BX16TGI schreef:Dat vind ik dus zo raar, die andere progress is (volgens RDW) exact zo zwaar als die van mij, het enige verschil is dat die andere een zwaardere ongeremde aanganger mag trekken :
misschien heeft die een iets gewijzigd remsysteem ?
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Hé nachtegaal,
Ik dacht niet dat het soort remmen invloed heeft op het aanhanger gewicht.
zou het kunnen zijn dat het bij de één om een beunhaas trekhaak gaat, en bij de ander om een gekeurde?
Ik weet het niet zeker,maar dat lijkt mij een logische verklaring.
(p.s.,welterusten) :45 :45
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
Maar dat gewicht dat je auto maximaal mag trekken is volgens mij niet afhankelijk van het wel of niet hebben van een trekhaak.
Maar je had wel een goede opmerking, ik heb even het aanvullingsblad bij mijn autopapieren bekeken. Ik heb namelijk een Brink trekhaak, (géén beunhaak ) en daar staat dus ook die 486 kilo op.
BX16TGI schreef:Maar dat gewicht dat je auto maximaal mag trekken is volgens mij niet afhankelijk van het wel of niet hebben van een trekhaak.
:17 :17 :17
hoeveel mag jij dan zonder trekhaak trekken : : :
:12 :12 :12 :12 :12 :12
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
Het heefd te maken met het eigen gewicht van de auto, in combinatie met het type rem. Voor schijf / trommelremmen met oif zonder ABS.
Dat de haak door een beun of door brink is gemonteerd zegt niks. Er is voor een bepaald type auto gewoon een bepaalde goedkeuring wat voor gewicht er aan de haak mag hangen. Er staat toch op het kenteken niet of er een trekhaak aan zit? Ook voor auto’s zonder trekhaak zijn deze gewichten bekend. Mijn GTi heefd geen trekhaak, de RDW geeft toch aan dat ik 515 ongeremd en 1100 kilo geremd mag trekken. Als je later door brink / beun / wie dan ook een haak laat monteren, hoef je ook niet naar de RDW toe. Er is al een typegoedkeuring voor, en of je daar gebruik van maakt moet je zelf weten. Kijk maar eens op de verzekeringskaart van een auto zonder en met trekhaak. In het vakje voertuigsoort staat ‘AF’. A staat voor auto, F voor aanhanger. Zowel de RDW en de verzekering gaan ervan uit dat je een trekhaak hebt. Dat je die misschien niet hebt is jou pakje aan. Maar je betaald er dus wel premie voor!!
Test
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
In het boekje wat bij de auto zit wordt gesproken over een extra koelventilator als je zwaardere lasten dan 650kg gaat trekken….heeft iemand zo’n extra koel radiator gezien?
Rien
BX break Bram’s ex auto
KuikenXXL schreef:In het boekje wat bij de auto zit wordt gesproken over een extra koelventilator als je zwaardere lasten dan 650kg gaat trekken….heeft iemand zo’n extra koel radiator gezien?
Op de TZD Turbo’s zit ‘t standaard. Ik heb er ook wel van gehoord dat ‘t bij gewone diesels wordt aangeraden. Ze kunnen je hierover vast bij iedere specialist meer vertellen, misschien komen Bram of Marten hier nog even kijken, die beantwoorden deze vraag natuurlijk ook zo!!
voge schreef:KuikenXXL schreef:In het boekje wat bij de auto zit wordt gesproken over een extra koelventilator als je zwaardere lasten dan 650kg gaat trekken….heeft iemand zo’n extra koel radiator gezien?
Op de TZD Turbo’s zit ‘t standaard. Ik heb er ook wel van gehoord dat ‘t bij gewone diesels wordt aangeraden. Ze kunnen je hierover vast bij iedere specialist meer vertellen, misschien komen Bram of Marten hier nog even kijken, die beantwoorden deze vraag natuurlijk ook zo!!
Er is voor gewone diesels een “namontage” setje bestaande uit een extra fan, een aanvullend kabelboompje en een tweetal relais geleverd.
Ich bin ein Breaker
voge schreef:KuikenXXL schreef:In het boekje wat bij de auto zit wordt gesproken over een extra koelventilator als je zwaardere lasten dan 650kg gaat trekken….heeft iemand zo’n extra koel radiator gezien?
Op de TZD Turbo’s zit ‘t standaard. Ik heb er ook wel van gehoord dat ‘t bij gewone diesels wordt aangeraden. Ze kunnen je hierover vast bij iedere specialist meer vertellen, misschien komen Bram of Marten hier nog even kijken, die beantwoorden deze vraag natuurlijk ook zo!!
Standaard hebben de TZD’s (of de TGD-breaks) 1 koelvin, alhoewel ik weleens een ongeblazen TZD (dus zonder turbo) heb gekocht waar die 2 koelvinnen al op zaten.
Even langs de sloop gaan om zo’n dubbele fan er af te halen….en bij Brezan (of dealer) een nieuwe zender (met 3 stekkers) te halen….meer heb je volgens mij niet nodig.
Nu weet ik alleen niet zeker of de TZD-turbo ook een grotere (langere) Radiateur heeft dan die van de gewone TZD (TGD) :
Bram schreef:voge schreef:KuikenXXL schreef:In het boekje wat bij de auto zit wordt gesproken over een extra koelventilator als je zwaardere lasten dan 650kg gaat trekken….heeft iemand zo’n extra koel radiator gezien?
Op de TZD Turbo’s zit ‘t standaard. Ik heb er ook wel van gehoord dat ‘t bij gewone diesels wordt aangeraden. Ze kunnen je hierover vast bij iedere specialist meer vertellen, misschien komen Bram of Marten hier nog even kijken, die beantwoorden deze vraag natuurlijk ook zo!!
Standaard hebben de TZD’s (of de TGD-breaks) 1 koelvin, alhoewel ik weleens een ongeblazen TZD (dus zonder turbo) heb gekocht waar die 2 koelvinnen al op zaten.
Even langs de sloop gaan om zo’n dubbele fan er af te halen….en bij Brezan (of dealer) een nieuwe zender (met 3 stekkers) te halen….meer heb je volgens mij niet nodig.
Nou en of. Je hebt nog een handjevol relais nodig en een kabelboompje.
Thermocontact kun je prima uit een sloper halen mits dit maar een zelfde motortype is. Controleren moet je ze toch; een nieuwe is niet per definitie betrouwbaarder dan een oude.
Bram schreef:
Nu weet ik alleen niet zeker of de TZD-turbo ook een grotere (langere) Radiateur heeft dan die van de gewone TZD (TGD) :
Een TZD Turbo heeft een heel andere radiateur dan een ongeblazen D; eentje zonder aangehecht expansievat; dat zit namelijk boven de versnellingsbak. Maar die laat je gewoon zitten als je een dubbele fan aanbrengt.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Een TZD Turbo heeft een heel andere radiateur dan een ongeblazen D ; eentje zonder aangehecht expansievat; dat zit namelijk boven de versnellingsbak.
Maar die laat je gewoon zitten als je een dubbele fan aanbrengt.
Ik merk het al…..ik rijd al VEEL te lang niet meer in een TZD-turbo. ops:
Natuurlijk heb je gelijk (vwb dat expansievat)......ik was dat alweer vergeten.
Alleen v.w.b. dat thermocontact (zendertje noem ik die altijd) ben ik het niet met je eens…ik heb al heel wat van die *krengen* moeten vernieuwen .....ze kosten je de kop ook niet.
Bram schreef:karel schreef:Een TZD Turbo heeft een heel andere radiateur dan een ongeblazen D ; eentje zonder aangehecht expansievat; dat zit namelijk boven de versnellingsbak.
Maar die laat je gewoon zitten als je een dubbele fan aanbrengt.
Ik merk het al…..ik rijd al VEEL te lang niet meer in een TZD-turbo. ops:
Natuurlijk heb je gelijk (vwb dat expansievat)......ik was dat alweer vergeten.
Alleen v.w.b. dat thermocontact (zendertje noem ik die altijd) ben ik het niet met je eens…ik heb al heel wat van die *krengen* moeten vernieuwen .....ze kosten je de kop ook niet.
Tja, ze gaan natuurlijk wel eens kapot; als je een nieuwe koopt kan het ook nog wel eens gebeuren dat deze niet goed werkt.
Als je toch op jacht moet voor de fans kan je die net zo goed gelijk meenemen; werkt ie niet dan kun je alsnog een nieuwe kopen.
Ich bin ein Breaker