Ik heb een paar weeken geleeden mijn eerste citroen ds21 super 5 gekocht. hij heeft toen ook een grote beurt gekrergen. Maar ik krijg nu de indruk dat hij aan de voorkant steeds sneller doorzakt. In het begin duurde het wel 2 uur voordat hij doortzakte nadat de motor uit was. maar nu zakt hij al naar een uur helemaal door aan de voorkant terwijl hij aan de achterkant er wel ruim 12 uur over doet om door te zaken.Ik heb ontdekt dat hij aan de voorkant da verkeerde banden maat heeft. dit zijn michelins 175/70 r15 x in het instructie boekje staat dat dit 180 hr 380 X as moet zijn. Kan het zijn dat ik op deze manier. de voor veering stuk rijdt ?
met vriendelijke groet Patrick
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik denk even hardop…
ten eerste is het inzakken binnen een uur niet heel erg vreemd. ik heb deessen gehad die het sneller deden. dat de voorkant sneller zakt dan achter heeft vooral met gewicht te maken wat bij een ds bijna allemaal vooraan zit.
maar waarom nu oppeens zakken in 1 uur ipv 2 uur.. heeft de auto voor ji hem kreeg lang stil gestaan? wellicht beginnen de voorpoten wat soepeler te worden waardoor het zakken wat makkelijker gaat.
het maakt verder voor de werking van het veersysteem niet uit. het zakken komt door inwendige lekkages.. wellicht komt het wel omdat er nieuwe wat dunnere lhm in gegaan is na die beurt.
je kan je veersysteem niet stuk maken met het rijden op verkeerde banden.
echte x-as banden zijn nogal kostbaar zie dit overzicht
http://www.citroeniddsclub.nl/leden/magazijn/mag_bandenwiel.php
indien je niet heel erg verliefd bent op michelins kun je ook een alternatief overwegen in de maat 185/70 R15
maar daar loopt hier al ergens een draadje over op dit forum
ik zou me er niet te druk over maken.. btw volgens mij bestaan ds21 super 5’s niet. maar ook dat maakt voor het hebben van plezier met je ds niet uit
Ten eerste: met een verkeerde bandenmaat zul je nooit iets aan je vering van je Snoek verknoeien!
Wat is er bij die grote beurt met betrekking tot de hydraulique gebeurd?
Is er naar het niveau van de LHM gekeken? Zijn de bollen gechecked? Is er misschien iets met een hoogteregelaar aan de hand?
Het lijkt me zinnig om er een Citroën-specialist (en bij voorkeur een DS-specialist) toch nog eens naar te laten kijken.
Het hydraulisch systeem is bij goed onderhoud in wezen probleemloos, maar nalatigheid kan duur uitpakken.
Zorg dat je je middels boeken en bezoekjes aan DS-specialisten zo goed mogelijk verdiept in de eigenaardigheden van deze Goddelijke dame. Je hoeft beslist niet aan alles zelf te kunnen sleutelen, maar enig inzicht in het hoe en wat van de DS is nooit weg. Een DSuper5 is daarvoor een prima auto, omdat die wat eenvoudiger van techniek is dan een full-size DS.
Veel plezier met je DSuper5 trouwens. Foto’s???
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Hoezo, DS21 super 5 bestaat niet?
Ik vrees dat er hier iets op het kentekenbewijs staat in de trant van: DS21M als Type, zo’n auto is mij ook al eens aangeboden.
I.v.m. rotte kokerbalken en een sjofel uiterlijk inclusief een lekke band en het bekende lokaal opbollende plaatwerk deed mij besluiten om die DS 21M (ook een Dsuper 5 volgens de kofferdeksel) maar te laten bij desbetreffend citroendealerschap…..
Dus volgens mij “bestaat” de DS21M best wel, als is het maar ambtelijk…
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
geachte mensen
alvast bedankt voor julie reacties.De auto heeft inderdaad 4jaar stil gestaan. En is in de tussen tijd dat ik er in rij al een stuk soepeler aan het rijden.het zou inderdaad kunnen dat het veer systeem ook soepeler wordt.waardoor hij doorzakt. Verder zal ik proberen een paar fotos van de auto op dit medium te plaatsen. maar dan moet ik eerst nog even stoeien met mijn digitale cameratje.
mnet vriendelijke groet patrick
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Begin maar met LHM te verversen!
moet elke 60.000km of elke 4 jaar! Zeker als ie stil stond!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>