaal (dus voorbij de onderkant dashbord) zitten 2 soort vleugelmoeren van plastic….die je een kwartslag moet draaien en dan valt de printplaat met zekering naar beneden.
Hoe ze OOIT die plek hebben uitgevonden bij Citroen is voor mij onbegrijpelijk….je moet je in allerlei kronkels draaien om er iets van te kunnen zien.
Ik deed het meestal zo….op de hoogste stand zetten en dan met de knietjes op straat, dan kun je er wel bij.
En, Oh ja…...let op…Citroen gebruikt soms vreemde kleuren voor de Plusdraad….bij de ene BX komen er een Gele en rode onder uit en bij de andere BX blijkt het de grijze te zijn die + is….om zeker te weten even een Ohmmeter gebruiken en kijken wat plus en min is.
Het heeft mij een keer een autoradio gekost (gelukkig een twwedehandsje)
zoals ik dus al zei is de grijze de +12v en de gele de massa. Er komen niet meer draadjes uit. Nu heb ik 4 draadjes voor mn radio:
- yellow: memory (+12v)
- blue: auto antenne output
- red: +12v (to ignition key)
- black: ground
ik heb dus de grijze (+12v) in een kroonsteentje gestopt en aan de andere kant de gele en de rode. Aan de gele (massa) heb ik de zwarte aangeknupt. Waar de blauwe voor is mag joost weten maar die heb ik niet aangesloten. Er zit trouwens in het rode draad nog wel iets (een rond kastje) maar ik zou niet weten wat het is. Het lijkt me dat de radio dan zou moeten werken, toch? De zekering is niet kapot dus alles is goed lijkt me ..
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Ik zie ineens een hele blije en vrolijke erwt in de bx!!! Volgens mij betekent dit dat de radio het doet!! :partytime
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
de auto had er vandaag wel zin in. Ik heb het zekeringkastje gevonden. Betreffende zekering eruit gehaald en bekeken. Hij was nog goed. Toen er weer in gedaan en ik dacht. Nou nog ff proberen. En ja hoor .. toen wou hij wel! Eindelijk dus muziek in de bix!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:de auto had er vandaag wel zin in. Ik heb het zekeringkastje gevonden. Betreffende zekering eruit gehaald en bekeken. Hij was nog goed. Toen er weer in gedaan en ik dacht. Nou nog ff proberen. En ja hoor .. toen wou hij wel! Eindelijk dus muziek in de bix!
Mooi zo
erwt schreef:- yellow: memory (+12v)
- blue: auto antenne output
- red: +12v (to ignition key)
- black: groundWaar de blauwe voor is mag joost weten maar die heb ik niet aangesloten. Er zit trouwens in het rode draad nog wel iets (een rond kastje) maar ik zou niet weten wat het is.
Blauw is voor de aansturing van een elektrisch uitschuifbare antenne, kan volgens mij ook voor een externe versterker gebruikt worden .
Dat ronde kastje in de rode draad kan een zekering zijn of een magneetje om de boel te ontstoren.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
spannend topic, ik ga nu ook even een radio in de bix zetten..
tot zo in het klaag topic hahaha